Onko laillista ottaa valokuvia ilman lupaa
Olin bussissa ja entinen ystävä istui viereisellä penkillä, en huomannut kun otti minusta kuvia ja laittoivat Facebookiin, ystävä lähetti mailia.
Minulla ei ole facebookia, niin en näe kuvia
Kommentit (63)
Jos Ap on itse vaihtanut sukupuoltaan ja on trans, miksi häntä hävettää niin paljon, että entinen ystävä sitten ottaa hänestä kuvan?
Hän kuitenkin joka päivä kävelee tuolla transuna julkisilla paikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mun tietääkseni kuvia saa ottaa kenestä vaan julkisilla paikoilla, mutta niitä ei saa julkaista ilman lupaa.
Nimen omaan julkisilla paikoilla otetut kuvat saa julkaista ilman jokaiselta torillaolijalta lupaa erikseen kysymättä - jollei sitten kuvassa näy jotain erityisen noloa jonkun kuvasta tunnistettavan kannalta.
Eli jos esim. toriyleisön etualalla on sinun naamasi kameraa kohti ja sinulta on pudonnut hame vahingossa nilkkoihin, kuvaa ei saa julkaista ilman sinun lupaasi.
Muuten saa.
Oho, muotoilu meni jotenkin persiilleen. Kokeillaan uudestaan.
Sanomalehden lukeminen ajon aikana on sallittua, jos sen pystyy tekemään vaaraa aiheuttamatta. En tiedä, miten tällainen onnistuisi, mutta esim. sellaisilla laseilla, joihin voi lähettää tekstiä, saattaisi onnistua.
En tiedä, miten tämä liittyy ketjun aiheeseen.
Etkö voisi vain kertoa sitä säädöstä, jonka tulkitset kieltävän kuvaamisen tai kuvien julkaisun, niin päästäisiin keskustelussa eteenpäin?