Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sellaisia tapauksia muistat omalta kouluajaltasi, jotka nykyään olisi varmaa lööppikamaa?

Vierailija
11.12.2019 |

Meillä opettaja 80-luvulla kertoili iloisesti kaikkien yksityisasioita luokan edessä. Kellä oli juopot vanhemmat, jne. Ei siis mitään estoja ja meistä se oli ihan normaalia vielä. Olimme ala-asteella.

Kommentit (481)

Vierailija
261/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ollut liikuntavaatteita, joutu jumppaamaan alushousuillaan. Poikien liikunnassa joukkuepeleissä joukkueet määritettiin niin, että toinen joukkue ottaa paidat pois (helppo tunnistaa kuka kuuluu mihinkin tiimiin). Opettajat kertoilivat ryyppyreissuistaan ja esim kannabiksen kokeiluistaan.

Vierailija
262/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinnakkaisluokan opettaja ala-asteella vei aina välillä koko luokan lähibaariin siksi ajaksi että joi oluen ja muka veti siinä samalla jonkun oppitunnin. Samainen opettaja oli koulu musiikinope ja laulukokeen tytöt suorittivat istumalla sen polvella. Oma opettaja ala-asteella aina laittoi jonkun hoitamaan omia asioitaan koulupäivän aikana esim. postissa ja kaupassa käymistä. Ja välillä se häipyi iltapäiväksi jonnekkin ja sen lukio ikäinen poika tuli "opettamaan" meitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs luokallani oleva aggressiivinen poika hakkasi välitunnilla minut, hiljaisen hissukan, kun olin seitsemän. Syytti jonkun tavaransa varastamisesta, mikä ei ollut totta. Opettaja kuittasi tapahtuneen "rakkaudesta se hevonenkin potkii" ja he yhdessä äitini kanssa nauroivat, miten olen jo siinä iässä onnistunut viekoittelemaan itselleni poikaystävän. Tapahtunutta kerrottiin vuosikymmeniä mm. perhetutuille hassuna juttuna ja kaikki kiusasivat minua, miten olin niin poikien perään jo siinä iässä.

Olen aseksuaali eikä minulla ole koskaan ollut romanttista suhdetta tai seksiä.

Olen pahoillani siitä, että olet joutunut kokemaan tuollaista. Miten paljon vahinkoa kieroon kasvaneet aikuiset ovat lapsille tuottaneetkaan.

Ohis: vaikka uskonkin, että jotkut meistä ovat synnynnäisesti aseksuaaleja niin väitän useimpien kohdalla sen johtuvan lapsuudessa koetusta seksuaalisuuteen kohdistuneesta häpäisystä. Muistan muuten omiltakin kouluajoiltani useampia noita rakkaudesta se hevonenkin potkii -opettajia. Yllättävää (tai sitten ei), että melkein kaikki heistä olivat naisia.

Vierailija
264/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuveljelläni alkoi vuotaa verta nenästä kesken ruokailun. Pieni kyläkoulu ja ruokailu tapahtui luokassa pulpettien ääressä. Söimme yhdessä kaikki koululaiset, n. 30 oppilasta. Opettaja käski syömään sen keiton "niistä kohdista missä ei ole verta" Veljellä tulee vielä tänä päivänä, 40 vuotta tapahtuneen jälkeen, oksennus kurkkuun jos jossain haisee pinaattikeitto. 

Vierailija
265/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja harmitteli kun yksi tyttö on niin nuori muuten mielellään seurustelisi tämän kanssa. Tyttö oli 16v, mies jotain 50-60v.

Vierailija
266/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä pääsisikö tämä lööppeihin.

Mutta otetaan tällainen keventävä muisto:

Ala-asteen maikka sai kilarit 5. tai 6. luokalla, kun jotkut tytöt oli lakanneet kyntensä. Se talutti rikolliset vessaan, missä kynsilakka poistettiin. Se väitti, että kynsilakka on tehty kirpun verestä.

Onkohan meillä ollut sama opettaja? Joskus ystäväni oli lakannut koulun diskoon kynnet vihreällä lakalla ja opettaja alkoi ravistella kaveria olkapäistä ja huusi etteikö hän tiedä että kynsilakka on tehty tapet*tujen kissojen murskatuista silmistä :D 

Vierailija
267/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1978 nelosluokkalainen poika raapusti koulun aulassa olevaa öljyvärimaalausta linkkarilla. Koulun reksi havaisti tämän, tuli pojan taakse ja nosti hänet kummastakin korvasta kiinnipitäen ilmaan. Siinä se poika sätki jalkojaan ja kiljui kuin pieni porsas. Yleinen mielipide oli se, että toimenpide oli pojalle oikein.

Pari vuotta myöhemmin yläasteella rättikässän maikka käski romanitytön aina tuplatunnin aluksi sellaiseen erilliseen materiaalivarastoon. Tytön piti povata tälle sinkulle naisopelle joka helkkarin viikko. Tytön ilmeestä näki, ettei tehtävä ollut ollenkaan mieleinen. Avautui asiasta minulle paljon myöhemmin ja kertoi, kokeneensa itsensä ahdistetuksi, kun piti väkisin keksiä jotain ennustuksia omasta päästä.

Maalaiskoulussa vuosikymmen myöhemmin sai mennä  olevaan toiseen kouluun venäjää oppimaan, jos halusi. Tai no oikeammin, jos vanhemmat halusivat. Yksi kolmasluokkalainen oppilas sitten teki aina lähtöä sinne venäjäntunnille. Hänen piti osata mennä tienvarteen bussipysäkille ja nousta oikean bussin kyytiin. Useinmiten hän kuitenkin palasi omaan luokkaansa, ja kertoi, ettei osannut nousta oikeaan kyytiin. Tästä hermostuneena opettaja räyhäsi, että kai sinä kolmasluokkalainen sen verran osaat lukea, että tiedät mikä on oikea bussi. Mitä siinä bussissa sitten oikein luki?   Telia, vastasi poika.

Vierailija
268/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Suloista ja yleisesti pidettyä (opetti myös todella hyvin), mutta nuorta, n. 25-28 vuotiasta naisopettajaa pahoinpiteli toinen opettaja.

Keski-ikäinen kuvismaikka saapui keskelle englannintuntiamme (olimme 9.luokalla).

Hän alkoi huutamaan tälle opettajalle, että tämä olisi hajottanut koulun tietokoneen ja ottanut kuvismaikan tavaroita (täysin perättömiä juttuja).

Nosti tytön seinälle, kuristi ja tukisti niin kauan, kunnes menetti tajuntansa.

Olisi jatkanut vielä pitempään, mutta jotkut pojat heräsivät jäästä, ja alkoivat karjumaan että päästä irti. Lopetti viimein kun hyvä kaverini huusi että et taida olla mies ollenkaan kun ei munaa löydy milliäkään.

Lähti luokasta ovesta paukkuen.

Naisope jäi makaamaan lattialle tajuttomana.

Minä sitten luokan ainoana ensiaputaitoisena menin herättelemään. Onneksi virkosi nopeasti. Monet itkut itki meidän tunneilla tuon jälkeen.

Oli koko loppuvuoden peloissaan, raukka. . .Kukaan ei kuitenkaan sanonut mihinkään mitään, mihinkään ei ilmoitettu. . .pahoinpitely painettiin villaisella, jos reksi nyt edes tiesi siitä.

Toivon, että tämä naisopettaja sai jatkaa opettamista, hän oli mukava, kuin kummi meidän luokallemme."

Siis mitä v-ttua??!!!! Missä päin suomea?

80-lukua, Kainuussa tämä. Vieläkin värisyttää.

Vierailija
269/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokalla oli yläasteella tummaihoinen poika, vanha naisope laittoi aina pojan käytävään tekemään tehtäviä, koska ei pystynyt katsomaan tätä poikaa luokassaan. Taisi jopa vähän pelätä häntä. Luki aina jotain loitsuja aina nähtyään hänet. Koulussa ei ollut muita tummaihoisia. Poika itse otti onneksi tilanteen hyvin, enemminkin naureskeli asialle. Oli sellainen iloinen ja kohtelias kaikkienkaveri. 70-luku, Pohjois-Suomi.

Vierailija
270/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tarkkiksen (vai oliko ne enää tarkkiksia siihen aikaan) poika piti puukkoa koulukiusaajani kaulalla, kun tämä ei antanut tupakkaa. Täytyy myöntää että nautin tilanteesta :)

Eräs opettaja näki tilanteen ja vei niskaperseotteessa pojan rehtorin kansliaan. Tytön eli kiusaajani voinnista ei välitetty ja varmaan ihan tarkoituksella kun tiedossa oli, että hän on kova kiusaaja. Tämä 03-04 kun olis seiskalla.

Vierailija
271/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla ysiluokkalaisen tytön haki muinamiehinä autolla koulusta "poikaystävä" joka oli sen äidin 35v exä. Kukaan ei pitäny sitä minään ja kaikki vai puhui sen pukumiehen upeasta autosta mihin tää  muija sujahti joskus välkälläkin.

Vierailija
272/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varmaan tai siis mun suhde. Olin yläasteella suhteessa (myös seksiä) sivarin kanssa joka oli meidän koulussa. Suhteeseen ryhdyttiin kun olin 14. Oltiin kyllä yhessä siihen asti kun täytin 18. Mut joo olihan se laitonta ja se oli yks syy miks se oli niin siistiä mun mielestä. Ollaan kavereita vieläkin (oon nyt 26).

Vierailija
273/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteella tapahtunutta:

-Kaksi oppilasta tappeli, luita murtui ja yksi ikkuna meni rikki. Pienet nuhtelut taisivat saada. Rikoshan pahoinpitely on vaikka kuinka tapahtuisi koulussa ja kyllä tuossa olisi pitänyt poliisit paikalle soittaa. 

-Talkkari lukittiin kellariin. Joutui murtamaan oven että pääsi sieltä ulos. Sattui olemaan vieläpä perjantai eikä talkkarilla ollut kännykkää mukana, joten jos ei olisi päässyt omin avuin ulos olisiko joutunut olemaan siellä maanantaihin asti?

-Tyttöjen liikunnanopettaja piti oppilaita niin pitkään tunnilla että jokainen oli varmasti onnistunut jossain tempussa opettajan mielestä riittävän hyvin. Eli siis koko luokka seisoi ja odotti että jokainen onnistuu edes joten kuten, yritäpä siinä sitten suoriutua kun muut tuijottavat. Muistan että yksi tyttö itki, vaikka muutoin oli oikeasti liikunnassa hyvä mutta pelkäsi joitain telinevoimistelujuttuja. Kyseinen opettaja myös seisoi ainakin pari kertaa suihkussa vahtimassa että varmasti peseydytään. 

-Yksi opettaja tunnettiin siitä että oli joskus aiemmin heittänyt jonkun oppilaan portaita alas, kaikki pelkäsivät todella paljon tuota opettajaa kun oli kaikin puolin arvaamaton. Oli saanut varoituksen mutta ei muuten puututtu. 

Yläasteella:

-Yläasteikäinen tyttö sai lapsen lähes 30-vuotiaan miehen kanssa, seurustelivat täysin avoimesti eikä kukaan ihmetellyt yhtään. 

-Sijainen kehuskeli edellisen viikonlopun ryhmäseksikokemuksillaan.

-Opettaja kantoi minut jaloista roikottaen ulos luokasta, ei kyllä jäänyt traumoja tästä. 

-Jotkut oppilaat olivat olleet pääsiäiskirkossa kännissä, itse lintsasin niin en ollut näkemässä.

-Opettaja antoi kaikki arvosanat täysin naamakertoimen mukaan, ei ollut mitään oikeudenmukaisuutta arvosteluissa. Moni oppilas valitti tästä suoraan rehtorille, mitään ei tapahtunut. 

Myöhemmin lukiossa rehtori sai potkut alkoholin vuoksi, samaten amiksessa yksi opettaja sai potkut tästä syystä. Maailma muuttuu, hitaasti mutta varmasti. 

Kirjoitan lisää kun tulee mieleen. 

Onko tyttö nykyisin kansanedustaja?

Vierailija
274/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyskahjo gestapon helgan tukeva versio, sellainen naivanginvartijan näköinen OPO siis opinnon ohjaaja ( ! !!) oli koko koulun tunnettu sadisti (jolle opettajakunta naureskeli kuinka saa luokan kun luokan hiljaiseksi, koska kaikki pelkäsi sitä) .

Oli OPO:namme 7-9 luokkaan.

Luokalla oli änkyttävä poika, joten opon lempipuuhaa oli mm. komentaa poika luokan eteen lukemaan kirjasta jotain mitä vaan mukatärkeää.

Itse naureskeli ja tuhahteli opettajan pöydän takana.

Luokka oli niin hiljaa että olisi kuullut neulankin putoavan. Vain punastelevan ja nolon pojan ääni kimpoili luokanseinistä, kun hän urheasti luki lause toisensa jälkeen opon osoittamasta kohdasta.

Tämä toistui aina silloin tällöin kun opo halusi viihdyttää itseään.

Harrasti myös sitä että alkoi tuijotaa jotain oppilasta verrumainen virne naamallaan ja koko luokka tärisi kauhusta ja oli tosiaan hiljaa. Se varmaan se tärkein oppi oli mitä osasi opettaa : hiljaa olemista ja pelkäämistä.

Joku takuulla tunnistaa tämän sekopää-ämmän, todennäköisesti kuollut jo vanhuuttaan. 

80-luvulla oli voimiensa tunnossa kun sai lapsia rääkätä oikein palkan edestä.

Vierailija
275/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis näitä lukiessa pakko sanoa, että ainakin joissain asioissa on menty luojan kiitos parempaan suuntaan!

Vierailija
276/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä se, että opettaja ahdisteli ja kiusasi minua, eli itseään 40 vuotta nuorempaa opiskelijaa. Tämän henkilön käytös oli muutoinkin täysin ala-arvoista ja epäsopivaa. Provosoi muun muassa tahallaan helposti malttinsa menettäviä oppilaita ja puhui pervoja. Meni kauan, että olin henkisesti riittävän hyvässä kunnossa voidakseni laittaa opettajan vastuuseen teoistaan, mutta sitten kuulin hänen kuolleen, joten tästä ei ikinä tullut mitään isompaa juttua. Opettajan käytös oli suurin syy siihen, että jouduin keskeyttämään opintoni vakavan masennuksen, unettomuuden sekä ahdistuksen vuoksi.

Vierailija
277/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

" yläasteella rättikässän maikka käski romanitytön aina tuplatunnin aluksi sellaiseen erilliseen materiaalivarastoon.

Tytön piti povata tälle sinkulle naisopelle joka helkkarin viikko.

Tytön ilmeestä näki, ettei tehtävä ollut ollenkaan mieleinen.

Avautui asiasta minulle paljon myöhemmin ja kertoi kokeneensa itsensä ahdistetuksi,

kun piti väkisin keksiä jotain ennustuksia omasta päästä."

Ei ristus mitä touhua.

Vierailija
278/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...ope joi termospullosta terästettyä kahvia ja   piti lopulta pöytää pystyssä silmät harittaen " Janhhe voi shiinä kertoa ilmanshuunnat"...

Hah hah hah ! !

Vierailija
279/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteen porteilla oli varsinkin perjantai-iltapäivisin amisjonnejen kokoontumisajot, kun 18-vuotiaat (ja sitä paljonkin vanhemmat) pojat/miehet hakivat tyttöystäviään koulusta. Kasiluokalla eräs luokkakaverini muutti täysi-ikäisen poikaystävänsä kanssa yhteen. Toinen oli aloittanut seurustella 12-vuotiaana ja seiskaluokan syksyllä hän kertoi ylpeänä hakeneensa ekat e-pillerit (hän sai vauvan "vasta" 16-vuotiaana amiksen ekalla) .  Jälkeen päin nämä kuulostavat tosi hurjilta tarinoilta, mutta tää oli 1980-luvulla ihan "normaalia"!  

Poikien liikunnan ope käytti kyseenalaisia "kasvatusmenetelmiä". Tunneilla huonosti käyttäytynyt, suuta soittanut tai myöhästynyt oppilas esim. laitettiin paksun voimistelumaton alle ja muut hyppivät ja pomppivat siitä yli. En edes muista kaikkea, mutta otteita pidettiin jo silloin kovina.

Uskovaiset opet, jotka värittivät oppitunteja ja opetusmateriaalia omilla tulkinnoillaan saivat myös mellastaa vapaasti. Naispuolisissa uskonnon- ja äidinkielenopettajissa oli toki se positiivinen puoli, että he oli enimmäkseen äitiyslomilla ja sijaiset olivat yleensä fiksumpia tyyppejä.

Vierailija
280/481 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. Toinen oli aloittanut seurustella 12-vuotiaana ja seiskaluokan syksyllä hän kertoi ylpeänä hakeneensa ekat e-pillerit (hän sai vauvan "vasta" 16-vuotiaana amiksen ekalla) .  Jälkeen päin nämä kuulostavat tosi hurjilta tarinoilta, mutta tää oli 1980-luvulla ihan "normaalia"! .

Unohdin laittaa, että 12-vuotiaana aloitti seurustella täysi-ikäisen kanssa, sillä poikakaverilla oli jo tuolloin ollut ajokortti. Ja ihan oli vanhempien hyväksymä poikakaveri ja seurustelusuhde. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi