Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voidaanko KÄYNNISTÄÄ, jos ed.raskaudessa tehty sektio?

17.06.2006 |

Eli mulle on veikattu valtavan suurta (4,7 kg!!) vauvaa ja huolestuttaa että menee yliajan paljonkin ja pitää noin iso vauva synnyttää alakautta, kun tosiaan on se vanha sektiohaavakin (1,5v sitten), että jos kohtu esim. repeää. En ole päässyt lääkäriltä kysymään voitaisiinko tätä kenties käynnistää nyt kun la on parin viikon päästä?

Olen siis jostain kuullut/lukenut, että käynnistetyssä synnytyksessä supparit on niin voimakkaita ettei vanha sektiohaava kestä vaan riskinä on siinäkin kohdun repeäminen.

Tuntuu vähän siltä että teki niin tai näin niin se kohdunrepeämisriski on suuri :( Uutta sektiota en haluaisi!!!!

Eli miten on, onko kellään tietoa/kokemusta?

Kiitos jo etukäteen:)

sandin rv 38+2

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
17.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli just sairaalassa (02/06, NKL) kämppis, joka oli raskasudiabeteksen vuoksi käynnistyksessä rv 38. Hänen edellinen lapsensa (noin 2,5 v) oli syntynyt sektiolla, mutta hän halusi synnyttää tämän toisen alakautta. Käynnistys taahtui Cytotecilla ja siis Naistenklinikalla, onnistui hyvin.

Vierailija
2/5 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiota seuraavaa synnytystä ei käynnistetty mutta sitä seuraava käynnistettiin, eikä siinä supistukset olleet yhtään sen kummempia kuin kahdessa edellisessä normaalisynnytyksessä. Sektion jälkeisessä synnytyksessä puhkaistiin kalvot, kun olin neljä senttiä auki, ja sen jälkeen synnytys eteni vauhdilla ja supistukset olivat kyllä kovia, mutta siedettäviä. Sektiosta oli aikaa kaksi vuotta ja hyvin kohtu kesti kovat supistukset. Seuraava synnytys käynnistettiin tipalla, mutta silloin sektiosta oli aikaa jo viisi vuotta. Mielestäni ei ollut mitään eroa supistusten voimakkuudessa käynnistetyssä ja ei-käynnistetyssä synnytyksessä. Kalvojen puhkaisun jälkeen kumpikin synnytys eteni vajaassa tunnissa vauvan syntymään asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taidan olla tuo tp:n kertoma tapaus... :)

Eli esikoinen sectioitiin 9/03 suuren koon vuoksi ja painoi syntyessään 4880g.

Nyt tämän vuoden helmikuussa kakkos raskaus käynnistettiin Naistenklinikalla tasan rv38 vauvan suurehkon painoarvion vuoksi (~3.9kg). Supistukset olivat kyllä aika rankkoja, mutta sectio arpi kesti. Vauvakin oli kilon suurempi, tasan saman verran kuin esikoinenkin ja silti synnytys sujui ongelmitta. Jos joskus vielä kolmas tulisi niin samaa reittiä saisi tulla kuin kakkonenkin!

Vierailija
4/5 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli KSKS:ssa ainakin ollaan varovaisia käynnistelyissä kovin pian sektion jälkeen (itsellä lasten ikäeroksi tuli 1v 2.5kk). Lääkäri tuumasi, että jos paikat suht kypsät rv 38, voisi kokeilla kalvojen puhkasua käynnistyskeinona, esim. oksitosiinitippaan ei ois uskaltanu turvautua. Jouduin kuitenkin KYS:n loppuraskaudesta, jossa käynnisteltiin " surutta" kohdun suulle laitettavilla tableteilla ed. sektiosta huolimatta. Lähes viikon kesti nuo melkoisen rajut ja tiheät käynnistelysupparit ennenkuin vaavi oli pihalla. Kohtu kesti onneksi hyvin, vaikka itseä välillä jo hirvitti. Jos ed. sektiosta pitempi aika, käynnistelyissä ei kaiketi niin riskejä olekaan.

Vierailija
5/5 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on ollut jo juttua vähänaikaa sitten...

Mulla edellinen sektio ja lääkäri meinas ettei mielellään käynnistetä. No asiat meni niin että kärvistelin neljä päivää osastolla supistuksis ja mitään ei tapahtunu, niin päättivät vähä vauhdittaa. Aamulla sain cytotekkiä (puoliksa tai kokonainen, en muista) ja salissa lisäksi oksitosiinia suoneen. Kun asiat pitkittyy niin ne mutkistuu eli meillä mentiin lopuksi kiireelliseen sektioon. Vauvan sydänääne huiteli 180. Leikkaava lääkäri tuli jutteleen parin päivän päästä ja sano että kohtu oli hyvännäkönen ja eikä siinä ollu ohentumia (toi nyt ei ihan liittynyt aisaan, mut kuitenkin). Eli kyllä ne niitä käynnistelee. Eikä se kohdun repeäminen vissiin niin yleistä ole??

Eikä sulle ole tehty synnytystapa arviota vai mikset ole nähny lääkäri?

Soita ja kysy sillä siitä pääsee;-)