Onko ok, ettei ota sisarusten lapsia hoitoon välipäivinä, jolloin päiväkoti on kiinni ja minä olen lomalla?
Tuntuu siltä, etteivät sisarukseni ymmärrä, mikä on loma. Minä olen lomalla töistäni ja olen mielestäni ansaitulla lomalla. Voin nukkua pitkään ja olla vain - lukea, katsoa telkkaria, ulkoilla. Sisaruksillani on pieniä lapsia ja nyt joulun ja uudenvuoden välissä päiväkoti on kiinni. He ovat kaikki toivoneet, että voisivat tuoda lapset minulle hoitoon (5 alle kouluikäistä).
Olen tottunut olemaan lasten kanssa, nuokin sisarusten lapset ovat minulle tosi kivoja hoidettavia ja mielelläni heitä hoidankin, mutta haluan pitää lomani lomana. On oikeasti aika rankkaa olla kaksi päivää viiden alle kouluikäisen lapsen kanssa. Ja siinä kuluisi siis kaksi päivää omasta, ansaitsemastani lomasta. Joutuisin heräämään jo ennen seitsemää, kun muuten nukun lomilla puoleen päivään. Ja olisin noin 7-17 "töissä" nuo välipäivät.
Niin, ja mitään palkkaahan sisarukset eivät ole koskaan maksaneet (enkä minä pyytänyt), eli täysin hyvää hyvyyttäni.
Kuinka paha ihminen olen, jos sanon, etten nyt vain yksinkertaisesti ota ketään hoitoon, vaikka olen lomalla ja kotona?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Huono provo. Kellään ei ole viittä alle kouluikäistä, joiden molemmat vanhemmat käyvät töissä.
Miten voi lukea noin surkeasti?
Vierailija kirjoitti:
Riippumatta onko tarina tosi vai ei, niin jokainen päättää itse miten aikansa käyttää. Ellei toinen halua kaitsea siskojensa lapsia hän ei halua. Siskot sitten päättävät itse miten suhtautua asiaan.
Jokainen saa päättää, mutta tuntuu siltä, etteivät sisarukseni ymmärrä ollenkaan. Että miksen voi ottaa hoitoon, kun kerran olen kotona. Eihän se ole mikään vaiva, kun voin olla kotona. Mutta se on! Kyllä viisi alle kouluikäistä lasta on vaiva, vaikka olisivat kuinka ihania lapsia. Nuorimpia pitää syöttää, vaippoja vaihtaa tai viedä potalle ja kaikki ovat ns. viihdytettäviä, eivät ne leiki kahdeksaa tuntia keskenään. Olen oikeasti aika puhki tällaisten päivien jälkeen.
ap
Viisi lasta hoitoon täysipäiväisesti on melkoinen urakka vaikka vain kaksi päivää kestäisikin. Tuolla kokoonpanolla yksikin päivä on paljon. Et ole itsekäs jos halua pitää loman lomana. Koska sisaruksiasi on useampi niin ei ole mikään iso taloudellinen satsaus jos vaikka palkkaavat jonkun hoitamaan lapsiaan noiksi kahdeksi päiväksi.
Mieti vielä sitä jos tapahtuu jokin tapaturma lapsille niin olet sisarustesi ikuinen vihan kohde kun olet sallinut sen tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi päivää ei kyl ole kauhean paljon pyydetty...
Jos noin ajattelet, sinähän voit hoitaa ne. Mikä oli osoite ja puhelinnumero? Ilmaiseksi tietenkin, eikös juu.
Olen hoitanut ihan kaverienkin lapsia. Ja lasten kavereita.
Jos olisi sukulaislapsesta kyse. Ainakin toisen päivän ottaisin.
On ok olla ottamatta. Johan tuossa menee oma loma pilalle. Voisin ottaa yhden lapsen kahdeksi päiväksi tai kaksi yhdeksi. Viisi alle kouluikäistä... Voi terve. Ei ikinä.
Hah,haa, älä ala kynnysmatoksi. Tuohan on järjestelykysymys. Sisariesi perheessä äiti tai isä voivat etukäteen järjestää niin että pitävät vuosilomastaan jompi kumpi ne pari päivää lomaa.Tänä vuonna toisen perheen isä ja ensi vuonna vaikka sen toisen perheen äiti.
Sinuna en taatusti uhrautuisi hoitamaan. Vaan onko niin ,että myös nämä sisariennperheet tekevät jotain sinun eteen, vaan ovatko vain aina saamapuolella.
Jos antaa, niin pitää myös saada.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin monella voikin olla noin törppöjä sukulaisia? Vai onko nää kaikki trolleja? Eihän tuollaiseen suostu hullukaan. Sanot ihan vain ettet halua, ei siinä ole mitään epäselvää. Kyllä sisaruksesi sen tietävät vaikka et sanoisikaan, kunhan esittävät tyhmää jotta saisivat sinut huijattua ilmaiseksi lapsenvahdiksi.
Voi hyvä luoja sentään. Taas saa olla niin kiitollinen omista sukulaisistaan.
Mulla on kolme kouluikäistä lasta ja sisaruksillani alle kouluikäisiä lapsia. Ollaan isoista perheistä, joten näitä sisarusten lapsia on yhteensä 15. He eivät ymmärrä, etten voi lähes joka viikonloppu ottaa jonkun sisaruksen lapsia meille hoitoon, vaikka ollaan vain kotona. Minä kaipaan lepoa viikonloppuisin, eikä alle kouluikäisten lasten perässä juokseminen sitä ole. Moni pienten lasten vanhempi ei ymmärrä, miksei voi "vähäksi aikaa" vain ottaa lapsia. Mutta kun niitä on 15, niin noita "vähäksi aikaa" -päiviä on yhtäkkiä joka viikonloppu ja arkenakin pitäisi monena iltana vielä ottaa..
Valittavat sitten suureen ääneen, kun ovat niin puhki ja poikki ja väsyneitä, kun eivät saa lastenhoitoapua mistään..
ap
Vierailija kirjoitti:
Huono provo. Kellään ei ole viittä alle kouluikäistä, joiden molemmat vanhemmat käyvät töissä.
Huono provo. Kellään ei voi olla luetun ymmärtäminen tätä tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippumatta onko tarina tosi vai ei, niin jokainen päättää itse miten aikansa käyttää. Ellei toinen halua kaitsea siskojensa lapsia hän ei halua. Siskot sitten päättävät itse miten suhtautua asiaan.
Jokainen saa päättää, mutta tuntuu siltä, etteivät sisarukseni ymmärrä ollenkaan. Että miksen voi ottaa hoitoon, kun kerran olen kotona. Eihän se ole mikään vaiva, kun voin olla kotona. Mutta se on! Kyllä viisi alle kouluikäistä lasta on vaiva, vaikka olisivat kuinka ihania lapsia. Nuorimpia pitää syöttää, vaippoja vaihtaa tai viedä potalle ja kaikki ovat ns. viihdytettäviä, eivät ne leiki kahdeksaa tuntia keskenään. Olen oikeasti aika puhki tällaisten päivien jälkeen.
ap
Oletko sanonut heille tämän? Ja lähestulkoon samalla tavalla kuin tässä? Vai hymisteletkö ja mielisteletkö? Opetelkaa ihmiset puhumaan asioista suoraan. Helpottaa niin moneen asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin monella voikin olla noin törppöjä sukulaisia? Vai onko nää kaikki trolleja? Eihän tuollaiseen suostu hullukaan. Sanot ihan vain ettet halua, ei siinä ole mitään epäselvää. Kyllä sisaruksesi sen tietävät vaikka et sanoisikaan, kunhan esittävät tyhmää jotta saisivat sinut huijattua ilmaiseksi lapsenvahdiksi.
Mulla on kolme kouluikäistä lasta ja sisaruksillani alle kouluikäisiä lapsia. Ollaan isoista perheistä, joten näitä sisarusten lapsia on yhteensä 15. He eivät ymmärrä, etten voi lähes joka viikonloppu ottaa jonkun sisaruksen lapsia meille hoitoon, vaikka ollaan vain kotona. Minä kaipaan lepoa viikonloppuisin, eikä alle kouluikäisten lasten perässä juokseminen sitä ole. Moni pienten lasten vanhempi ei ymmärrä, miksei voi "vähäksi aikaa" vain ottaa lapsia. Mutta kun niitä on 15, niin noita "vähäksi aikaa" -päiviä on yhtäkkiä joka viikonloppu ja arkenakin pitäisi monena iltana vielä ottaa..
Valittavat sitten suureen ääneen, kun ovat niin puhki ja poikki ja väsyneitä, kun eivät saa lastenhoitoapua mistään..
ap
Siis tämä ei ollut ap, sori. Siis olen eri henkilö :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oliko sun lapset pienempinä kuitenkin usein näillä sisaruksillasi hoidossa? Ovatko edelleen?
Vierailija kirjoitti:
Hölmö, toisessa perheessä kolme lasta ja toisessa kakasi. Ihan normaalia.
Jos lapsilla kerta on varahoitopaikat niin mitään ongelmaa ei edes ole. Ilmoitat ettei sovi ja vanhemmat vievät lapsensa niihin varahoitopaikkoihin tai ottavat vaikka palkatonta töistä tai "sairastuvat". Eikä ole sinun ongelmasi vaikka edes varahoitopaikkaa ei olisi. Nauti lomasta haluamallasi tavalla!
Olet lomasi ansainnut, sanot nyt selkeästi ja jämäkästi että et ota lapsia hoitoon vaan pyhität nyt lomasi ihan omaan lepäämiseen.Etkä tunne mitään huonoa omatuntoa tästä.Lapset voi mennä varahoitoon tai vanhemmat pitävät palkattoman päivän .Itse en edes kehtaisi tuollaista pyytää.
tsemppiä!.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään sinun ei tarvitse ottaa.
Ihan yleisellä tasolla kuitenkin, kun aina itketään että lapsellisilla ja lapsettomilla pitäisi olla samat oikeudet valita lomapäiviään, niin nämä ovat niitä tilanteita, mitkä tekevät tämän tosi ikäväksi. Eivät sukulaiset halua hoitaa, oma päiväkoti on kiinni, tai pikkukoululaiset ovat joululomalla. Varahoito on järjestetty jossain ties missä, hyvällä tuurilla lähipäikyssä, vähän huonommalla tuurilla tunnin ajo väärään suuntaan. Koululaisille ei edes mitään hoitoja ole.
Joo, kunhan purnaan.
Tähän on monia ratkaisuja, joista yksikään ei ole se, että muiden ihmisten pitää ottaa lomansa tiettyyn aikaan jotta sinä saat pitää sen silloin kuin sinä haluat. 1. Älä lisäänny, 2. maksa hoitoavusta, 3. monia muita vaihtoehtoja. Mutta lapselliselle ei tule muuta mieleen kuin minä, minä, minä ja minun lapseni.
Itse tykkään hoitaa veljenpoikia ja muita sukulaisten lapsia, mutta sitä ei kukaan koskaan minulta oleta. Jos olettaisi, en hoitaisi enää. Eli siis lastenhoito on vapaaehtoista puuhaa, jota teen omilla ehdoillani ja niinä aikoina kun minulle sopii. Pääsääntöisesti jokainen huolehtii omistaan. Jos ei siihen pysty, on parempi käyttää ehkäisyä.
Se kyllä kieltämättä ärsyttää, että ensin hoidin veljeni koiraa kahdeksan vuoden ajan aina kun he matkustivat tai olivat illalla jossain. Nyt hoidan kahta lasta kun he tarvitsevat apua. Tajusin vasta tämän kuvion yksipuolisuuden, kun laitoin perheen wa-ryhmään viestin, että voisiko joku katsoa kissan perään vuorokauden kun menen laivalle. Veljeni vaimoineen ei vaivautunut edes vastaamaan. Olen siis hoitanut heidän eläintään ja lapsiaan satoja tunteja, mutta kissan ruokkiminen pari kertaa vuorokaudessa yhden kerran ei tullut kuuloonkaan.
Nyt en siis enää vaihda työvuoroja tai siirrä tenttejä siksi, että voin olla lastenhoitoapuna. Hoidan tasan tarkkaan silloin kun itseäni huvittaa, vaikka miten tarvitsisivat apua.
/4
Sisarukset ottavat ihan itse lomaa töistä näiden päivien ajaksi tai palkatonta vapaata. Uskomatonta röyhkeyttä edes pyytää toista uhraamaan lomansa tähän.
Sinun ei missään tapauksessa tarvitse ottaa lapsia hoitoon nyt tai jatkossakaan. Mutta jos teillä on sisarusten kesken tapana vaihtaa joululahjoja, ehkä tänä vuonna lahjasi voisi olla että hoidat lapsia yhtenä päivänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Oliko sun lapset pienempinä kuitenkin usein näillä sisaruksillasi hoidossa? Ovatko edelleen?
Tämä ei siis ollut ap, lisäsin vahingossa tuon ap:n tuohon. Niin siis minä ja mies ollaan sisarussarjojemme ensimmäiset lapset ja meidän lapset ovat vanhempia kuin sisarusten lapset. Kun meidän lapset olivat pieniä, vanhempamme olivat työelämässä ja nuoremmat sisarukset niin pieniä tai sellaisessa elämäntilanteessa, ettei kolmea tuolloin alle kouluikäistä olisi mitenkään voinut saada kerralla hoitoon ikinä. Ei kukaan 13v hoida kolmea 1-5v lasta..
Eli ei, mun sisarukset eivät ole koskaan hoitaneet meidän lapsia. Me ollaan hoidettu paljon sisarusten lapsia. Tämä vähän kaivelee kyllä, mutta koska muistan sen pikkulapsivaiheen väsymyksen, niin olen usein auttanut sisaruksiani.
Sama, ei ap.
Provohan tämä on. Voisihan tuossa keksiä tekosyyn tai sanoa suoraan, ettei kiinnosta. Sitten on turha odotella apua itselleenkään, jos sitä joskus sattuu tarvitsemaan. Meidän suvussa kyllä maksettaisiin tuollaisesta palvelusta.