Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon teillä lapset osallistuu kotitöihin?

Vierailija
16.12.2019 |

Olen miettinyt siskoni perhettä, jossa lapset eivät osallistu ollenkaan kotitöihin. Eivät tee mitään myöskään vieraiden luona (kuten minun luonani) jättävät tavarat minne sattuu, eivät laita astioita astianpesukoneeseen vaan jättävät ruokineen tiskipöydälle, johon sitten kuivahtavat. Pyykit heitetään johonkin pyykkikoneen luo miten sattuu, vaikka pyykkikori on vieressä. Omia huoneita ei siivota, eikä osallistuta millään tavalla kodin siivoukseen.

Lapset ovat iältään 8-15, joten mistään ihan pienistä ei ole enää kyse. Kuinka paljon teillä tämän ikäiset lapset osallistuvat kotitöihin? Itselläni ei vielä ole lapsia, joten ei ole vertauskuvaa, mutta jos olisi niin haluaisin kyllä järjestää esim. perheen yhteisen siivouspäivän, jolloin siivottaisiin koko talo (lapset vaikka edes omat huoneensa) ja siitä saisi palkinnoksi jotain hyvää ruokaa, herkkuja tms erityistä. Toki vaatisin myös, että omat jäljet raivataan.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollenkaan. Kyllä he aikuisina ehtii.

Vierailija
2/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoalla ja herkuilla palkitseminen on väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä osallistuu paljon. En ole koskaan tajunnut sitä että kukaan perheenjäsen saisi vain sotkea ja lekotella. Pienestä asti lapset opettelee aina siivoamaan omat jälkensä ja viemään tavarat paikoilleen. Jos tippuu maitoa lattialle tai jää pönttöön jarrutusjäljet, ne pitää siivota samantien. Isommilla on omat säännölliset tehtävänsä. 

Vierailija
4/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ajatukseni muuttuu sitten, jos saan omia lapsia. Erityistä voi myös olla vaikka elokuvissa käynti tai joku muu mukava tapahtuma. Enkä tarkoita, että suklaalevyt kädessä ketään patistaisin siivoamaan, mutta itse tykkään hemmotella itseäni siivouspäivän jälkeen vaikka kokkaamalla jotain hyvää ruokaa.

Ap

Vierailija
5/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5 ja 3 kolmevuotiaat vievät astiat tiskipöydälle kun ovat syöneet. Vaatteet riisuvat suoraa pyykkikoriin ja lelut siivotaan aina leikin päätteeksi. Ulkovaatteille heillä on omat laatikot jonne riisuvat (mikäli ei tarvitse kuivumista). Isompi tyhjentää apuna tiskikonetta ja molemmat ojentavat märkiä pyykkejä, minä ripustan. Puhtaita viikattuja vaatteita vievät laatikoihinsa kun minä laitan muiden vaatteet.

Meillä lapset on halunnu osallistua jo ihan pienestä ja olen asentanut osallistua osaamisen mukaan. Siinä sivussa ovat sitten oppineet ja nykyään ei edes aina tarvitse pyytää vaan tulevat apuun itse kun siivoan. Meillä myös 1,5 vuotias jonka hoitoon isot haluavat osallistua ja on opetettu ottamaan pikku sisarus huomioon leikeissä.

Vierailija
6/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään, lapset on 7 v. ja 10 v. Saavat 15 min peliaikaa jos tekevät jotain, mutta eivät juurikaan tee. Itse jouduin tekemään lapsena paljon kotitöitä, eikä se minusta mitenkään parempaa ihmistä tehnyt, joten olkoon. Ruoanlaitosta ja leipomisesta ovat kiinnostuneita.

Vierailija
7/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1v 9kk Auttaa aika paljon.

-Tyhjentää tiskikoneesta aterimet paikoilleen (ensin tietenkin itse olen tyhjentänyt kaikki terävät veitset pois) ja ojentelee muut astiat minulle koneesta että laitan ne kaappiin.

-siivoaa legot ja kirjat omille paikoilleen. Käyn vain suoristamassa kirjapinot sen jälkeen. Isot lelut osaa kasata kaappiin vasta ohjattuna.

-Vie kenkänsä ja vaatteensa naulakon alle josta minun on helppo laittaa ne omille paikoilleen. Ja ottaa kengät ja vaatteet(aina ei kyllä ihan kiitä vaatteita mitä tarvitsisi) valmiiksi eteisen lattialle kun lähdetään ulos.

-Täyttää pyykinpesukoneen kun annan valmiiksi lajitellut vaatteet korissa

-Vie aterimet ja oman ruokalappunsa pöytään ennen ruokailua.

-pyyhkii pölyjä

-pyyhkii tahrat lattialta ja syöttötuolista ruokailun jälkeen(joudun kyllä vähän auttamaan kun jälki ei muuten olisi ihan puhdasta)

-Jos löytää jostain roskan vie sen roskikseen

Suoraan sanoen tuntuu aika järkyttävältä jos 8 vuotias ei tee mitään kotitöitä... ei ilmeisesti ole pienenä oppinut että kaikki tekevät kotona osansa (omien kykyjensä mukaan)

Vierailija
8/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

9v ja 11v osallistuvat ruuanlaittoon ja siivoamiseen. Imuroivat asunnon puoliksi ja auttavat pyykkien kanssa. Yhdessä asutaan, yhdessä tehdään. On lapset kokkaa-päiviä tai toinen lapsista saa olla pääkokkina käskien aikuista avustajana. Elleivät ole mukana pienestä pitäen, niin turha olettaa teininäkään osallistuvan tai osaavan aikanaan omassa kodissaan.

Vierailija
9/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9v ja 11v osallistuvat ruuanlaittoon ja siivoamiseen. Imuroivat asunnon puoliksi ja auttavat pyykkien kanssa. Yhdessä asutaan, yhdessä tehdään. On lapset kokkaa-päiviä tai toinen lapsista saa olla pääkokkina käskien aikuista avustajana. Elleivät ole mukana pienestä pitäen, niin turha olettaa teininäkään osallistuvan tai osaavan aikanaan omassa kodissaan.

No ei se mene noin. Ihmiset on yksilöitä. Mitään takuuta ei ole siitä että teini osallistuisi helpommin vaikka olisitkin kiusannut itseäsi tekemällä kotitöitä vauvan kanssa, tilanteessa jossa olisit helpommalla tehnyt itse. Tämä on tällainen uskomus, mikä ei perustu mihinkään. Se miten siistissä ympäristössä viihtyy ja miten paljon siisteydestä välittää on loppujen lopuksi persoonakysymys. Kotitöissä ei ole mitään oppimista myöskään, vaan ne voi opettaa vaikka sinä päivänä kun lapsi muuttaa omaan asuntoon. Siihen ei tarvi mitään erityistaitoa. Joten voitte lopettaa sen erilain toimivien paheksunnan vaikka heti alkuun. Perheet toimii erilaisilla tavoilla.

Vierailija
10/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo lapset on hemmoteltuja penikoita. Vapaan kasvatuksen tuloksia... Meillä kaikki tekee töitä. Lapsetkin tiskaa ja siivoaa ja laittaa ruokaa jne. Ei kävisi mielessäkään antaa heidän vain loisia ilmaisessa ylläpidossa.

Vierailija
11/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eivät tee mitään. En usko että niiden tekeminen tai tekemättä jättäminen liittyy mitenkään siihen miten toimivat aikuisina. 

Vierailija
12/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kotitöistä anneta lapsille palkkaa. Ei sitä saa aikuisenakaan. Niitä pitää tehdä ilman mitään herkkuja tai rahaa.

Vierailija
13/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo lapset on hemmoteltuja penikoita. Vapaan kasvatuksen tuloksia... Meillä kaikki tekee töitä. Lapsetkin tiskaa ja siivoaa ja laittaa ruokaa jne. Ei kävisi mielessäkään antaa heidän vain loisia ilmaisessa ylläpidossa.

Vapaa kasvatus ei tarkoita hemmottelua ja loisimista.

Vierailija
14/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-15-vuotiaat siivoavat huoneensa ja vaihtavat kerran viikossa lakanat itsenäisesti. Yhteisten tilojen viikkosiivous tehdään yhdessä tehtäviä vaihdellen. Tiskikone tyhjennetään vuoropäivinä, jokainen laittaa ruokailun jälkeen omat astiansa koneeseen. Teini tekee päivällisen yhtenä arkipäivänä viikossa, muina päivinä kaikki lapset auttavat kukin vuorollaan. Jokainen vie pyykit pyykkikoriin ja viikkaa puhtaat vaatteet kaappiin.

Vierailija
15/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään, lapset on 7 v. ja 10 v. Saavat 15 min peliaikaa jos tekevät jotain, mutta eivät juurikaan tee. Itse jouduin tekemään lapsena paljon kotitöitä, eikä se minusta mitenkään parempaa ihmistä tehnyt, joten olkoon. Ruoanlaitosta ja leipomisesta ovat kiinnostuneita.

Ja saavat tietenkin pelata tekivät jotain tai eivät... Todella hyvä kasvatusmalli.

Vierailija
16/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaa kasvatus ei tarkoita hemmottelua ja loisimista.

Vapaa kasvatus on juuri sitä että mitään ei lapsilla teetetä eikä tarvi tehä minkään eteen mitään. Näitä pershedelmiä näkee nykyään ihan liiaksi...

Vierailija
17/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja saavat tietenkin pelata tekivät jotain tai eivät... Todella hyvä kasvatusmalli.

Heillä on tietty peliaika, jonka jälkeen pelit lukittuu. Niin ajattele, näin huono kasvattaja minustakin tuli vaikka tein lapsena kotitöitä. Ei auttanut sekään. 😂

Vierailija
18/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ajatukseni muuttuu sitten, jos saan omia lapsia. Erityistä voi myös olla vaikka elokuvissa käynti tai joku muu mukava tapahtuma. Enkä tarkoita, että suklaalevyt kädessä ketään patistaisin siivoamaan, mutta itse tykkään hemmotella itseäni siivouspäivän jälkeen vaikka kokkaamalla jotain hyvää ruokaa.

Ap

Nii ajattelit että palkitset lapset siivoamisesta viemällä ne leffaan ja antamalla herkkuja? Ei ei ei...

Vierailija
19/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on tietty peliaika, jonka jälkeen pelit lukittuu. Niin ajattele, näin huono kasvattaja minustakin tuli vaikka tein lapsena kotitöitä. Ei auttanut sekään. 😂

Opit sentään jotaki tekemään.

Vierailija
20/34 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi hommata oma elämä niin ei tarvitse siskon asioita pällistellä selän takana.