Lapsi syö kaiken, lihoo ja lihoo
Minkälaiset säännöt voi vitosluokkalaiselle asettaa? Jos kotona olisi vain lapsen mielestä tosi "tylsiä" ruokia niin pysyisi ehkä jotenkin hallinnassa, mutta se tarkoittaisi ei maukasta lämmintä ruokaa, ei leipää ollenkaan jne. Muroja ja kaakaota meillä ei ole koskaan ollutkaan, kun lapsi syö/juo ne kaikki kerralla. Hänellä ei ole siis mitään tunnetta kohtuullisuudesta ja syö ihan huviksi. Olen kehottanut ihan hyvässä hengessä tunnustelemaan oloa kylläisyyden kannalta, mutta toteaa vaan huolettomasti että mun maha se on. Myöskin olen kertonut että kannattaa juoda vettä koska usein on jano, ei nälkä, mutta vettä ei hän tykkää juoda kuin vain vähän.
En tiedä miten voi pysäyttää tuon järjettömän lihomisen. Mikä on teillä tepsinyt?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Laitapa pikkupossu dieetille. Vit.uttaa aikuislapset jotka ei osaa kasvattaa kakaroitaan.
Sinä sen sijaan vaikutat todella älykkäältä, sivistyneeltä ja ystävälliseltä tapaukselta! Ohis
Vierailija kirjoitti:
Laitapa pikkupossu dieetille. Vit.uttaa aikuislapset jotka ei osaa kasvattaa kakaroitaan.
Ja minua v. tuttaa ääliöt.
Onneksi ap:llä on ajattelu kehittynyt paremmin kuin em. kommentoijalla. Lasta ei voi laittaa dieetille, kuten aikuista tai voi pahimmillaan aiheuttaa fyysisiä ja psyykkisiä ongelmia. Itse painin lapsena muutaman vuoden ylipainon kanssa ja minulla se oli tylsistymisen,ja masentavan elämäntilanteen yhdistelmä. Minulla ei oikein ollut ystäviä eikä sitä myötä harrastuksia. Johti siihen, että ainoa tapa nauttia elämästä oli TV:n katsominen herkkujen kanssa. Vanhemmillani ei ollut mitään muuta elämää kuin TV, mutta herkkuja he eivät niinkään syöneet. En tiedä, mistä tämä tuli. Perheessämme oli kyllä karkkipäiväsysteemi eli perjantaisin sai aina karkkia. Perjantai kun on viikonlopun alku, niin olisiko se jotenkin aiheuttanut sen, että vielä nykyäänkin tuntuu, että rentoutuminen ei ole täydellistä ilman herkkuja. Perjantai ei ole perjantai, jos ei saa kahvin kanssa herkkuja.
Ap mainitsi, että lapsella on liikunnallisia harrastuksia. Lähtökohtaisesti tämä on tietenkin hyvä, mutta näin introverttina tuli mieleen, että voisiko lapsi jotenkin myös stressaantua niistä? Itselläni on esimerkiksi sellainen ongelma, että jos on jotain menoa joku päivä, niin menojen jälkeen pitää oikein aktiivisesti rentoutua kotona, jotta pääsee balanssiin. Introverttina kaikki menot kuluttavat minulta energiavarastoja. Joskus, jos menoja on ollut viikolla paljon, olen sortunut syöpöttelemään suklaapatukoita niinä vähäisinä hetkinä, kun on saanut olla kotona. Koska rentoutumisaikaa on ollut vähän, olen tarvinnut ikään kuin "boostin" rentoutumiseen. Jos taas olen saanut joku viikko vaan köllötellä kotona ja lukea jotain hyvää kirjaa, niin en edes kaipaa mitään mässäilyjä. Itsellä on paino pysynyt kurissa aikuisiällä, kun olen tottunut tuntemaan itseäni ja ymmärtämään, että kiireinen elämäntyyli ei sovi minulle ja parasta liikuntaa on kävelyretket luonnossa.
Ap, yhdistääkö lapsi syömisen johonkin tekemiseen vai vaikuttaako siltä, että ahmii puhtaasti nälkäänsä?
Ruokavalioni on varsin terveellinen, syön paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja, en juuri lainkaan vaaleaa viljaa. Jos en tekisi näin olisin paljon lihavampi. Mutta siis jos syön niin paljon kuin tekee mieli niin söisin niin että lopulta oksennan. Olen lapsena syönyt nälkääni jauhoja, hopeakuulia, nonparelleja, vanhaksi mennyttä ruokaa, keittämätöntä pastaa, kasvihuoneesta kaikki tomaatit, kerännyt metsästä ketunleipiä jne. kun vanhemmat yrittivät rajoittaa syömistä viemällä ruoat lukkojen taakse muulloin kuin ruoka-aikoina. Siis olen oikeasti syönyt sen mitä vain olen käsiini saanut. Ja jos en taistelisi kokoajan tekisin niin nyt aikuisenakin. Nälkä ei ole koskaan loppunut.