Kävin katsomassa mummua vanhainkodissa ja osuin paikalle ruoka-aikaan, hänelle oli sidottu tumput käteen ruokailun ajaksi
Tuli kovin surku mummia :( Olivat kireällä narulla sitoneet tumput ruokailun ajaksi käsiin, kun muuten raapii hoitajaa joka syöttää. Mummun katse oli jotenkin niin samea ja tyhjä, sellainen kuin ihmisellä, jonka viimeinenkin oma tahto viedään... Asiaan ei kuulemma tule muutosta, mutta jos hankin jonkun syöttämään tai käyn itse syöttämässä, voin menetellä miten parhaaksi näen. Tällaisia resursseja minulla ei ole.
Kommentit (63)
Niin.... mummun pitäisi saada raapia hoitajaa? Oletko varma että se olisi mummun tahto?
Mummun viimeinen tahto olisi siis raapia syöttäjää? Ja sun mielestä mummun tahto pitäisi nyt toteutettua?
Tosi surullinen tilanne, olen pahoillani mummusi vuoksi. Kuitenkaan ei voi olla hoitajan tehtävä olla töissä muistisairaan vanhuksen raavittavana. Ihan hyvä ratkaisu mielestäni noi tumput mikäli ei nyt niin ole sidottu että mummun ranteet kipeät.
Resurssit ovat kaikkialla rajalliset. Tumput ovat ihimillisin ratkaisu. Pääasia on, että ruokailu sujuu rauhallisesti, mummo saa ravintoa ja syöttäjällä on turvallinen olo, eikä häntä raavita vereslihalle.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan rahat menee nykyään radikalisoituneiden somalinaisten charter lentoihin ja terapiaan
Mummulle pitäisi antaa rahaa jota raapia hoitajan sijasta?
Mites AP itse ratkaisisit raapimisasian, jos olisi mahdollisuus käydä syöttämässä?
Tietenkin mummon pitää antaa raapia. Raapiminen kuuluu mummon oikeuksiin. Ihan niin kuin tottelemattomuus kuuluu lasten oikeuksiin eikä lapsille siksi saa pitää kuria.
Onko kukaan kysynyt mummulta miksi hän raapii? Pakkosyötetäänkö häntä?
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan kysynyt mummulta miksi hän raapii? Pakkosyötetäänkö häntä?
Kuvatussa tilassa oleva vanhus on tuskin enää tietoinen maailmasta. Ja jos ei suostu syömään, niin pakkosyöttö lienee ainut vaihtoehto, ei vanhusta voi jättää nälkäänkään kuolemaan.
Minun mummoani 92 v käytettiin tutkimuksissa, kun ei halua syödä. Mitään vikaa ei löytynyt mahasta, mutta lääkäri sanoi, että siinä iässä syöminen on jo usein vaikeaa, koska nielemislihakset ovat jo heikentyneet, eikä se syöminen tunnu miellyttävältä, koska makuaistiakaan ei enää juuri ole, viimeiseksi kelpaa vain makeat pehmeät ruuat. Puremislihaksetkin ovat yleensä huonossa kunnossa, joten ruuan pitäisi olla ihan muusia. Mutta omaiset ovat vaatimassa vanhuksille pihvejä ja raasteita ja moittivat aina niitä tarjottavia ruokia, niinkuin ne vanhukset vielä paranisivat pihviateroiden avulla .
Itse haluaisin, että kun olen siinä elämän- (tai monilla dementikoilla elämättömyyden) vaiheessa annettaisiin vain olla syömättä ja kuolla pois.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan rahat menee nykyään radikalisoituneiden somalinaisten charter lentoihin ja terapiaan
Kuusi kymmenestä on kantasuomalaisia.
Onko kukaan selvittänyt mistä syystä mummo raapii? Onko kenellekkään tullut mieleen, että tuputtavat mm. ruokaa nopeammin suuhun kuin mummo kykenee puremaan ja nielemään? Menin viime vuonna sairaalaan siinä vaiheessa kun "ruokailu" oli päättymässä. Ihmettelin miksi mummun posket olivat kuin oravan posket. Mummun ruoka ei ollut edennyt suuta pidemmälle. Syy - osittain halvaantunut myös nielusta eikä luonnollisesti pystynyt nielemään normaalisti.
Jos alakropasta halvaantunut tai vakavasti vammautunut ihminen ei juokse cooperia, otatko apuvälineeksi piiskan vai jätätkö ihmisen niin pitkäksi aikaa urheilukentälle että juoksee cooperin? Olisiko toisinaan syytä miettiä mistä käytös johtuu sen sijaan että mennään sieltä mistä aita on matalin? Mikäli raapiminen johtuisi tässä tapauksessa esimerkiksi siitä, että ruokaa tuputetaan liian nopeaan tahtiin niin huomattavasti inhimillisempi, oikeudenmukaisempi ja eettisempi vaihtoehto olisi ruokkia hitaammassa vauhdissa/tarjota nestemäisempää ruokaa. Eettisyys ei liene suuressa arvossa vanhustenhoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuusi kymmenestä on kantasuomalaisia.
Radikalisoituneista somalinaisista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummulle pitäisi antaa rahaa jota raapia hoitajan sijasta?
Tai annat mummun itse raapia rahat kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun mummoani 92 v käytettiin tutkimuksissa, kun ei halua syödä. Mitään vikaa ei löytynyt mahasta, mutta lääkäri sanoi, että siinä iässä syöminen on jo usein vaikeaa, koska nielemislihakset ovat jo heikentyneet, eikä se syöminen tunnu miellyttävältä, koska makuaistiakaan ei enää juuri ole, viimeiseksi kelpaa vain makeat pehmeät ruuat. Puremislihaksetkin ovat yleensä huonossa kunnossa, joten ruuan pitäisi olla ihan muusia. Mutta omaiset ovat vaatimassa vanhuksille pihvejä ja raasteita ja moittivat aina niitä tarjottavia ruokia, niinkuin ne vanhukset vielä paranisivat pihviateroiden avulla .
Itse haluaisin, että kun olen siinä elämän- (tai monilla dementikoilla elämättömyyden) vaiheessa annettaisiin vain olla syömättä ja kuolla pois.
Nähtyäni aika monta nälkään ja janoon nääntymistä joudun sanomaan, että ei ole hyvä asia vanhukselle eikä niille, jotka joutuvat tätä näännyttämistä sivusta seuraamaan. Lääkärin määräys voi olla, että ei syötetä ja juoteta. Epäinhimillistä kärsimystä.
Annetaan omaiselle mahdollisuus yrittää mummonsa syöttämistä ilman ikäviä tumppuja. Tietenkin omainen tietää parhaiten, kuten aina.
Mikä ratkaisu sinulla sitten olisi siihen, että hoitaja voisi rauhassa syöttää mummoasi tulematta raavituksi verille?
Lääkitäänkö mummo tainnoksiin?
Puetaanko hoitaja kauttaaltaan panssariin?
Jätetäänkö mummo kuolemaan nälkään?
Jätetäänkö lautanen ja lusikka mummon eteen ja kohta siivotaan ne lattialta?
Vai mikä? Käsitaudatko olisivat paremmat kuin tumput?