Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok, ettei ota sisarusten lapsia hoitoon välipäivinä, jolloin päiväkoti on kiinni ja minä olen lomalla?

Vierailija
13.12.2019 |

Tuntuu siltä, etteivät sisarukseni ymmärrä, mikä on loma. Minä olen lomalla töistäni ja olen mielestäni ansaitulla lomalla. Voin nukkua pitkään ja olla vain - lukea, katsoa telkkaria, ulkoilla. Sisaruksillani on pieniä lapsia ja nyt joulun ja uudenvuoden välissä päiväkoti on kiinni. He ovat kaikki toivoneet, että voisivat tuoda lapset minulle hoitoon (5 alle kouluikäistä).

Olen tottunut olemaan lasten kanssa, nuokin sisarusten lapset ovat minulle tosi kivoja hoidettavia ja mielelläni heitä hoidankin, mutta haluan pitää lomani lomana. On oikeasti aika rankkaa olla kaksi päivää viiden alle kouluikäisen lapsen kanssa. Ja siinä kuluisi siis kaksi päivää omasta, ansaitsemastani lomasta. Joutuisin heräämään jo ennen seitsemää, kun muuten nukun lomilla puoleen päivään. Ja olisin noin 7-17 "töissä" nuo välipäivät.

Niin, ja mitään palkkaahan sisarukset eivät ole koskaan maksaneet (enkä minä pyytänyt), eli täysin hyvää hyvyyttäni.

Kuinka paha ihminen olen, jos sanon, etten nyt vain yksinkertaisesti ota ketään hoitoon, vaikka olen lomalla ja kotona?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan että nyt et jaksa. Sano että olet odottanut näitä lomapäiviä. Että haluat nyt vaan levätä etkä ole sen takia edes mitään ohjelmaa/menoja järjestänyt kun haluat vaan olla rauhassa kotona.

Viisi lasta on oikeasti hirveä määrä hoidettavia! Eihän pph:llakaan saa olla kuin 4 lasta. Nuo vielä kaikki alle kouluikäisiä ja jos osa puolitoistavuotiaita niin...

Itsellä veljellä lapsi ja pieni varaus että kysyy minulta hoidanko. Yhtenä päivänä voisin hoitaa ja ehkä juuri ja juuri kahtena. Lapsi jo kolme ja itsellä 4 lasta joista kolme isompaa (15-, 12- ja 9-vuotiaat) ja he viihdyttävät serkkuaan aika paljon niin ei ole niin paha. Leikkii myös 2-vuotiaan kuopukseni kanssa mutta eniten on 9-vuotiaan kanssa kun ihailee tätä 😊 Mutta jos ei olisi isompia lapsia kotona niin en varmaan suostuisi vaikka kotiäiti olenkin nyt. Tosin lomaa se on itselle se lastenkin koululoma kun ei tarvi nousta herättämään kouluun ja huolehtimaan koulujutuista eli mieluiten itsekin vaan rentoutuisin.

Ymmärrän täysin työelämässä olevan halun vain levätä kun kotiäitinäkin kaipaan lomaa.

Viittä hoitolasta en ottaisi kyllä ikinä!

Vierailija
42/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronsisaruksillesi kuinka paljon olet heidän lapsiaan jo hoitanut. Tyyliin ”hoidan jo nyt lapsianne useana iltana joka viikko, ja lisäksi jokaisena viikonloppuna. Minulla itselläni ei ole siksi koskaan lomaa tai lepoa. Minulle ei myöskään ole koskaan annettu minkäänlaista korvausta tästä hoitoavusta, eikä vastavuoroisesti ole autettu muissakaan asioissa (huom, jos tämä on totta). Nyt haluaisin kerrankin viettää pari lomapäivää ilman ylimääräistä työtä. Ymmärrätte varmaan, että viiden alle kouluikäisen lapsen hoitaminen käy työstä, vaikka lapset rakkaita ovatkin. Katsotaan näitä hoitoasioita joulun jälkeen, ja mietitään miten voisimme hieman tasapuolistaa asioita.”

Jos tästä suuttuvat, niin ovat kyllä käytöstavattomia ja itsekkäitä moukkia. Pitäisi tuntea jonkinlainen pisto sydämessään jos vain hyväksikäyttää toista ihmistä antamatta mitään takaisin.

Sinun on aika pistää vähän rajoja ja ottaa aikaa myös itsellesi ja perheellesi.

Voit aina vedota siihen miten väsyneitä sisarukset ovat, lapsenhoito väsyttää sinua ihan yhtä paljon, ja lisäksi sinulla on omatkin lapset hoidettavana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot vaan että nyt et jaksa. Sano että olet odottanut näitä lomapäiviä. Että haluat nyt vaan levätä etkä ole sen takia edes mitään ohjelmaa/menoja järjestänyt kun haluat vaan olla rauhassa kotona.

Viisi lasta on oikeasti hirveä määrä hoidettavia! Eihän pph:llakaan saa olla kuin 4 lasta. Nuo vielä kaikki alle kouluikäisiä ja jos osa puolitoistavuotiaita niin...

Itsellä veljellä lapsi ja pieni varaus että kysyy minulta hoidanko. Yhtenä päivänä voisin hoitaa ja ehkä juuri ja juuri kahtena. Lapsi jo kolme ja itsellä 4 lasta joista kolme isompaa (15-, 12- ja 9-vuotiaat) ja he viihdyttävät serkkuaan aika paljon niin ei ole niin paha. Leikkii myös 2-vuotiaan kuopukseni kanssa mutta eniten on 9-vuotiaan kanssa kun ihailee tätä 😊 Mutta jos ei olisi isompia lapsia kotona niin en varmaan suostuisi vaikka kotiäiti olenkin nyt. Tosin lomaa se on itselle se lastenkin koululoma kun ei tarvi nousta herättämään kouluun ja huolehtimaan koulujutuista eli mieluiten itsekin vaan rentoutuisin.

Ymmärrän täysin työelämässä olevan halun vain levätä kun kotiäitinäkin kaipaan lomaa.

Viittä hoitolasta en ottaisi kyllä ikinä!

Puhut kyllä asiaa, mutta itse en mainitsisi että haluan olla vain rauhassa kotona enkä siksi ole sopinut mitään menoakaan. Tuo ruokkii sitä ajatusta, että lapseton (tai no, ylipäätään kotona lomalla oleva ihminen) on vapaata riistaa lastenhoitoapua kaipaaville, ellei hänellä ole jotain erityistä syytä kieltäytyä. Ei kenenkään tarvitse selitellä miksi ei halua lomallaan kaitsea ilmaiseksi lapsilaumaa. Syyksi riittää että ei halua, kun haluaa lomallaan tehdä mitä itse huvittaa.

Muuten ap:n sisarukset ehdottavat samaa taas ensi lomalla; nyt kun sait viime loman huilata yksinäisyydessä niin voit varmaan pitää näin kesälomalla meidän laumaa...

Rehellisyys maan perii ja jokaisella on oikeus viettää itsensä näköinen loma. Loman tarkoituskin on ladata akkuja, kukin omalla tavallaan.

/4

Vierailija
44/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, et ota niitä hoitoon. Ihan asiallisesti sanot että oot nyt niin väsyksissä etkä jaksa. Haluat huilata ilman ylimääräistä työtä. Voihan olla että sun sisarukset nyypähtää eikä tajua, mutta sun on ymmärrettävä että se on heidän ongelmansa, ei sun. Eli siis et ota huonoa omaatuntoa kannettavaksi.

Vierailija
45/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varahoidot on keksitty. Aina on joku päiväkoti auki myös välipäivinä.

Kyllä, kaikille lapsille on osoitettu varapäiväkoti noille päiville, mutta sisarukset eivät haluaisi viedä vieraille ihmisille hoitoon.

ap

No, sitten pitäisi kyllä kohtelias "en kyllä ihan oikeasti millään jaksa välipäivinä" kelvata. Eri asia olisi, jos olisi ollut ihan pakko-rako.

Vierailija
46/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään sinun ei tarvitse, eikä se tee sinusta itsekästä.

Mutta kuten joku aikaisemmin jo mainitsi, tämä on yksi niistä asioista joissa "tasavertainen kohtelu" tosiasiassa saa lapsiperheet hankalaan paikkaan, ja erityisesti ne pienet lapset. Meilläkin kävi tänävuonna niin, ettei kumpikaan saanut välipäiviksi vapaata ja kyllä tuntuu pahalta laittaa 2v vieraaseen päiväkotiin vain parin päivän takia. Isomman kanssa tämä nyt ei ole niin iso ongelma, mutta olisin kyllä ikuisesti kiitollinen jos olisi joku lapselle tuttu aikuinen joka tuota taaperoa sen jokusen päivän hoitaisi...

Vierailija
47/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi päivää ei kyl ole kauhean paljon pyydetty...

Mutta 5 alle kouluikäistä kakaraa on ihan helvetisti.

Vierailija
48/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään sinun ei tarvitse, eikä se tee sinusta itsekästä.

Mutta kuten joku aikaisemmin jo mainitsi, tämä on yksi niistä asioista joissa "tasavertainen kohtelu" tosiasiassa saa lapsiperheet hankalaan paikkaan, ja erityisesti ne pienet lapset. Meilläkin kävi tänävuonna niin, ettei kumpikaan saanut välipäiviksi vapaata ja kyllä tuntuu pahalta laittaa 2v vieraaseen päiväkotiin vain parin päivän takia. Isomman kanssa tämä nyt ei ole niin iso ongelma, mutta olisin kyllä ikuisesti kiitollinen jos olisi joku lapselle tuttu aikuinen joka tuota taaperoa sen jokusen päivän hoitaisi...

Semmoista se on, mutta eiköhän lapsi pärjää kun on turvassa, ja hänet ruokitaan, ulkoilutetaan, nukutetaan, vaihdetaan kuiviin ja leikitetään. Joku roti pitää olla siinä kuinka paljon toista ihmistä hyväksikäytetään.

AP:n tilanne kuitenkin on se, että hän oman perheensä lisäksi hoitaa monta kertaa viikossa myös sisarustensa lapset, eikä käsittääkseni tätä korvata hänelle mitenkään, eikä ole aikomustakaan, asia otetaan itsestäänselvyytenä. Ainoat vapaatkin pitäisi käyttää viiden(!) ”vieraan” alle kouluikäisen lapsen hoitoon, ja syyllistetään ja suututaan jos sitä ei jaksaisi tehdä. Eihän tämä ole mitään muuta kuin törkeää hyväksikäyttöä. Eri asia jos tarvitsisi hoitaa vain silloin tällöin, ja yhtä-kahta lasta kerrallaan. Sekin vain silloin kun AP:lle sopii.

Vierailija
49/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono provo. Kellään ei ole viittä alle kouluikäistä, joiden molemmat vanhemmat käyvät töissä.

Lueppa uudelleen,puhuttiin sisaruksista,heitä on siis enemmän kuin yksi. JA kyllä voisi olla noinkin monta alle kouluikäistä. Vaan 5. 6,5,4,3,2 vuoden välein,ei o paljoa.

Vierailija
50/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varahoidot on keksitty. Aina on joku päiväkoti auki myös välipäivinä.

Kyllä, kaikille lapsille on osoitettu varapäiväkoti noille päiville, mutta sisarukset eivät haluaisi viedä vieraille ihmisille hoitoon.

Mitäs minä sanoin,eivät viitsi!

ap

Vierailija
51/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ihan oikein. Ei sun tarvi sietää muiden kakaroita vapaa-ajalla.

Vierailija
52/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono provo. Kellään ei ole viittä alle kouluikäistä, joiden molemmat vanhemmat käyvät töissä.

Sisarusten, jos osaat ja viitsit lukea.

Vierailija
53/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ehdota sisaruksillesi että perustavat keskenään hoitoringin vastaavia tilanteita varten. Eli kolme perhettä, joissa kaikissa on oletettavasti kaksi aikuista, niin he hoitavat lapsia vuorotellen. Kaikki hyötyvät tästä keskenään, ja jokaisen vuorolla on korkeintaan 3-4 sisaruksen lasta omien lapsien lisäksi. Sen lisäksi heille lastenhoito on huomattavasti helpompaa kun jo valmiiksi elää lapsiperhe-elämää, kuin sellaiseen tottumattomalla..

Vierailija
54/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et uhraa lomapäiviäsi tietenkään, olethan ne ansainnut! Nauti lomastasi ja olet välittämättä, vaikka sisaruksesi purnaisivatkin. Sanot vaan suoraan, että haluat lomallasi levätä kunnolla ja tehdä omia juttujasi, viekööt vara-hoitoon, kun sellainenkin  mahtava keksintö on olemassa. Tai ottakoot itse vapaata.

Vierailija
55/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä huutele provoa, mutta nyt on kylläkin pakko huomauttaa, että käytännössä katsoen kaikki päiväkodit selvittävät lasten hoidontarpeen viimeistään joulukuun alkuun mennessä, jotta varahoidon saa järjestettyä. Olisi kannattanut tehdä tämä avaus marraskuussa.

Vierailija
56/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule kyllä se on sun velvollisuus! Syntymisessä sä valitsit sen, että olet koko ikäsi osa perhettä ja sukua ja kyllä siihen kuuluu se, että hoidat lapsia. Sama juttu on isovanhemmilla, valita ei voi.

Vierailija
57/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään ota hoitoon jos et itse halua. Vanhemmat voivat itse ottaa ko. päivät lomapäiviksi tai palkattomiksi päiviksi. Tai viedä varahoitopaikkaan. Siis hoitakoon itse jos varahoitopaikka ei kelpaa. Tyhmää edes ehdottaa tuollaista toisen lomapäivinä.

Vierailija
58/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvitse selitellä yhtään mitään siitä mitä teet noina lomapäivinäsi.

Vastaat vain, että ei nyt sovi, on muita suunnitelmia.

Vierailija
59/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kisuina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lueppa uudelleen,puhuttiin sisaruksista,heitä on siis enemmän kuin yksi. JA kyllä voisi olla noinkin monta alle kouluikäistä. Vaan 5. 6,5,4,3,2 vuoden välein,ei o paljoa.

Kyllä minusta 5 lasta vuoden välein OLISI paljon kenelle tahansa

Vierailija
60/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yleensä huutele provoa, mutta nyt on kylläkin pakko huomauttaa, että käytännössä katsoen kaikki päiväkodit selvittävät lasten hoidontarpeen viimeistään joulukuun alkuun mennessä, jotta varahoidon saa järjestettyä. Olisi kannattanut tehdä tämä avaus marraskuussa.

Et sitte viittinyt lukea koko ketjua? Ap kyllä ilmoittaa tuolla että varahoitopaikat on muksuille mutta kun sisarukset ei millään viittisi viedä niitä vieraaseen paikkaan.