Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Nyt se on varmaan tv lupatarkastaja!" ja muita juttuja jotka eivät aukene nuoremmalle sukupolvelle

Vierailija
13.12.2019 |

Jos ovikello soi emmekä odota ketään, vitsaillaan miehen kanssa että siellä on lupatarkastaja, telkka piiloon! Jälkikasvu ei ymmärrä.

Kommentit (1826)

Vierailija
1741/1826 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorille ei varmaan aukene se että ennen vanhaan naiset käyttivät aina hattua ja hametta. 

Naisen piti peittää aina pää myös kirkossa. Kaikilla naisilla oli vähintään huivi päässä. Miehillä oli myös hatut ja muut päähineet, oli myös pitkät arvokkaat takia, nahkakäsineet, ja kengät, jotka piti "blankata". Asemilla oli paikkoja, joissa oli tuoli johon asiakas istuutui ja asetti jalkansa sellaiselle portaalle, siinä sitten nuoret pojat kiillottivat herran kengät pientä maksua vastaan. Sateella hienojen nahkakenkien päälle puettiin kumiset kalossit.

Hienoilla naisilla oli kuulema myös aina käsineet kädessä, myös kesällä.

Paljain säärin ei voinut missään nimessä olla julkisella paikalla (paitsi uimarannalla). Aina piti töissäkin olla sukkahousut helteelläkin.

Pukeutuminen on nykyään todella vapaata ja rentoa. Vielä kun olin nuorena kesätöissä 70-luvulla, niin meille tytöille sateli ohjeita kuinka pukea ja laittaa hiukset sekä meikata. Yleensä ei saanut meikata, eikä käyttää farkkuja eikä pitää pitkiä hiuksia auki. Olisi pitänyt olla mekko tai hame ja sukkahousut sekä nahkakengät. Minä kapinallisena menin suuren rakennusfirman toimistoon kesätöihin tennareissa, lappuhaalarissa (farkkua tietysti) ja tukka auki. Vanhemmat naiset valittivat pomolle (joka onneksi ei välittänyt asiasta yhtään). Nuo vanhemmat naiset pitivät minua leuhkana, koska olin 16-vuotias ja LUKIOSSA! Sellaista eliittiä, tyttö kuvittelee olevansa jotain ihmeellistä, ei se osaa LUKIOLAISENA tehdä mitään käytännöllistä vain lukea kirjoja. Työtehtäväni yrityksessä oli olla sisä- ja ulkolähetti, eli keitin kahvia, kävin ostamassa pullaa, tiskasin, jaoin postit, siivosin, vein asiakirjoja asiakkaille suoraan, kävin pankissa viemässä laskuja, kävin ostamassa voileipiä kokouksiin, jne... Eihän tuohon LUKIOLAINEN pysty kun on niin heinohelma :D

Vierailija
1742/1826 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorille ei varmaan aukene se että ennen vanhaan naiset käyttivät aina hattua ja hametta. 

Naisen piti peittää aina pää myös kirkossa. Kaikilla naisilla oli vähintään huivi päässä. Miehillä oli myös hatut ja muut päähineet, oli myös pitkät arvokkaat takia, nahkakäsineet, ja kengät, jotka piti "blankata". Asemilla oli paikkoja, joissa oli tuoli johon asiakas istuutui ja asetti jalkansa sellaiselle portaalle, siinä sitten nuoret pojat kiillottivat herran kengät pientä maksua vastaan. Sateella hienojen nahkakenkien päälle puettiin kumiset kalossit.

Paljain säärin ei voinut missään nimessä olla julkisella paikalla (paitsi uimarannalla). Aina piti töissäkin olla sukkahousut helteelläkin.

Pukeutuminen on nykyään todella vapaata ja rentoa. Vielä kun olin nuorena kesätöissä 70-luvulla, niin meille tytöille sateli ohjeita kuinka pukea ja laittaa hiukset sekä meikata. Yleensä ei saanut meikata, eikä käyttää farkkuja eikä pitää pitkiä hiuksia auki. Olisi pitänyt olla mekko tai hame ja sukkahousut sekä nahkakengät. Minä kapinallisena menin suuren rakennusfirman toimistoon kesätöihin tennareissa, lappuhaalarissa (farkkua tietysti) ja tukka auki. Vanhemmat naiset valittivat pomolle (joka onneksi ei välittänyt asiasta yhtään). Nuo vanhemmat naiset pitivät minua leuhkana, koska olin 16-vuotias ja LUKIOSSA! Sellaista eliittiä, tyttö kuvittelee olevansa jotain ihmeellistä, ei se osaa LUKIOLAISENA tehdä mitään käytännöllistä vain lukea kirjoja. Työtehtäväni yrityksessä oli olla sisä- ja ulkolähetti, eli keitin kahvia, kävin ostamassa pullaa, tiskasin, jaoin postit, siivosin, vein asiakirjoja asiakkaille suoraan, kävin pankissa viemässä laskuja, kävin ostamassa voileipiä kokouksiin, jne... Eihän tuohon LUKIOLAINEN pysty kun on niin heinohelma :D

Vielä tuohon aikaan ylioppilastutkinto oli sen verran harvinainen että pelkästään sillä oli pätevä aika moneenkin työhön, useimmiten jonkinsortin johtajaksi. Kontrasti nykyaikaan on aika valtava kun ajattelee että nykyään välivuotta viettävät ylioppilaat työskentelevät kaupan kassalla ja mäkkärissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1743/1826 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä puhuttiin aiemmin koulujärjestäjistä eli oppilaista jotka jäivät välitunneilla luokkiin pyyhkimään taulut ja järjestämään pulpetit esimerkiksi. Tuttu tämäkin, mutta en tiedä kuinka monissa kouluissa oli ns. koulu/käytäväpoliiseja. Meillä oli ja tämä eräässä pohjalaisessa pikkukaupungissa.

Noissa idea oli, että 6.luokan oppilaat kukin vuorollaan olivat viikon ajan käytäväpoliiseja. Yleensä valvottiin välituntien ajan käytävillä ja lähinnä hoputeltiin muita oppilaita pihalle jos olivat vielä sisällä tai jos joitain kiusattiin niin yleensä merkattiin huomautus vihkoon ja jos oikein muistan niin kolmesta varoituksesta seurasi jälki-istunto oppilaalle. 

Näin muistan ja ehkä saattaneet muistot vääristyäkin ajan saatossa, nämä 90-luvun ala-asteelta nämä muistot. 

Vielä vuoden 2006 tietämillä oli käytössä tämä käytäväjärjestäjäjärjestelmä pääkaupunkiseudulla. Ovet olivat lukossa tuntien aikana ja järjestäjät sitten avasivat oven, kun joku oli oven takana. Kaikki tulijat muistaakseni kirjattiin vihkoon. Järjestäjät tekivät sitten ko.tunnin tehtäviä päuvystäessään.

Vierailija
1744/1826 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- busseissa oli joko pahvinen kortti joka laitettiin laitteeseen joka söi siitä yhden kulman tai näyttökortti jossa oli oma kuva ja tämä näytettiin kuljettajalle

Aikuisilla pohjaväri oli sininen, mutta lastenlipuissa (joilla sai matkustaa 16-vuotiaaksi asti) sini-valko-raidallinen. Pahimmassa teinivaiheessa oli jopa vähän noloa näyttää kuskille/tarkastajalle sitä lastenlippua, kun halusi käydä niin aikuisesta, mutta tietysti se rahansäästö painoi lopulta enemmän. :D

Vierailija
1745/1826 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan 50-luvulla eivät naiset enää kirkossa peittäneet päätään, ehkä iäkkäät, mutta eivät ainakaan muut tavalliset naiset, uskovaisista en tiedä.

Pankissa eivät naistyöntekijät 80-luvulla saaneet pitää pitkiä housuja, aina piti olla hame sekä sukkahousut, paljaita sääriä ei hyväksytty. Miespomot polttivat sikareita, piippua tai tupakkaa huoneissaan, karmea savupilvi vastassa aina, kun sinne joutui menemään ja savu leijaili muuallekin.

Vierailija
1746/1826 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avautuukohan kenellekään, että 90-luvulla must alaiset tuli autollaan kerjuulle? Ajoivat pihaan, soittivat ovikelloa ja pyysivät rahaa tai ruokaa. Eivät tietenkään kaikkien ovilla käyneet, vaan esim. uskovaisten ovilla. Meillä kävivät ja usein. Tuota ei taida nykypäivänä tapahtua. 

Vierailija
1747/1826 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avautuukohan kenellekään, että 90-luvulla must alaiset tuli autollaan kerjuulle? Ajoivat pihaan, soittivat ovikelloa ja pyysivät rahaa tai ruokaa. Eivät tietenkään kaikkien ovilla käyneet, vaan esim. uskovaisten ovilla. Meillä kävivät ja usein. Tuota ei taida nykypäivänä tapahtua. 

Meillä ne tulivat muitta mutkitta sisään istuskelemaan. Muistan pari tapausta. Äiti osti lopulta jotkin nahkahanskat heiltä että pääsi eroon.

Vierailija
1748/1826 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkätukkainen korvis- jäbä oli tietysti h..o. Pikkupaikkakunnalla joutui vielä tappeluunkin ysärin alussa - varsinkin, jos puhui slangia ja joku tyttö osoitti huomiota.

Vierailija
1749/1826 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ne tulivat muitta mutkitta sisään istuskelemaan. Muistan pari tapausta. Äiti osti lopulta jotkin nahkahanskat heiltä että pääsi eroon.

Kerjuusta en tiedä, mutta roman...t povasivat ruotsin risteilyllä ja joskus kiersivät ihan kodeissakin.

Mulla on ollut lapsesta asti paljon ystäviä - opin soittamaan kitaraa ja paljon kyläiltiin. Ihmisillä on vielä satojen vuosien jälkeenkin paljon ennakkoluuloja - puolin ja toisin. Ei lupaa hyvää maah a n m u u t o n integraation suhteen.  Kivaa jengiä.

Vierailija
1750/1826 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne olleet sukkahousut. Niitä ei oltu vielä keksittykään, jos puhut jostain 50 luvusta. Ne oli silkkisukat ja sukkanauhat. Eivät ollenkaan ahdistavat, kuten sukkahousut.

Vierailija
1751/1826 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulla-Maija Aaaltonen. UMA.

Vierailija
1752/1826 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onx teillä kuinka monta kirjekaveria? Mulla on vaan yx. Haluisin kyllä ulkolaisen lisäks. 

nim. Kuva ois kiva ylläri ja rillipäät älkää vaivautuko.

Tää on kauheaa, että ennen ihan jo silmälasit olivat todella deal breaker. Mutta ollaanhan me ihmiset inhottavia ja pinnallisia nykyäänkin.

Mutta eikö ole outoa, että ei tuollaista edes paheksuttu silloin. Siis sitä, että tuollaisia kirjoiteltiin. Lähinnä naurettiin vaan. Ja jos ei itse laittanut tuollaista, niin mielessä ajatteli kuitenkin. Se oli yleistä.

Oliko silloin lähinnä niin, että rillipäät rillipäitten kanssa? Piilarit tuli jo 80-luvulla. Right on time.

Se oli tuo aikakausi. En usko että 60-70-luvulla vielä tuollaista.

Nyt taas aika vähän suvaitsevampi rillipäihinkin. Keskitytään enemmän, meikkiin, hiuksiin, vartaloon. Ja onhan rillitkin kehittynyt ja kehyksissä valikoimaa. Herran jestas koskakohan tuli ohennukset yleiseksi linsseihin.

Ekat rillit sain noin 11 vuotiaana 1974. Se oli kamalaa. Isän kanssa odotin silmälääkärille menoa ja odotustilassa vanha mummo (varmaan jotain 45 v.) kauhisteli, että ei kai tyttö vain tarvitse laseja. Tarvitsihan se. Vanhemmat haukkuivat rillikalleksi ja koulussa välttelin lasien käyttöä.

Näkö vain huononi ja huononi. Huononeminen loppui kun linsseissä oli -10.00 ja -11.25 diopteria. Eikä ollut ohennuksia. Todelliset pullonpohjat siis. Piilolinssit pystyin ostamaan 1982. Niihin meni kuukauden palkka. Mutta arvatkaa, alkoiko melkein uusi elämä niiden myötä. Eivät olleet hengittävät ja nestepitoiset. Epämukavat, kovat muovinpalat olivat, mutta kuin unelmat verrattuna niihin painaviin silmälaseihin, joilla ei nähnyt mitään.

Vierailija
1753/1826 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 1980-luvulla miestenkin pukeutumiseen kiinnitettiin enemmän huomioita eikä mihinkään tasokkaampaan iltaravintolaan tai yökerhoon olisi ollut asiaa lenkkareissa tai hupparissa, ja siitä pitivät huolen portsarit. Vanhoissa valokuvissa ainakin 1950-luvulle asti varakkaammat miehet käyttivät hattuja ja työväestöä edustavat miehet lätsiä eli matalia lippalakkeja.

Joissain ravintoloissa portsarit vuokrasivat pikkutakkeja ja kravatteja, jos asiakkaalta puuttui sellainen.

Vierailija
1754/1826 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ehkä ollut mutta: "Herralla ei ole kravattia, en voi päästää sisään. Tosin voin vuokrata sen tästä."

Vierailija
1755/1826 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ehkä ollut mutta: "Herralla ei ole kravattia, en voi päästää sisään. Tosin voin vuokrata sen tästä."

Sori, kiireessä en lukenut edes edellistä! :) Joku muukin muisti sen.

Vierailija
1756/1826 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne olleet sukkahousut. Niitä ei oltu vielä keksittykään, jos puhut jostain 50 luvusta. Ne oli silkkisukat ja sukkanauhat. Eivät ollenkaan ahdistavat, kuten sukkahousut.

Sukkahousut on yksi naisen kidutuskeksinnöistä. Muut ovat: polyesteriset pikkuhousut, keinokuituiset rintaliivit ja e-pillerit.

Vierailija
1757/1826 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -87 ja kyllä muakin hävettäis tuollainen. Kuulostaa jotenkin juntilta.

Sinäkin kuulostat juntilta muutaman kymmenen vuoden päästä.

Vierailija
1758/1826 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansakoulussa kerättiin jätepaperia jolla ostettiin kouluun televisio jota ei kertaakaan katsottu.

-Ennenvanhaan ei televisiosta tullut päivisin muuta kuin testikuvaa.

Noissa oli sekin ongelma, että jos sieltä tulikin joku ohjelma, joka olisi voitu katsoa, se ei tullut siihen aikaan, kun olisi ollut aiheeseen sopiva oppitunti.

Joskus tuli joitain koulu-Tv-ohjelmia. Harvinaista herkkua. Mentiin parin luokan kanssa istumaan sellaiseen välikköön rappusille. Opettaja joutui vaihtamaan tuntien järjestystä, jos ei ollut aiheeseen sopiva oppitunti. Hui kauheeta.

Vierailija
1759/1826 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulla-Maija Aaaltonen. UMA.

Ja Anneli Tempakka. Olen erilainen nuori -ohjelma tarkoitti varmasti hyvää, mutta tulos oli nykymaailman näkökulmasta järkyttävä. "Jani (nimi muutettu) on homoseksuaali. Nyt meidän täytyy kokoontua Janin ympärille ymmärtämään Jania, koska hänellä on tämän asian kanssa varmasti vaikeaa."

Vierailija
1760/1826 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tv-lupatarkastaja on yhdyssana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi