Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ostatte sillä 70€ hyvä joulumieli-lahjakortilla?

Vierailija
16.12.2019 |

Tai siis mietittyjä ja lasketteko jo tarkkaan ennen kauppaan menoa?
Entä mihin kauppaan aiotte mennä, kun käy ässään, Lidlin ja k-kauppaan.
Minä kai teen kauppalistan, mutta en silti tarkkoja laskelmia, kaupassa laskeskelee päässäni. eiköhän ole ihan helppo päästä 7kymppiin.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä listaa teen. Ei kaikki ole joulupöydässäkään välttämätöntä. Jouluksi ostan sitä, mistä ehdottomasti tykätään. Esim kinkulla me ei tehdä mitään.

Kaloja, perunaa, punajuurta, lanttua (niitähän saa nyt edullisesti ja riittää pitkäksikin aikaa). Mietittiinkin teinien kanssa, jos tehtäiskin valkosipuliperunoita ja medaljonkeja. Sitten jotain silakkapihvejä ja muusia.. eihän pöydässä tarvii olla sitä mitä muillakin, vaan mitkä maistuu meille.

N47 + 2 teiniä

Vierailija
22/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina riipu tuloista. Meille tarjottiin kun olin vanhempainvapaalla oleva kahden pienen yh, ja meillä kävi kunnan kotiapu välillä kun vauva valvotti. Heiltä sitten tuli ehdotus ennen joulua. Tulot minulla kuitenkin tuolloin lähellä 2500€/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiko te valmiina ostatte? Tulee halvemmaksi tehdä itse ja luulisi, että työttömillä on aikaa. Ei ihme, että rahat aina loppu, jos kaiken valmiina ostaa.

Mukavempihan se on jouluna tulla ns. valmiiseen pöytään, vaikka olisikin Saarioisten mammojen laittamaa. Enkä itse ainakaan halua alkaa säätämään omine kokkaustaitoineni, kun kaupan laatikot ym. on se lapsuudesta tuttu makumaailma.

Olen työssäkäyvä ja valmistan kaikki jouluruuat aina itse. Ihan järkyttävän makuisia kaikki valmiit laatikot ja rosollit. Eikä kauhean juhlavaa syödä jotain eineksiä jouluna.

Vierailija
24/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiko te valmiina ostatte? Tulee halvemmaksi tehdä itse ja luulisi, että työttömillä on aikaa. Ei ihme, että rahat aina loppu, jos kaiken valmiina ostaa.

700 g lanttulaatikko maksaa 3 €. Pelkät mausteet maksaa hieman alle euron pussi, jos ei muutoin noita mausteita käytä, menee hukkaan. Menee ainakin inkivääriä ja valkopippuria sekä siirappia.

Vierailija
25/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukavempihan se on jouluna tulla ns. valmiiseen pöytään, vaikka olisikin Saarioisten mammojen laittamaa. Enkä itse ainakaan halua alkaa säätämään omine kokkaustaitoineni, kun kaupan laatikot ym. on se lapsuudesta tuttu makumaailma.

Olen työssäkäyvä ja valmistan kaikki jouluruuat aina itse. Ihan järkyttävän makuisia kaikki valmiit laatikot ja rosollit. Eikä kauhean juhlavaa syödä jotain eineksiä jouluna.

Makunsa tietty kullakin! Minusta esim. juurikin Saarioisen joulutarjonta on aivan taivaallisen hyvää. 😋 Ja niin nostalgista!

Vierailija
26/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aina riipu tuloista. Meille tarjottiin kun olin vanhempainvapaalla oleva kahden pienen yh, ja meillä kävi kunnan kotiapu välillä kun vauva valvotti. Heiltä sitten tuli ehdotus ennen joulua. Tulot minulla kuitenkin tuolloin lähellä 2500€/kk.

Tämä just. Kyselin tuossa, mistä niitä saa. Yhtenä vuonna sain, kun oli vaikeaa erokriisiä ja pienet lapset. Eipä sen jälkeen ole saanut, mutta ehkä sitten joku vuosi, kun väsyy niin, että lasu saapuu luoksemme.

Vierailija
27/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan ja kalliita! Kokkikartanon tekemiä. Ovat vaan niin paljon parempia kuin itse tekemäni.

En saa niistä koskaan hyviä. Nytkin itsenäisyyspäiväksi tein satsit... inkivääriä oli liikaa lanttulaatikossa, porkkanalaatikossa ei vaan ollut mitään makua ja imelletty perunalaatikko jäi jälleen imeltymättä ja senpä takia maistui lähinnä siirapilta. Joka vuosi mä yritän. Kyllähän noi syötiin, mutta pitkin hampain.

Jos vuodessa ostan kolme 700 gramman laatikkoa (n. 18 e) valmiina kaupasta, ei mitenkään tarkoita sitä, että kaiken ostan valmiina.

Vierailija
28/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä listaa teen. Ei kaikki ole joulupöydässäkään välttämätöntä. Jouluksi ostan sitä, mistä ehdottomasti tykätään. Esim kinkulla me ei tehdä mitään.

Kaloja, perunaa, punajuurta, lanttua (niitähän saa nyt edullisesti ja riittää pitkäksikin aikaa). Mietittiinkin teinien kanssa, jos tehtäiskin valkosipuliperunoita ja medaljonkeja. Sitten jotain silakkapihvejä ja muusia.. eihän pöydässä tarvii olla sitä mitä muillakin, vaan mitkä maistuu meille.

N47 + 2 teiniä

Just noin!

Sitä paitsi jouluruokaa saa monesta paikasta, jos sitä haluaa syödä. Esim kouluissa on aina jouluateria ollut. Sitten on niitä vähävaraisten ruokailuja, jos haluaa käydä. Jos sukulaisia on, niin sitten siellä on viimeistään kystä kyllä.

Vierailija
29/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä oo tällasesta mitään kuullu. Ois kyllä kelvannu opiskelevalle kolmen lapsen yh:lle. Miten näitä anotaan?

Vierailija
30/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jakanut näitä vuosia työni kautta. Nämä Ap:n tarkoittamat taitavat olla niitä MLL:n Hyvä joulumieli -lahjakortteja. Niissä on paljon eri kriteerejä, enkä itse ainakaan tiennyt koskaan kortin saaneiden tuloja. Kriteereinä oli mm. yh alaikäiselle/sille, äkillinen kriisi perheessä, työtön/opiskelija, suurperhe, vakava sairaus perheessä.

Kortteja ei voi hakea, eri tahot vain myöntävät niitä. Annoin niitä henkilöille, joiden tiesin täyttävän ainakin yhden kriteerin.

Vierailija
31/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N47 + 2 teiniä

Juuri näin, ei meilläkin kinkkua ole syöty koskaan. Aion ostaa esim kokkikartanon lohikiusausta, koska se on todella maukasta ja teinikin tykkää, joululaatikoista ei välitä kuin perunalaatikosta. Ja

kalaa ja pottua, sillä pääsee pitkälle.

Vierailija
32/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jakanut näitä vuosia työni kautta. Nämä Ap:n tarkoittamat taitavat olla niitä MLL:n Hyvä joulumieli -lahjakortteja. Niissä on paljon eri kriteerejä, enkä itse ainakaan tiennyt koskaan kortin saaneiden tuloja. Kriteereinä oli mm. yh alaikäiselle/sille, äkillinen kriisi perheessä, työtön/opiskelija, suurperhe, vakava sairaus perheessä.

Kortteja ei voi hakea, eri tahot vain myöntävät niitä. Annoin niitä henkilöille, joiden tiesin täyttävän ainakin yhden kriteerin.

Ja kun et tiedä kaikkia lähiseudun perheitä, niin osaa saa ja osa jää ilman. Se näissä mättää, kun osa saa monelta taholta joulun lahjakortteja ja osa ei mistään, jos ei ole isompia ongelmia perheessä, mutta ihan vaikka vaan rahat eivät riitä niihin jouluruokiin ja -lahjoihin. Lisäksi joskus voisi tuoda hyvää joulumieltä heille, jotka raatavat töissä pienellä palkalla tai opiskelevat mitättömällä opintotuella, eikä mitään jää käteen, mutta ei, kun täytyy olla suunnilleen lasun syynissä, että mitään irtoaa.

Vierailija
33/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli kaksi vuotta sitten tekstiviesti, että tällaisen lahjakortin olisi noudettavissa. Ollaan tavallinen keskiluokkainen perhe, vanhemmat ja kaksi lasta. Ei olla sosiaalitoimen tai lastensuojelun asiakkaita. Me oltiin juuri tultu etelänmatkalta ja sanoin miehelle, että tämä ei varmaan oo tarkoitettu meille. Että jollekin ihan vähävaraisillehan nämä pitäisi jakaa. Vaikka rahaa ei olekaan liikaa, niin kyllä jouluruoat ja lahjat ollaan aina saatu ostettua, meillä on kaksi autoa ja välillä matkustellaan.

En reagoinut viestiin, joten sieltä tuli myöhemmin toinen, jossa käytettiin ihan nimeä. Soitin sinne ja sanoin, että emme koe olevamme kohderyhmää ja että tulisi huono omatunto hakea se kortti. Sanoin myös, että ei olla tällaista itse tietenkään haettu. Ihminen siellä sanoi, että kortteja on ihan hirveästi, tulkaa vaan hakemaan. Ja että kuka vaan voi ehdottaa ketä tahansa kortin saajaksi. En silti kehdannut.

Vierailija
34/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tuossa jotku tulorajat on? Lastensuojelun asiakkaana on myös hyvin varakkaita perheitä, että ihme, jos heille tuollaisia jaetaan.

No ei ainakaan minun 48 000e vuositulot sitä estäneet. Yhden lapsen yh. Mikähän se raja mahtaa olla?

Vierailija
35/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

700 g lanttulaatikko maksaa 3 €. Pelkät mausteet maksaa hieman alle euron pussi, jos ei muutoin noita mausteita käytä, menee hukkaan. Menee ainakin inkivääriä ja valkopippuria sekä siirappia.

Vainko Porvoossa mausteet eivät säily 2-3 vuotta?

Vierailija
36/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismasta niillä ostetaan kaikkea surkimus einestä; pizzoja, sipsiä, limua ym räkää valuville kirjainyhdistelapsille. En ole ikinä nähnyt että tällä em kortilla ostettaisiin aineksia joista valmistetaan se ruoka.

Vierailija
37/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ainakin monisairas, eikä ole voimia itse tehdä. Sitäpaitsi Saarioisilla on paras porkkanalaatikko ja aion ostaa myös Kokkikartanolta ainakin lohikiusausta ja jotain muuta.

Vierailija
38/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tuossa jotku tulorajat on? Lastensuojelun asiakkaana on myös hyvin varakkaita perheitä, että ihme, jos heille tuollaisia jaetaan.

No ei ainakaan minun 48 000e vuositulot sitä estäneet. Yhden lapsen yh. Mikähän se raja mahtaa olla?

Älä viitsi provoilla.

Vierailija
39/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainko Porvoossa mausteet eivät säily 2-3 vuotta?

No jos ei ennestään ole kaapissa mitään vaadittuja mausteita, niin meneehän niihin ensimmäisenä vuonna pitkä penni.

Ja sitten jos ei ole vieläpä koskaan yrittänytkään tehdä laatikoita itse, niin siinähän voi mennä ensimmäisen vuoden jouluateria täysin pilalle. Ja jos pelaakin varman päälle ja aloittaa harjoittelun jo hyvissä ajoin ennen joulua, niin siinähän niitä mausteita kuluu jo useamman valmislaatikon hinnan verran.

Vierailija
40/67 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi asemani takia tähän puuttua, mutta toivoisin jonkun nostavan äläkän siitä, että näitä lahjakortteja sekä joulupuun lahjoja tungetaan sellaisille, joiden uskonnossa ei vietetä joulua millään muotoa.

Ensinnäkään, kukaan ei tykkää siitä, että omaa uskontoa tuputetaan väkisin. Toiseksi ei kukaan voi valita juhlivansa jotain juhlaa vain siksi, että saa ilmaista tavaraa. Kolmanneksi, eiköhän joululahjat kuuluisi niille, jotka joulua viettävät.