Saako kaupasta valmista makaronilaatikkoa?
Yleensä olen tehnyt itse mutta ajattelin tänä jouluna ottaa laatikot valmisruokana. Mutta onkohan missään myynnissä makaronilaatikkoa?
Kommentit (74)
Voihan sitä valmistaa itse, helppo homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt kaupassa makaronilaatikkoa. Ehkä joudut tekemään itse. Hyvää joulua!
Mä en osaa tehdä makaronilaatikkoa, mutta mä osaan tehdä makaronikuution: laita liedelle pieni kattila, kuumenna kattilassa vesi kiehuvaksi, kaada siihen aivan älyttömästi liikaa makaronia, keitä kunnes makaroni tuottaa suuren kovan yhtenäisen möykyn (tiiliskiven) joka on kattilassa tosi pahasti jumissa. Haaste on sitten saada tuo kivikova kuutio pois sieltä kattilasta, en ole vielä keksinyt siihen kätevää tekniikkaa.
Olen hyvä ruuanlaittaja, olen ihan itse keksinyt muitakin vallankumouksellisia reseptejä.
On olemassa uusavuttomia ihmisiä. Minä taas olen uuskekseliäs!
Onko monella kuution muotoista kattilaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai makaronilaatikkoon laiteta mitään "jauhelihan tilalle", kun ei sitä ole alun perinkään makaronilaatikossa.
Onkohan sulla nyt mennyt lanttulaatikon kanssa sekaisin tai jotain. Kyllä siinä aina on jauhelihaa, eikä sitä erikseen edes mainita.
Ei ole. Itse sekoitat lihamakaronilaatikkoon, vaikka yllä asia jo selvitettiin.
Laita googleen makaronilaatikko, ja katso onko resepteissä jauhelihaa vai ei. Kaikissa mitä jaksoin katsoa on jauhia.
On olemassa makaronilaatikkoa ja lihamakaronilaaatikkoa. Lihamakaronilaatikkoa tosin usein kutsutaan makaronilaatikoksi. Google ei varsinaisesti ole mikään auktoriteetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt kaupassa makaronilaatikkoa. Ehkä joudut tekemään itse. Hyvää joulua!
Mä en osaa tehdä makaronilaatikkoa, mutta mä osaan tehdä makaronikuution: laita liedelle pieni kattila, kuumenna kattilassa vesi kiehuvaksi, kaada siihen aivan älyttömästi liikaa makaronia, keitä kunnes makaroni tuottaa suuren kovan yhtenäisen möykyn (tiiliskiven) joka on kattilassa tosi pahasti jumissa. Haaste on sitten saada tuo kivikova kuutio pois sieltä kattilasta, en ole vielä keksinyt siihen kätevää tekniikkaa.
Olen hyvä ruuanlaittaja, olen ihan itse keksinyt muitakin vallankumouksellisia reseptejä.
On olemassa uusavuttomia ihmisiä. Minä taas olen uuskekseliäs!
Onko sulla kattila, jonka pohja on neliön muotoinen?
Ehkä lieriön uuskekseliän nimitys on kuutio.
Missäpäin Suomea tuollaista lihatonta makaronilaatikkoa syödään? Aika monta joulua ja juhlaa on takana, enkä ole oikeasti koskaan nähnyt ja maistanut.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä valmistaa itse, helppo homma.
Joo, ei tod kannata edes harkita kaupan valmistuotteita, kun oikein hyvän makaronilaatikon tekee vaivattomasti alle puolessa tunnissa ja uunissaoloaika päälle.
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin Suomea tuollaista lihatonta makaronilaatikkoa syödään? Aika monta joulua ja juhlaa on takana, enkä ole oikeasti koskaan nähnyt ja maistanut.
Missäpäin Suomea asut, kun et ole makaronilaatikkoa saanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin Suomea asut, kun et ole makaronilaatikkoa saanut?
Olen asunut monella paikkakunnalla. Helsingistä on sukujuuret, eikä helsinkiläiset sukulaiset ainakaan koskaan ole tarjonneet. No eivät ole myöskään itäsuomalaiset appivanhemmatkaan. Eli missä sitä tarjotaan?
Vierailija kirjoitti:
Hämeessä ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai makaronilaatikkoon laiteta mitään "jauhelihan tilalle", kun ei sitä ole alun perinkään makaronilaatikossa.
Onkohan sulla nyt mennyt lanttulaatikon kanssa sekaisin tai jotain. Kyllä siinä aina on jauhelihaa, eikä sitä erikseen edes mainita.
Laita googleen makaronilaatikko, ja katso onko resepteissä jauhelihaa vai ei. Kaikissa mitä jaksoin katsoa on jauhia.
Kyllä meilläpäin kyläyhdistyksien pitopöydässä on aina tämä lihaton makaronilaatikko. Siinä yleensä rinnalla maksalaatikko ja lihakastike.
Mummon makaronilaatikko
4 annostaAinekset
1 l vettä
1 tl suolaa
3 dl sarvimakaronia
Munamaito
6 dl täysmaitoa
2 kananmunaa
1 tl suolaa
1 rkl sokeria
1/4 tl valkopippuria
Valmistusohje
Keitä makaronit suolalla maustetussa vedessä kypsiksi. Valuta ja huuhdo kylmällä vedellä. Voitele vuoka. Kaada maito vuokaan. Vatkaa joukkoon munat ja mausteet. Sekoita lopuksi lävikössä valuneet makaronit munamaidon joukkoon.
Kypsennä uunin alaosassa 150 asteessa noin puolitoista tuntia, kunnes laatikko on kiinteää ja pinta kauniin ruskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämeessä ainakin.
Samoin Etelä-Pohjanmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Joka kaupassa einesosastolla...
Ei ole MAKARONILAATIKKOA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lihamakaronilaatikko 2,7 kg
https://www.saarioinen.fi/ammattilaiset/tuote/lihamakaronilaatikko-27-k…
Sarvimakaroneista, jauhetusta naudan- ja broilerinlihasta sekä munamaidosta valmistettu laatikko.
Aineosat
Makaroni (vehnä), vesi, naudanliha 9 % (Suomi), koneellisesti erotettu broilerinliha 9 % (Suomi), kananmuna, laktoositon kuohukerma, jodioitu suola, rypsiöljy, valkopippuri.
Valmistuspaikka
Rapla, Viro
Kuumennus-/kypsennysohje
Yhdistelmäuuni/kiertoilma 200 °C 40 - 50 min kansi päällä. Yhdistelmäuuni/yhdistelmäpaisto 130 °C 35 - 50 min ilman kantta. Arvot ovat uunikohtaisia. Sisälämpötilan tulee nousta vähintään 70 °C:een.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläpäin kyläyhdistyksien pitopöydässä on aina tämä lihaton makaronilaatikko. Siinä yleensä rinnalla maksalaatikko ja lihakastike.
Mummon makaronilaatikko
4 annostaAinekset
1 l vettä
1 tl suolaa
3 dl sarvimakaronia
Munamaito
6 dl täysmaitoa
2 kananmunaa
1 tl suolaa
1 rkl sokeria
1/4 tl valkopippuria
Valmistusohje
Keitä makaronit suolalla maustetussa vedessä kypsiksi. Valuta ja huuhdo kylmällä vedellä. Voitele vuoka. Kaada maito vuokaan. Vatkaa joukkoon munat ja mausteet. Sekoita lopuksi lävikössä valuneet makaronit munamaidon joukkoon.
Kypsennä uunin alaosassa 150 asteessa noin puolitoista tuntia, kunnes laatikko on kiinteää ja pinta kauniin ruskea.
Kun minä teen makaronilaatikon, niin siihen kuuluu myös 700 grammaa vähärasvaista naudanlihaa, silputtuja sipuleita ja paprikasuikaleita. Sillä tavalla siihen saa enemmän makua ja valmis annos nautitaan luonnollisesti ketchupin kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämeessä ainakin.
Ei savolaiset tai karjalaiset ainakaan syö mitään lihatonta makaronilaatikkoa. Porkkana- ja lanttulaatikko kuuluvat tyypillisiin jouluruokiin, vaikka voihan niitä syödä ympärivuotisesti mm. uunimakkaran lisukkeena.
Kotikokki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummon makaronilaatikko
4 annostaAinekset
1 l vettä
1 tl suolaa
3 dl sarvimakaronia
Munamaito
6 dl täysmaitoa
2 kananmunaa
1 tl suolaa
1 rkl sokeria
1/4 tl valkopippuria
Valmistusohje
Kun minä teen makaronilaatikon, niin siihen kuuluu myös 700 grammaa vähärasvaista naudanlihaa, silputtuja sipuleita ja paprikasuikaleita. Sillä tavalla siihen saa enemmän makua ja valmis annos nautitaan luonnollisesti ketchupin kera.
Silloin et tee makaronilaatikkoa, vaan liha-makaronilaatikkoa paprikalla. Vanhanajan makaronilaatikkoon ei ketsupit kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Kotikokki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummon makaronilaatikko
4 annostaAinekset
1 l vettä
1 tl suolaa
3 dl sarvimakaronia
Munamaito
6 dl täysmaitoa
2 kananmunaa
1 tl suolaa
1 rkl sokeria
1/4 tl valkopippuria
Valmistusohje
Silloin et tee makaronilaatikkoa, vaan liha-makaronilaatikkoa paprikalla. Vanhanajan makaronilaatikkoon ei ketsupit kuulu.
Kuule mitkään pohjanmaalaiset eivät voi omia sanaa makaronilaatikko. Suurelle osalle suomalaisia se sana tarkoittaa sitä lihaista versiota. Ja se on ihan yhtä oikea kuin tuo sinun merkityksesi.
Suurin osa voi olla - ja usein onkin - väärässä. Se, että joku ei jaksa sanoa pitkiä sanoja, ei muuta sitä, että makaronilaatikossa ei ole lihaa.
Varmaam jostain pitopalvelusta voisit tilata, ap.