Miksi ateistit viettää joulua?
En ymmärrä. Joulu on Jeesuksen syntymäpäivä ja ev.lut kirkon suurin juhla.
Ateistit voisivat olla joulut töissä!
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Eikö joulu ole pakanallinen perinne?
Varmaan joskus vuonna nakki ja kivi. Täs pitää kuitenkin muistaa että pakanat eivät olleet ateisteja :P
Eli aina kun ateisti perustelee joulun viettoa sen pakanallisilla juurilla niin lähinnä nolaa itsensä. LOL.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateistina voin nauttia juhlasta jolla juhlistetaan sitä tosiasiaa että pimeys ei ole ikuista, vaan kevät koittaa vielä. Kiva juhlia ihan omaa elämää keskellä synkintä talvea, syödä hyvin, antaa lahjoja rakkaille.
Eli olet tavallaan pakanauskovainen
En usko jumaliin - en vanhoihin enkä uusiin. Kunnioitan luontoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö joulu ole pakanallinen perinne?
Varmaan joskus vuonna nakki ja kivi. Täs pitää kuitenkin muistaa että pakanat eivät olleet ateisteja :P
Eli aina kun ateisti perustelee joulun viettoa sen pakanallisilla juurilla niin lähinnä nolaa itsensä. LOL.
Harva ateisti sitä perustelee sillä, vaan muistuttaa ettei se ole kristillinen juhla, vaikka monet kristityt niin kovasti yrittävätkin valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateistina voin nauttia juhlasta jolla juhlistetaan sitä tosiasiaa että pimeys ei ole ikuista, vaan kevät koittaa vielä. Kiva juhlia ihan omaa elämää keskellä synkintä talvea, syödä hyvin, antaa lahjoja rakkaille.
Miten normaali vuodenkierto liittyy pakanallisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon nyky-ateismissa on intersektionaalista feminismiä?
Länsimainen Kristinusko koetaan osaksi patriarkan sortoa.
Tilalle haetaan matriarkaaisia pakanauskontoja.
Haluamme tanssia kuusen ympärillä ja palvoa joulupukkia, tuota lahjojen ja kinkun tuojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sen sisällön ammentaa pakanauskonnoista.
Feministipukki tulee talvipäivän seisaukseen.
Koska hän haluaa. Ei se sen ihmeellisempää ole. Voinhan minäkin viettää esim. ramadania, vaikka en muslimi olekaan. Eivät uskonnolliset tavat tai perinteet ole vain ko. uskonnon edustajien oikeus. Eikä jouluun tarvitse liittää mitään uskonnollista elementtiä, jos ei halua.
Mä vietän joulua koska mä voin! Koska kukaan ei voi multa sitä kieltää, vaikka en usko jumaliin ja jeesuksiin. Revi siitä. Laulan Hoosiannaa ja Enkelitaivaata vaikka 24/7 eikä mua häiritse yhtään, jos joku kristitty ruikuttaa "muttakun usko ja Jeesus". Käytän varsin härskisti hyödykseni ja ilokseni kaiken sen, mitä joulu mulle tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Taas tää sama aloitus. Mutta vastaanpa kuitenkin. Joulua on vietetty jo ennen kristinuskoa.
”Suomen kielen sana joulu ei ole alkuperältään kristillinen ilmaus. Se on lainasana skandinaavisista kielistä ja samaa perua kuin ruotsin kielen jul. Muinaispohjoismainen sana joululle oli jól. Joidenkin kielentutkijoiden mukaan se tarkoitti käännöstä tai uudelleensyntymistä. Alun perin sana joulu on tarkoittanut keskitalven pakanallista juhlaa, ja sen kanssa samaa kantaa on jo aiemmin germaanisista kielistä tullut sana juhla. Nykyään sana kuitenkin viittaa kristilliseen juhlaan.”
Eli olet pakanauskovainen, et siis ateisti?
Palauttaisitko mieleeni, miten joulukinkku, laatikkoruoat, tortut, piparkakut, joulusauna ja tipetap-leikit liittyvät kristinuskoon. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sen sisällön ammentaa pakanauskonnoista.
Niin jos. Mutta kun vaan iloitsen siitä, että päivät pitenevät ja aurinko valaisee hanget. Juhannuksena nautin keskiyön auringosta. Pääsiäisenä olen yleensä töissä. Mutta heti sen jälkeen suuntaan Lappiin hiihtämään.
En mitenkään pysty yhdistämään näihin ilon aiheisiin minkään sortin jumalia.
Monet työpaikat ovat jouluna kiinni, joten niihin ei voi mennä, vaikka haluaisikin. Mulle uskonnottomana sopisi töihin meno vaikka 25.12., mutta työnantaja haluaa sulkea silloin putiikin.
Vastaan nyt tämän saman jutun muista keskusteluista, vaikka onkin selvästi provo.
Ap, joulu oli alunperin Kekrijuhla eli keskitalven juhla ateisteille, kunnes kristinuskolaiset varastivat sen meiltä. Lisäksi Jeesus on vanhan raamatun mukaan oikeasti syntynyt keväällä, mutta se haluttiin liittää joulun aikaan. Myös saamelaiset ennen kristinuskoa viettivät kaamosjuhlaa. Saamelaiset jakoivat "lahjoja" toisilleen siksi, että kesän ja syksyn sato oli pakattu ja ihmiset tekivät syksyn käsitöitä. Niitä sitten jaettiin vaihtokauppana Kekriä varten. Kerättiin sydäntalvea varten ruokaa ja tarvikkeita. Tästä Kekristä ja sadonkojuun jakamisetsa se joulu aikanaan on lähtenyt. Tämäkin nyanssi tuli esille, kun opintojen aikan törmättiin vaihtokaupan historiaan Suomessa. Tuota vaihtokauppaa he kai vieläkin harrastavat.
Suomalainen joulun sanoma on sitä että ylensyödään ja lahjotaan itseämme sekä toisiamme. Lisäksi monen perheen jouluun kuuluu möykkämehun nauttiminen yli raittiusjärjestöjen sallimien enimmäisrajojen. Sitten ollaan niin kristittyjä kun tulee puheeksi miksi pitää saada joulu vapaaksi.
Joulu = pyhän sian ja mahdollisimman kalliiden joululahjojen juhla josta kristillisyys kaukana. Todella teennäistä enää mitään kristillistä korttia vetää mukaan. Perheissä raivotaan aattoiltana siitä tuliko uusin Iphone paketista ja jesse paennut muille maille.
Vierailija kirjoitti:
Mä vietän joulua koska mä voin! Koska kukaan ei voi multa sitä kieltää, vaikka en usko jumaliin ja jeesuksiin. Revi siitä. Laulan Hoosiannaa ja Enkelitaivaata vaikka 24/7 eikä mua häiritse yhtään, jos joku kristitty ruikuttaa "muttakun usko ja Jeesus". Käytän varsin härskisti hyödykseni ja ilokseni kaiken sen, mitä joulu mulle tarjoaa.
Tapauskovaisuus on jees.👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tää sama aloitus. Mutta vastaanpa kuitenkin. Joulua on vietetty jo ennen kristinuskoa.
”Suomen kielen sana joulu ei ole alkuperältään kristillinen ilmaus. Se on lainasana skandinaavisista kielistä ja samaa perua kuin ruotsin kielen jul. Muinaispohjoismainen sana joululle oli jól. Joidenkin kielentutkijoiden mukaan se tarkoitti käännöstä tai uudelleensyntymistä. Alun perin sana joulu on tarkoittanut keskitalven pakanallista juhlaa, ja sen kanssa samaa kantaa on jo aiemmin germaanisista kielistä tullut sana juhla. Nykyään sana kuitenkin viittaa kristilliseen juhlaan.”Eli olet pakanauskovainen, et siis ateisti?
Oletpa oppinut hienon uuden sanan. Wau! Ateisteja tuskin kiinnostaa, millä nimellä heitä kutsut. He itse tietävät parhaiten, mihin uskovat ja mihin eivät. Perinteitähän voi noudattaa myös, vaikka niihin ei itse uskoisi.
ateistit voivat jouluna tehtä samoja juttuja kuin tapauskovaiset. eli syötä erilaisa herkkuja, antaa lapsille lahjoja ja ihastella jouluvaloja.