Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oululaisäiti kysyy: Miksi nykyään paheksutaan, jos isommat huolehtivat pikkusisaristaan? Näinhän on aina ollut isoissa perheissä (ja tulee olemaan).

Äiti + 8 Oulusta
17.12.2019 |

Ne joita on siunattu lukuisilla lapsilla tietävät kuinka tervetullut on isompien lasten apu on arjen keskellä.

Ihan mielellään he auttavat ja läksyt yms. tulee kyllä hoidettua. Siinä sivussa kotityötkin tulevat tutuiksi.

Ja saavat hyvää kokemusta ennen kuin itse aikanaan tulevat äidiksi tai isäksi. Muistan vieläkin kuinka hoitaja ihmetteli miten näppärästi mulla sujui esikoisen vaipanvaihto synnärillä. :)

Miksi lapsesta pitäisi kasvattaa pikkuprinssi tai prinsessa, jota pitää maanitella kotitöihin?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö lapsia saa nykyään edes pyytää viemään roskia tai muuta vastaavaa? Eikö teidän lapset tosiaan tee mitään muuta kuin syö sen 5 ateriaa päivässä ja se on siinä, koska tämä on ilmeisesti elättämisen määritelmä eikä lapselta voi vaatia mitään mikä ei liity suoraan elossa pysymiseen.

"Luokkakaverit pyöri kylillä menemään". Eihän tuo kylillä pyöriminen ole mikään oikeus. Ja mitä siellä kylillä tehdään, no yllätys yllätys, vanhempien antamilla viikkorahoilla ostetaan vaatteita, mässyä ja kaikkea muuta kivaa.

Ymmärrän, jos jatkuvasti laitetaan vaikka se esikoinen hoitamaan sisaruksia ilman minkäänlaista korvausta ja kiitosta. Kyllä mielestäni tämmöisistä asioista pitää pystyä neuvottelemaan perheessä eikä pakottaminen lasten hoitoon voi olla inherentisti väärää.

Uskomatonta, että täällä verrataan roskien viemistä pienemmän sisaruksen hoitamiseen. Tottakai kotitöitä on tehtävä, mutta itse en kyllä laske lasteni hoitamista ja kasvattamista kotitöihin. Se on minun tehtävä vanhempana. Molemmat lapseni ovat tasa-arvoisessa asemassa ja esikoinen ei ole missään hoitovastuussa kuopuksesta.

Kun vanhempi käy kauppareisulla, voi aivan hyvin pyytää vanhempaa lasta katsomaan pienempien perään sen hetken.

Lisäksi voi edellyttää lapsia korjaamaan lelunsa omille paikoilleen leikin päätyttytä. Omien lautasten laittaminen astiainpesukoneeseen ei liene liian suuri vaatimus.Likapyykin laittaminen pyykkikoriin on varmaankin lasun paikka. Samoin roskien vienti, tai kissanhiekkan putsaaminen.

Onko em. lapsityövoiman väärinkäyttöä? Jos on, niin en ihmettele stressaantunutta äitiä.

Mutta haluavathan jotkut vanhemmat tarkistaa, että heidän lastaan ohjaa päiväkodissa kasvatustieteiden maisteritason "hoitajat". Tosin, eivät taida itse olla yhtä kouliintuneita lastenhoidossa.

Entä sitten, jos lapsen pitää huolehtia pikkusisarus kouluun joka aamu? Koulun jälkeen aina huolehtia ruuasta tai välipalasta? Nukuttaa yksi sisarus aina samalla, kun äiti nukuttaa muita? Hoitaa sisaruksia ilta, kun äiti imettää nuorinta?

Ennen vanhaan se oli ihan ok, että lapset tekevät muuten kuin satunnaisesti aikuisen hommia.

Nykyään on varmaan lasun paikka.

Mutta jos perhedynamiikka toimii eikä vanhemmille lapsille koidu mitään haittaa nuorempien nukuttamisesta ja kaitsemisesta, miksei?

Jos perhe ei toimi, vaan lapsia käytetään työvoimana, vanhemmat tehkööt lasut isoista lapsistaan, joista ei kyetä pienempien takia huolehtimaan; kotiavustajia on kuitenkin olemassa.

Olisi mielenkiintoista nähdä, mitä lasu sanoo tänä päivänä.

Vierailija
62/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on iätkaiket tehty aina kivikaudelta alkaen. Ihminen kehittyy eteenpäin, eikä välttämättä nykyaikana enää noudata muinaisia tapoja, ennenmuinoin lapsetkin sai lapsia, heti kun kuukautiset alkoi, niin tuli se oma lapsi hoidettavaksi.

Nykyään elämme varsin erilaista elämää kuin ennen ja lapsetkin saavat kehittyä ja kasvaa rauhassa. Auttamisessa ei tietenkään mitään väärää ole, mutta lapsen velvoittaminen hoitamaan omia sisaruksia, jotka vanhemmat on päättäneet haluta, on väärin. Lapsella pitää olla omaakin elämää, mahdollisuus harrastaa, hengailla kavereiden kanssa, kiukutella jne. lapset eivät ole miniaikuisia joiden elämä olisi pelkkää koulutusta tulevaa varten.

Mutta tottakai uskovaisissa perheissä tuo on normaalia, kun eihän vanhemmat nyt kahdeksaan jaksaisi tuollaista lapsilaumaa hoitaa ja tyttöjen todennäköinen kohtalo on olla isona synnytyskoneita tai sitten yksinäisiä lapsettomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella lapsella on oikeus lapsuuteen. Miksi lapsen pitäisi hoitaa vanhempiensa vastuuta? Itse vanhimpana lapsena inhosin sitä, että pikkusisaria piti hoitaa, kun luokkatoverit meni kylille tai muuhun kivaan. Se hävetti, nöyryytti, enkä saanut siitä mitään kiitosta tai palkkaa, mutta nuhtelut kyllä, jos jäi joku asia tekemättä. Tästä syystä en halua lapsia ollenkaan. Minulle ei ole syntynyt luonnollista hoivaviettiä ja ajatuskin lapsen hoidosta tuo huonot muistot lapsuudesta. Tämä on minun syyni olla vela. Meitä oli 6 lasta ja vaikka sisaret rakkaita onkin niin silti vältän lapsuuden perheen kanssa olemista.

Naapurissa asuu teini, jolla on 2 pikkuveljeä. Ikäeroa on ja minua säälittää katsoa vierestä, kun teini taistelee olemassaoleostaan näiden kahden huomiota rohmuavan lapsen kanssa. Naapurin äiti kerran minulle sanoi, ettei ymmärrä, miksi tuo teini hankaa vastaan, niin sanoin vain vanhimpana lapsena ymmärtävän teiniä todella paljon. Hänelläkin on oikeus nuoruuteen ja menoihin. Tästä äiti ei pitänyt eikä ole teinistään sen koommin minulle avautunut. 

Taidan nyt ymmärtää, miksi 11 vuotta vanhempi isosiskoni on vela... t. kuopus

Mun isosisko 9 v vanhempi, reagoi päinvastoin eli teki pari muksua, että saisi kerrankin edes jonkun siedettävän hoidettavakseen. Toinen lapsista oli mahdoton ja toinen kiltti(nykyään -mies).

Vierailija
64/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa tietää, että hoitaako poikalapsetkin sisaruksiaan samalla tavalla kuin tytöt? ja niitä kotitöitä?

Vierailija
65/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ei halunnut lapsia jouduttuaan 11 vuotiaana pääasialliseen hotovastuuseen pikkuveljestään, ensin esim. nukuttamaan tätä kun äiti laittoi ruokaa ja myöhemmin  juoksemaan perässä pitkin pihoja. Muutti kotoa jo 15-vuotiaana, että olisi päässyt vastuustaan ja voinut elää kuten tavalliset teinit eikä olla koulun jälkeen nukkumaanmenoon asti veljensä vartija ja leikkikaveri (asuivat keskellä metsää, ei muita lapsia lähistöllä).

Kun tulin vahingossa raskaaksi, miehen oli vaikea tajuta ettei oma lapsi ole sama kuin sisar. Onneksi pelostani huolimatta mies kiintyi nopeasti tyttöön ja koki hoidon mieluisana.

Vierailija
66/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö lapsia saa nykyään edes pyytää viemään roskia tai muuta vastaavaa? Eikö teidän lapset tosiaan tee mitään muuta kuin syö sen 5 ateriaa päivässä ja se on siinä, koska tämä on ilmeisesti elättämisen määritelmä eikä lapselta voi vaatia mitään mikä ei liity suoraan elossa pysymiseen.

"Luokkakaverit pyöri kylillä menemään". Eihän tuo kylillä pyöriminen ole mikään oikeus. Ja mitä siellä kylillä tehdään, no yllätys yllätys, vanhempien antamilla viikkorahoilla ostetaan vaatteita, mässyä ja kaikkea muuta kivaa.

Ymmärrän, jos jatkuvasti laitetaan vaikka se esikoinen hoitamaan sisaruksia ilman minkäänlaista korvausta ja kiitosta. Kyllä mielestäni tämmöisistä asioista pitää pystyä neuvottelemaan perheessä eikä pakottaminen lasten hoitoon voi olla inherentisti väärää.

Uskomatonta, että täällä verrataan roskien viemistä pienemmän sisaruksen hoitamiseen. Tottakai kotitöitä on tehtävä, mutta itse en kyllä laske lasteni hoitamista ja kasvattamista kotitöihin. Se on minun tehtävä vanhempana. Molemmat lapseni ovat tasa-arvoisessa asemassa ja esikoinen ei ole missään hoitovastuussa kuopuksesta.

Kun vanhempi käy kauppareisulla, voi aivan hyvin pyytää vanhempaa lasta katsomaan pienempien perään sen hetken.

Lisäksi voi edellyttää lapsia korjaamaan lelunsa omille paikoilleen leikin päätyttytä. Omien lautasten laittaminen astiainpesukoneeseen ei liene liian suuri vaatimus.Likapyykin laittaminen pyykkikoriin on varmaankin lasun paikka. Samoin roskien vienti, tai kissanhiekkan putsaaminen.

Onko em. lapsityövoiman väärinkäyttöä? Jos on, niin en ihmettele stressaantunutta äitiä.

Mutta haluavathan jotkut vanhemmat tarkistaa, että heidän lastaan ohjaa päiväkodissa kasvatustieteiden maisteritason "hoitajat". Tosin, eivät taida itse olla yhtä kouliintuneita lastenhoidossa.

Entä sitten, jos lapsen pitää huolehtia pikkusisarus kouluun joka aamu? Koulun jälkeen aina huolehtia ruuasta tai välipalasta? Nukuttaa yksi sisarus aina samalla, kun äiti nukuttaa muita? Hoitaa sisaruksia ilta, kun äiti imettää nuorinta?

Entäs, jos, entäs, jos, entäs, jos mielikuvitus suo jotain muuta lisää. Kymmenvuotias poika metsätöihin pöllejä tekemään? Lisää liioitteluja kiitos!

Vierailija
67/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso perhe ja kyllä meillä pienet vahtii vanhemmat eikä sisarukset, on tokipoikkeuksia..teineillä on rahan tarvetta enenmän ja välillä vaikka sanovat, että voinko vahtia kun tarttisin rahaa siihen ja siihen. Ja perustarpeet heille maksetaan ilman vahtimista, mutta vaikka liput kalliille festareille voi tienata kun hoitaa pieniä😊Vanhin käy lukiota ja hänellä on täysi työ siinä, ei ole aikaa olla lastenvahtina😊

Vierailija
68/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit näemmä antavat lapsilleen mieluummin someniskan ja -kyykyn kuin komentavat siivoamaan jälkensä ja katsomaan nuorempien perään. Ja ilmiöhän on todistettavissa, kuin nuo lapsityövoimasadut.

Vierailija
69/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs, jos, entäs, jos, entäs, jos mielikuvitus suo jotain muuta lisää. Kymmenvuotias poika metsätöihin pöllejä tekemään? Lisää liioitteluja kiitos!

Mistä sinä tiedät onko tuo edellinen liioittelua? Se on todellakin liikaa alaikäiselle mutta pidän aivan mahdollisena että joissain perheissä tuollaista tapahtuu.

Vierailija
70/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidit näemmä antavat lapsilleen mieluummin someniskan ja -kyykyn kuin komentavat siivoamaan jälkensä ja katsomaan nuorempien perään. Ja ilmiöhän on todistettavissa, kuin nuo lapsityövoimasadut.

No onpa yritystä vääntää asia aivan omituiseksi.

Minun lapseni eivät joudu kantamaan vastuuta sisaruksistaan, eivätkä myöskään ole koneella tai kännykällä 24/7. Vaan leikkivät, urheilevat, harrastavat, tekevät läksyjä, siivoavat jälkensä ja vaan rentoutuvat. Kuten lasten kuuluu.

Vierailija
71/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en edes uskaltaisi jättää lastani keskenkasvuisten hoitoon. Äitini jätti 5 vuotta vanhemman sisarukseni minun ja isosiskoni hoidettavaksi kun kävi kaupassa yms. Emme osanneet hoitaa tilanteita vaan makasimme uhmaikäisen vieressä lattialla ja hakkasimme porukalla nyrkeillä lattiaan ja huusimme. Kun äiti tuli kotiin luikimme omiin huoneisiimme pakoon ja uhmaikäinen oli rätti väsynyt ja naama punainen kaikesta huutamisesta.

Palkatkaa hyvät ihmiset aikuinen hoitamaan lapsia.

Vierailija
72/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät onko tuo edellinen liioittelua? Se on todellakin liikaa alaikäiselle mutta pidän aivan mahdollisena että joissain perheissä tuollaista tapahtuu.

Vaikea keskustella henkilön kanssa, jonka argumentit pohjautuvat mielikuvituksen luomiin tilanteisiin.

Vierailija
73/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa yritystä vääntää asia aivan omituiseksi.

Minun lapseni eivät joudu kantamaan vastuuta sisaruksistaan, eivätkä myöskään ole koneella tai kännykällä 24/7. Vaan leikkivät, urheilevat, harrastavat, tekevät läksyjä, siivoavat jälkensä ja vaan rentoutuvat. Kuten lasten kuuluu.

Ei munkaan, mutta muiden...

Vierailija
74/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on todella ikävät muistot siitä, että olen joutunut LIIKAA vahtimaan pienempiä sisaruksia. Toisaalta on opettanut minulle vastuuta.

Jos vanhempi lapsi ei joudu kantamaan liian isoa vastuuta (esim. vahtimaan liian usein, liian pitkiä aikoja, liian nuorena) niin voi olla ihan positiivinenkin juttu. Tärkeää olisi, että vanhempi lapsi saa tarpeeksi itse aikuisen huomiota ja huolenpitoa, eikä joudu olemaan "pikkuaikuinen".

En tiedä kuinka moni vanhempi osaa realistisesti arvioida mikä on sopiva määrä vastuuta lapselle. Toiset antavat liikaa vastuuta, toiset paapovat isoakin lasta vauvana.

Samaa mieltä. Lapselle on hyvä antaa vastuuta, mutta harkiten, ikätason ja lapsen kypsyyden mukaisesti.

Vierailija
75/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 7-vuotiaana kirjoittanut päiväkirjaan ihan tavallisena koulupäivänä hommia, joita olen tehnyt juuri ennen kirjoittamista. Yksi niistä on vauvaikäisen pikkuveljen kakanpesu ja vaipanvaihto. Että kiitti v*tusti olemattomasta lapsuudesta kaikille naisille, jotka vääntävät lapsia maailmaan, eivätkä kykene niistä huolehtimaan.

Vierailija
76/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 7-vuotiaana kirjoittanut päiväkirjaan ihan tavallisena koulupäivänä hommia, joita olen tehnyt juuri ennen kirjoittamista. Yksi niistä on vauvaikäisen pikkuveljen kakanpesu ja vaipanvaihto. Että kiitti v*tusti olemattomasta lapsuudesta kaikille naisille, jotka vääntävät lapsia maailmaan, eivätkä kykene niistä huolehtimaan.

* Naisille ja miehille

Vierailija
77/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompien perheiden lasten lapsuus, normaali kehitys ja esimerkiksi koulun oppimistulokset vaarantuvat, jos vanhemmilla ei ole resursseja kasvattaa ja huomioida lapsia yksilöllisesti. Tästä on runsaasti tutkimusnäyttöäkin. Se, että lapset pannaan hoitamaan pikkusisaruksiaan, ei ole puolusteltavissa millään kasvatuksellisella argumentilla. Aikuinen on kasvatus- ja hoitovastuussa lapsista, ja liiallisesta toisten lasten hoitovastuusta on haittaa sekä liiallisen hoitovastuun saavalle lapselle että niille hoidettaville pikkusisaruksille, joilta jää tarvittava aikuisen antama hoiva ja kehitystä tukeva kasvatustyö saamatta.

Elämä on toki monimutkaista, ja kaikissa perheissä on omat haasteensa ja ongelmansa. Lähtökohtaisesti tilastojen pohjalta ei tietenkään voi kenenkään lapsenhankintaa kieltää tai arvostella, mutta missään tapauksessa aloituksessa esitetty tilanne ei ole lapsen edun mukainen eikä sitä voi sellaisena puolustaa.

Tässä esimerkiksi yksi tutkimuksen pohjalta kirjoitettu lehtijuttu aihepiiriä liipaten:

https://www.independent.co.uk/news/education/education-news/pupils-from…

Vierailija
78/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen se brittiperhe joka tehtailee vauvoja, jossa yksi siskoista (yli 10w) toteaa olevansa uupunut ja stressaantunut vahtimaan ja hoitamaan pienempiä sisaruksiaan. Että mielestäni vauvatehtailijoiden pitäisi miettiä montako lasta he itse vanhempina pystyvät huolehtimaan ja kasvattamaan, eikä niin että: "jee, taas siunaantuu vauveli, onneksi on näitä isompia lapsia tehtynä apulaisiksi!"

Vierailija
79/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ajattelutapa on todella itsekästä. Koska MINÄ haluan monta lasta niin MINUN lasteni täyty hoitaa Minun jälkeläisiä. Jää aika pahasti se lapsen oikeus näkemättä. 

Mutta kun kristinuskon jumala käskee sikiämään, niin siinä ei oma tahto (sitä tuskin on ollutkaan) paljoa tahtia hidasta ja siinä ei sisarusten hoitohaluja kysellä.

Vierailija
80/84 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi, josta leivottiin lapsena "pikkuäiti" nuoremmille sisaruksille. Kävikin niin hupsusti että elin lapsena äitivuoteni, eikä lastensaanti aikuisena kiinnosta enää ollenkaan. Kukaan meistä lapsista ei varsinaisesti muistele vanhempiemme kasvatusmetodia lämmöllä.

Moni täällä sekoittaa tavallisen kotitöihin ja perheen arkeen osallistumisen siihen, että vanhimmasta sisaruksesta tehdään kolmas vanhempi, jonka harteille tuupataan vastuu lapsiperhearjen pyörittämisestä. Lapsi ei ole mikään kotiorja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi