Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ok, ettei ota sisarusten lapsia hoitoon välipäivinä, jolloin päiväkoti on kiinni ja minä olen lomalla?

Vierailija
13.12.2019 |

Tuntuu siltä, etteivät sisarukseni ymmärrä, mikä on loma. Minä olen lomalla töistäni ja olen mielestäni ansaitulla lomalla. Voin nukkua pitkään ja olla vain - lukea, katsoa telkkaria, ulkoilla. Sisaruksillani on pieniä lapsia ja nyt joulun ja uudenvuoden välissä päiväkoti on kiinni. He ovat kaikki toivoneet, että voisivat tuoda lapset minulle hoitoon (5 alle kouluikäistä).

Olen tottunut olemaan lasten kanssa, nuokin sisarusten lapset ovat minulle tosi kivoja hoidettavia ja mielelläni heitä hoidankin, mutta haluan pitää lomani lomana. On oikeasti aika rankkaa olla kaksi päivää viiden alle kouluikäisen lapsen kanssa. Ja siinä kuluisi siis kaksi päivää omasta, ansaitsemastani lomasta. Joutuisin heräämään jo ennen seitsemää, kun muuten nukun lomilla puoleen päivään. Ja olisin noin 7-17 "töissä" nuo välipäivät.

Niin, ja mitään palkkaahan sisarukset eivät ole koskaan maksaneet (enkä minä pyytänyt), eli täysin hyvää hyvyyttäni.

Kuinka paha ihminen olen, jos sanon, etten nyt vain yksinkertaisesti ota ketään hoitoon, vaikka olen lomalla ja kotona?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varahoidot on keksitty. Aina on joku päiväkoti auki myös välipäivinä.

Kyllä, kaikille lapsille on osoitettu varapäiväkoti noille päiville, mutta sisarukset eivät haluaisi viedä vieraille ihmisille hoitoon.

ap

Varahoitopaikat on Saatanasta.

Mun temperamentiltaan muutoksille herkkä introvertti lapseni oli eskarin ja ekaluokan välisenä kesänä 3 viikkoa hoidossa poikkeusjärjestelyin, alkaen oman ryhmän supistetusta toiminnasta ja päättyen viereisen päiväkodin varahoitoryhmään, kokonaisuudessaan neljissä eri tiloissa varsin vaihtuvin aikuisin (joista kaikki oli kyllä vähintään naamatuttuja), eikä perjantaina osattu kertoa ketä aikuisia ryhmässä on maanantaina. Tuon kolmen viikon aikana lapsen käytös meni stressireaktiona niin hirveäksi ja hallitsemattomaksi kotona (koska kodin ulkopuolella piti pinnistellä sietokykynsä äärirajoilla) että soitin itkien yksityiselle perheterapeutille ja jos en sieltä olisi saanut apua niin seuraava osoite olisi varmaan ollut manaaja. (Toinen lapseni taas on sellainen että sen voi nakata ryhmään kuin ryhmään ja joku varahoito on vain seikkailu.) Mutta joo, koulujen lomien aikana on tullut käytettyä palkattomia vapaita aika hyvin, vaikka nyt tuo jo kestääkin esim. yhden päiväleiriviikon kesässä.

Vierailija
62/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole sinun hommasi sisaruksiesi lapsia hoitaa! Silloin kun haluat ja jaksat, tarjoudut hoitamaan ja hoidat jos halutaan, mutta muuten ei ole yhtään sun päänvaivas. Nauti OMASTA lomastasi, olet sen ansainnut, vanhemmat hoitakoon maksulliset vahdit sille parille päivälle kun päiväkoti sattuu olemaan kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot nyt hyvissä ajoin että sinulle tuo järjestely ei käy. Muutenkin vähennät lapsenhoitoapuasi, hoitakoot sisaruksesi järjestelyt uudelleen. Lakkaa olemasta aina käytettävissä! Vain jos joskus oikeasti haluat ja jaksat hoitaa.

Vierailija
64/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otettiin aina lomaa, kun päiväkoti oli kiinni. Pieninä olivat pph varahoidossa ja tykkäsivät kovasti. Isovanhemmat hoitivat myös mielellään. Kesällä oltiin vanhemmat yhdessä 2 viikkoa lomalla ja 4 viikkoa toisen kanssa kotona. 2 viikkoa isovanhempien kanssa.

Koululaisina jopa kauemmin isovanhempien kanssa.

Vierailija
65/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että sut on ap ostettu tuollaiseen rooliin, on väärin. Tiedän omasta kokemuksesta, että siitä on vaikea irrottautua, mutta pakkohan sun on. Opettele sanomaan EI (muuttuu kerta kerralta helpommaksi), muuten sua hyväksikäytetään aina.

Olet todellakin ansainnut omat lomapäiväsi!!

Vierailija
66/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että sut on ap ostettu tuollaiseen rooliin, on väärin. Tiedän omasta kokemuksesta, että siitä on vaikea irrottautua, mutta pakkohan sun on. Opettele sanomaan EI (muuttuu kerta kerralta helpommaksi), muuten sua hyväksikäytetään aina.

Olet todellakin ansainnut omat lomapäiväsi!!

*laitettu (ei ostettu)

Vierailija
67/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma siskoni on hoitanut lapsiani yhden puolikkaan päivän 10v aikana, joten kyllä kehtaat kieltäytyä sinäkin.

Vierailija
68/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

iita vastarannan kiiski kirjoitti:

"Hei,olen paikassa x päivät  c-d, en ole tavattavissa" Laitat vaan tekstiviestin/whatsappin/feisbuukin mikä ikinä teillä onkaan yhtpitoväline!

Miksi pitäisi valehdella? Ethän edes tiedä, jos vaikka ap ja sisaruksensa asuvat toistensa naapurissa ja kaikille tulisi väistämättä heti selville, että hän on kotonaan. 

Taidat olla itse aikamoinen valehtelija, kun tuollaista ehdotat. 

Vierailija
69/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse hoitaa! Sisaruksesi tuntuvat menevän oma napa edellä, kun eivät ajattele että se on sinun vapaa-aikasi ja lomasi, mikä pitäisi pikkulasten hoitamiseen käyttää ilmaiseksi. "Kyllähän se tosta vasemmalla kädellä hoituu 5 pikkulasta aamusta iltaan, ei ne paljoa syö ja yritä repiä toisiltaan päätä irti heti kun silmä välttää."

Mielestäni voit sanoa suoraan, että sinä et ole heille ilmainen perhepäivä hoitaja, aiot lomailla rauhassa piste. Jos suuttuvat, niin saisivat kyllä ihan itsessään hävetä törkeyttään.

Vierailija
70/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään sinun ei tarvitse, eikä se tee sinusta itsekästä.

Mutta kuten joku aikaisemmin jo mainitsi, tämä on yksi niistä asioista joissa "tasavertainen kohtelu" tosiasiassa saa lapsiperheet hankalaan paikkaan, ja erityisesti ne pienet lapset. Meilläkin kävi tänävuonna niin, ettei kumpikaan saanut välipäiviksi vapaata ja kyllä tuntuu pahalta laittaa 2v vieraaseen päiväkotiin vain parin päivän takia. Isomman kanssa tämä nyt ei ole niin iso ongelma, mutta olisin kyllä ikuisesti kiitollinen jos olisi joku lapselle tuttu aikuinen joka tuota taaperoa sen jokusen päivän hoitaisi...

Jos sinulla ei nyt ole tällaista lapselle tuttua aikuista, joka korvausta vastaan hoitaa lastasi erikoistilanteessa, niin nyt olisi aika ryhtyä työstämään tätä asiaa. Se tutuksi tuleminen vaatii tutustumista ja se tutustuminen vaatii tapaamisia. Hanki nyt 1-2 luottohoitajaa lapsellesi ja anna heille mahdollisuus tutustua toisiinsa. Ensimmäiset hoitokerrat voi olla sellaisia, että olet itse paikalla ja puuhailet yhdessä. Seuraavat hoitokerrat sitten sellaisia, että lähdet puuhailemaan omiasi, vaikka rauhassa kauppaan tai kävelylenkille niin että hoitaja saa olla lapsen kanssa.

Tässä vaaditaan nyt sinulta vähän aktiivisuutta ja pohjustusta, että sitten kun tulee se tilanne että seuraavan kerran tarvitset tuttua hoitajaa lapsellesi, niin sellainen hoitaja on olemassa ja voit turvallisin mielin jättää lapsen hänen hoivaansa. Ilman vaivannäköä ja rahaa et tästä tietenkään selviä, mutta jotain vanhempien pitää itsekin olla valmiita tekemään lapsensa eteen eikä vain seistä tumput suorana.

Vierailija
71/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ota osaa lapsista yöksi? Paljon helpompaa, kun voi aamulla herätä rauhassa ilman kelloa lasten kanssa.

Vierailija
72/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä on. Voisihan tuossa keksiä tekosyyn tai sanoa suoraan, ettei kiinnosta. Sitten on turha odotella apua itselleenkään, jos sitä joskus sattuu tarvitsemaan. Meidän suvussa kyllä maksettaisiin tuollaisesta palvelusta.

Niinhän se ikävä kyllä usein menee, että kilttiä käytetään hyväksi vuosikaudet ja sitten kun kiltti jossain vaiheessa ryhdistäytyy ja uskaltaa sanoa vastaan, hänelle loukkaannutaan ja uhotaan, että turha odotella apua jos sellaista joskus tarvitsee.

Vierailija
73/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa te, jotka ette koskaan halua auttaa toista sekin, ettette itse pyydä ikinä ketään vastaavasta tilanteessa.

Itselleni ei olisi paha tilanne,  kun  kestää vain muutaman päivän. Pitempiaikaisesti en alkaisi.

Ja aina voi pyytää korvauksen, eikä alkaa ilmaiseksi hoitajaksi.

Vierailija
74/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sulla on ihan oikeus olla omassa kodissasi yksin ilman lapsia. Nää lasten vanhemmat voivat löytää hoitajan lapsilleen halutessaan.

Vierailija
75/75 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa te, jotka ette koskaan halua auttaa toista sekin, ettette itse pyydä ikinä ketään vastaavasta tilanteessa.

Itselleni ei olisi paha tilanne,  kun  kestää vain muutaman päivän. Pitempiaikaisesti en alkaisi.

Ja aina voi pyytää korvauksen, eikä alkaa ilmaiseksi hoitajaksi.

Hyvin tavanomaista, että yksi kieltäytyminen nollaa kaiken aiemmin annetun avun.