Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin katsomassa mummua vanhainkodissa ja osuin paikalle ruoka-aikaan, hänelle oli sidottu tumput käteen ruokailun ajaksi

Vierailija
13.12.2019 |

Tuli kovin surku mummia :( Olivat kireällä narulla sitoneet tumput ruokailun ajaksi käsiin, kun muuten raapii hoitajaa joka syöttää. Mummun katse oli jotenkin niin samea ja tyhjä, sellainen kuin ihmisellä, jonka viimeinenkin oma tahto viedään... Asiaan ei kuulemma tule muutosta, mutta jos hankin jonkun syöttämään tai käyn itse syöttämässä, voin menetellä miten parhaaksi näen. Tällaisia resursseja minulla ei ole.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi selvittää, miksi mummusi raapii. Onko hänelle syötetty ruoka liian kuuma, onko hänellä joku muu hätä tms? Itse oli joskus apteekissa hetken töissä ja siellä myytiin Tenoja. Tenojen edustajan kanssa juttelin ja aika raadollista, että sairaaloihin tilataan vaippoja, jotka käytännössä imee 1 vrk pissat. Siis kyllä, vaipat vaihdetaan joillain osastoilla 1x päivässä. 

Meinaatko että pitäisi tehdä vähemmän imukykyisiä vaippoja sen vuoksi että ne vaihdettaisiin useammin?

Vähemmän imukykyiset on kyllä epämukavammat silloin kun pissaa tulee runsaasti vaikka ne vaihdettaisiin tiheästi. Toinen juttu on se että jotkut vanhukset pissaa lähes pelkästään yöllä. Epäinhimillistä olisi mielestäni herättää vanhus yöllä vaipan vaihtoon vain siksi että vähemmän imukykyinen vaippa täytyy vaihtaa muutaman kerran yön aikana.

Vierailija
62/63 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle omaiselle tuntuu olevan vaikea hyväksyä, että ennen niin toimelias ja itsenäinen vanhus muuttuu muistisairauden edetessä täysin hoidettavaksi, joka ei kykene ottamaan vastuuta itsestään saati omista teoistaan. Tätä pettymystä monet omaiset sitten puretaan hoitajiin. Kuvitellaan melkeinpä, että hoitajat ovat saaneet tuon taantumuksen aikaan ja odotetaan että jos he vain uhraisivat kaiken aikansa ja terveytensä potilaan vuoksi, tämä jotenkin paranisi muistisairaudestaan. On helppo vaatia, kun on itse omaisena ulkoistanut hoidon muille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle omaiselle tuntuu olevan vaikea hyväksyä, että ennen niin toimelias ja itsenäinen vanhus muuttuu muistisairauden edetessä täysin hoidettavaksi, joka ei kykene ottamaan vastuuta itsestään saati omista teoistaan. Tätä pettymystä monet omaiset sitten puretaan hoitajiin. Kuvitellaan melkeinpä, että hoitajat ovat saaneet tuon taantumuksen aikaan ja odotetaan että jos he vain uhraisivat kaiken aikansa ja terveytensä potilaan vuoksi, tämä jotenkin paranisi muistisairaudestaan. On helppo vaatia, kun on itse omaisena ulkoistanut hoidon muille.

Epäilen, että jotkut omaiset ovat ahdistuneita myös taloudellisen ahdingon vuoksi, kun hoitomaksut ovat suuria ja niiden lisäksi tulee maksaa asukkaan lääkkeet, vaatteet, liinavaatteet, huonekalut, hygieniatuotteet jne. Hoivakodista saa ehkä sängyn ja sen lisäksi huoneen, perushoivan virikkeineen ja ruuan. Rahalle halutaan vastinetta aivan oikeutetusti, mutta hiki hatussa puurtavat hoitajat eivät saisi olla vihan ja katkeruuden kohteena.