Elämä ilman korkeakoulutus on yhtä hellttiä, en pysty enää tähän.
Olen 30v enkä ole päässyt kouluun. Suurin palkka mikä on ollut on 1300e verojen jälkeen. Uupumus vaanii taustalla kokoajan.
Nyt olen työtön vastointahtoen ja rahat pieniä. Lähipiirissä ja suvussa on kaikilla korkeakoulutusta ja heille jää verojen jälkeen sellaiset 1000-2000e enemmän kuin minulla.
Itse olen köyhä, pahoinvoiva ja se alkaa kuluttaa ihmisuhteet myös. En voi osallistua korkeaseen elintasoon. Kaikki ravintola illat, joulut, matkat jää. Itse lasken kolikkoja ja muut ostavat taloja, matkustavat jatkuvasti ja nauttivat.
Stressi on romahduttanut ulkonäköäni. Pitkäaikainen köyhyys näkyy siinä ettei ole kunnon sänky, paino meinaa kokoajan laskea kun syö pelkkää leipää, porkkanoita, herneitä. Ei ole varaa harrastaa mitään.
Minulla oli suunnitelma että jätän kaiken, katkasen välit ja eristäydyn. En vain kestä elää näin enää.
Alkaa joku ihme raivo ja kateus nousta pinnalle kun näen mistä kaikesta muut saavat nauttia.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kouluun pääseminen jää matikasta kiinni niin voisit harkita sen petraamista aikuislukiossa.
Työkkäri kieltää olemaan aktiivinen, menettä rahat jos menee lukioon.
Sitä paitsi ethän voi vain hypätä sinne. Seuraava kausi alkaa syksy 2020.
Viimeksi kun yritin niin en pysynyt mukaan, putosin heti. Noi nykyajan nuoret ovat niin nopeita ja fiksuja, en pysy perässä.
Katso aikuislukion nettisivuilta mitkä kirjat kullekin kurssille vaaditaan, lainaat ne kirjastosta ja luet ja teet niitä tehtäviä itse.
Jos ap pääsee korkeakouluun, niin sen jälkeen hän katkeroituu, koska on nähnyt kauhean vaivan, eikä vieläkään tullut onnelliseksi. Ahneus, kateellisuus ja muiden syyttely lamauttaa sinut.
Ei ole kyllä mikään ihme että olet jäänyt ilman korkeakoulutusta, kun noin huonoa kieltä kirjoitat. Jo otsikossa kaksi virhettä, eikä siihen otsikkon muuten kuulu pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Mulla oli 1400€ korkein palkka minkä olen saanut nettona aina 38v asti. Tänä vuonna olen saanut ensimmäisen kerran jopa 1500€ käteen. En asu pk seudulla mutta kyllä tämä käytännössä kädestä suuhun elämistä on ollut. Säästöön on vaikea saada mitään. Ravintola tarkoittaa pizzeriaa ja kahvila R-kioskia. Tallinnaa pidemmällä ulkomailla olen käynyt viimeksi 20v sitten. Niin ja olen 39v mies. Voit kuvitella miltä tuntuu olla keski-ikäinen sinkkumies joka on. Aikuisten maailman mittapuulla persaukinen.
Mitä teet?
Olisko mahdollista ottaa lisätyö? Jos kunto kestää niin ota rappusiivoojan lisätyö.
Itse kouluttautuisin kiinteistöhuoltotöihin.
Olen katsellut toista työtäkin mutta ei ilta tai viikonloppu hommia ole hirveästi tarjolla. Koulutus johon voisin lähteä pitäisi olla lyhyt. Alle vuodessa pitäisi selvitä.
En ole ap mutta sen lisäksi että matalatuloinen duunari on vähissä rahoissa. On 30v jälkeen on tullut mitättömyyden tunne. Ja se että on aina pohjimmaisena. Akateemiset tutut joilla on ura. Ovat olleet tai ovat töissä ulkomailla tai muuten uralla tapahtuu kotimaassa kaikkea mielenkiintoista. Noi uraohjukset nyt on ääriesimerkki mutta silti paljon enemmän koulutettu hyvätuloinen saa irti elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap pääsee korkeakouluun, niin sen jälkeen hän katkeroituu, koska on nähnyt kauhean vaivan, eikä vieläkään tullut onnelliseksi. Ahneus, kateellisuus ja muiden syyttely lamauttaa sinut.
Kyllä ap ihan aiheesta valitti. Pahinta tässä on kun katsot eläke arviotasi niin se on jotain tonnin tai alle kuukaudessa. En todellakaan odota eläkettä ilolla vaan se tuo mieleen vain pelkoa. Se tarkoittaa minulle tippumista suoraan köyhyyteen.
Käy työvoimatoimiston ammatinvalintapsykologilla. Mieti mikä sua kiinnostaa. Ota selvää ammateista joissa pärjää huonommallakin matematiikalla. Googlaa ammattien keskiansiot. Jopa ammattikoulutasolla tienaa osassa ammatteja hyvin. Osa palkasta tulee silloin ylitöistä ja vuorolisistä. Taitotasoaan voi parantaa kunhan on selvillä mitä haluaa ja mitä osaamista on petrattava.