Oululaisäiti kysyy: Miksi nykyään paheksutaan, jos isommat huolehtivat pikkusisaristaan? Näinhän on aina ollut isoissa perheissä (ja tulee olemaan).
Ne joita on siunattu lukuisilla lapsilla tietävät kuinka tervetullut on isompien lasten apu on arjen keskellä.
Ihan mielellään he auttavat ja läksyt yms. tulee kyllä hoidettua. Siinä sivussa kotityötkin tulevat tutuiksi.
Ja saavat hyvää kokemusta ennen kuin itse aikanaan tulevat äidiksi tai isäksi. Muistan vieläkin kuinka hoitaja ihmetteli miten näppärästi mulla sujui esikoisen vaipanvaihto synnärillä. :)
Miksi lapsesta pitäisi kasvattaa pikkuprinssi tai prinsessa, jota pitää maanitella kotitöihin?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska keneltäkään ei saa vaatia yhtään mitään. Kaikkien pitää saada olla niin kuin haluavat. Ettei tule traumoja.
Pitää olla aikuisena uusavuton.Niiltä aikuisilta ei saa vaatia, että hoitavat lapsensa?
Jokainen tajuaa, että tässä ei puhuta satunnaisesta pikkusisaren perään katsomisesta. Joissakin paikoissa kuitenkin lapset ovat säännöllisesti toisten lasten hoiteissa.
Tässä puhutaan juurikin tuosta.
*eri
Tämähän oli provo, jotta päästäisiin taas haukkumaan isoja perheitä.
Meillä viisi lasta eikä isommat hoida pienempiään kuin aivan hätätapauksissa. Jokaisella on oma huone, oma rauha ja oma elämä, vaikka paljon tehdään perheenäkin juttuja.
Varmaan näillekin joku trauma jää. Jos ei muuta niin ainakin huutavasta uhmaikäisestä, joka makaa lattialla x-asennossa kun pitäisi lähteä.
Lapsuudenkotini naapuriin "siunaantui" niitä lapsia, ja kun kasvatus oli mitä oli, myös perheen tyttölapset olivat "siunatussa tilassa" välittömästi maailmalle lähdettyään - mutta mitäs siitä, kun oli kotona opetettu lastenhoito! Muuta ei sitten oltu kai opetettukaan. Samanlaisia laimin- ja muullakin tavalla lyötyjä lapsiparkoja sikisi monessa polvessa. Isommat lapset opetteli sitä lastenhoitoa rääkkäämällä pikkusisariaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö lapsia saa nykyään edes pyytää viemään roskia tai muuta vastaavaa? Eikö teidän lapset tosiaan tee mitään muuta kuin syö sen 5 ateriaa päivässä ja se on siinä, koska tämä on ilmeisesti elättämisen määritelmä eikä lapselta voi vaatia mitään mikä ei liity suoraan elossa pysymiseen.
"Luokkakaverit pyöri kylillä menemään". Eihän tuo kylillä pyöriminen ole mikään oikeus. Ja mitä siellä kylillä tehdään, no yllätys yllätys, vanhempien antamilla viikkorahoilla ostetaan vaatteita, mässyä ja kaikkea muuta kivaa.
Ymmärrän, jos jatkuvasti laitetaan vaikka se esikoinen hoitamaan sisaruksia ilman minkäänlaista korvausta ja kiitosta. Kyllä mielestäni tämmöisistä asioista pitää pystyä neuvottelemaan perheessä eikä pakottaminen lasten hoitoon voi olla inherentisti väärää.
Pakottaminen kotitöihin ei ole väärin, mutta pakottaminen hoitamaan sisaruksia on. Entä jos vanhempi kieltäytyy, koska pelkää ettei pysty pitämään pienempiä turvassa? Koska kokee, että tilanne ei ole hallinnassa? Koska ei vain pidä siitä ja ilkeilee sitten pienemmille? Pakottaminen saattaa pilata sisarussuhteet.
Mulla on todella ikävät muistot siitä, että olen joutunut LIIKAA vahtimaan pienempiä sisaruksia. Toisaalta on opettanut minulle vastuuta.
Jos vanhempi lapsi ei joudu kantamaan liian isoa vastuuta (esim. vahtimaan liian usein, liian pitkiä aikoja, liian nuorena) niin voi olla ihan positiivinenkin juttu. Tärkeää olisi, että vanhempi lapsi saa tarpeeksi itse aikuisen huomiota ja huolenpitoa, eikä joudu olemaan "pikkuaikuinen".
En tiedä kuinka moni vanhempi osaa realistisesti arvioida mikä on sopiva määrä vastuuta lapselle. Toiset antavat liikaa vastuuta, toiset paapovat isoakin lasta vauvana.
En jaksa lukea kaikkea potaskaa.
Ensinnäkin: lapsi EI TEHDÄ TIETOISESTI, vaan he "siunaantuvat", jos hormonit, solut ja kroppa suo.
Olen tuon kirjoittamisen jälkeen sen verran kilareissa, etten voi kuin sanoa: TOTTAKAI vanhemmat sisarukset auttavat nuorempien hoidossa!
Itsestään selvää.
Ei sen pidä tietystikään olla kokopäivätyötä, mutta äidillä on oikeus pyytää vaikkapa 12-vuotiasta katsomaan hetken pikkuvauvan ja 4-vuotiaan perään.
Nimim. 1970 syntynyt, jolla on 1974, 1982 ja 1986 syntyneet sisarukset
Nr 46 lisää, että joissain tilanteissa vanhemman lapsen voi kyllä määrätä vahtimaan pienempiä. Jos esimerkiksi ei ole muuta vaihtoehtoa ja vahtimisaika ja lasten iät ovat kohtuullisia.
Mielummin kuitenkin niin, että lapsi saa tästä vaikkapa rahaa palkaksi, ja hoitaa homman mielellään. Muuten vahtiminen saattaa olla pienemmän rääkkäystä tai ignoraamista, koska motivaatiota ei löydy. Lisäksi isompi lapsi voi ihan syystäkin vastustaa ja aikuinen on arvioinut tilanteen väärin.
Koska jälkikasvuun pitää tänä päivänä suhtautua kuin tiettyihin vähemmistöihin. Heillä on kaikki oikeudet ja vastikkeeton elatus, ei mitään velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Koska jälkikasvuun pitää tänä päivänä suhtautua kuin tiettyihin vähemmistöihin. Heillä on kaikki oikeudet ja vastikkeeton elatus, ei mitään velvollisuuksia.
Ehm...lapsilla tosiaan on oikeus huolenpitoon ja elatukseen eikä velvollisuuksia. Tuo on ihan laissakin, ollut jo kauan. Toki lasta kannattaa kasvattaa auttamaan kotitöissä, mutta outoa muotoilla asia ikään kuin vanhemman ja lapsen välillä olisi joku vastavuoroinen palvelussuhde.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin: lapsi EI TEHDÄ TIETOISESTI, vaan he "siunaantuvat", jos hormonit, solut ja kroppa suo.
Olen tuon kirjoittamisen jälkeen sen verran kilareissa, etten voi kuin sanoa: TOTTAKAI vanhemmat sisarukset auttavat nuorempien hoidossa!
Itsestään selvää.
Ei sen pidä tietystikään olla kokopäivätyötä, mutta äidillä on oikeus pyytää vaikkapa 12-vuotiasta katsomaan hetken pikkuvauvan ja 4-vuotiaan perään.
Tää on vähän sama kuin sanoisi että "ulos ei mennä vaan vaan sinne siunaannutaan jos hormonit, solut ja kroppa suo" (liikkumisenkin mahdollistaa hormonit)
"Aikuiseksi ei kasveta vaan aikuiseksi siunaannutaan jos..."
Toivottavasti maksat. Mun lapsilla on 13 v ikäeroa. Teini saa 100€ kuukausirahaa ja jos pyydän lapsenvahdiksi maksan erikseen.
Toki eriasia kun itse haluaa viettää sisaruksen kanssa aikaa, mutta en mä mun töitä lapsella ilmaiseksi teetä.
Kotitöistä hoitaa oman osuuden jotta saa kk rahan.
Törkeää käytää lasta/nuorta ilmaisena lapsenvahtina.
Normaalit kotityöt ikätason mukaisesti ovat mielestäni itsestäänselvyyksiä. Esim. pienempi siivoaa omat jäljet kuten astiat koneeseen ja lelut leikin jälkeen laatikkoon. Isompi taas jo siivoaa oman huoneensa täysin ja vie roskat tarvittaessa. Teini voi jo siivota kotona muutenkin välillä. Mutta pikkusisarten hoitaminen ei saisi milloinkaan olla säännöllistä kotityötä isommille lapsille. Varsinkaan jos isompi sisarus on itsekin vielä kovin nuori. Kyllä teini voi muutaman tunnin silloin tällöin katsoa pienempiensä perään, mutta kovin suurta kasvatusvastuuta ei hänellekään pitäisi sysätä.
Outoa että jotkut jättäisivät mielellään pikkuvauvankin alakouluikäisen hoteisiin. Tietenkin isompi lapsi voi osallistua vauvan hoitoon mutta ei sitä häneltä pitäisi velvoittaa.
Monessa suurperheessä teinit ovat ilmaisia orjia, joita kohdellaan kuin aikuisia ja heiltä odotetaan samaa vastuunkantoa ja panosta vauvojen ja taaperoiden hoitoon kuin mitä vanhemmat itse panostavat. 15-vuotias ei kuitenkaan ole aikuinen eikä todellakaan vastuussa siitä että perheessä on monta pientä lasta yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestään selvää.
Tää on vähän sama kuin sanoisi että "ulos ei mennä vaan vaan sinne siunaannutaan jos hormonit, solut ja kroppa suo" (liikkumisenkin mahdollistaa hormonit)
Oi, että oli hauska läppä!
(Kuulisittepa äänenpainoni.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestään selvää.
Oi, että oli hauska läppä!
(Kuulisittepa äänenpainoni.)
Ymmärsit jotain väärin. En vitsaillut. Olen biologi, ja tuo siunaantuminen on joku kummallinen ihmiskeskeinen näkemys yksittäisestä asiasta, johon pätee ihan samat biologiset lainalaisuudet kuin muihinkin elimillisiin toimintoihin. Voit mystifioida sitä miten haluat, mutta yritä nyt edes ymmärtää että teet niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö lapsia saa nykyään edes pyytää viemään roskia tai muuta vastaavaa? Eikö teidän lapset tosiaan tee mitään muuta kuin syö sen 5 ateriaa päivässä ja se on siinä, koska tämä on ilmeisesti elättämisen määritelmä eikä lapselta voi vaatia mitään mikä ei liity suoraan elossa pysymiseen.
"Luokkakaverit pyöri kylillä menemään". Eihän tuo kylillä pyöriminen ole mikään oikeus. Ja mitä siellä kylillä tehdään, no yllätys yllätys, vanhempien antamilla viikkorahoilla ostetaan vaatteita, mässyä ja kaikkea muuta kivaa.
Ymmärrän, jos jatkuvasti laitetaan vaikka se esikoinen hoitamaan sisaruksia ilman minkäänlaista korvausta ja kiitosta. Kyllä mielestäni tämmöisistä asioista pitää pystyä neuvottelemaan perheessä eikä pakottaminen lasten hoitoon voi olla inherentisti väärää.
Uskomatonta, että täällä verrataan roskien viemistä pienemmän sisaruksen hoitamiseen. Tottakai kotitöitä on tehtävä, mutta itse en kyllä laske lasteni hoitamista ja kasvattamista kotitöihin. Se on minun tehtävä vanhempana. Molemmat lapseni ovat tasa-arvoisessa asemassa ja esikoinen ei ole missään hoitovastuussa kuopuksesta.
Kun vanhempi käy kauppareisulla, voi aivan hyvin pyytää vanhempaa lasta katsomaan pienempien perään sen hetken.
Lisäksi voi edellyttää lapsia korjaamaan lelunsa omille paikoilleen leikin päätyttytä. Omien lautasten laittaminen astiainpesukoneeseen ei liene liian suuri vaatimus.Likapyykin laittaminen pyykkikoriin on varmaankin lasun paikka. Samoin roskien vienti, tai kissanhiekkan putsaaminen.
Onko em. lapsityövoiman väärinkäyttöä? Jos on, niin en ihmettele stressaantunutta äitiä.
Mutta haluavathan jotkut vanhemmat tarkistaa, että heidän lastaan ohjaa päiväkodissa kasvatustieteiden maisteritason "hoitajat". Tosin, eivät taida itse olla yhtä kouliintuneita lastenhoidossa.
Entä sitten, jos lapsen pitää huolehtia pikkusisarus kouluun joka aamu? Koulun jälkeen aina huolehtia ruuasta tai välipalasta? Nukuttaa yksi sisarus aina samalla, kun äiti nukuttaa muita? Hoitaa sisaruksia ilta, kun äiti imettää nuorinta?
Naurettavaa saivartelua jälleen kerran tuosta lasten siunaantumisesta.
Ikään kuin ei ymmärrettäisi.
Siunaantuminen -verbi tarkoittaa sitä, että lapsen SAA eikä siis häntä TEHDÄ systemaattisesti niin kuin joissain perheissä kaiketi tapahtuu.
Onnea teille.
Mun mielestä pienempien hoitaminen on todella ok, mutta ei jatkuvasti.
Ja jos kyse on muusta kuin pienestä hetkestä, eli isompi hoitaa pienempiä esim. useamman tunnin tai päivän, niin jotain korvausta hänelle siitä (rahaa ja/tai vapauksia).
Kotitöiden tekeminen myös erittäin ok ja suotavaa, mutta ei niitäkään jatkuvasti vaan esim. 15min päivässä.
Lapset eivät ole työjuhtia, eikä aikuisten tehtävä ole toisaalta myöskään passata jotain teiniä tai edes 10-vuotiasta.
Eli aikuisetkaan ei ole työjuhtia.
Perhe tekee yhdessä ja kaikki osallistuu yhteisen hyvinvoinnin rakentamiseen ja kodin viihtyisyyden ylläpitämiseen ikätasonsa mukaan, ja päävastuu sekä suurin työmäärä aikuisilla.
T: 11 lapsisen perheen esikoistytär
(Ja kiitollinen siitä, etten koskaan saanut mallia jossa perheen äiti olisi työjuhta ja kotityöt naisten juttu)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, että täällä verrataan roskien viemistä pienemmän sisaruksen hoitamiseen. Tottakai kotitöitä on tehtävä, mutta itse en kyllä laske lasteni hoitamista ja kasvattamista kotitöihin. Se on minun tehtävä vanhempana. Molemmat lapseni ovat tasa-arvoisessa asemassa ja esikoinen ei ole missään hoitovastuussa kuopuksesta.
Kun vanhempi käy kauppareisulla, voi aivan hyvin pyytää vanhempaa lasta katsomaan pienempien perään sen hetken.
Lisäksi voi edellyttää lapsia korjaamaan lelunsa omille paikoilleen leikin päätyttytä. Omien lautasten laittaminen astiainpesukoneeseen ei liene liian suuri vaatimus.Likapyykin laittaminen pyykkikoriin on varmaankin lasun paikka. Samoin roskien vienti, tai kissanhiekkan putsaaminen.
Onko em. lapsityövoiman väärinkäyttöä? Jos on, niin en ihmettele stressaantunutta äitiä.
Mutta haluavathan jotkut vanhemmat tarkistaa, että heidän lastaan ohjaa päiväkodissa kasvatustieteiden maisteritason "hoitajat". Tosin, eivät taida itse olla yhtä kouliintuneita lastenhoidossa.
Entä sitten, jos lapsen pitää huolehtia pikkusisarus kouluun joka aamu? Koulun jälkeen aina huolehtia ruuasta tai välipalasta? Nukuttaa yksi sisarus aina samalla, kun äiti nukuttaa muita? Hoitaa sisaruksia ilta, kun äiti imettää nuorinta?
Missä näiden lasten isä siis on?
Yleensähän isommat lapset on isän vastuulla kun äiti keskittyy vauvaan.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa saivartelua jälleen kerran tuosta lasten siunaantumisesta.
Ikään kuin ei ymmärrettäisi.
Siunaantuminen -verbi tarkoittaa sitä, että lapsen SAA eikä siis häntä TEHDÄ systemaattisesti niin kuin joissain perheissä kaiketi tapahtuu.
Onnea teille.
Joku täällä saivartelee, se on totta.
Luet niinkuin koet. Tämä on yleistä nykyään.
*eri