Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4v lukee salaa kirjoja..

Vierailija
07.12.2019 |

Mielipiteitä? 4v lapsi menee nukkumaan joka ilta n. 20. Luemme lapselle iltasadun,pesemme hampaat ja sänkyyn. Lähiaikoina olen huomannut, että lapsi lukee salaa, noin 1h verran (oman) taskulampun ääressä kirjoja noin 21 asti. Pidän tätä jotenkin hellyyttävänä ja kun menen katsomaan nukkuuko, on vieressä aina useita kirjoja ja päällä oleva taskulamppu. Olen antanut lapsen tätä ”salassa lukemista” harrastaa jo jonkin aikaa, enkä ole puuttunut asiaan. Mielipiteitä asista?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehujen kerjuuta vanhempien taholta.

Vierailija
2/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v ei vielä osaa lukea, paitsi tietty porvoossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajatellut kehujen kerjuulta, vaan näkeekö joku tätä kasvatusongelmana, koska en pidä kiinni sovitusta, eli nukkumaan menemisellä.

Vierailija
4/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy salaa vaihtamassa lastenkirjat Dostojevskiin ja hihittele sitten oven takana, kun se yrittää niitä lukea.

Vierailija
5/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luin ekan romaanin nelivuotiaana.

Vierailija
6/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ajatellut kehujen kerjuulta, vaan näkeekö joku tätä kasvatusongelmana, koska en pidä kiinni sovitusta, eli nukkumaan menemisellä.

Jos sitä ei väsytä, niin anna lukea.

Vierailija
7/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni 4-vuotias osaa lukea, ei se mitenkään erityisen kummallista ole.

Itse kyllä näen tuon kasvatuksellisena ongelmana päivittäistä tapana, 4-vuotias on liian nuori päättämään itse riittävän unen ja mielenkiintoisen kirjan välillä. Salalukemisen riemun voi säästää lomille tai viikonloppuun, ja arki-iltoina aikuinen päättää onko vielä aikaa lukea ja jos niin paljonko. Sitä paitsi viikonloppuaamuisinkin voi lukea taskulampun valossa ihan hipihiljaa herättämättä vanhempia 😉 Leikki-ikäisille yleensä kelpaa yhdessä sovitutkin salaisuudet.

Vierailija
8/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun lukee. Ehkä opettaa mamilleen pian - toivottavasti - miten "hellyttävä" kirjoitetaan.

Vierailija
9/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jätän omani ihan luvan kanssa yövalo kanssa lukemaan. Lukee aikansa ja nukahtaa.

Vierailija
10/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei siitä voi sopia, että hei, olen huomannut että sua ei aina nukuta vielä klo 20, sovitaanko että saat lukea vielä omaa kirjaa sänkyyn mentyäsi? Toivottavasti luvattomuus ja annetun ohjeen rikkominen ei ole homman ainoa hupi.

Vierailija
11/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin just, mä osallistuin ironman kisaan 2 vuotiaana.

Vierailija
12/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josko aikaistaisitte sänkyynmenoa puolella tunnilla ja sitten saisi luvan kanssa lukea? Vaikka sitten taskulampun valossa, jos se on kivempaa niin.

Ensin kyllä kävisin lempeän keskustelun siitä, ettei ole kivaa ja suotavaa, että tehdään asioita vanhemmilta salassa.

Vierailija
13/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lainkaan tavatonta osata lukea 4-vuotiaana. Itse opin todistetusti 4 vuoden ja 7 kuukauden iässä lukemaan ja siskoni oli oppinut suunnilleen samassa iässä kaksi vuotta ennen minua. Tämä tapahtui 1980-luvun alussa. Voisi hyvin kuvitella että nykylapsilla on vielä paremmin virikkeitä kuin meillä silloin, joten ihmettelisin jos ei tänä päivänä kaltaisiamme olisi enemmänkin.

Vierailija
14/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, tuohan on naurettava väite. Toisin kun nelivuotiaana lukeminen.

Vierailija
15/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksei? Meillä molemmat lapset ovat lukeneet kirjoja 4-vuotiaina, eivätkä ole mitenkään erityisen lukuorientoitueita tai siihen suuntaan tsempattuja, eivät siis tällä saralla niitä "ääritapauksia" vaikka varhain oppineita. Jonkun osaksi koituu olla se ääritapaus, ja mun korvaan 4v (lasten)romaanin kimpussa on ihan uskottava. Meillä 5v luki Potteria (koska isosisko luki, yritin kyllä tarjota jotain kevyempää) ihan hyvän pätkän ennen kuin kyllästyi, ehkä joku on ollut sinnikkäämpi vähän helpomman tekstin kanssa.

Vierailija
16/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna touhuta kirjojen kanssa mutta pidä tarkka aika, jolloin on nukuttava. Puhu avoimesti tästä lukemisesta. Miksi pitää sitä salaisena asiana? Voi vielä vääristää lukemiseen suhtautumista. Lamppu pois klo 21. Se on siinä.

Vierailija
17/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako lapsi riittävästi yöunta?

Sinähän se parhaiten tiedät, onko lapsi väsynyt, kun aloittaa päiväpuuhat.

Jos lapsi herää aamulla klo 7.00 niin yöunta on liian vähän, mutta jos hän saa nukkua aamulla vapaasti, niin kirjan lukeminen on ok.

Vierailija
18/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeellistä siinä on, että osaa lukea 4v.? Meillä kaikki kolme oppineet neljävuotiaana lukemaan ja niin on tuttavaperheissä useampi muukin lapsi. Lukutaito on kyllä hyvä kaikilla lapsillamme, että kannattaa kannustaa lukemaan ja jos se taskulamppu ja salalukeminen siinä auttaa niin tietenkin se kannattaa sallia. Sänkyyn vain vähän aiemmin.

Meillä lukee 4v. itse kuvakirjoja. 5v. lukee kuvakirjoja, Risto Räppääjiä, Heinähattua ja Vilttitossua jne. Alusta loppuun ja usein myös ääneen. Hienosti jo sujuu ja kiva kuunnella kun lukeminen on nopeaa ja jopa eläytyvää paikoin. Tokaluokkalainen on lukenut monia kirjasarjoja ja ekaluokkalla lukutaito oli jo niin sujuvaa, että luki itse Harry Potterit. Nyt kahlaa Soturikissoja. Lukutaito on satsaus tulevaisuuteen! Antaisin todellakin lukemisesta kiinnostuneen lapsen lukea!

Vierailija
19/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurinpalautuksen paikka, ette kai halua kasvattaa lapsestanne syrjäytynyttä hikarinössöä?

Opettakaa lapsenne mieluummin tupakoimaan ja nuuskaaminen ja alkoholin käytön voi aloittaa keskioluella.

Vierailija
20/26 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sitä vaan uudestaan ja uudestaan hölmistyy ihmisten avuttomuudesta ja tyhmyydestä, vaikka joka kerta on luullut, että typeryyden huippu olisi jo saavutettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä