Mitä sellaisia tapauksia muistat omalta kouluajaltasi, jotka nykyään olisi varmaa lööppikamaa?
Meillä opettaja 80-luvulla kertoili iloisesti kaikkien yksityisasioita luokan edessä. Kellä oli juopot vanhemmat, jne. Ei siis mitään estoja ja meistä se oli ihan normaalia vielä. Olimme ala-asteella.
Kommentit (481)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteella opettaja puhui "korkeammasta voimasta" ja pakkorukoilutti myös uskontotuntien ulkopuolella. Yläasteella yksi kiusattu poika hakattiin vessassa, kiusaajat saivat jälki-istuntoa ja joutuivat pyytämään uhrilta anteeksi, tapaus oli sillä kuitattu.
Eipä tuo mitään. 80-luvulla meidän luokanopettaja (opetti 1.-3. luokkia) käytti kaiken liikenevän ajan (mukaanlukien äidinkielen tunnit) raamatun kertomusten kertomiseen. Joka aamu ja iltapäivällä viimeisen tunnin lopuksi laulettiin virsi. Totuuden hengen osaan vieläkin sanasta sanaan, vaikka aikaa on kulunut lähemmäs 40 vuotta. Ja vaikka uskonnolliset kauhukertomukset olivat hyvin traumatisoivia alakoululaiselle, olen aikuisena osannut arvostaa omaa raamatuntuntemustani. Meidän luokkalaiset ne osaavat varmaan vieläkin luetella Jaakobin poikain nimet ulkomuistista, ja kaikki viittaukset raamattuun aukenevat hyvin helposti. Ihan kuin olisimme käyneet pyhäkoulun jatko-opinnot.
Meilläkin 1.-3. luokkien opettaja, vanhempi nainen, oli erittäin uskonnollinen ja se näkyi opetuksessa. Tämäkin tapahtui 80-luvulla, menin kouluun 1988. En tiedä mihin opetukseen liittyi sellainen kuin raamattutieto ja muistan että olen ala-asteella lukenut ainakin puoli raamattua ihan jonain koulutehtävänä. Tuo uskonnontuputtaminen ei onnistunut kohdallani, olen eronnut kirkosta ja en voi sietää tuollaista lasten aivopesua.
Opettaja ala-asteella 80-luvulla oli syvästi uskonnollinen. Aina kun oli tilaisuus, hän aloitti sen uskontojaarituksen. Matematiikan yms. varmaan opetti niin että oppilaat selviytyivät kunnialla. Mutta esim. äidinkieli, kuvaamataito ja musiikki olivat täynnä sitä Jeesus-settiä. Ehkä tuollaisesta on vaikea varsinaisesti jäädä kiinni.
Rippileirillä 5-6 poikaa tarttui minuun käytävällä, raahasi huoneeseensa ja yritti pakottaa minut suutelemaan yhtä poikaa joka oli huoneessa (sellainen nörtti, pieni ja hiljainen, joten tarkoitus oli kiusata sekä häntä että minua). Onnistuin pyristelemään irti ja juoksemaan pois.
Samalla rippileirillä yhtä tyttöä kuvattiin suihkussa. Sekään ei johtanut mihinkään muuta kuin että pappi jossain ryhmäkokoontumisessa sanoi suunnilleen että soo soo.
Tämä oli 1980-luvun alkupuolella ja joskus tosiaan mietin että jos nykyisin jotain tuollaista tapahtuisi niin polisiit soitettaisiin heti ja pojille tulisi lähtö leiriltä.
Kaveri toi ilmakiväärin kouluun ja kunnosti sitä käsityötunnilla. Siinä se roikkui reppujen vieressä naulakossa eikä sitä juuri noteerattu.
Riparilla pappi hiippaili vähän väliä reppu selässä metsään. Esiintyi sitten iltanuotiolla silmin nähden humaltuneena kitaran kanssa nenä punoittaen ja silmät harittaen.
Pikkuveljeni käveli eskarista 2km matkan kotiin yksin, puolet matkasta oli vielä maantien vartta.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja ala-asteella 80-luvulla oli syvästi uskonnollinen. Aina kun oli tilaisuus, hän aloitti sen uskontojaarituksen. Matematiikan yms. varmaan opetti niin että oppilaat selviytyivät kunnialla. Mutta esim. äidinkieli, kuvaamataito ja musiikki olivat täynnä sitä Jeesus-settiä. Ehkä tuollaisesta on vaikea varsinaisesti jäädä kiinni.
En osaa edes kuvitella miten tämä meidän fund*amentalistiope olisi suhtautunut et-opetukseen. Needless to say, meidän luokalla kaikki kuuluivat kirkkoon. Itse erosin seurakunnasta heti kun se oli mahdollista. Silti, kuten sanottu, olen ollut myöhemmin tyytyväinen raamattuosaamiseeni. Joskus tuntuu, että taidan tuntea kyseisen opuksen paremmin kuin uskovaiset.
Ala-asteella opettaja löi ja retuutti minua, kun ei tykännyt minusta (olin tyttö, jolla oli mielipiteitä), oppilaita suosittiin vanhempien yhteiskunnallisen aseman ja varallisuuden mukaan, ja yksi yläasteen maikoista oli poseerannut miestenlehdessä. Terveisiä vaan tutuille, jos joku tunnistaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan uudestaan, meni hyväksyttäväksi edellinen versio.
Pojat yläasteella käh mivät tyttöjen per seitä. Takana kävelivät ja käsi oli jo per se vakoa hip laamassa. Kerran yksi poika oli käsi per seessäni, niin sanoin kovaan ääneen että etkös sinä seurustele sen yhden ****** kanssa, mene sen per settä hiplaamaan ja mitähän tuo tyttökaverisi tykkäisi kun minun per seessäni olet kiinni!!! Siihen loppui.
Miten tämä olisi lööppikamaa? Arkeahan tuo nyt on yhä.
Missä päin tuo on arkea? Pääsin itse yläkoulusta noin viisi vuotta sitten, enkä tiedä ainakaan omalta koulutaipaleeltani ketään jolle olisi tehty koulussa muiden oppilaiden toimesta mitään tuollaista vasten tahtoa. Koulun ulkopuolella sitten kyllä, mutta sekään ei koulukavereiden toimesta vaan yleensä vanhempien miesten.
Luojan kiitos olemme nähtävästi menossa parempaan suuntaan. Vielä kun ne setämiehet saadaan kuriin.
T. Parikymppisen tytön äiti
90-luvulla opettaja sanoi mustalle tytölle ettei pidä sen värisistä ihmisistä.
Käsityötunnilla kasiluokalla rinnakkaisluokan tyttö, joka oli samassa ryhmässä, joi kaljaa samalla kun kutoi villapaita. Ope ei ollut luokassa, ja joi toki takahuoneessa sovitusverhon takana, mutta kyllä siitä tiedettiin ja sen haistoi. Sama ope oli välillä naama mustana koulussa.
Onko kouriminen nykyään loppunut yläasteella?
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteella opettaja löi ja retuutti minua, kun ei tykännyt minusta (olin tyttö, jolla oli mielipiteitä), oppilaita suosittiin vanhempien yhteiskunnallisen aseman ja varallisuuden mukaan, ja yksi yläasteen maikoista oli poseerannut miestenlehdessä. Terveisiä vaan tutuille, jos joku tunnistaa..
Miten voisi tunnistaa? Peruskauraa 80-90 - luvulla.
Oli ihan normaalia, että luokassa häiriköivät lähetettiin tunnin ajaksi alakoulussa reksille/käytävään tai tarkkikselle yläkoulussa. Oli myös normaalia, että opettaja takavarikoi oppilaiden tavaroita jos ne olivat tunneilla esillä, esimerkiksi keräilykortteja, superpalloja, kännyköitä jne.
Puukäsityön opettajalla oli "nyrkkisääntö". Kun hän istui alas höyläpenkin viereen näyttämään mitä työtä tunneilla tehdään, nosti hän aina kätensä mitään sanomatta suoraksi eteen sormet nyrkkiin puserrettuna ja pyörähti tuolillaan ympäri. Jos joku oli liian lähellä eikä seurannut tarkkana, kolahti nyrkki häntä päin. Eikä tuo ollut mikään hellä hipaisu.
Englannin opettaja oli vanha mies ja hänen tuntinsa pidettiin kellarikerroksessa, pommisuojan perällä. Jos hänen tunneillaan häiriköi, pamautti hän karttakepillä sormille tai jätti välitunniksi luokkaan... kukaan ei ikinä kertonut mitä siellä tapahtui mutta kahta kertaa kukaan ei sinne jäänyt.
Ruokaa myös pakkosyötätettiin ja jos joku oksensi lautaselleen, yritettiin syöttää ne oksennuksetkin. Opittiin nopeaan piilottamaan ruokia paperin sisään taskuihin ja ruokalassa oleviin kukkaruukkuihin.
90-luvun lapsi
Vierailija kirjoitti:
opettaja heitti oppilasta perunalla päähän ruokailussa.
liikunnan opettajilla oli suhde keskenään ja kaikki liikka tunnit tytöt ja pojat liikkuivat keskenään kun tahoillaan naimisissa olevat opettajat olivat välinevarastossa suunnittelu palaverissa. oltiin ala asteella.
Tämä on ehkä eri tapaus, mutta äitini koulussa liikunnanopettajilla oli suhde myös. Toisen puoliso oli jonkun muun aineen opettaja samassa koulussa! ohis
3 lk opettaja juo terästetty kokista luokassa ja sammuu pöydän ääreen. Samainen myös lahjoo lempioppilaitaan karkilla esim hyvin menneestä kokeesta, vaikka oppilas olisi luokan keskitasoa.
3lk oppilas heittelee puukkoja puutyöluokassa.
4 lk oppilas heittää pulpetin toisen kerroksen ikkunasta ulos.
4lk oppilas kiipeää tunnilla toisen kerroksen luokan ikkunasta katolle, opettaja ei ole näkevinään ja oppilas tippuu katolta ja saa useita murtumia.
4-6 lk opettaja haukkuu ja naureskelee yhdelle oppillaalle luokan edessä, jonka seurauksena oppilaalle puhkeaa 2 vuotta kestänyt mutismi (ei siis puhu olleenkaa, vain äidilleen ja perheen koiralle kuiskaamalla). Oppilaiden vastatessa kysymykseen/tehtävään väärin, kysyy "matti, oletko tyhmä?!"
6lk opettaja tarjoilee kadulta bongailemilleen lapsille kyytejä ja ajeluttaa ympäriinsä.
Tässä vuoden 2001-2006
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja heitti märällä taulusienellä takarivin hölisijöitä, minuakin :D.
Meillä uskonnon opettaja heitti takarivin hölisijöitä virsikirjalla.[/quote
Hassu yhteensattuma, tuo meidän opettaja opetti uskontoa ja valmistui myöhemmin papiksi!
Haka?
Pyörällä 3 km kolmosluokkalaisena yksin tk:hon kun terkka ei ollut paikalla, päähän sattui ja pyörrytti ja huulesta valui verta mutta piti vain polkea. Hoitaja oli tosi vihainen ja äiti soitettiin hakemaan, äiti ihmetteli miksei koululta oltu soitettu hänelle.
Musiikinopettaja oli usein kännissä, rämpytti naama punottaen kitaraa ja hoilotti nuotin vierestä. Kerran kaatui kun tuli luokkaan. Moni todisti taskumatista naukkailua vaikka olihan se selvää ilman sitäkin että kännissä oli, asiasta ei vain välitetty.
90-luku:
Luokanopettaja tarjosi kyydin lempioppilaalleen ja jätti tämän seurassa olleen luokkakaverin kävelemään.
Puukässänope iski oppilaan tekeleen pirstaleiksi pöydänkulmaan ja totesi, että kaikki sun tekemäsi on silkkaa sutta.
Luokan pahin kiusaaja sai luokanvalvojan valitseman ystävällisen oppilaan stipendin. Tätä on kuulemma tapahtunut muuallakin.
Yläkoulun opettaja uhkasi tappaa häiriköt ja toisinaan kuvaili melko yksityiskohtaisesti miten.
Poikaporukka ripusti yhdestä tytöstä ottamiaan alastonkuvia koulun ilmoitustaululle.
Miespuolinen psykologi puhui lukioikäisten tyttöasiakkaiden kanssa asiattomia ja pyysi kotiinsa "keskustelemaan". Kun mielenterveyshoitaja yritti puuttua tähän, hoitajaa nuhdeltiin, että älä sinä sekaannu muiden asioihin, sellainen se Pertti vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Mä flurttailin aika avoimesti sijaiselle ysillä. Täysi-ikäiseksi tultuani se sijainen kertoikin flurttailin tehonneen :) toki sen kanssa ei tehty mitään, mutta yliopistossa flirttailin proffan kanssa tuloksekkaasti.
Ja sitten heräsit.
Missä päin tuo on arkea? Pääsin itse yläkoulusta noin viisi vuotta sitten, enkä tiedä ainakaan omalta koulutaipaleeltani ketään jolle olisi tehty koulussa muiden oppilaiden toimesta mitään tuollaista vasten tahtoa. Koulun ulkopuolella sitten kyllä, mutta sekään ei koulukavereiden toimesta vaan yleensä vanhempien miesten.