Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eskarilaisen näpyt kasvoissa ja runsas hikoilu?

14.06.2006 |

Moi!

Syksyllä kouluun menevä neitimme sai alkukeväästä otsaan ja nenänpieleen + leukaan ikäviä finnin näköisiä näppyjä, joista osa ärtyi ja tulehtui, kun tyttö tietysti niitä hinkkasi. Ekaksi arvelin niitä hikinäpyiksi, mutta kyllä ne enemmän finnejä muistuttavat. Neuvolassa käytiin näyttämässä ja saatiin resepti antibiottia siältävälle kortisonivoiteelle, joka rauhoittikin ihoa nopeasti, mutta kahden viikon kuurin loputtua näpyt ilmaantuivat heti uudelleen. Iho pestään aamuin illoin sebamedillä ja perusvoidetta on laitettu päälle. Voisiko syynä olla joku hormoonijuttu vai ihanko akne?

Samaan aikaan kun näpyt tuli, huomasin, että tytön hiki haisee voimakkaammin kuin ennen. Aiemminkin hän on ollut kova hikoamaan, mutta haju ei ole ollut niin voimakas. Lääkärin mukaan se kylläkin on normaalia tuon ikäisellä, mutta kun tuntuu siltä, että tarvittaisiin jo deodoranttia....7-vuotiaalla?! Hölmönä täytyy tunnustaa, etten kyllä muista onko itsellä ollut vastaavaa tuossa iässä....Eli siis onko normaalia vai ei?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
15.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli hienhaju ja näpyt ilman muita alkavan murrosiän merkkejä on ihan normaalia. Rintojen kasvua ja karvoitusta ei saisi vielä tulla pariin vuoteen.

Vierailija
2/4 |
15.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tuntuu silti, vaikka lapset hiukan aikaisemmin nykyään kypsyvätkin...hmm....vaikka eihän tuo vielä kuukautisia tarkoitakaan. Itellä menkat alkoi 13-vuotiaana, mutta jos tyttö tuota vauhtia kypsyy niin hänelle ne varmaan tulee aikaisemmin.

No, finnivoidetta ja dödöäkö pitäisi nyt sitten alkaa neidille ostamaan, vaikka just ollaan leikki-iästä irtauduttu?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tulemaan finnejä kasvoihin, alkoi hiki tuoksahtamaan ja hiukset rasvoittumaan. 7,5-vuotiaana huomasin hänellä alkaneen rinnat kehittyä eli sellaiset pienet nuput. Nyt tyttö täyttää loppukesästä 9 vuotta ja finnejä on edelleen nenässä ja otsassa saman verran kuin aiemmin eli jonkin verran, muttei enemmän, rinnat on jonkin verran lisää kasvaneet (siis nännit, ei rinnat) ja sanoo itse, että on alkanut kasvamaan karvaa alapäähän.

Itse aloin 9-vuotiaana käyttämään Clearasilin tuotteita finnien vuoksi, alapääkarvoitus oli 9-vuotiaana jo itseäni nolottavaa ja 10-vuotiaana alkoivat kuukautiset. Oma tytär seuraa ilmiselvästi perässä. Samoin itse olin lapsena tosi pitkä, tyttäreni samoin nyt luokkansa pisin. Itse olen kuitenkin lakannut kasvamasta aika varhain ja nykyään olen aika keskipituinen aikuinen.

Me emme ole oikeastaan tehneet tälle asialle mitään. Tutulta lastenlääkäriltä kyselin, onko ihan epänormaalia kehittyä noin aikaisin, mutta koska tosiaan itsekin olen aikanani kehittynyt varhain, en ota sen suurempaa stressiä asiasta. Tämä lääkäri oli sitä mieltä, että olisi jotain testejä voitu mielen rauhoittamiseksi tehdä, mutta oli kuitenkin sitä mieltä, että tyttömme kehitys on ihan normaalin rajoissa. Varhaista kyllä.

Vierailija
4/4 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mietin, et mitä kannattaisi käyttää noihin finneihin, kun ovat aika ärhäköitä? Kortisoni tosiaan niitä rauhoittaa, mutta eihän sitä voi jatkuvasti käyttää. Olisiko kumminkin hyvä hakeutua ihotautilääkärille, vaikka antaakohan ne tuon ikäiselle mitään lääkitystä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän