Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otatko lomamatkan takia lainaa?

Vierailija
17.12.2019 |

Hui. Tuosta toisesta ketjusta....
Ei kai kukaan oikeasti ota lainaa lomareissua varten? Ei kai?
Meillä on miehen kanssa lomasäästötili johon kumpikin laittaa kuukausittain rahaa. Kun riittävästi, menemme lomalle.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut. Joskus lomat tulee yllättäen näin talviaikaan ja jos ei luottokortilla ole ollut riittävästi katetta niin olen maksanut lomat lainalla. Se on sama maksaako niitä korkoja lainasta vai luottokortista, joissain lainoissa pienemmät korot kuin luottokortissa.

No samahan se on onko velka lainalla vai luottokortilla, eli velaksi lomaillaan. En itse kyllä noin tekisi. Tosin jos luottokortit ovat jatkuvasti tapissa niin jossain muuallakin lienee korjattavaa? Kannattaisiko maksaa velat pois ja jättää joku reissu väliin?

Kun maksan lennot luottokortilla, niin ensinnäkin minulla on parempi turva siinä tapauksessa, että lentoyhtiö tekee konkurssin, ja toiseksi saan lentopisteitä käyttäessäni lentoyhtiön luottokorttia. Sen luottokorttilaskun maksan seuraavana eräpäivänä kokonaisuudessaan pois, jolloin en maksa yhtään korkoa. Minulla olisi siis koko ajan tililläni se raha, mitä lentoihin tarvitsen eli siinä mielessä en lomaile velaksi.

Vierailija
22/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin ei ole tarvinnut lomaa varten ottaa lainaa, mutta nyt ajateltiin ottaa/rahoittaa luotolla. Meille tuli yllättäen mahdollisuus tehdä sellainen kerran elämässä reissu ja varmaan tartutaan nyt siihen. Toki osa matkan kustannuksista voidaan ottaa säästötililtä, mutta kaiken kaikkiaan matka on sen verran kallis, että turvaudutaan osittain luottoon. Rahaa kyllä on eri rahastoissa ja sijoituksissa, mutta pidemmän päälle kannattavampaa antaa niiden olla siellä. Matka saadaan kyllä maksettua muutamassa kuukaudessa pois, eikä ihan tällaista tilaisuutta varmasti tule toiste.

Mielestäni on ihan absurdi ajatus, että luoton/lainan ottaminen johtaa luottotiedottomuuteen tai kielii elämänhallinta ongelmista. Jos muuten talous on tasapainossa, on isompia hankintoja mahdollista rahoittaa myös lainarahalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava olisi saanut sekä omistusasunnon, että loman, jos olisi vähän kiristänyt tahtiaan. Tehnyt vaikka yhden lomamatkan edestä ylitöitä ja päässyt heti omilla säästöillä matkalle. Tai odottanut puoli vuotta -vuoden kauemmin, ennen ensimmäistä lomamatkaansa. Tai lopettanut tupakoinnin ja saanut sillä rahaa säästöön ja ehkä pidemmän elämän.

Olisi maksanut asuntolainaa ja lisäksi käynyt lomalla, aina kun olisi saanut säästöön tarpeeksi. Lomamatkoista syntyi lainakierre. Asuntolainan korot ovat aivan eri tasolla kuin kulutusluottojen, joilla lomamatkoja maksoi! Samalla rahamäärällä olisi voinut tehdä viisaamminkin ja saada enemmän myös lomia!

On hyvin ärsyttävää, kun moni ei osaa ajatella raha-asioitaan parhain päin, vaikka tarpeen olisi, varsinkin jos on pienipalkkainen!

17.

Vierailija
24/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttava otti. Maksoi kaiken kalleimman kautta.  

Omistusasuminen olisi maksanut lainanlyhennyksineen 100 euroa enemmän kuukaudessa kuin vuokralla asuminen. Asui sitten vuokralla koko ikänsä, kun tahtoi tuon satasen heti itselleen! Tahtoi matkustaa. Otti lainaa, jotta pääsi matkalle. Maksoi lainankorkoina tuon asumisesta säästämänsä satasen! Otti uuden lomalainan heti kun uskalsi. Edellisestä saattoi olla vielä osa maksamatta takaisin! Kuvitelkaa, asunto vs loma, jotka ovat aivan eri hintaluokissa, mutta jotkut saavat samat kulut aikaiseksi molemmista! 

Kuoli eurottomana. Tupakointi vei rahaa ja hengen. Tupakointi oli myös yksi syy, miksi oli ollut niin pa. Mutta eipä kaivannut halvempaa asumista eläkeiässä, kun ei ehtinyt eläkeikään! Oli eläissään huolissaan, että tulot tippuvat eläkkeellä ja ei ole varaa matkustaa, kun ei ole omistusasuntoa valmiiksi maksettuna, jossa edullisemmat asumiskustannukset.

Jos eli yksin ilman lapsia niin mitä väliä sillä on ettei tarvinnut kituuttaa eläkkeellä. Mitä muuta vanhuus olisi tuonut kuin vaivaa ja sairautta.

Vierailija
25/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennot kannattaa maksaa luottokortilla, siltä varalta, jos lentoyhtiö tekee konkurssin, niin saa rahansa takaisin, mutta muistakaa myös, että ette päästä luottoa korolliseksi lainaksi! Huolehtikaa, että toisella tilillä on säästettynä rahaa, jolla maksatte loman pois, ettekä lähde lomalle velaksi!

17.

Vierailija
26/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on luottokortti jota käytän jos ostan netistä jotain. Sain sen kaupanpäälle kun otin pienen asuntolainan. Ei sitä olisi edes tuloillani muuten myönnetty. Siinä on 2000€ kk luottoraja. Jos käyttäisin sen maksaisin sitä pois seuraavan vuoden. Kun ajatuksena on kai että asiakas pystyy maksamaan sen pois seuraavasta tilistä.

Miten sait sitten asuntolainan jos tulosi ei muka olisi riittänyt luottokortin saantiin? Helpommin luottokortin nimittäin saa kuin asuntolainan.

Vierailija
27/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi rahaa matkustaa, mutta ei yhtään kiinnosta lähteä lomalla jonnekin ryysikseen. Eihän se ole lepoa vaan stressiä. Rankka työ niin tarvitsee loman nollautumiseen.

Vierailija
28/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

27.  tiedoksi, että on olemassa lomakohteita, joita muut eivät ole löytäneet tai liikkuvat seillä eri aikaan. Me lennetään kaupunkiin, josta matka jatkuu vuokra-autolla. Netistä voi katsella luontokohteita, jotka tahtoo nähdä..Keski-Euroopassa alkaa lomat heinäkuun puolessa välissä ja jos sitä ennen ehtii matkustaa, on kohteissa joskus jopa ainoana turistina.

Vierailija
29/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut. Joskus lomat tulee yllättäen näin talviaikaan ja jos ei luottokortilla ole ollut riittävästi katetta niin olen maksanut lomat lainalla. Se on sama maksaako niitä korkoja lainasta vai luottokortista, joissain lainoissa pienemmät korot kuin luottokortissa.

No samahan se on onko velka lainalla vai luottokortilla, eli velaksi lomaillaan. En itse kyllä noin tekisi. Tosin jos luottokortit ovat jatkuvasti tapissa niin jossain muuallakin lienee korjattavaa? Kannattaisiko maksaa velat pois ja jättää joku reissu väliin?

Kun maksan lennot luottokortilla, niin ensinnäkin minulla on parempi turva siinä tapauksessa, että lentoyhtiö tekee konkurssin, ja toiseksi saan lentopisteitä käyttäessäni lentoyhtiön luottokorttia. Sen luottokorttilaskun maksan seuraavana eräpäivänä kokonaisuudessaan pois, jolloin en maksa yhtään korkoa. Minulla olisi siis koko ajan tililläni se raha, mitä lentoihin tarvitsen eli siinä mielessä en lomaile velaksi.

Eli tuo kommentti velalla matkustamisesta ei koskenut sinua ollenkaan. Vain niita, jotka ei maksa luottoa pois vaan se menee velaksi.

Vierailija
30/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lomaile velaksi, en todellakaan. Aina yhden reissun päätyttyä alkaa säästäminen uutta reissua varten. Säännöllisesti tietty summa toiselle tilille niin tallessa pysyy.

Olin jopa hieman pöyristynyt kun työkyvyttömyyseläkkeellä oleva tuttavapari päätti lähteä 6 viikon lomalle velkarahalla. Sieltä päin tuli hieman vähättelyä omalle 1 viikon ulkomaanmatkalle ja kesän pohjoisenreissulle (2-3 viikkoa) mutta ei työssäkäyvä voi lomailla keskellä kesää tuota 6 viikkoa yhtäsoittoa, kun ei vain voi. Lomavuoronsa kullakin.

Perusteluna tuolle miksi lomaillaan velaksi on siinä, että silloin on pakko maksaa seuraavina kuukausina (vai jopa parina vuonna) takaisin kun etukäteen säästö kuulemma ei onnistu vaan raha lähtee lapasesta. No, hatunnosto että käsittää oman rahankäytön olevan hieman hakusessa. Onhan se hankalaa kun vähistä rahoista pitäisi pari vuottaa nipistää reissuun etukäteen.

Vierailija
31/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on luottokortti jota käytän jos ostan netistä jotain. Sain sen kaupanpäälle kun otin pienen asuntolainan. Ei sitä olisi edes tuloillani muuten myönnetty. Siinä on 2000€ kk luottoraja. Jos käyttäisin sen maksaisin sitä pois seuraavan vuoden. Kun ajatuksena on kai että asiakas pystyy maksamaan sen pois seuraavasta tilistä.

Miten sait sitten asuntolainan jos tulosi ei muka olisi riittänyt luottokortin saantiin? Helpommin luottokortin nimittäin saa kuin asuntolainan.

Se on mullekin mysteeri. Yksi syy on varmaan asuntolainan vakuutena oleva asunto. Kyse ei siis ole kuin muutaman kymppitonnin lainasta.

Vierailija
32/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan lomareissut ihan palkalla, ei tarvitse koskea säästoihin. Kk-palkasta jää yleensä säästoon noin 2000e, ja tilillä toki aiempaa rahaa, eli ei ole tarvetta säästää erikseen matkoihin. Luottokortin kautta toki kierrätän lennot jotta on parempi kuluttajansuoja, mutta maksan sen nettipankissa välittomästi nollille.

Vierailija
33/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tuo kommentti velalla matkustamisesta ei koskenut sinua ollenkaan. Vain niita, jotka ei maksa luottoa pois vaan se menee velaksi.

Vastasin kommenttiin, jossa väitettiin, että "No samahan se on onko velka lainalla vai luottokortilla, eli velaksi lomaillaan."

Vierailija
34/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa ei ole tullut mieleenkään ottaa, mutta kuten jo mainittu maksan myös luottokortilla lennot ja mahdollisesti myös hotellin.

Vierailija
35/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa en ota muutenkaan mihinkään, paitsi asuntoon. Lomamatkaan en ikimaailmassa, en edes erityisemmin pidä matkustelusta.

Vierailija
36/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Ihan hullua.

En lomaile sellaisissa paikoissa, joihin ei ole varaa. Myöskään säästöihin en koske, vaan maksan lomat ihan palkkatuloista. Voisin ottaa säästöistä vain, jos olisi joku kerran elämässä-tyylinen tilaisuus, mutten usko että sellaista tulee. Suunnittelemalla etukäteen senkin voisi säästää erikseen. N48

Vierailija
37/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasin kommenttiin, jossa väitettiin, että "No samahan se on onko velka lainalla vai luottokortilla, eli velaksi lomaillaan."

Niin, ja sulla ei ole velkaa jos kuittaat koko luottokortin summan kerralla pois. Se menee velaksi (=korko alkaa juosta) vasta jos et maksa ekaa laskua.

Vierailija
38/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei parin tonnin laina huoleta sitten kun on siellä etelän auringon alla. Palmujen katveessa ja kylmä juoma kourassa.

Vierailija
39/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hakee lainaa lomamatkaa varten niin siinä voi nopeasti lomareissulle tulla yllättävän kova hinta.

Kun laskee lomamatkan hinnan esim. parin vuoden maksuajalla https://www.lainalaskuri.fi laskurilla niin lomamatkan lopullinen hinta voi yllättää.

Vierailija
40/42 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hakee lainaa lomamatkaa varten niin siinä voi nopeasti lomareissulle tulla yllättävän kova hinta.

Kun laskee lomamatkan hinnan esim. parin vuoden maksuajalla https://www.lainalaskuri.fi laskurilla niin lomamatkan lopullinen hinta voi yllättää.

Me ollaan kerran otettu lainaa lomaa varten. Toki se ärsytti mutta loma oli kerrassaan unohtumaton. Joten näin jälkeen päin ajatellen se oli pieni hinta niistä muistoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi