Turkistarhauksen vastustajat - minkä verran pyritte vaikuttamaan vaateliikkeisiin ja valikoimaan?
Käyn usein pohjoisessa ja siellä ollessani käyn satunnaisesti eräässä vaateliikkeessä. Tajusin aivan vastikään, että liikkeessä myydään vaatteita jossa on aitoja turkissomisteita. Tarkistin valmistajan sivuilta, että ne on tarhattua turkista (ei esim. roadkill).
Vastustan itse turkistarhausta "henkeen ja vereen" enkä voi enää asioida kaupassa joka myy turkissomisteita, ja täten välillisesti tukee turkistarhausta. Tajusin, että jotta ko. kauppa haluaisi luopua turkikstuotteista heidän pitää ymmärtää, että he menettävät asiakkaita myydessään edelleen turkista. Joten lähetin heille ystävällisen viestin missä selitin kantani ja mitä kannastani seuraa, esitin toiveen että he luopuisivat turkiksista ja samalla totesin että asiakassuhde palautuu jos turkiksista luovutaan. Samalla tajusin, että meidän kuluttajien pitäisi tehdä tällaista "mikrovaikuttamista" enemmän. Tai, voi olla että monet tekevätkin, mutta itse olen ollut vähän välinpitämätön tai hyväuskoinen, enkä ole tajunnut varmistella että liikkeissä joissa asioin myydään vain tekoturkista. Ja mietin onko muitakin meitä jotka ajattelevat samoin, eivätkä ymmärrä kuluttajan merkitystä vähittäiskaupan ostopäätöksiin. Oletteko itse viestineet samalla tavalla suoraan liikkeiden kanssa, tai aiotteko tästedes tehdä niin? Enkä tarkoita tällä sellaista laajamittaista boikotointikampanjaa kuin mitä esim. Luhtaan kohdistui (ansaitusti) vaan yksittäisen kuluttajan vaikuttamisyrityksiä suoraan liikkeisiin, joista tulee laajempaa vaikuttamista kun kaikki tekevät sitä.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä Luhdan kampanja oli?
Tämä oli just olikohan Animalian järjestämä, Luhta käyttää vaatteissaan (kiinalaista) tarhattua turkista ja porukkaa pyydettiin lähettämään Luhdalle palautetta että lopettaisivat aidon turkiksen käyttämisen.
Tämän tiedon jälkeen en ole itse enää ostanut Luhdan, IcePeakin tms. vaatteita.
Stockalla myydään juu turkista, mutta heitä ei ehkä mikrovaikuttamiset paljoa kiinnosta, tarkoitan että siellä käy asiakkaina vielä paljon turisteja (siis tyyliin venäläisiä ja kiinalaisia) joita ei eläinten hyvinvointi kiinnosta, ja kans sellasia "Ullanlinnan mummoja" jotka myöskin elää menneisyydessä näissä asioissa. Eli se nyt ehkä ei oo eka kauppa mihin tällaiset palautteet vaikuttaisi, mutta pienemmät yksittäiset liikkeet kyllä. Just jos miettii jotain vaikka urheiluvälineliikkeitä jotka myy vaikka Parajumpersia, niin voisi kiinnostaa jos useat asiakkaat ilmoittaisi että lopettaa asioimisen.
Zalandohan muuten ei myy mitään turkistuotteita ja heillä on tosi laajat valikoimat, tää noin yleisesti ottaen jos tulee mietittyä mistä voi ja mistä ei kannata ostaa vaatteitaan. Toki on muitakin, esim. isona S-ryhmä.
Olen kyllä osallistunut noihin Animalian kampanjoihin ym. mutta en ole oikeastaan koskaan ajatellut asiaa mikrovaikuttamisen kannalta. En itse osta turkistuotteita mutta sehän ei tosiaan riitä, pitäisi myös lakata asioimasta kaupoissa jotka turkista myy. Ja toki kertoa se niille kaupoille. Pitääpä alkaa ryhdistäytyä tässä, asioin esim. Stockmannilla ja siellähän ihan varmaan myydään turkista.
Mikä tämä Luhdan kampanja oli?