Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeasti rikkaiden lapsilla ei ole tuhasien eurojen puhelimia

Vierailija
11.12.2019 |

Eikä reppuja. Lapsille opetetaan jo pienestä säästämistä ja sijoittamista. Kamat lapsilla ovat pääsääntöisesti keskitasoa, johon urheluvarusteisiin voidaan satsata enemmän.

Näin meillä ja sukulaislla, omaisuutta on pari miljoonaa. Ajellaan muuten 10v. vanhalla autolla ja mietätään miten rahaa käytetään.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"omaisuutta on pari miljoonaa" on aika kaukana oikeasti rikkaasta. Noin pienellä varallisuudella on syytäkin säästää.

Oikeasti rikkaista puhutaan silloin, kun puhutaan perheistä, joiden ei tarvitse opetaa lapsiaan säästämään.

Ei niitä rikkauksia ole jos tuhlaa. Äkkiäkös sitä saa miljoonan tuhlattua.

Tiedän kokemuksesta kun tuttava peri 3 milj euroa. Ja hetken päästä olikin velkaa miljoona. Että iän.

Edelleen ei puhuta rikkaista tai rikkauksita, kun puhutaan miljoonista.

Vierailija
22/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi tulee saamaan vanhat iPhonet koska saadaan firman piikkiin uudet. Reput nyt on niin halpoja että ihan sama minkälaisen repun haluaa. Mitään chanelin reppua ei osteta kouluun koska se ei ole käytännöllinen. Mutta kankainen/kestävä reppu ja aivan sama paljonko maksaa. Luulen että haluaa about samanlaisen kuin muillakin. Teininä voi sitten itse tehdä töitä jos haluaa jotain merkkilaukkuja yms. Hömppää. Niitäkin saa käytettynä ostettua esim. Panttilainaamosta melko edullisesti. Mutta eniten yritän opettaa että materia ei tuo onnea.

Auto meillä on kans n. 10 vuotta vanha. Vaihdetaan sähköautoon kunhan löydetään sopiva.

Varallisuutta on n. 2milj. (8 velatonta asuntoa, loput sijoitettuna osakkeissa ja rahastoissa). Elämme aivan normaalia arkea. Toki esim. Minä itse voin käyttää palkkani halutessani turhuuteen koska ei ole mitään muuta laskua maksettavana kuin puhelinlasku 20e ja sähkölasku alle 200e. Että aika hyvin jää rahaa säästöön. Toki kaapista löytyy yksi LV, Gucci ja chanel mutta ne olen ostanut nuorena kun oli vielä tarve vouhottaa. LV kylläkin joka päiväisessä käytössä koska tarpeeksi iso ja käytännöllinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"omaisuutta on pari miljoonaa" on aika kaukana oikeasti rikkaasta. Noin pienellä varallisuudella on syytäkin säästää.

Oikeasti rikkaista puhutaan silloin, kun puhutaan perheistä, joiden ei tarvitse opetaa lapsiaan säästämään.

Voi kuule, noilla 50milj+ rikkaitten pennuilla on omat wealth coachit jotka jo pienestä pitäen alkavat valmentamaan niitä siihen miten suvun varallisuutta hallinnoidaan.

Vierailija
24/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, noilla 50milj+ rikkaitten pennuilla on omat wealth coachit jotka jo pienestä pitäen alkavat valmentamaan niitä siihen miten suvun varallisuutta hallinnoidaan.

Ja niillä on myös ne tonnin luurit.

Vierailija
25/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi jos tarvitset DLSR tason kameraa taskussa, niin silloin +1000e puhelin on järkevä perustelu.

Vierailija
26/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on, suurimmalla osalla ei ole. Kyllä ne rikkaatkin perheet kuluttavat rahaa eri tavoin.

Vierailija
27/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin kun täällä köyhät kateuksissaan miettii että kuka on niin rikas ettei lapsilisää tarvitse, sä vedät rajan 3000€/kk bruttotuloihin. Kysehän on oikeasti siitä, ettet sinä hahmota ollenkaan kuinka paljon rahaa pari miljoonaa on, etkä sitä kuinka paljon lisää rahaa pari miljoonaa tuottaa joka vuosi kun se on hyvin sijoitettu.

Eri

Vierailija
28/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei missään nimessä olla rikkaita, mutta ylempää keskiluokkaa kuitenkin. Ei ole lapsilla kalliita puhelimia tai laukkuja. Tuolla tokaluokkalaisella on meno sellaista, että tavarat on milloin missäkin ja näytön turvalasia saa vaihtaa muutaman kuukauden välein. Puhelin ei näytä kestävän teinillä yhtään sen paremmin kuin tuolla nuoremmallakaan. Hän on pudottanut puhelimensa ainakin kerran vessan pönttöön ja kerran kiukuspäissään nakannut sen seinään. Joten meidän perheessä ostetaan vain alle 300 e puhelimia ja puhelimen tulee kestää sen pari vuotta.

Puhelimen mallista ja hinnasta kyllä keskustellaan jatkuvasti lasten kanssa. Lasten puheiden mukaan kaikilla kavereilla on kalliit puhelimet. Olemme kuitenkin mieheni kanssa alkaneet seuraamaan täällä meillä juoksevien lasten puhelimia, eikä niitä lähes tonnin puhelimia juurikaan oikeasti näe. Vain parilla lapsella on oikeasti kallis puhelin. Asutaan kuitenkin ns. hyvällä alueella, jossa suurin osa perheistä on joko keskituloisia tai varakkaita.

Vierailija
29/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma asiansa mten rahansa käyttää, mutta eniten ärsyttää tiettyjen rikkaiden "synninpäästö" siitä että ovat rikkaita koska käyttävät rahaa järkevästi.

Exäkin oli aivan oikeasti sitä mieltä että hänen perheensä on rikas ja meidän köyhä sen takia että heillä ei syöty karkkia (vaikka salaa syötiin).

Ja kysymyksessä vielä akateeminen ihminen.

Vierailija
30/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme reppu on ostettu -40%:n tarjouksesta noin 90 eurolla ja se on kestänyt koulukäyttöä jo viisi vuotta. Puhelin maksoi turvalasin ja suojakotelon kanssa rapiat 300 euroa ja sen on tarkoitus kestää useita vuosia. Edellinen puhelin oli käytössä viitisen vuotta ja edelleen muuten toimiva, mutta lapsen käyttötarkoitukseen liian hidas ja vähän muistia. Lapsi on 7. luokalla. Olemme opettaneet, että hankitut tuotteet käytetään mahdollisimman loppuun saakka ja niitä kohdellaan/niistä huolehditaan hyvin.

varakas

Vierailija
31/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo parin tonnin puhelinta, ei, vaan "keskihintainen" tonnin luuri, ja sitten kuvittelevat olevansa niin järkeviä kuluttajia, ja parempia kuin köyhät.

Ja reputkin on edullisia Nykissä, jos on varaa sieltä asti reppu hakea. Outletista löytää merkki repun parilla kympillä, mikä täällä voi maksaa pari sataa. Oi miten ihanan halpaa! (Jos on varaa ensin siihen matkaan.)

Vierailija
32/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulot 150k€/v. Periaatteesta en osta lapsille mitään merkkituotteita, joissa hintaa nostaa brändi eikä laatu. Hinta sinällään ei ole ongelma, vaan esimerkiksi joka talvi ostan Käsityönä tehdyt lampaanvillaiset nahkahanskat, mutta mistään merkistä en ala maksamaan. Jotenkin hävettäisi jos lapsi kulkisi guccissa, kun sehän kertoisi vain siitä, että ollaan ihan vedätettävissä markkinoinnin kautta.

Vierailija
33/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin kun täällä köyhät kateuksissaan miettii että kuka on niin rikas ettei lapsilisää tarvitse, sä vedät rajan 3000€/kk bruttotuloihin. Kysehän on oikeasti siitä, ettet sinä hahmota ollenkaan kuinka paljon rahaa pari miljoonaa on, etkä sitä kuinka paljon lisää rahaa pari miljoonaa tuottaa joka vuosi kun se on hyvin sijoitettu.

Eri

Aijai, taisi kalikka kolahtaa köyhään.  :)

ps. Minun ei tarvitse esitellä varallisuuttani Vauva-palstalla.

Vierailija
34/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ja miehen yhteenlasketut tulot on sen n. 200.000e/ vuosi ja omaisuus alkaa olla sen 1milj. Eli kait me sitä varakkaampaa osaa suomalaisista ollaan. Just ostin esikoiselle KÄYTETYN puhelimen, kun vanhasta (3v vanha) alkoi kyykkäämään kaikki, 170e. Kahdella nuoremnalla on iPhone 6:set, muutaman vuoden vanhat. Reput on 4v vanhoja, mun Nykin reissulta ostamia. Kahden vanhimman koulukäyttöön tarvitsemat läppärit on alle 500 euron koneita. Autot on käytettynä ostettuja, olleet meillä nyt sen 3v, olemmat ostettaessa 2v vanhoja. Ajorkotti opetus hoidetaan itse esikoiselle. Että ei nyt mitään hirveetä pröystäilyä mun mielestä?

Eli ostit HALVALLA Nykin reissulta? Tulipas repuille hintaa!

Vierailija
35/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin on, suurimmalla osalla ei ole. Kyllä ne rikkaatkin perheet kuluttavat rahaa eri tavoin.

Mä opetan jälkikasvulle rahataitoja mm. antamalla budjetin. Ennen ostopäätöksen tekoa olen kertonut, että käytettävissä oleva summa on näin ja näin monta euroa. Esim alkuvuodesta 11-vuotiaan budjetti puhelinkaupoilla oli 1000€. Lapsi pitkään pohti ja pyöritteli eri vaihtoehtoja (ensin netissä ja sitten kaupassa), kunnes päätyi valitsemaan noin 400€ maksaneen puhelimen. Erotus eli 600€ meni hänen salkkuunsa. Sama toistui kesälomalla Amerikassa, etukäteen teini mietti että haluaa Guccin lenkkarit. Sanoin että ok, ne mahtuvat sinun ostosbudjettiisi. Kun valinnan aika tuli, lenkkarit tuntuivatkin älyttömältä hankinnalta ja kotiin tuli muutamia amerikkalaisten merkkien vaatteita. Ja taas meni muutama satku salkkuun.

Kaikki, esim oma äitini, ei ymmärrä metodiani ollenkaan. Hänestä rahan pitäisi antaa palaa kun sitä kerran on. Niinhän minä annankin, ei siitä mitään mutinoita ole tullut jos lapsi on pistänyt koko budjettinsa haisemaan. Lapsi itse on joskus kyllä koko budjettinsa käyttäneenä mutissut että miksi mä tällaisen hankin, se puolet halvempi olisi ollut ihan yhtä hyvä. No, äitini laittoi koko ikänsä kaiken haisemaan ja on nyt 7-kymppisenä köyhä. Saa pientä eläkettä, asuu vuokralla eikä omista mitään rahanarvoista. Kyllä rahaa voi ja tuleekin käyttää mutta onko tosiaan pakko käyttää kaikki? Minusta ei ja toivon että lapsenikin sen oppivat.

Vierailija
36/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä opetan jälkikasvulle rahataitoja mm. antamalla budjetin. Ennen ostopäätöksen tekoa olen kertonut, että käytettävissä oleva summa on näin ja näin monta euroa. Esim alkuvuodesta 11-vuotiaan budjetti puhelinkaupoilla oli 1000€. Lapsi pitkään pohti ja pyöritteli eri vaihtoehtoja (ensin netissä ja sitten kaupassa), kunnes päätyi valitsemaan noin 400€ maksaneen puhelimen. Erotus eli 600€ meni hänen salkkuunsa. Sama toistui kesälomalla Amerikassa, etukäteen teini mietti että haluaa Guccin lenkkarit. Sanoin että ok, ne mahtuvat sinun ostosbudjettiisi. Kun valinnan aika tuli, lenkkarit tuntuivatkin älyttömältä hankinnalta ja kotiin tuli muutamia amerikkalaisten merkkien vaatteita. Ja taas meni muutama satku salkkuun.

Kaikki, esim oma äitini, ei ymmärrä metodiani ollenkaan. Hänestä rahan pitäisi antaa palaa kun sitä kerran on. Niinhän minä annankin, ei siitä mitään mutinoita ole tullut jos lapsi on pistänyt koko budjettinsa haisemaan. Lapsi itse on joskus kyllä koko budjettinsa käyttäneenä mutissut että miksi mä tällaisen hankin, se puolet halvempi olisi ollut ihan yhtä hyvä. No, äitini laittoi koko ikänsä kaiken haisemaan ja on nyt 7-kymppisenä köyhä. Saa pientä eläkettä, asuu vuokralla eikä omista mitään rahanarvoista. Kyllä rahaa voi ja tuleekin käyttää mutta onko tosiaan pakko käyttää kaikki? Minusta ei ja toivon että lapsenikin sen oppivat.

Jos äitisi on kerran köyhä, niin ajattelitko maksaa äidillesi takaisin ne rahat, mitkä hän käytti sinuun ollessasi lapsi?

Vierailija
37/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme ole rikkaita, mutta kuitenkin hyvätuloisia. Vuositulot ovat noin 170 000 euroa ja omaisuutta vajaa miljoona. Ei meidän lapsilla ole ollut ainoatakaan IPhonea eikä myöskään yli 100 euron hintaista laukkua reppua. Normaali budjetti puhelimen ostoon on noin 200 euroa. Yksi lapsista tosin säästi monta kuukautta kympin viikkorahastaan niin, että saattoi ostaa 500 hintaisen puhelimen, mutta sekään ei ole IPhone.

Vierailija
38/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, eihän niitä kellään ole. Kukaan rikas ei osta uusia autoja, luksuslaukkuja, puhelimia, taloja eikä koskaan matkusta. Persaukisten velallisten touhuja nuo.

Vierailija
39/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että Suomen talous sakkaa, kun hyväosaiset istuu miljooniensa päällä ja lapsetkin kuljettaa koulukirjat suunnilleen muovikassissa - oikein kunnon kisa taas kuka kuluttaa vähiten! Tyypillistä suomalaisuutta. 

Vierailija
40/44 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on muuten totta. Tunnen useita todella rikkaita perheitä ja heidän lapset ovat kovia tekemään töitä ja opiskelemaan sekä varusteiltaan hyvin tavallisia. Ei ole uusia iPhoneja, eikä merkkivaate pröystäilyä.

Vastaavasti tunnen köyhiä, jotka ovat täynnä merkkivaatetta.

Tutustukaa Brittien wt-ilmiöön. Siellä on näitä homeloukussa ja ulosotossa olevia älynjättejä, joiden vauvatkin tuttia myöten merkkivaatetta. Lisäksi esim Tukholman kaduilla on joukko asunnottomia pakolaisaaltolaisia, joilla sama merkkivaate innostus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän