Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ostatte sillä 70€ hyvä joulumieli-lahjakortilla?

Vierailija
16.12.2019 |

Tai siis mietittyjä ja lasketteko jo tarkkaan ennen kauppaan menoa?
Entä mihin kauppaan aiotte mennä, kun käy ässään, Lidlin ja k-kauppaan.
Minä kai teen kauppalistan, mutta en silti tarkkoja laskelmia, kaupassa laskeskelee päässäni. eiköhän ole ihan helppo päästä 7kymppiin.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tienaa 48 000 €/vuosi, tuskin saa mitään lahjakortteja.

Silloin korvien välissä on pahasti pielessä joku juttu, jos tuollaisilla vuosituloilla ei yksinhuoltajana pärjää...

Jaa, no, jos on kuusi lasta ja kaikki eri maksukyvyttömille miehillekin vielä, saattaa saada.

Vierailija
42/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisin 70 € ruokaan käytettäväksi, ostaisin sillä raaka-aineet, maidot, vihannekset (kurkkua, tomaattia, paprikaa, jäävuorisalaattia) ja hedelmät (omenat, päärynät, mandariinit ja jopa pensasmustikat) perheeni tarpeisiin koko kuukaudeksi.

Olkoot joulu tai ei.

*

Ei syödä pelkkää makaronia (kuin korkeintaan kaksi kertaa viikossa).

Ei syödä valmiita laatikoita eikä valmisaterioita.

*

Leipä on nykyään niin halpaa, ettei sitä kannata itse leipoa kuin tuoksun ja viihteen ja HyväÄiti -fiiliksen vuoksi.

Terveisin yksi lapsi ja yksi äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
44/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
45/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko tällaisia jakaa joskus lapsettomille vähävaraisille?

T: aikuissosiaalityön sossu, jonka asiakkaat yksinasuvia tai pariskuntia

Vierailija
46/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli kaksi vuotta sitten tekstiviesti, että tällaisen lahjakortin olisi noudettavissa. Ollaan tavallinen keskiluokkainen perhe, vanhemmat ja kaksi lasta. Ei olla sosiaalitoimen tai lastensuojelun asiakkaita. Me oltiin juuri tultu etelänmatkalta ja sanoin miehelle, että tämä ei varmaan oo tarkoitettu meille. Että jollekin ihan vähävaraisillehan nämä pitäisi jakaa. Vaikka rahaa ei olekaan liikaa, niin kyllä jouluruoat ja lahjat ollaan aina saatu ostettua, meillä on kaksi autoa ja välillä matkustellaan.

En reagoinut viestiin, joten sieltä tuli myöhemmin toinen, jossa käytettiin ihan nimeä. Soitin sinne ja sanoin, että emme koe olevamme kohderyhmää ja että tulisi huono omatunto hakea se kortti. Sanoin myös, että ei olla tällaista itse tietenkään haettu. Ihminen siellä sanoi, että kortteja on ihan hirveästi, tulkaa vaan hakemaan. Ja että kuka vaan voi ehdottaa ketä tahansa kortin saajaksi. En silti kehdannut.

Siis mitä ihmettä. Kun on ihmisiä joiden tilanne on kamala.

Vierailija
47/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että toimeentulotuen päälle kustannetaan vielä jouluruuat (ei se jouluruoka sen kalliimpaa ole kuin ruoka muinakaan kuukausina) ja joululahjatkin tulee joulupuukeräyksestä. Mitään ei tarvitse itse koskaa kustantaa ja hankkia, kun kaikki tulee annettuna. Työssäkäyvät maksaa itse kaiken.

Vierailija
48/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin päässyt vähemmällä. Olisin voinut pyytää jouluapua. Kuitenkin yritin jaksaa myydä kirpparilla ja saada siten rahaa joululahjoihin.

Ihan turha oli raataa ja stressata.

Vierailija
49/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

10purkkia tonnikalapaloja öljyssä ainakin, tämän oon päättänyt, tonnikalaa menee paljon eikä ole halpaa.

Jouluruuista ei tarvita kuin pari laatikkoa ja rosolli.

Sitten pakasteita iso kasa.

Ja karkkia ja sipsiä.

Vierailija
50/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että toimeentulotuen päälle kustannetaan vielä jouluruuat (ei se jouluruoka sen kalliimpaa ole kuin ruoka muinakaan kuukausina) ja joululahjatkin tulee joulupuukeräyksestä. Mitään ei tarvitse itse koskaa kustantaa ja hankkia, kun kaikki tulee annettuna. Työssäkäyvät maksaa itse kaiken.

Ei se lahjakortti ole sulta pois. Ihmiset on vapaaehtosesti lahjoittaneet rahaa niille joille tulee tarpeeseen.

Kyllä niitä pienipalkkasetkin voi saada.

Vierailija
51/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aina riipu tuloista. Meille tarjottiin kun olin vanhempainvapaalla oleva kahden pienen yh, ja meillä kävi kunnan kotiapu välillä kun vauva valvotti. Heiltä sitten tuli ehdotus ennen joulua. Tulot minulla kuitenkin tuolloin lähellä 2500€/kk.

Käsittämätöntä, kuka valopää näitä kohdentaa. Meillä on nähty välillä ihan nälkää eikä koskaan ole tuollaista tarjottu. Olen opintovelkainen yh, ollut turvakodissa (josta automaattilasuasiakkuus), olen käyttänyt kotiapua ja ollut vuosia toimeentulotuella. En ole koskaan saanut mitään jouluapua, vaikka olen parin jouluttoman ja nälkäisen joulun jälkeen ihan aktiivisesti kysellyt. Ja sitten olen kuullut näistä ihan hyvin selviävistä, joille ruokalahjakorttia suorastaan tyrkytetään. En tajua!

Vierailija
52/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikset töissä kysy?

En minäkään ymmärrä miksi vain lapsellisia Le, kun on paljon köyhiä yksinäisiäkin.

Vierailija
53/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tienaa 48 000 €/vuosi, tuskin saa mitään lahjakortteja.

Silloin korvien välissä on pahasti pielessä joku juttu, jos tuollaisilla vuosituloilla ei yksinhuoltajana pärjää...

Jaa, no, jos on kuusi lasta ja kaikki eri maksukyvyttömille miehillekin vielä, saattaa saada.

Eikös sen idea ole olla nimensä mukaisesti hyvää joulumieltä, eli ei sen saamiseen tarvitse olla pienituloinen. Ainakin tarinan mukaan kortteja on jaettu vaikkapa erityislasten perheisiin, ihan vaan siksi että lapset ovat erityisiä.

Vierailija
54/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme viime vuonna sen lahjakortin, ilmeisesti neuvolasta tms vinkattiin. Saimme vauvan kesken opintojen, joten toistaiseksi olemme vähävaraisia.

Käytettiin se 70e perustarvikkeisiin joita ostettiin pitkälle eteenpäin.

Vierailija
55/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan parina vuotena saatu sellainen. Olen ostanut sillä laatikoita, rosollia, kalaa, hyviä juustoja, joihin harvoin on rahaa. Tänä vuonna saatiin 120 euroa lahjoitusvaroista. Joskus ollaan saatu lasten koululta ns. joulurahaa, sekin jokin lahjoitus. Ikinä en ole pyytänyt, mutta olen ottanut vastaan, kun on tarjottu ja kiitollinen olen. Ihanaa viettää joulua niin, että on varaa syödä hyvin ilman, että syödessä surettaa ruoan hinta.

Vierailija
56/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satuin näkemään yksi päivä sisareni perheen toimeentulotukipäätöksen. Heillä siis kaksi aikuista ja kaksi lasta. Yhteensä saavat Kelasta rahaa noin 2300 euroa kuukaudessa. Vuokra on 800 euroa eli 1500 euroa jää elämiseen kuussa. Lisäksi maksetaan sähkölaskut ja terveyskulut.

Meillä myös kaksi lasta ja olen tällä hetkellä kotihoidontuella. Tämä tietysti oma valintani ja voisin palata töihin, jos haluaisin, koska minua vakkaripaikka odottaa. Mies on töissä ja nettopalkka jää reilusti alle 2000 euroon. Meidän kaikki tulot (miehen palkka, kotihoidontuki ja lapsilisä) jää alle sisareni perheen tulojen. Toimeentulotukea me ei saada, koska meillä on omistusasunto, ja siitä huomioidaan menona vain lainan korot. Lyhennämme kuitenkin lainaa saman verran kuin sisareni maksaa vuokraa eli meillä on samat menot. Meillä jää siis vähemmän käyttörahaa kuussa.

Olen auttanut sisartani rahallisesti. Luvannut, että he voivat tulla meille jouluksi. Ostanut lahjat heidänkin lapsille. Lisäksi saavat apua joulupuukeräyksestä. Osallistuin myös itse joulupuukeräykseen. Nyt on ehkä hieman huijattu olo, kun tajusin, että sisareni on parempituloinen kuin meidän perhe. Samoin varmasti nämä perheet, joita joulupuukeräyksessä autoin. En ollut tätä aiemmin tajunnut, koska en kokenut, että meillä on ollut erityisen tiukkaa. Sisareni koko ajan valittaa rahatilannettaan.

Olen varma, että moni työssäkäyvä asuntovelallinen voi tosiasiassa elää pienemmillä tuloilla kuin toimeentulotukea saavat tajuamatta sitä itse. Sitten nämä pienempituloiset työssäkäyvät osallistuvat joulupuukeräyksiin ja ostavat lahjat vielä omillekin lapsille. Samoin kaikki lahjakortit ja ruoka-avustukset menevät toimeentulotuen saajille.

Vierailija
57/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen tässä nyt alustavan listan itse. Ostan ruokaa itselleni ja teinille. 2 Isoa perunalaatikkoa, 1 Iso porkkanalaatikko, 1 pieni lanttulaatikko, 2 kimpaletta savulohta, Irtomaustekurkkuja, pakasteherneita, rosolli,suklaabokseja?kpltta,pähkinöitä/rusinoita,limppu,juusto, ...

Paljonkohan nämä jo tekee. Ajattelin että saisi muutakin kuin jouluruokaa ostettua.

Nuo tekee ainakin 50€, toki vaikuttaa montako suklaarasiaa ostat tai minkäkokoiset lohipalat jne

Vierailija
58/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mikset töissä kysy?

En minäkään ymmärrä miksi vain lapsellisia Le, kun on paljon köyhiä yksinäisiäkin.

No ne järjestöthän ne päätttää, että kenelle ne nuo haluaa kohdistaa. Ei siinä auta että mä töissä kyselen, kun ei se ole meistä kiinni.

Vierailija
59/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiko te valmiina ostatte? Tulee halvemmaksi tehdä itse ja luulisi, että työttömillä on aikaa. Ei ihme, että rahat aina loppu, jos kaiken valmiina ostaa.

Niin. Hyi hyi pahat köyhät, kun kehtaavat edes kerran vuodessa ostaa joulupöytään valmista. Jouluruuathan saa jo kympillä. Loput rahat pitää säästää tammi- ja helmikuulle, jotta ei tarvitse käydä leipäjonossa. 

Vierailija
60/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satuin näkemään yksi päivä sisareni perheen toimeentulotukipäätöksen. Heillä siis kaksi aikuista ja kaksi lasta. Yhteensä saavat Kelasta rahaa noin 2300 euroa kuukaudessa. Vuokra on 800 euroa eli 1500 euroa jää elämiseen kuussa. Lisäksi maksetaan sähkölaskut ja terveyskulut.

Meillä myös kaksi lasta ja olen tällä hetkellä kotihoidontuella. Tämä tietysti oma valintani ja voisin palata töihin, jos haluaisin, koska minua vakkaripaikka odottaa. Mies on töissä ja nettopalkka jää reilusti alle 2000 euroon. Meidän kaikki tulot (miehen palkka, kotihoidontuki ja lapsilisä) jää alle sisareni perheen tulojen. Toimeentulotukea me ei saada, koska meillä on omistusasunto, ja siitä huomioidaan menona vain lainan korot. Lyhennämme kuitenkin lainaa saman verran kuin sisareni maksaa vuokraa eli meillä on samat menot. Meillä jää siis vähemmän käyttörahaa kuussa.

Olen auttanut sisartani rahallisesti. Luvannut, että he voivat tulla meille jouluksi. Ostanut lahjat heidänkin lapsille. Lisäksi saavat apua joulupuukeräyksestä. Osallistuin myös itse joulupuukeräykseen. Nyt on ehkä hieman huijattu olo, kun tajusin, että sisareni on parempituloinen kuin meidän perhe. Samoin varmasti nämä perheet, joita joulupuukeräyksessä autoin. En ollut tätä aiemmin tajunnut, koska en kokenut, että meillä on ollut erityisen tiukkaa. Sisareni koko ajan valittaa rahatilannettaan.

Olen varma, että moni työssäkäyvä asuntovelallinen voi tosiasiassa elää pienemmillä tuloilla kuin toimeentulotukea saavat tajuamatta sitä itse. Sitten nämä pienempituloiset työssäkäyvät osallistuvat joulupuukeräyksiin ja ostavat lahjat vielä omillekin lapsille. Samoin kaikki lahjakortit ja ruoka-avustukset menevät toimeentulotuen saajille.

Tätähän tässä ei varmaan kysytty.

En ymmärrä tällaista katkeruutta ja vihaa.

Mikä ihme on viestissä pointti? Haluatko kruunun vai mur hata siskosi?