Vuokra asunnosta irtisanoutuminen, osaako joku auttaa?
Lähetetäänkö irtisanoumisilmoitus vuokran antajalle vai millä tavalla se ilmoitetaan? Kiitos vastanneille etukäteen!
Kommentit (25)
Minulla meni viimeksi näin:
1. Soitin vuokranantajalle, että olen muuttamassa
2. Vuokranantaja tuli käymään (asuu lähellä) valmiiden irtisanomislappujen kanssa ja täytimme laput
3. Sovimme avaimenluvutuksesta
4. Tein muuttoilmoituksen isännöitsijälle
Vierailija kirjoitti:
IMiksi huokailette uusavuttomuudesta, näinhän se poistuu, kun kysyy neuvoa ja oppii. Yksi avuttomuudentila vähemmän.
Avuttomampaa olisi toimia sen enempää miettimättä. Kysymistä on aina syytä kannustaa ja ylipäänsä asioiden miettimistä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla meni viimeksi näin:
1. Soitin vuokranantajalle, että olen muuttamassa
2. Vuokranantaja tuli käymään (asuu lähellä) valmiiden irtisanomislappujen kanssa ja täytimme laput
3. Sovimme avaimenluvutuksesta
4. Tein muuttoilmoituksen isännöitsijälle
Kohdan kaksi perusteella en lähtisi väsäilemään kirjallista ilmoitusta itse, vaan soittaisin/laittaisin sähköpostia vuokranantajalle. Monilla yksityisillä on valmiina viralliset irtisanomislaput, joten olisi turha itse alkaa sellaista kirjoittelemaan kysymättä. Virallista pohjaa käyttämällä varmistetaan myös se, että kaikki tarvittavat ehdot tulee kirjattua selkeästi ja ilman tulkinnanvaraa. Näitä ovat esim. päivämäärä, johon asti vuokraa on maksettava, päivä, johon mennessä asunnon on oltava tyhjä, avaintenluovutus jne.
Tässä ohjeita ja irtisanomisilmoituksen pohja:
https://www.vuokralaiset.fi/tietopaketti-vuokralaisille/vuokra-asunnon-…
Minä asuin ikäni omakotitalossa ja opiskelemaan lähtiessäni menin ensimmäistä kertaa vuokralle. Kotoa en saanut mitään apua. Siinä jouduin arkana tyttönä ihan itse miettimään vieraassa kaupungissa, mistä asuntoja edes vuokrataan, miten kuuluu asiat tehdä ja mistä kuuluu kysyä apua. Ei ollut nettiä, josta olisi voinut häpeillen anonyyminä kysyä ja saada samalla lastia sitä itteään niskaansa.
Koska olin niin tyhmä, olisin voinut hyvin ajatella, että irtisanoutuminen tehdään vaikka isännöitsijälle, koska hänelle piti ilmoittaa myös uusi nimi oveen ja postilaatikkoon ja asunnossa asujien määrä vesimaksua varten jne.
Myöhemmin pääsin asumaan opiskelija-asuntoon, kun siellä jono nytkähti eteenpäin, ja silloin sain apua opiskelija-asuntotoimistossa. Kaipa ne siellä ovat tottuneet tämmöisiin junantuomiin, jotka vasta opettelevat itse asioita.
- toinen