Menisinkö lakkoon? En halua aina järjestää perheen joulua yksin...
Harkitsen vahvasti lakkoon menemistä. Viimejouluinen ketju lakkoon menneestä perheenäidistä oli nautinnollista luettavaa. Kerään rohkeutta mennä joulun järjestämislakkoon.
Tuleeko joku mukaan lakkoilemaan?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole Ap mutta minä olen meillä se joka joulun järjestää lähes yksin, siitä huolimatta että jo vuosia olen sanonut ettei tämä mielestäni toimi ja etten halua tällaisia jouluja. Seuraava vaihe olisi oikeasti se että jätän laittamatta.
Tämä siis vastauksena teille jotka, ystävällisesti kyllä, ehdotitte tehtävien jakamista. Hyvä idea mutta ei meillä toimi. Meillä nuorin lapsi on vielä joulusta innoissaan, siksi sitä laittelen edelleen kun en raaski hänelle sanoa et sori, äiti ei nyt jaksa.
En ymmärrä näitä perheitä. Mitä se mies vastaa ja sanoo noihin vakaviin keskusteluihinne?
Miehelle riitti pelkkä kinkku jouluksi, hänen mielestään muu oli turhaa hössöttämistä, muu lähipiiri, joka siis tulee meille joulunviettoon, sanoo että joojoo ja mitään ei tapahdu kuitenkaan. Olen mm. ehdottanut että voisimme välillä viettää joulua veljeni luona, vastauksena on pelkkää muminaa. Meillä vähän se kuvio että vanhempieni mielestä veljeä ei voi muutenkaan vaivata millään, tämä taitaa mennä siihen samaan kategoriaan.
En ole ikinä ymmärtänyt perheenäitejä, jotka tekevät koko joulun yksinään. Lapset ja mies laiskottelevat ja saavat kaiken valmiina pöytään. Kyllä lastenkin kuuluu osallistua jouluntekoon eikä vain laiskotella vieressä. Jouluruuat, kuusen koristelu, pöydän kattaukset yms pitäisi tehdä yhdessä.
Sitä älytöntä siivoamista en kyllä ymmärrä, mitä hyötyä tai iloa siitä kellekään on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole Ap mutta minä olen meillä se joka joulun järjestää lähes yksin, siitä huolimatta että jo vuosia olen sanonut ettei tämä mielestäni toimi ja etten halua tällaisia jouluja. Seuraava vaihe olisi oikeasti se että jätän laittamatta.
Tämä siis vastauksena teille jotka, ystävällisesti kyllä, ehdotitte tehtävien jakamista. Hyvä idea mutta ei meillä toimi. Meillä nuorin lapsi on vielä joulusta innoissaan, siksi sitä laittelen edelleen kun en raaski hänelle sanoa et sori, äiti ei nyt jaksa.
En ymmärrä näitä perheitä. Mitä se mies vastaa ja sanoo noihin vakaviin keskusteluihinne?
Miehelle riitti pelkkä kinkku jouluksi, hänen mielestään muu oli turhaa hössöttämistä, muu lähipiiri, joka siis tulee meille joulunviettoon, sanoo että joojoo ja mitään ei tapahdu kuitenkaan. Olen mm. ehdottanut että voisimme välillä viettää joulua veljeni luona, vastauksena on pelkkää muminaa. Meillä vähän se kuvio että vanhempieni mielestä veljeä ei voi muutenkaan vaivata millään, tämä taitaa mennä siihen samaan kategoriaan.
No miksi sitten hössötät? Jos kerran suostut tähän kaikkeen ja haluat välttämättä hössöttää, niin sitten on turha ruveta marttyyriksi. Ei ole pakko hössöttää.
Minä olen aina rakastanut joulua. Mies ei niinkään, lapsuuden joulut hänellä hieman erikoiset olleet, ei siitä nyt kuitenkaan sen enempää. On oppinut minulta sen, ettei asioista tarvi stressata. Jouluna en todellakaan stressaa, mies siivoaa kanssani ja laitan kodin kauniiksi ja jos joku suunnitelma ei ehdi tai en jaksa toteuttaa, so what. Katsotaan tilannetta uudelleen ensi vuonna, ei se juhla siitä pilalle mene, mulla on nimittäin tapana suunnitella enemmän kuin ehdin toteuttaa, mutta ei se häiritse kun en tee siitä ongelmaa. Mies puuhaa nykyisin joulujuttuja myös mielellään. Lapsetkin nauttivat, siivoavat omat huoneensa, hommaavat lahjat myös meille vanhemmille. On hienoa, että perhe on tässä mukana.
On ollut jouluja, että meille tulee tupa täyteen sukua ja on siivottu vasta edellisenä yönä työkiireiden takia, mutta silloinkin hyvällä fiiliksellä ja aatto on aina ollut ihana.
Sen tiedän että marttyrointi ei toimi, suvussa on sitäkin ja on todellinen tunnelman tappaja. Tsemppiä ja iloa jouluun teille kaikille!
Mitä kaikkea siihen joulun laittamiseen kuuluu?
Koristeet
Ruoka
?
Koristeethan on kiva laittaa yhessä, ja kaupassakin voi käydä yhdessä, ostaa valmiit laatikot ni pääsee helpolla.
Toinen voi lämmittää ja toinen tiskata jos on niin pieni keittiö, ettei yhdessä mahdu tekemään.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt perheenäitejä, jotka tekevät koko joulun yksinään. Lapset ja mies laiskottelevat ja saavat kaiken valmiina pöytään. Kyllä lastenkin kuuluu osallistua jouluntekoon eikä vain laiskotella vieressä. Jouluruuat, kuusen koristelu, pöydän kattaukset yms pitäisi tehdä yhdessä.
Sitä älytöntä siivoamista en kyllä ymmärrä, mitä hyötyä tai iloa siitä kellekään on?
Jouluna nyt vaan pitää siivota. See what I did there?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten hössötät? Jos kerran suostut tähän kaikkeen ja haluat välttämättä hössöttää, niin sitten on turha ruveta marttyyriksi. Ei ole pakko hössöttää.
En hössötä enkä ole marttyyri mutta ei se joulu tyhjästä tule jos ei kukaan sen eteen mitään tee. Onnellisia olette te joilla joulujärjestelyt jaetaan ja kaikki osallistuvat.
Kerro ainakin perheellesi hyvissä ajoin, että aiot lakkoilla, koska lapsille on pettymys, jos joulunvietto peruuntuu. Minä olisin lapsena vaikka itse käynyt hakkaamassa joulukuusen takapihan metsästä, jos vanhempani olisivat lakkoilleet.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Minkä ikäiset lapset?
Miten kotityöt muutoin jakautuvat teillä?
Minkä mies sanoo perusteluksi sille, ettei viitsi tehdä mitään?
Tykkään tehdä jouluvalmisteluita oman fiiliksen mukaan ja aloitan ajoissa niin ei tule kiire ja ressi.
Just äsken kuurasin jo saunan ja mies teki piparkakkutalon. Teen vielä torttuja ja paketoin lahjoja.
Huomenna siivotaan yhdessä "suursiivous" ja sitten vielä ensi sunnuntaina pikasiivous. Joka päivä jotakin.
Mies hakee kuusen ja koristelee se aikuisten lasten kanssa. Ja ties mitä muuta ruokahommia ja vieraitakin käy ennen joulua mutta en koe että rasittuisin tai olisin joku kotiorja.
Oikeasti, mikä siinä joulussa vaatii niin laittamista? Meillä teipataan ikkunaan lasten askartelemia tonttuja (aikaa menee muutama minuutti), haetaan varastosta muovikuusi ja koristellaan (aikaa menee max. tunti), lahjat ostetaan yhtenä päivänä (ostoskeskuksessa menee aikaa ehkä pari tuntia), ruoat haetaan kauppahallista (tilataan etukäteen tietyltä yritykseltä), leivotaan pakastetaikinasta pari pellillistä torttuja (aikaa menee puoli tuntia). Leivotaan itse pipareita jos huvittaa, voidaan myös ostaa valmiina.
Siinäpä se, ei tarvitse paljon stressata.
Taitaa olla provo, kun ap katosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hössötä enkä ole marttyyri mutta ei se joulu tyhjästä tule jos ei kukaan sen eteen mitään tee. Onnellisia olette te joilla joulujärjestelyt jaetaan ja kaikki osallistuvat.
No edelleen älä tee. Jos sinä olet ainoa, joka siitä välittää, niin onko se nyt niin justiinsa. Jouluruuat saa valmiina kaupasta, toki jos haluat sisustaa joulua kotiin niin siittä vaan, mutta miksi käyt joillekin sukulaisille jouluateriaa edes vääntämään, kun kerran eivät itse tee asian eteen mitään. Kyllä se on marttyyriksi ryhtymistä, että tekee, vaikkei ole pakko. Sellaista hiljaista tossun alla olemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ompa omituista porukkaa.
Olet siis ihan suoraan sanonut, että et halua tehdä mitään ja silti porukka vaan ilmestyy aattona oven taakse?
Laita jokaiselle osallistujalle viesti mitä heidän tulee tuoda mukanaan.
Mies tekee kinkun kun siitä kerran tykkää.
Sulle jää koristelu ja joku sun lempparijouluruoka (taikka kala ois ehkä hyvä, kun sitä ei kannata roudata pitkiä aikoja lämpimässä).
Jos joku ei tuo osuuttaan niin sitten ootte ilman.
Niin, keskustella ei varmaan kannata, lakkoon vaan mitään kellekään samomatta.