Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käynnistys jos vauva suurikokoinen?

13.06.2006 |

Onko kellään kokemuksia että synnytys olisi käynnistetty esim rv 38 koska vauva vaikuttaisi suurikokoiselta? Vai onko tavallisempaa odottaa viikkon 40 ja sitten harkita sektiota?

Itsellä suuri vauva tuloilla ja nämä asiat askarruttaa.Olisi kiva tietää muiden kokemuksia.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv. 38+4 suuren koon takia, kokoarvio oli silloin 4100. Edellisessä synnytyksessä vauva istui kovin tiukasti hartioistaan, ja piti väkisin vetää ulos, solisluu murtui. Silloin painoa oli 4290g, nyt sitten yritettiin saada vauveli ulos ennen kuin mentäisiin yli tuon 4300 mutta syntyessään poika painoi 4400g. Seuraavassa synnytyksessä tyttö syntyi omalla ajallaan ja painoi vain 4130 g.

Tässä käynnistetyssä (rv. 38+4) synnytyksessä ei leikattu epparia enkä revennyt ollenkaan, vauva tuli maailmaan ilman minkäänlaisia ongelmia, kätilö totesi vaan että olisi mahtunut syntymään paljon suurempikin. Edellisen lapsen tiukka maailmaantulo siis ei välttämättä johtunut koosta, olen kuullut vauvoista joilla murtunut solisluu ja paino ollut kilonkin vähempi. Taitaa johtua myös muista tekijöistä kuin vauvan koosta. En tietenkään ole ammattiihminen näissä asioissa, mutta näin järkeilen.

Vierailija
2/9 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyi imukupilla rv:lla 42+1.. vk:lla 37 painoarvio oli 3,8 ja rv:lla 40 4,2kg.. eikä käynnistetty.. tulin sitten käynnistykseen rv:lla 42, synnytyksen kesto 17 tuntia, ponnistusvaihe 1,5 tuntia ja imukupilla sitten tuli.. painoa 4600kg, solisluumurtuma tuli..parani nopeasti.. itse olin todella kipeä ja pitkään: eppari+paikat repesi+ verenhukka (yli litran)..

Silti menisin uudestaan, ja menenkin toivon mukaan:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli painoarvion mukaan oli tulossa iso vauva (arvio 3800g ja minä 155pitkä) ja synnytystä alettiin käynnistellä viikolla 38. Synnytys ei kuitenkaan edennyt ollenkaan, säännöllisistä supistuksista huolimatta. Viikolla 39 päädyttiin sektioon, koska synnytys ei ollut edelleenkään edennyt juuri mihinkään, ei aukeamista vain pientä kohdunkaulan pehmenemistä. Niin meille syntyi poika 4100g viikolla 39 suunnitellulla sektiolla. Lääkärit olivat sitä mieltä, että vauva oli ehkä liian iso syntymään alakautta ja siksi synnytys ei edennyt.

Nyt olen odotan taas vauvaa rv26+3 ja painoarvio tehdään viikolla 36 ja sen parusteella sitten päätetään tämän kertainen synnytys tapa. Jos lapsi tälläkin kertaa vaikuttaa yhtä isolta päädytään varmasti suunniteltuun sektioon.

Vierailija
4/9 |
11.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tyttö syntyi rv 42+2 käynnistyksellä mutta ei suuren koon takia,vain koska oli jo sen verran yliaikainen.Syntyessään neiti oli 4620g ja 54cm eli iso kokoinen.Huomasin kanssa että taitaa olla aikalailla sairaala kohtaista tuo että käynnistävätkö ison koon takia.

Vierailija
5/9 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän sairaalassa (K-HKS) taitaa olla tuo käynnistelu LÄÄKÄRI kohtaista. Yksi lääkäri sanoi lapsen olevan niin iso, että käynnistystä harkitaan viimeistään rv:lla 39, mielummin 38.

Koko arviot olivat jo viikolla 26-29 paljon (en nyt muista tarkkoja lukemia)

Lopulta rv:lla 41+3 syntyi poika kiireellisellä sektiolla. Paino 5160g ja 55.5cm.

Ei siis antanut minun vakituinen lääkärini käynnistystä, sanoi vain että hyvin mahtuu tulemaan, eikä todettu liikakasvuisuutta. Tämä siis meidän ylilääkärimme.

Kaverillani samassa sairaalassa melkein samalla lasketulla ajalla, käynnistettiin hänen omasta pyynnöstään.

Hänellä, eikä vauvalla ollut minkäänlaista hätää, laskettuaika vaan oli jo ylittynyt.

Itse makasin sairaalassa monta päivää raskausmyrkytyksenkin takia..

Hieman katkerana tästä vaadin mahdollisella seuraavalla kerralla käynnistystä AJOISSA! Sektiota en mielelläni halua.

Vierailija
6/9 |
13.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä siis käynnistettiin rv38 suuren koon vuoksi. Rv 37 kävin koko arvio ultrassa ja silloin arvioksi saatiin 3700g. kävin vielä lantoinpohja kuvissa, suurempikin vauveli olisi kuulemma mahtunut, mutta lääkäri sanoi että aletaan käynnistelemään heti rv38 jos haluan. Ja niin se sitten käynnistettiin rv38 ja 3720g neiti syntyi. En olis kyllä yhtään isompaa halunnu tähän maailmaan puskea, tuossakin oli tarpeaksi työtä=)

Vierailija
7/9 |
13.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliajalle mentiin. Kontrolleissa vain todettiin että sinä ja vauva olette hyvä pari. Yritin vinkua että näin lyhyestä ihmisestä ei tule 4kg vauvaa ulos(160cm) Kun poika syntyi, 42+2 oli painoa 4740g. Eli ei käynnistetty vaikka odotettiin isoa vauvaa. Painoi h37; n 3400g uä:n mukaan.

Vierailija
8/9 |
14.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisessä lääkäritarkastuksessa (rv36+?) todettiin, että on iso vauva tulossa. Lantiokuvauksissa kävin rv39, jossa todettiin, että hyvin mahtuu iso vauva syntymään alateitse. Painoarvio oli sillon n.4kg.

Kysyin äitipolilla mahdollisesta käynnistyksestä, niin sanottiin, että rv 42+3 käynnistetään, jos ei sitä ennen synny. Istukka oli tässävaiheessa jo aika kalkkeutunut, mutta oma ja vauvan vointi oli hyvä, joten ei käynnistystä.

Poika syntyi sit rv 41+5 spontaanisti alateitse mitoin 4,6kg 53cm ja pipo 37,5cm. Synnytys oli nopea (kokonaiskesto alle 6h) ja helppo. Eppari leikattiin ja hiukan kyllä paikat repes, mutta toivuin kyllä nopeasti.

Ja tämä oli vuonna -01 Jorvin sairaalassa.

Vierailija
9/9 |
14.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoarvio oli ultrassa rv 38 4100g, joten päätettiin käynnistää. Seuraavana päivänä aloitettiin kohdun kypsyttely lääkkeillä ja poika syntyi rv 38+3, painoa oli 3900g.

Musta tuntuu, että riippuu aika paljon äidin koosta ja synnytyssairaalasta, että päädytäänkö käynnistykseen. Itse olen pieni (163cm) ja sairaalana oli TAYS. Lääkärin mukaan käynnistyksen syy oli se, että vauva kasvaa viimeisen pyrähdyksen juuri välillä 38-40rv, sen jälkeen ei enää merkittävästi. joten jos sen viimeisen kasvun (jonka jälkeen vauva voi olla hyvinkin iso) haluaa välttää, pitää käynnistys tehdä viimeistään viikolla 38. Tietysti jos on tilava lantio, niin ei ole niin riskialtista synnyttää isoa lasta, mutta pienikokoisella sektion mahdollisuus suurenee, jos vauva on iso. sairaalat (ainakin TAYS) haluavat usein säästää rahaa, koska sektio on kallis toimenpide ja päätyvät siksi käynnistykseen...