Onko laillista ottaa valokuvia ilman lupaa
Olin bussissa ja entinen ystävä istui viereisellä penkillä, en huomannut kun otti minusta kuvia ja laittoivat Facebookiin, ystävä lähetti mailia.
Minulla ei ole facebookia, niin en näe kuvia
Kommentit (63)
Kirjakaupassa joskus lapset kuvasivat jollekin kolmannelle suoraa videokuvaa itsestään, johon päätyi lähikuvaa asiakkaista. Tuskin sekään on ok, ellei kamera pysy tuotteissa ja heissä itsessään tiiviisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä, luuleeko osa porukasta oikeasti, että ilman lupaa saa julkaista kuvia, jos kuvassa olijat on tunnistettavissa eikä heitä ole kysytty lupaa. Kuvata siis saa julkisilla paikoilla, mutta kuvia EI saa julkistaa, jos niistä tunnistaa asianomaiset. Kuvissa ei saa myöskään olla mitään sellaista, mikä asettaa kuvassa olijan epäedulliseen asemaan. Someaikakausi näköjään vääristää tietämyksiä tästä, mikä on aika pelottavaa...
No niinpä.
Vihaan sitä kun bussissa joku tulee eteeni istumaan ja napsimaan jotain kuvia snapchattiin tai ties minne ja sitten yrität olla siinä niin että itse et näy. Stna ärsyttää nämä kuvailijat. Tarviiko sitä joka tilanteessa kuvailla.
Työssäni ensihoitajan joudun käyttämään ihan liikaa aikaa siihen, että käsken kuvaajia häipymään esim. onnettomuuspaikalta uhreja kuvaamasta. Senkin ajan käyttäisin mielelläni vain työhöni eli uhrien auttamiseen. Someaika on käsittämättömällä tavalla poistanut ihmisiltä käsityksen siitä, mikä on soveliasta toimintaa ja mikä ei. Pahin mitä olen nähnyt on nuori henkilö ottamassa kuvaa itsestään tuntemattoman ruumiin vierellä. Anteeksi aiheen ohi kirjoittelu, mutta oli pakko tarttua tähän, kun tuli esiin.
Vain sellaisen kuvan saa julkisestakaan paikasta kuvata tunnistettavasti josso on YLI 3 ihmistä. Eli laitonta oli, lupa olisi sinulta pitänyt olla todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä, luuleeko osa porukasta oikeasti, että ilman lupaa saa julkaista kuvia, jos kuvassa olijat on tunnistettavissa eikä heitä ole kysytty lupaa. Kuvata siis saa julkisilla paikoilla, mutta kuvia EI saa julkistaa, jos niistä tunnistaa asianomaiset. Kuvissa ei saa myöskään olla mitään sellaista, mikä asettaa kuvassa olijan epäedulliseen asemaan. Someaikakausi näköjään vääristää tietämyksiä tästä, mikä on aika pelottavaa...
Voisitko laittaa lainkohdan joka kieltää tunnistettavan kuvan julkaisemisen ilman lupaa? Et tietenkään voi, koska sellaista ei ole. Lakia ei ole päivitetty vastaamaan someajan vaatimuksia ja yksittäisten ihmisten kuvaaminen julkisella paikalla ja kuvien julkaisu on sallittua, ellei kuva aseta henkilöä huonoon valoon tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityiskuvia otettaessa pitää pyytää lupa julkaisuun. Jos ns sulautuu massaan tai katukuvaan vähemmän tunnistettavana ei lupaa tarvita eli ns yleiskuva.
Maisemat, talot, ostarit, luonto, festarit ja haavis amanda vapaata riistaa.
Lupa, lupa ja vielä kerran lupa on oltava.
Voithan kirjoittaa ostarin vessaan pirkko on tyhmä...🤔
Ei tarvita mitään lupaa.
En tiedä mistä tämä harhakäsitys tulee, mutta miten kuvittelette, että esimerkiksi paparazzit saavat ottaa kuvia julkkiksista, jos luvatta kuvaaminen olisi kielletty?
Halutessaan julkkikset voivat kieltää kuviensa julkaisemisen. Harva haluaa, koska julkaisuista saa sitä millä julkkikset elävät eli näkyvyyttä.
Olenpa muuten itsekin miettinyt kuinka laillista on, että kadunkulmalla ollaan järkkärin kanssa kuvaamassa ihmisiä... Tiedä sitten mitä niilläkin kuvilla on mahdettu tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Julkisilla paikoilla saa kuvata ja kuvat saa julkaista.
Kuvissa tulee olla vähintään kolme ihmistä tai sitten joku muu kohde kuin ihminen, talon pihaa saa kuvata mutta ei jos sisällä näkyy ihmisiä.
Voisiko joku teistä, joka väittää kuvien julkaisun olevan kiellettyä, kertoa mikä säädös sen kieltää?
Itse olen juristi, ja olen aivan varma että julkaisu on lähtökohtaisesti sallittua, mutta kun teillä kerran on parempaa tietoa niin kertokaa nyt ihmeessä mikä se säädös on.
Rikoslain tarkoittama yksityisyyttä loukkaava tiedon levittäminen, johon on jo keskustelussa aiemmin viitattu, on erityistapaus eikä koske tilannetta, jossa kuvassa ei ole mitään loukkaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti on laillista. Huonotapaista toki.
Jos kuvassa näkyisi jotain erityisen haitallista, esimerkiksi jos olisit alasti tms. niin kyseessä saattaisi olla yksityisyyttä loukkaava tiedon levittäminen, mutta tavallisen bussissa istumisen kuvaaminen ja kuvien julkaiseminen on sallittua.
Jos on Trans ja mainitsee nimen kuvan yhteydessä, onko yksityisyyttä loukkaava tiedon levittäminen?
AP.
Opetettiinko sinulle kotona yhtään mitään?
Minusta sillä ei ole merkitystä, onko tuo laillista vai ei. Ihmisillä pitäisi olla sen verran järkeä päässä, että eivät julkaise toisesta yhtään mitään ilman lupaa. Sitä kutsutaan toisten yksityisyyden kunnioittamiseksi ja se taito on pelottavan paljon hukassa tältä insta-some-sukupolvelta.
Vierailija kirjoitti:
Mun tietääkseni kuvia saa ottaa kenestä vaan julkisilla paikoilla, mutta niitä ei saa julkaista ilman lupaa.
Ei saa ottaa yhdestä ihmisestä jollei anna lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityiskuvia otettaessa pitää pyytää lupa julkaisuun. Jos ns sulautuu massaan tai katukuvaan vähemmän tunnistettavana ei lupaa tarvita eli ns yleiskuva.
Maisemat, talot, ostarit, luonto, festarit ja haavis amanda vapaata riistaa.
Lupa, lupa ja vielä kerran lupa on oltava.
Voithan kirjoittaa ostarin vessaan pirkko on tyhmä...🤔
Ei tarvita mitään lupaa.
En tiedä mistä tämä harhakäsitys tulee, mutta miten kuvittelette, että esimerkiksi paparazzit saavat ottaa kuvia julkkiksista, jos luvatta kuvaaminen olisi kielletty?
Julkisuudessa olevat henkilöt ovat asia erikseen.
Kymppi vielä, olen käynyt viestinnän oppeja ja näin se vain menee.
Papparatsaajat tekee laittomuuksia stalkkaillessaan ja vaarana on löytää kamera perseestään.
Ei siihen turhia käräjiä tarvita.
Mutta, julkut nyt onkin oma rotunsa😁😁😁
Vierailija kirjoitti:
https://www.minilex.fi/a/yksityisyydensuoja-ja-valokuvaus
.
Soitan tuohon laki puhelimeen
AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tietääkseni kuvia saa ottaa kenestä vaan julkisilla paikoilla, mutta niitä ei saa julkaista ilman lupaa.
Näköjään some/kiusaajakuvaajat käyvät alapeukuttamassa selvää sääntöä.
Mitäs jos hankkisitte oman elämän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään some/kiusaajakuvaajat käyvät alapeukuttamassa selvää sääntöä.
Mitäs jos hankkisitte oman elämän?
Kukaan ei ole väittänyt, että tuollainen toiminta olisi hyvien tapojen mukaista. Kysymys on siitä, onko se lain mukaan sallittua, mitä se on.
Kuvia saa ottaa, mutta niitä ei saa julkaista missään muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Saa OTTAA, mutta ei saa JULKAISTA.
Minkäs takia sanomalehdet ja muu media julkaisee kuvia ihmisitä julkisella paikalla jatkuvasti?
Pyydän poistamaan kuvat Facebookista. Itse en ole laittanut yhtään kuvaa nettiin.
AP.