Ei varaa lapsen silmälaseihin.
Olen kyllä työelämässä, mutta kaikki raha menee laskuihin. Välillä on ruokarahatkin vähissä. Ihan kauheaa, kun lapsi kuitenkin tarvitsisi nähdä esim koulussa taululle. :/ Saakohan kelalta avustusta?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo maksuttomat lasit kuulostaa hyvältä mutta tarkoittaa halvimpia kehyksiä ja ohentamattomia linssejä. Eli jos vähänkin isompi vahvuus niin ovat "pullonpohjalasit". Ei ehkä kiva lapselle, harva aikuinenkaan käyttäisi.
Entisajan pullonpohja laseja ei enää kyllä ole, että tuskin tuota tarvii pelätä.
Kyllä ne ohentamattimat aika raskaat ja paksut on, mulla kakkoslaseina, - 5
aloittaja kirjoitti:
Okei pitää ottaa yhteyttä sosiaalitoimeen. Lapsi on yli 14 ja todella paljon miinusta eli hintaa laseille tulee.
Miten ihmeessä lapsi on pärjännyt tähän saakka??
Vierailija kirjoitti:
Paremmat ne pullonpohjalasitkin ovat kuin se, että ei näe taululle. Jos on pelkkää miinusta eikä lisäksi hajataiton korjaamista tms., niin peruslasit saa muutamalla kympillä.
No ne saa ilmaiseksi joo mutta jos oma lapsi tarvitsisi niin repisin kyllä rahat vaikka mistä että saisi siedettävämmät. Yläkoululaiset varsinkin osaa jo ilkkua "sossulaseista".
Vierailija kirjoitti:
Taas ne mystiset "laskut", huoh. Lopeta turhanpäiväisten laskujen haaliminen (netflixit, ripsihuollot, salikortit, yms)
Noi laskut on kyllä erikoisia. Miten joillekin kertyy niitä hirveästi?
Olen huomannut tällaisissa keskusteluissa, että jos nämä mystiset laskut ovat aivan turhia, niitä ei eritellä.
Minä olen pienituloinen ja olen karsinut kaikki laskut minimiin. Kuukausittain pitää maksaa sähkö, vesi, vuokra, jätekuljetus ja netti. Saldoa lataan kun tarvitsee, yleensä parin kuukauden välein 10e, vakuutuslasku tulee joka 3.kuukausi. Kampaajalla olen käynyt viimeksi 6 vuotta sitten, koskaan en ole maksanut mistään Netflixistä tmv tai tilaillut lehtiä. Ei tule kovin isoja laskuja, vaikka meitäkin on neljä henkeä. Toki sitten kasvaa, kun lapsetkin kasvavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paremmat ne pullonpohjalasitkin ovat kuin se, että ei näe taululle. Jos on pelkkää miinusta eikä lisäksi hajataiton korjaamista tms., niin peruslasit saa muutamalla kympillä.
No ne saa ilmaiseksi joo mutta jos oma lapsi tarvitsisi niin repisin kyllä rahat vaikka mistä että saisi siedettävämmät. Yläkoululaiset varsinkin osaa jo ilkkua "sossulaseista".
Ei ole olemassa "sossulaseja", laseihin on tietty rahasumma/maksusitoumus, sen mukaan saa itse valita kehykset. Voi laittaa lisäksi omaa rahaa mukaan, eli niitä ei todellakaan erota koulussa. Nyt vähän rajaa arvauksiin jos ei tiedä.
Eli Kelasta saa maksusitoumuksen, sitä.ei tarvitse hävetä. Myös liikkeessä ollaan hienotunteisia ja huomaavaisia.
t.sossutäti
Vierailija kirjoitti:
aloittaja kirjoitti:
Okei pitää ottaa yhteyttä sosiaalitoimeen. Lapsi on yli 14 ja todella paljon miinusta eli hintaa laseille tulee.
Miten ihmeessä lapsi on pärjännyt tähän saakka??
Lapsella on tälläkin hetkellä lasit, mutta tarvitsee suuremmat vahvuudet.
Surullista, että monet täälläkin paheksuvat ja moittivat köyhyyden vuoksi. Toki on ihmisiä, jotka ovat vararikossa sen vuoksi, että ovat tuhlanneet vastuuttomasti, mutta ei kaikilla ole sama tilanne. Älkää olettako mitään! Olen sairastellut paljon ja joutunut aikaisemmin työttömäksi, jolloin joutui ottamaan velkaa. Nyt sitä sitten maksetaan takaisin.
Kiitos neuvoista, otan mahd. pian yhteyttä sosiaalitoimistoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa "sossulaseja", laseihin on tietty rahasumma/maksusitoumus, sen mukaan saa itse valita kehykset. Voi laittaa lisäksi omaa rahaa mukaan, eli niitä ei todellakaan erota koulussa. Nyt vähän rajaa arvauksiin jos ei tiedä.
Eli Kelasta saa maksusitoumuksen, sitä.ei tarvitse hävetä. Myös liikkeessä ollaan hienotunteisia ja huomaavaisia.
t.sossutäti
Riittääköhän minulla perusteet saamaan tukea silmälaseihin? Olen kuitenkin työelämässä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.sossutäti
Jos on oikein paljon miinusta, saako ohennuksen maksusitoumuksella? Silloinhan saattaa olla niin että linssit eivät ilman ohennusta mihinkään kehyksiin mahdu tai painavat niin paljon että aiheuttavat terveyshaittoja.
Ei oteta sosiaalitoimeen yhteyttä vaan Kelaan kirjaudutaan pankkitunnuksin tai mobiilivarmenteella ja tehdään netissä hakemus. Liitteet voi kuvata luurilla ja lähettää eri kerta. Voi myös paperilla. Jollei tahdo menettää niitä fyysisiä papereita niistä kannattaa ottaa kopiot (esim Kelassa maksutta) ja jättää sisään ne kopiot. Ruksaa tai kirjoita johonkin aikovasi kysyä kunnan sosiaalitoimesta mikäli Kela ei myönnä.
Mikäli Kela ei myönnä, jätä paikalliseen sosiaalitoimeen anomus samassa kuussa. Niiden pitäisi nähdä tiedot
Sinuna käyttäisin lapsen oikealla silmälääkärillä itse
Vierailija kirjoitti:
Nuo maksuttomat lasit kuulostaa hyvältä mutta tarkoittaa halvimpia kehyksiä ja ohentamattomia linssejä. Eli jos vähänkin isompi vahvuus niin ovat "pullonpohjalasit". Ei ehkä kiva lapselle, harva aikuinenkaan käyttäisi.
Ohennusta ei kannata edes ottaa, jos ei ole paljoa miinuksia, sillä. Ohentamattomat toimivat paremmin. Liikkeet tietysti mielellään myyvät ohennuksia, koska saavat niistä lisää tuloja ilman ylimääräistä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei oteta sosiaalitoimeen yhteyttä vaan Kelaan kirjaudutaan pankkitunnuksin tai mobiilivarmenteella ja tehdään netissä hakemus. Liitteet voi kuvata luurilla ja lähettää eri kerta. Voi myös paperilla. Jollei tahdo menettää niitä fyysisiä papereita niistä kannattaa ottaa kopiot (esim Kelassa maksutta) ja jättää sisään ne kopiot. Ruksaa tai kirjoita johonkin aikovasi kysyä kunnan sosiaalitoimesta mikäli Kela ei myönnä.
Mikäli Kela ei myönnä, jätä paikalliseen sosiaalitoimeen anomus samassa kuussa. Niiden pitäisi nähdä tiedot
Okei, kiitos paljon neuvoista! Olen jo vienyt lapsen silmälääkäriin aikaisemmin tänä syksynä.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin omista miinuslaseista monena vuonna noin 400 euroa, sillä tottakai lasit ohennettiin järkeviksi ja kehyksiin sopiviksi. Nyt viimeksi ei enää tuo 400e riittänyt vaan lasit ja kehykset maksoivat 550e. Mutta useamman vuoden lasit sitten menevätkin.
Jos on paljon miinusta niin siinähän on melkoisen sokea ja ilman laseja alkaa varmasti jo pääkipukin olla jatkuvaa. Kyllä nuorelle lasit pitää saada - pian!
Kalliilta kyllä kuulostaa. Itse ostin juuri moniteholasit instrusta. Miinusta 5, plussaa 1,5. Laseihin 2 x ohennus ja kaikki mahdollinen häikäisynesto, kova pinta (naarmuuntumaton), lian esto, merkkipokat (-70% ale). Lasit ovat vielä tummuvat eli toimivat aurinkolaiseina. Ovat siis ns. kaikilla herkuilla. Hinta 416e.
Vaan asiaan. Lapselle saa ilmaiseksi lasit kuten edellä on jo sanottu. Jos haluaa hienommat lasit se maksaa 50-60e. Muutamat röökit/kynsihuollot/suihkurusketukset kun jättää väliin niin se on siinä. Jos ei kuluta rahaa em. niin saa varmasti joko osamaksulla maksettua 5e/kk tai sitten apua sosiaalitoimesta.
Voisiko koulustakin saada apua? Opettaja voi laittaa istumaan ekalle penkkiriville, että näkee paremmin tai voiko terveydenhoitajakin olla yhteydessä eri tahoihin, että saisi avustusta laseihin jostain? Onhan noita joulupuitakin joissa vähävaraiset toivoo sitä ja tätä. Lapsen tarve silmälaseille saattaisi olla jollekkin lahjan antajalle huippujuttu.
Itse sain täysin ilmaiset lasit kun tuttu osti omansa, sain lahjakortin jolla sain veloituksetta uudet lasit itselleni.
Nyt viestiä johonkin fb ryhmään.
Vierailija kirjoitti:
https://asiointi.kela.fi/Toimeentulotuen_internetlaskenta/alku.faces
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohennusta ei kannata edes ottaa, jos ei ole paljoa miinuksia, sillä. Ohentamattomat toimivat paremmin. Liikkeet tietysti mielellään myyvät ohennuksia, koska saavat niistä lisää tuloja ilman ylimääräistä vaivaa.
Mitä sä selität? Ai sä meinaat, että joku tekee niitä ohennuksia ilmaiseksi ja optikkoliike vaan kerää rahat? Mitään näin tyhmää en olekaan ennen kuullut.
Onko teilläpäin ap hätäkahvit ryhmää Facebookissa? Meillä on ja siellä avustetaan näin joulun alla köyhiä lapsiperheitä. Jos teillä on niin laita ilmoitus sinne.
Maksoin omista miinuslaseista monena vuonna noin 400 euroa, sillä tottakai lasit ohennettiin järkeviksi ja kehyksiin sopiviksi. Nyt viimeksi ei enää tuo 400e riittänyt vaan lasit ja kehykset maksoivat 550e. Mutta useamman vuoden lasit sitten menevätkin.
Jos on paljon miinusta niin siinähän on melkoisen sokea ja ilman laseja alkaa varmasti jo pääkipukin olla jatkuvaa. Kyllä nuorelle lasit pitää saada - pian!