Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi syö kaiken, lihoo ja lihoo

Vierailija
15.12.2019 |

Minkälaiset säännöt voi vitosluokkalaiselle asettaa? Jos kotona olisi vain lapsen mielestä tosi "tylsiä" ruokia niin pysyisi ehkä jotenkin hallinnassa, mutta se tarkoittaisi ei maukasta lämmintä ruokaa, ei leipää ollenkaan jne. Muroja ja kaakaota meillä ei ole koskaan ollutkaan, kun lapsi syö/juo ne kaikki kerralla. Hänellä ei ole siis mitään tunnetta kohtuullisuudesta ja syö ihan huviksi. Olen kehottanut ihan hyvässä hengessä tunnustelemaan oloa kylläisyyden kannalta, mutta toteaa vaan huolettomasti että mun maha se on. Myöskin olen kertonut että kannattaa juoda vettä koska usein on jano, ei nälkä, mutta vettä ei hän tykkää juoda kuin vain vähän.
En tiedä miten voi pysäyttää tuon järjettömän lihomisen. Mikä on teillä tepsinyt?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herranen aika, missä on lapsen rajat? Meillä ei ainakaan saanut ottaa kaapista mitään ilman lupaa.

Kai sitä nyt jokainen lihoo, jos mitään rajoja ei ole.

Siis ei kotona saa ottaa ruokaa kaapista? Onko munalukko jääkaapissa.

Saako löydä vessassa? Vai onko sekin tyylin max 2 kert/pv?

Kyllä on ihme vanhempia, voi hyvää päivää sentään.

Vierailija
22/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herranen aika, missä on lapsen rajat? Meillä ei ainakaan saanut ottaa kaapista mitään ilman lupaa.

Tosi omituista, jos ei iso lapsi voi ottaa itselleen välipalaa, vaan pitää kaikkeen lupa kysyä erikseen joka kerta. Kyllä normaali käytäntö on, että herkkuihin lasten pitää kysyä lupa. Ap

No onhan se ongelma jos vetää vaikka leipää joka välissä ja juuri ennen ruokailuakin. Välipaloilla on hyvä olla oma aikansa niilläkin. Eikä 11 v erityisen iso lapsi vielä ole, kyllä vanhemmat vastaa ravitsemuksesta ja terveellisistä elintavoista, ei lapsi itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

11 v on lapsi vielä, ei ne osaa säädellä omaa syömistä kovin hyvin. Meilläkin samanikäinen tykkää napsia koko ajan jotain jos voi.

Vierailija
24/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh kun ihmiset eivät ymmärrä! Itse olin lapsena sellainen joka rakastaa ruokaa. Vedin jo silloin öisin raejuustoa ja näkkileipää.

Nyt olen 31v ja edelleenkin taistelen ruokahimoa kohtaan. Kaikki maistuu vain niin herkulliselta. Itkin onnesta kerran kun maistoin yks ihanaa ruokaa, matkustan syödäkseen.

Tälle ei voi mitään eikä parannuskeinoa ole. Valitettavaa että lapsestasi on tulossa samanlainen.

Vierailija
25/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hänellä joku kilpirauhasen höiriö?

Vierailija
26/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maistuisiko vaikka sitruunavesi tai kivennäisvesi paremmin kuin tavallinen? Oletteko tutkineet ettei ole esimerkiksi jotain imeytymishäiriöitä tai suolistovaivoja? Joskus esimerkiksi IBS aiheuttaa ikään kuin nälkätuntemuksia kun vatsaan kertyy ilmaa, kokemusta on.

Ja kohta on hampaat paskana, erityisesti hammaskiille, kun juodaan koko ajan joitain happamia litkuja. Vesi vetenä ja satunnaiseen herkutteluun makuvedet/limsat/yms. Kyllä jokaisen täytyy osata juoda ihan tavallista hanavettä. Ihan puppua nuo "ei tykkää vedestä"- jutut, koska kyse on vaan siitä, että tahtoo oikeasti sokerin makua juomaansa. 

Tavallinen maustamaton kivennäisvesi ei ole hapanta. Hiilihappo ei ole haitallista hampaille.

Vierailija
27/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse oli lapsesta, joka syö, syö ja syö. Diabeteskin on ok kunhan ylensyöntiä ei vain rajoiteta?

Vierailija
28/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äh kun ihmiset eivät ymmärrä! Itse olin lapsena sellainen joka rakastaa ruokaa. Vedin jo silloin öisin raejuustoa ja näkkileipää.

Nyt olen 31v ja edelleenkin taistelen ruokahimoa kohtaan. Kaikki maistuu vain niin herkulliselta. Itkin onnesta kerran kun maistoin yks ihanaa ruokaa, matkustan syödäkseen.

Tälle ei voi mitään eikä parannuskeinoa ole. Valitettavaa että lapsestasi on tulossa samanlainen.

Tuttu parantui hypnoosin avulla syömishimostaan.

Vierailija
29/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämähän on ihan puppua. Kasarilla saatiin ottaa välipalaa kaapista milloin vain ja oltiin langanlaihoja lapsia.

Jep, meillä välipalat ei edes olleet terveimmästä päästä. Voileipiä juustolla ja leikkeellä, sokerijugurttia, pinaattilettuja, eineshamppareita, lihapiirakoita nakeilla ja ilman, roiskeläppäpizzaa ja tätä rataa. Jos pakasteesta löytyi jäätelöä, saatettiin syödä sitä hillolla, keksimuruilla tai kaakaojauheella, mitä kotona nyt sattui olemaan. Karkkia saatiin viikonloppuisin, sipsejä harvemmin. Viikolla saatettiin saada esim. pullaa, silloin tällöin myös limsaa (maksimissaan 3 dl:n pullo/pää.) Kaikki me lapset kuitenkin urheiltiin, ja oltiin hoikkia. 

Vierailija
30/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maistuisiko vaikka sitruunavesi tai kivennäisvesi paremmin kuin tavallinen? Oletteko tutkineet ettei ole esimerkiksi jotain imeytymishäiriöitä tai suolistovaivoja? Joskus esimerkiksi IBS aiheuttaa ikään kuin nälkätuntemuksia kun vatsaan kertyy ilmaa, kokemusta on.

Ja kohta on hampaat paskana, erityisesti hammaskiille, kun juodaan koko ajan joitain happamia litkuja. Vesi vetenä ja satunnaiseen herkutteluun makuvedet/limsat/yms. Kyllä jokaisen täytyy osata juoda ihan tavallista hanavettä. Ihan puppua nuo "ei tykkää vedestä"- jutut, koska kyse on vaan siitä, että tahtoo oikeasti sokerin makua juomaansa. 

Joillekin vesi maistuu paremmin ihan kylmänä. Pitäkää jääkaapissa vesikannua. Sinne voi laittaa myös jäitä ja välillä jotain makua (esim. sitruunaa).

Vierailija
31/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu parantui hypnoosin avulla syömishimostaan.

Minulle terapeutti ei suostunut edes rahasta antaa hypnoosin.

Vierailija
32/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut juuri tuollainen teininä. Jossain vaiheessa ahdistuin lihomisestani ja sairastuin anoreksiaan. Kun parannuin aloin lihoa uudelleen. Minulla vain on nälkä kokoajan. En muista koko elämäni aikana tilannetta että olisin ollut kylläinen. Ähky voi olla, mutta sellainen kylläisyyden tunne puuttuu ja on aina puuttunut. Janoa taas en tunne juuri lainkaan. Nyt aikuisena juon tarkoituksella 1,5l vettä päivässä. Jokaisella ruokailulla pitää miettiä paljonko syön. Saan tällä tyylillä ja runsaalla liikunnalla pidettyä painon suht aisoissa, mutta ihan normaalipainon ylärajoilla mennään. Olen ikuisella laihdutuskuurilla ja minulla on nälkä aina. Olisi ihana jos edes joskus ei tekisi mieli syödä. En vaan ymmärrä mikä minussa on vikana.

Mitä syöt? Itsellä samantapainen historia, ja vaikka olen pysynyt (normaalin, ei enää anorektisen) hoikkana, vasta lähemmäs nelikymppisenä oli ruokavalio hioutunut sellaiseksi ettei syömistä tarvitse sen kummemmin miettiä tai säännöstellä eikä elää jatkuvassa näläntunteessa painon kurissa pitääkseen. Ruokavalio perustuu täyskauraleipään, kaurapuuroon, kasviksiin, marjoihin, vähärasvaisiin maito- ja lihatuotteisiin, kalaan, pähkinöihin ja siemeniin. Näistä koostan 5 ateriaa päivässä ja syön aina niin paljon kuin tekee mieli ja heti kun on taas nälkä. Leipää pureskellessa keho ehtii kylläisyyden tunteeseen mukaan, tästä julkaistiin hiljan ihan tutkimuskin. Pasta, riisi ja peruna uppoavat energiamääräänsä nähden liian "helposti" ja aiheuttavat myös enemmän verensokerin heilahteluja, nämä olen jättänyt ruokavaliostani kokonaan pois. Joskus kun kylässä tms joutuu noita syömään, tuntuu että näläntunteen ja liikasyömisen kierre alkaa välittömästi :) Hassusti kuitenkin kun tuo edellämainittu ruokavalio on pohjana, jokaiseen päivään mahtuu myös jälkiruoka aterialla tai parilla ilman että siitä koituu ongelmia.

Lapselle yrittäisin näyttää mallia tunteiden tyydyttämistä ja mielihyvän saamista muusta kuin ruuasta, oma aiemmin ongelmallinen ruokasuhteeni ainakin oli selkeästi kotoa opittu malli. Kun yhdessä herkuteltiin (lue: mässäiltiin) olivat muuten ankarat ja vakavat isä ja äiti iloisia ja kaikilla oli kivaa. Näin yhdistyy lapsen mielessä hyvä olo ylensyöntiin ja herkutteluun, ja se säilyy tunnemuistissa aikuisenakin. Itse olen aikuisena löytänyt herkkujen tilalle liikunnan mielihyvän lähteenä, siskoni sen sijaan on ruokakoukussa edelleen.

Vierailija
33/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen että joillakin naisilla voisi olla geneettinen taipumus hedelmällisyysiässä ylettömään ruuanhimoon, mikä voi ajaa syömishäiriöihin nuorena, mutta ruokahalu tasaantuu sitten vähitellen, keski-iässä viimeistään. 

Vierailija
34/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa helpottavaa lukea kommenteista etten ole ainoa jolla on koko ajan nälkä! Olen lapsesta asti rakastanut ruokaa. Olen myös aina harrastanut liikuntaa ja liikkunut pyörällä kouluun ja nyt aikuisena töihin.

Näin aikuisena voisin sanoa että äitini on aina ohjannut syömisiäni lempeästi. Ihan näyttänyt ja selittänyt kuinka paljon ja kuinka usein ja mitä on järkevää syödä. En tunne kylläisyyttä ja olen oppinut säätelemään syömisiäni tarkkailemalla ensin kotona ja myöhemmin muissa ruokailutilanteissa muita.

Olen muokannut itselleni ruoka-ajat ja syön paljon kasviksia jotka pureskelen huolellisesti. Jos minulla tulee kamala nälkä ruoka-aikojen välillä juon vettä ja tarvittaessa otan purkan jonka jauhaminen helpottaa. Kuulostat ihanalta vanhemmalta kun huolehdit lapsestasi!

Vierailija
35/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin vesi maistuu paremmin ihan kylmänä. Pitäkää jääkaapissa vesikannua. Sinne voi laittaa myös jäitä ja välillä jotain makua (esim. sitruunaa).

No justiinsa kirjoitin, että kun juodaan happamia juomia (mm. sitruunavesi), niin hammaskiille vaurioituu ajan kanssa. Veteen ei tarvitse lisätä mitään makua, vaan lapsen täytyy opetella juomaan tavallista vettä ja oppiikin, kun ei ole muuta tarjolla. 

---------

https://yle.fi/uutiset/3-7437773

"Sokerittomatkin juomat voivat syödä hampaitasi – Jopa makuvissy voi aiheuttaa peruuttamattomia vaurioita"

Vierailija
36/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa maustaa vesi sitruunalla niin uppoaa ehkä paremmin

Vierailija
37/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko syötetty vauvana? Ja pakotettu syömään lautanen loppuun pikkulapsiaikana? Siinävaiheessa kun vauva kääntää päätään pois lusikasta syötettäessä ei pidä mennä tunkemaan sitä ruokaa suuhun. Lapsi ei ole kylläisyyden tunnetta. Pään kääntäminen on merkki vauvalta, että vatsa on täysi ja jos siitä huolimatta vanhempi syöttää lastaan kylläisyyden tunteen oppiminen häiriintyy.

Vierailija
38/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ateriarytmi säännöllinen? Syökö lapsi aamiaisen ja kouluruoan? Iltapäivisin voi olla oikeasti tosi kova nälkä, jos lapsi syö hyvin kevyen aamiaisen tai jättää kouluruoan syömättä tai syö sitä vain ihan vähän, koska ei tykkää siitä. Tuli vain mieleen, voisiko tähän olla tällainenkin selitys?

Vierailija
39/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan vatsalaukku venynyt? Kylläisyyden tunnetta ei tule ennen kuin vatsa tuntuu täydeltä. Mutta vatsa ei tiedä, mitä sinne on laitettu. Siis kasviksia, keittoja, hedelmiä, puuroja. Ja ilman rasvaa tai kermaa kaikki ruoat. Liikuntaa lisää. Ruoka-ajat tarpeeksi tiheään ja silloin kohtuullisia annoksia. Annostele lautaselle valmiiksi. Jääkaappiin aina valmiiksi kuorittuja porkkanapaloja ym. terveellistä välipalaa tarjolle.

Rasvahan se pitää nälän loitolla parhaiten, eikä mitkään hiilihydraatit. Jos ruuassa on tarpeeksi rasvaa, sitä ei myöskään tarvitse syödä kerralla sangollista, vaan pieni määrä riittää. Tiedän tämän ihan omasta kokemuksestani, syön paljon rasvaa ja olen pysynyt hoikkana, eli normaalipainoisena, ikäni.

Vierailija
40/43 |
16.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainisi ibs:n, minä lisään listaan refluksitaudin. Kärsin molemmista, ja etenkin tuo refluksi aiheuttaa sellaista epämääräistä näläntunnetta ylävatsassa/kurkussa koko ajan. Ennen diagnoosia en tajunnut miksi minulla on jatkuvasti nälkä.