IS: Tuure Boelius toivoi C-luokan papereita eli vapautusta palveluksesta rauhan aikana.
Terveydenhoitaja suositteli Boeliukselle C-luokan suosituksen, mutta lääkäri suositti kahden vuoden lykkäystä.
Lopulta Boelius kuitenkin sai kutsuntaupseerilta C-luokituksen.
En tiennytkään, että asevelvollisuus on nykyään asehalukkuus.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Ei siis mene edes sivariin? Jos armeija on liian kova paikka, niin kyllä pitäisi mennä sivariin. Se tuskin hänen ”uraa” häiritsee. Eihän tämä sitten pysty normaaliin työhön ikinä.
Miksi hänen pitäisi mennä sivariin, kerta sai vapautuksen armeijasta? Sai c:n paperit, ne saatuaan ketään ei laiteta sivariin. Suomi saisi ottaa mallia norjasta ja laittaa asevelvollisuuden koskemaan myös naisia. Pääsette ite sinne armeijaan kerta se on niin tärkeä juttu.
Kävi Tumekin intin eikä ura kärsinyt.
Aika heikko selitys tuo.
Vierailija kirjoitti:
Miksei mene siviilipalvelukseen. Sodan aikana siviilipalvelusmiehet menevät sinne mihin käsky kuuluu ja turha kuvitella, että pääsee helpolla, sodan kauhut näkyvät myös Iissä tehtävissä.
Miksi hänen pitäisi mennä siviilipalvelukseen?
Tässä nyt juuri Tuuren asioihin ja hänen ratkaisuihinsa puuttumatta, mutta tätä ketjua lukiessa tuli mieleen sotamies Riitaoja.
Tämän hahmon psykologinen profilointi löytyy Wikipediasta, ja auttaa ehkä ymmärtämään miksi joidenkin henkilöiden kohdalla ratkaisut ovat mitä ovat, ja se on hyvä asia kaikkien kannalta jos kelpoisuusmääritelmä kiristyy.
Ei Riitaoja ollut huono ihminen tai mitenkään henkilönä vähäisempi, hänen paikkansa ei vaan missään nimessä olisi ollut rintamalla.
Jos tubettajan ammattina on Youtube-videoiden teko ja "sitä ei voi armeijasta tehdä"... Voiko muita ammatteja sitten tehdä armeijasta käsin? Ei se leipuri pysty pullaa leipomaan eikä lähihoitaja hoitamaan potilaita, koska armeijassa opetellaan muita asioita. En ymmärrä miten tubettaja eroaisi tästä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tubettajan ammattina on Youtube-videoiden teko ja "sitä ei voi armeijasta tehdä"... Voiko muita ammatteja sitten tehdä armeijasta käsin? Ei se leipuri pysty pullaa leipomaan eikä lähihoitaja hoitamaan potilaita, koska armeijassa opetellaan muita asioita. En ymmärrä miten tubettaja eroaisi tästä.
Aivan. Intissä näkee 29-vuotiaita erikoislääkäreitä. Kalliiksi tulee heillekkin olla siellä käytännössä pakotettuina.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saisivat mennä kasvamaan sinne armeijaan. Minun lapsellinen ja lellitty pikkuveljeni oli armeijassa vuoden. Sieltähän tuli fiksu aikuinen mies takaisin. Motivaatio työntekoonkin oli löytynyt. Nykyisin herää viikonloppuisinkin aikasin ja rakentelee kotonaan millon mitäkin.
Olen ylpeä.
Yleensä nuoret miehet taantuvat siellä yläkoululaisen tasolle ja siviilielämään on vaikea päästä mukaan. Pari kaveria kävi armeijan kesken yliopisto-opintojen ja eihän opintojen loppuun saattamisesta tullut mitään, kun armeijassa opittu kaljoittelu tuli harrastukseksi. C-miehillä ja sivareilla meni paljon paremmin
Vierailija kirjoitti:
Ei siis mene edes sivariin? Jos armeija on liian kova paikka, niin kyllä pitäisi mennä sivariin. Se tuskin hänen ”uraa” häiritsee. Eihän tämä sitten pysty normaaliin työhön ikinä.
Miksi mennä sivariin, jos voi tehdä mieluisia töitä ja elättää itsensä? Sivariin meneminen on kannattavaa vain tosi harvojen kohdalla eli käytännössä niiden, jotka haluavat työkokemusta IT- tai kirjastoalalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saisivat mennä kasvamaan sinne armeijaan. Minun lapsellinen ja lellitty pikkuveljeni oli armeijassa vuoden. Sieltähän tuli fiksu aikuinen mies takaisin. Motivaatio työntekoonkin oli löytynyt. Nykyisin herää viikonloppuisinkin aikasin ja rakentelee kotonaan millon mitäkin.
Olen ylpeä.
Yleensä nuoret miehet taantuvat siellä yläkoululaisen tasolle ja siviilielämään on vaikea päästä mukaan. Pari kaveria kävi armeijan kesken yliopisto-opintojen ja eihän opintojen loppuun saattamisesta tullut mitään, kun armeijassa opittu kaljoittelu tuli harrastukseksi. C-miehillä ja sivareilla meni paljon paremmin
Ai itse vedin tasan yhdet kännit koko palveluksen aikana. Varuskuntaan palaamisesta en muista yhtään mitään ja yöllä olin kussut alleni. Voitte vain kuvitella millaista oli lähtä taaksepoistumaan aamu kuudelta varuskunnan pihalle 30 asteen pakkaseen.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret miehet on kyllä todella feminiinisiä. Eikä vain nämä tuuret.
Tämä selittyy ainakin osittain älykkyyden kasvulla. Tietyn rajan jälkeen pyssyuhittelu ja muu machoilu ei kauheasti jaksa kiinnostaa
M82helzinki kirjoitti:
Minä yritin samaa venkulointia kutsunnoissa, mutta koska en ollut tunnettu homojulkkis, vaihtoehdot oli seuraavat:
-lykkäys 2v
-sivari
-totaalikieltäytyminenValitsin sivarin, joka oli 13kk täyttä passshkaa. Olis pitänyt mennä ennemmin armeijaan.
Olisit lykännyt siihen asti, että oot 25v ja sitten sairastunut masennukseen. Ei armeijaa eikä sivaria
M82helzinki kirjoitti:
Minä yritin samaa venkulointia kutsunnoissa, mutta koska en ollut tunnettu homojulkkis, vaihtoehdot oli seuraavat:
-lykkäys 2v
-sivari
-totaalikieltäytyminenValitsin sivarin, joka oli 13kk täyttä passshkaa. Olis pitänyt mennä ennemmin armeijaan.
Mitä tapahtuu jos menee armeijaan ja perseilee ja laiskottelee siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret miehet on kyllä todella feminiinisiä. Eikä vain nämä tuuret.
Tämä selittyy ainakin osittain älykkyyden kasvulla. Tietyn rajan jälkeen pyssyuhittelu ja muu machoilu ei kauheasti jaksa kiinnostaa
Itseasiassa ei. Turha machoilu ei tietenkään ole osoitus älykkyydestä, mutta ei myöskään miesten muuttuminen feminiinisimmiksi.
Vierailija kirjoitti:
M82helzinki kirjoitti:
-lykkäys 2v
-sivari
Mitä tapahtuu jos menee armeijaan ja perseilee ja laiskottelee siellä?
Ainakin ennen joutui kappareiden silmätikuksi eikä sen jälkeen ollut kellään kivaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mennä sivariin, jos voi tehdä mieluisia töitä ja elättää itsensä? Sivariin meneminen on kannattavaa vain tosi harvojen kohdalla eli käytännössä niiden, jotka haluavat työkokemusta IT- tai kirjastoalalta
Kaverilleni sivari oli jack-pot: tulevalla yliopistolla IT-tuessa tekemässä ns oikeita hommia, valtio maksoi hänen palveluskämppänsä (joka nyt sattui myöhemmin olemaan sama opintojen aikana), iltaisin kävi avoimen yliopiston kursseja (ja joskus päiväluennoillakin) saaden reilut 20ov oikeaan tutkintoon.
Minä? Samaan aikaan jyrsin jäistä näkkäriä tunturissa ja koitin vakuutella itselleni "mä oon kova jätkä, mä oon salmiakkiluti...". Jos olisin ollut yhtään fiksumpi, niin olisin tehnyt samat peliliikkeet.
Vierailija kirjoitti:
Siviilipalvelus on eettinen valinta, ei terveydellinen. Jos ihminen haluaa suorittaa asepalveluksen, mutta ei terveydellisistä syistä voi, tukee lykkäys/vapautus.
Ei asepalvelusta tarvitse haluta suorittaa, se tervydellisestä syystä tuleva lykkäys tai vapautus ei kysy halukkuudesta yhtään mitään, asepalvelukselle ja sen suorittamisen haluamisesta ei ole keskenään mitään tekemistä. Rauhan aikainen asepalvelus on mies-sukupuolisille tässä maassa lakisääteinen velvollisuus, josta voidaan vapauttaa terveydellisen syyn perusteella.
Asepalveluksesta voi saada vapautuksen myös eettisestä tai uskonnollisesta syystä, jos etiikka ei salli minkäänlaisen väkivallan tai voimakeinojen käyttöä edes itsepuolustuksessa niin Siviilipalvelus on Suomen perustuslain 127 §:n tarkoittama vaihtoehto varusmiespalvelukselle. Siviilipalveluksen voi suorittaa asevelvollinen mies, jonka täysin väkivallaton vakaumus estää varusmiespalveluksen suorittamisen. Tosin varusmiespalveluksenkin voi suorittaa aseettomana niin että rynnäkkökiväärin sijaan leikkii taistelevansa puukepeillä jota kantaa selässään, mutta tositilanteessa vaihtaisin kepin kivääriin silti, jos siis ase rauhan aikana ahdistaa vakaumuksen takia niin suunnattomasti.
Lisäksi siviilipalveluksen joutuu suorittamaan nainen, joka haluaa keskeyttää vapaaehtoisen asepalveluksensa sen jälkeen, kun on kulunut 45 päivää hänen astumisestaan asepalvelukseen.
Siviilipalveluksen pituus on 347 vuorokautta eli hieman alle 12 kuukautta. tästä suurin osa on palkatonta pakkotyötä. Siviilipalvelus koostuu noin kuukauden (28 päivää) pituisesta koulutusjaksosta sekä noin 11 kuukauden mittaisesta työpalvelusta (Pakkotyöstä).
vielä reilu 10 vuotta sitten oikeus kieltäytyä aseista oli vain rauhan aikana ja siviilipalvelus vaihtoehtona asepalvelukselle oli vsin syvän rauhan aikana. YK:n ihmisoikeusKomitea vaati Suomea takaamaan oikeuden kieltäytyä aseista sekä sodan että rauhan aikana. Tämä toteutettiin vuonna 2008 voimaanastuneessa uudessa siviilipalveluslaissa.
Asevelvollinen, jonka vakaumukseen perustuvat syyt estävät häntä suorittamasta asevelvollisuuslaissa (1438/2007) säädettyä palvelusta, vapautetaan sen suorittamisesta ja määrätään suorittamaan siviilipalvelusta niin kuin tässä laissa säädetään.
Tätä lakia sovelletaan myös naiseen, joka hakeutuu siviilipalvelukseen naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain (194/1995) 4 §:n 1 momentissa säädetyn määräajan jälkeen.
Asevelvollinen voi hakea siviilipalvelukseen ennen asevelvollisuuslain mukaista palvelusta, sen aikana tai sen jälkeen. Hakemusta ei saa tehdä ennen kutsuntoja.
Hakemus siviilipalvelukseen on toimitettava kutsunnassa kutsuntalautakunnalle, asevelvollisen ollessa palveluksessa joukko-osaston komentajalle ja muulloin siviilipalveluskeskukselle tai puolustusvoimien aluetoimistolle. Hakemus on tehtävä työ- ja elinkeinoministeriön vahvistamalle lomakkeelle, ja siinä on annettava vakuutus 1 §:ssä tarkoitetuista vakaumukseen (eettinen tai uskonnollinen syy olla kykenemättä puolustamaan itseään tai muita voimakeinoin Missään olosuhteissa) perustuvista syistä. Hakemus on allekirjoitettava.
Hah, miettikää nyt tuota kundia hot päntseissä rintamalla kiljumassa.
Lätkäjätkävilleä kun laulaa rajalla niin se karkoittaa kyllä pahimmankin vihollisen. Muuta aseita ei tarvita :D