Kuinka paljon teillä lapset osallistuu kotitöihin?
Olen miettinyt siskoni perhettä, jossa lapset eivät osallistu ollenkaan kotitöihin. Eivät tee mitään myöskään vieraiden luona (kuten minun luonani) jättävät tavarat minne sattuu, eivät laita astioita astianpesukoneeseen vaan jättävät ruokineen tiskipöydälle, johon sitten kuivahtavat. Pyykit heitetään johonkin pyykkikoneen luo miten sattuu, vaikka pyykkikori on vieressä. Omia huoneita ei siivota, eikä osallistuta millään tavalla kodin siivoukseen.
Lapset ovat iältään 8-15, joten mistään ihan pienistä ei ole enää kyse. Kuinka paljon teillä tämän ikäiset lapset osallistuvat kotitöihin? Itselläni ei vielä ole lapsia, joten ei ole vertauskuvaa, mutta jos olisi niin haluaisin kyllä järjestää esim. perheen yhteisen siivouspäivän, jolloin siivottaisiin koko talo (lapset vaikka edes omat huoneensa) ja siitä saisi palkinnoksi jotain hyvää ruokaa, herkkuja tms erityistä. Toki vaatisin myös, että omat jäljet raivataan.
Kommentit (34)
Ei yhtään. Pääsen helpommalla kun itse teen tutulla rutiinilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään, lapset on 7 v. ja 10 v. Saavat 15 min peliaikaa jos tekevät jotain, mutta eivät juurikaan tee. Itse jouduin tekemään lapsena paljon kotitöitä, eikä se minusta mitenkään parempaa ihmistä tehnyt, joten olkoon. Ruoanlaitosta ja leipomisesta ovat kiinnostuneita.
Ja saavat tietenkin pelata tekivät jotain tai eivät... Todella hyvä kasvatusmalli.
Heillä on tietty peliaika, jonka jälkeen pelit lukittuu. Niin ajattele, näin huono kasvattaja minustakin tuli vaikka tein lapsena kotitöitä. Ei auttanut sekään. 😂
Opit sentään jotaki tekemään.
No mitä oppimista siinä on? Kuka tahansa osaa siivota.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei lasten tarvinnut osallistua kotitöihin juuri ollenkaan. Oli aikoinaan kotiapua riittävästi. Nyt tietenkin pitävät omista kodeistaan huolta, että kyllä sen oppii myöhemminkin.
Se mikä oikeasti merkitsee on se minkälaiseen siisteyteen tottuvat. Jos kotona on aina ollut siistiä, ei lapset yhtäkkiä pois muutettuaan ala elämään sekasotkussa. Melkein suurempi vaara silloin jos vanhemmat antaa sotkun kasautua kun ”kaikkien pitää siivota”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään, lapset on 7 v. ja 10 v. Saavat 15 min peliaikaa jos tekevät jotain, mutta eivät juurikaan tee. Itse jouduin tekemään lapsena paljon kotitöitä, eikä se minusta mitenkään parempaa ihmistä tehnyt, joten olkoon. Ruoanlaitosta ja leipomisesta ovat kiinnostuneita.
Ja saavat tietenkin pelata tekivät jotain tai eivät... Todella hyvä kasvatusmalli.
Heillä on tietty peliaika, jonka jälkeen pelit lukittuu. Niin ajattele, näin huono kasvattaja minustakin tuli vaikka tein lapsena kotitöitä. Ei auttanut sekään. 😂
No miksei sun lapset sitte osaa?
Minä en tehnyt kotona kotitöitä. Äitini oki kotirouva ja meillä kävi siivooja.
Mies teki, heillä oli ”yhteinen siivouspäivä”.
Minä olen hyvä ja tarkka siivoamaan ja pitämään jörjestystä. Aina siistiä ja nättiä. Vie mennessäs, tuo tullessas.
Mies sotkee kuusi päivää ja raivaa yhden. Ei osaa järjestää eikä löydä koskaan mitään. Kaikki jää siihen missä on jotain viimeksi käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksei sun lapset sitte osaa?
Sanoinko jossain niin? Tottakai osaisivat. Mutta en vaadi heiltä sitä. Hoitavat koulun ja harrastuksen ja se riittää tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo lapset on hemmoteltuja penikoita. Vapaan kasvatuksen tuloksia... Meillä kaikki tekee töitä. Lapsetkin tiskaa ja siivoaa ja laittaa ruokaa jne. Ei kävisi mielessäkään antaa heidän vain loisia ilmaisessa ylläpidossa.
Vapaa kasvatus ei tarkoita hemmottelua ja loisimista.
Vapaa kasvatus on juuri sitä että mitään ei lapsilla teetetä eikä tarvi tehä minkään eteen mitään. Näitä pershedelmiä näkee nykyään ihan liiaksi...
Vapaa kasvatus ei ole tuota. Tuo ei ole mitään kasvatusta.
"Eivät tee mitään myöskään vieraiden luona (kuten minun luonani) jättävät tavarat minne sattuu, eivät laita astioita astianpesukoneeseen vaan jättävät ruokineen tiskipöydälle, johon sitten kuivahtavat."
Ei tulis näin aikuisenakaan mieleen kylässä alkaa täyttää astianpesukonetta enkä kyllä odota sellaista omilta vierailtakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo lapset on hemmoteltuja penikoita. Vapaan kasvatuksen tuloksia... Meillä kaikki tekee töitä. Lapsetkin tiskaa ja siivoaa ja laittaa ruokaa jne. Ei kävisi mielessäkään antaa heidän vain loisia ilmaisessa ylläpidossa.
Vapaa kasvatus ei tarkoita hemmottelua ja loisimista.
Vapaa kasvatus on juuri sitä että mitään ei lapsilla teetetä eikä tarvi tehä minkään eteen mitään. Näitä pershedelmiä näkee nykyään ihan liiaksi...
Vapaa kasvatus ei ole tuota. Tuo ei ole mitään kasvatusta.
Ei lapsia tarvitse kasvattaa. Siinä ne kasvaa. Tämä palsta on täynnä Vilijonkkia, joiden mielestä lasten pitää mennä jonkun ohjesäännön mukaan. 🙈 Mä haluan että mun lasten lapsuus muistuttaa enemmän Muumipeikon tai Peppi Pitkätossun lapsuutta kuin Vilijonkan lasten. Tehkää te omien lasten kans miten tykkäätte.
Meidän perheessä meitä on neljä, äiti,isä, tyttö ja poika. Lapset 12 ja 16 vuotiaat käyvat koulua ja aikuiset töissä.
Kaikki osallistuvat kotitöihin laittaen ruokailuvälineet pesukoneeseen ja pois, sama pyykkien kanssa ( lapset on lukutaitoisia, joten tietävät miten saa pestä). Siivoavat huoneensa tarvittaessa. Pesevät wc-pytyn ja lavuaarit.
Kaikki tämä vuoron perään, kunkin työ-ym tilanteiden mukaan.
Jokaisen on osallistuttava.Koti on suuri ja siivooja käy sillointällöin putsaamassa pinnat ym lattiat .
Lapset 17-12 ikäisiä. Astiat tiskikoneeseen, pyykit pyykkikoriin ja puhtaat khh:sta omiin kaappeihin (mä olen viikannut ne valmiiksi tosin). Roskat tietenkin roskiin, oma huone siisti eli ei rojua, vaatteita tai roskia/pyykkejä pitkin poikin. Omat rojut muualta lkämpästä (esim eteinen) siivotaan paikoilleen. Ja kun viikkosiivousta tehdään, lapsi ainakin osallituu oman huoneen pölynpyyhintään ja imurointiin. eli aika vähän loppujen lopuksi tekvät, toki koiraa ulkoiluttavat omalla vuorollaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 1v 9kk Auttaa aika paljon.
-Tyhjentää tiskikoneesta aterimet paikoilleen (ensin tietenkin itse olen tyhjentänyt kaikki terävät veitset pois) ja ojentelee muut astiat minulle koneesta että laitan ne kaappiin.
-siivoaa legot ja kirjat omille paikoilleen. Käyn vain suoristamassa kirjapinot sen jälkeen. Isot lelut osaa kasata kaappiin vasta ohjattuna.
-Vie kenkänsä ja vaatteensa naulakon alle josta minun on helppo laittaa ne omille paikoilleen. Ja ottaa kengät ja vaatteet(aina ei kyllä ihan kiitä vaatteita mitä tarvitsisi) valmiiksi eteisen lattialle kun lähdetään ulos.
-Täyttää pyykinpesukoneen kun annan valmiiksi lajitellut vaatteet korissa
-Vie aterimet ja oman ruokalappunsa pöytään ennen ruokailua.
-pyyhkii pölyjä
-pyyhkii tahrat lattialta ja syöttötuolista ruokailun jälkeen(joudun kyllä vähän auttamaan kun jälki ei muuten olisi ihan puhdasta)
-Jos löytää jostain roskan vie sen roskikseen
Suoraan sanoen tuntuu aika järkyttävältä jos 8 vuotias ei tee mitään kotitöitä... ei ilmeisesti ole pienenä oppinut että kaikki tekevät kotona osansa (omien kykyjensä mukaan)
No, katsotaan uudestaan muutaman vuoden päästä kun sinunkin lapsi on 8-vuotias 😉
Meillä taapero tekee eniten kotitöitä meidän perheen lapsista kun tykkää vielä osallistua vapaaehtoisesti. Tietokonetta ei ole hetkeen tyhjentänyt mutta sinun lapsesi iässä oli siitäkin hommasta vielä innoissaan. On nyt 2,4-vuotta.
Hän imuroi omat sotkut ja suuttuu jos ei saa siivota esim maitolasia joka kaatunut.
Samanlaisia nuo vanhemmatkin olivat.
Vanhin on nyt 15-vuotias (poika) ja hän lähinnä siivoaa huonettaan ja tyhjentää tiskikoneen aika usein.
Välillä myös kokkaa jotain ja viihdyttää taaperoa. Nämä tekee yleensä ilman pyytämistä. Pyytäessä kyllä imuroi ja pyyhkii pyödät tms.
12-vuotias poikani siivoaa silloin kun haluaa jotain. Joskus saattaa olla koko alakerta täysin siivottu mutta joku taka-ajatus tosiaan on aina. Mielellään silloin toiveet toteutankin. Auttaa myös jos pyydän apua. Huoneensa pitää siistinä muuten vaan.
9-vuotias tyttäreni ei tee juuri mitään. Ei edes huonettaan pidä siistinä. Joskus kyllä hänkin yllättää ja tekee jotain alakerrassa tai siivoaa huoneensa. Esim. hoitaa tiskit, järjestää eteisen tms. Myös auttaa minua välillä ja pyyhkii silloin pölyjä vaikka.
En ole itsekään lapsena kotitöitä juuri tehnyt enkä niitä vaadi omiltakaan lapsilta. Kiva silti että välillä auttaa. Itse tykkään siivoamisesta niin ei niin haittaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 1v 9kk Auttaa aika paljon.
-Tyhjentää tiskikoneesta aterimet paikoilleen (ensin tietenkin itse olen tyhjentänyt kaikki terävät veitset pois) ja ojentelee muut astiat minulle koneesta että laitan ne kaappiin.
-siivoaa legot ja kirjat omille paikoilleen. Käyn vain suoristamassa kirjapinot sen jälkeen. Isot lelut osaa kasata kaappiin vasta ohjattuna.
-Vie kenkänsä ja vaatteensa naulakon alle josta minun on helppo laittaa ne omille paikoilleen. Ja ottaa kengät ja vaatteet(aina ei kyllä ihan kiitä vaatteita mitä tarvitsisi) valmiiksi eteisen lattialle kun lähdetään ulos.
-Täyttää pyykinpesukoneen kun annan valmiiksi lajitellut vaatteet korissa
-Vie aterimet ja oman ruokalappunsa pöytään ennen ruokailua.
-pyyhkii pölyjä
-pyyhkii tahrat lattialta ja syöttötuolista ruokailun jälkeen(joudun kyllä vähän auttamaan kun jälki ei muuten olisi ihan puhdasta)
-Jos löytää jostain roskan vie sen roskikseen
Suoraan sanoen tuntuu aika järkyttävältä jos 8 vuotias ei tee mitään kotitöitä... ei ilmeisesti ole pienenä oppinut että kaikki tekevät kotona osansa (omien kykyjensä mukaan)
No, katsotaan uudestaan muutaman vuoden päästä kun sinunkin lapsi on 8-vuotias 😉
Meillä taapero tekee eniten kotitöitä meidän perheen lapsista kun tykkää vielä osallistua vapaaehtoisesti. Tietokonetta ei ole hetkeen tyhjentänyt mutta sinun lapsesi iässä oli siitäkin hommasta vielä innoissaan. On nyt 2,4-vuotta.
Hän imuroi omat sotkut ja suuttuu jos ei saa siivota esim maitolasia joka kaatunut.
Samanlaisia nuo vanhemmatkin olivat.Vanhin on nyt 15-vuotias (poika) ja hän lähinnä siivoaa huonettaan ja tyhjentää tiskikoneen aika usein.
Välillä myös kokkaa jotain ja viihdyttää taaperoa. Nämä tekee yleensä ilman pyytämistä. Pyytäessä kyllä imuroi ja pyyhkii pyödät tms.
12-vuotias poikani siivoaa silloin kun haluaa jotain. Joskus saattaa olla koko alakerta täysin siivottu mutta joku taka-ajatus tosiaan on aina. Mielellään silloin toiveet toteutankin. Auttaa myös jos pyydän apua. Huoneensa pitää siistinä muuten vaan.
9-vuotias tyttäreni ei tee juuri mitään. Ei edes huonettaan pidä siistinä. Joskus kyllä hänkin yllättää ja tekee jotain alakerrassa tai siivoaa huoneensa. Esim. hoitaa tiskit, järjestää eteisen tms. Myös auttaa minua välillä ja pyyhkii silloin pölyjä vaikka.En ole itsekään lapsena kotitöitä juuri tehnyt enkä niitä vaadi omiltakaan lapsilta. Kiva silti että välillä auttaa. Itse tykkään siivoamisesta niin ei niin haittaakaan.
Vanhin lapseni on 7 vuotias. Ainakaan vielä ei ole mitään mullistavaa tapahtunut. Tietysti tekee enemmän ja itsenäisemmin ikänsä mukaisesti. En usko että asia muuttuu paljon muutamassa kuukaudessa. Voin toki olla väärässäkin.
Meillä ei lasten tarvinnut osallistua kotitöihin juuri ollenkaan. Oli aikoinaan kotiapua riittävästi. Nyt tietenkin pitävät omista kodeistaan huolta, että kyllä sen oppii myöhemminkin.