Mikä se on kun ennen nukahtamista tuntuu kuin saisi "sähköiskun" ja keho nytkähtää?
On joskus aiemminkin käynyt noin mutta eilen illalla sain voimakkaan tuollaisen. Onkohan hermosto jotenkin ylikierroksilla? Olen ollut vähällä yöunella ja keho tuntuu koko ajan sisäisesti jännittyneeltä.
Kommentit (19)
Mulle käy noin välillä kanssa, en kyllä tiedä mistä johtuu.
En tiiä mutta mullekin tulee noita.
Jaa mulle käy tota ihan valveillakin. Ihan normia minusta.
Mulle tapahtuu tosi usein. Keho rentoutuu.
Matrix vain laittaa latauksen päälle kun robotit menevät lepotilaan...
Välillä käy niin. Outo ja yllättävä muitta oikeastaan aika miellyttävä olo sen jälkeen
Mullekin tulee tollasia monesti. Koitan olla säikkymättä mutta kyllä jos jotain jänskäleffaa kattoo niin saatan pompahtaa jopa ilmaan. Nuku siinä sitte.
Se on primitiivinen reaktio, kun ihmiset oli vielä 'hetki sitten' rotuna puussa ja tämä refleksi suojasi meitä putoamasta puusta, kun nukahdimme. Kannamme yhä näitä alkukantaisia refleksejä mukanamme perintötekijöissämme.
Vierailija kirjoitti:
Persesyövän ensioireita.
Opettele uusia sanoja. Toistat liikaa.
samaa olen miettinyt, nyt piti ihan googlata kun alkoi kiinnostaa.
Esim. IL: https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/2016041921440826
"Asiantuntijat arvelevat, että nytkähdykset tapahtuvat seurauksena hermojärjestelmän rentoutumisesta. On myös mahdollista, että hermosolut reagoivat, koska aivot tulkitsevat lihasten rentoutumisen ikään kuin putoamisena."
Hyvä Terveys: https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/mista-johtuu-sapsahtely-nu…
"Säpsähtely unen ja valveen rajalla on yleinen ja yleensä viaton ilmiö. Säpsähtäessä lihakset nytkähtävät tahdosta riippumatta. Tätä pidetään hermojärjestelmän rentoutumisesta johtuvana tapahtumana siirryttäessä valvetilasta uneen. Jos säpsähtely on erityisen runsasta, voi kyse olla unen puutteesta tai stressistä."
Toi on vissiin se tunne ku tajuaa että on seissy pettävällä maaperällä kokoelämänsä ja rakentanut kotinsa valheen päälle. Ja se ajatus on nii kammottava että sitä sietää pääkopassa vain sadasosa sekunninverran ennenku taas napsahtaa psykoosi todellisuus päälle jossa kaikki on pumpulia.
Unen rajamailla tehty lihasreaktio.