4v lukee salaa kirjoja..
Mielipiteitä? 4v lapsi menee nukkumaan joka ilta n. 20. Luemme lapselle iltasadun,pesemme hampaat ja sänkyyn. Lähiaikoina olen huomannut, että lapsi lukee salaa, noin 1h verran (oman) taskulampun ääressä kirjoja noin 21 asti. Pidän tätä jotenkin hellyyttävänä ja kun menen katsomaan nukkuuko, on vieressä aina useita kirjoja ja päällä oleva taskulamppu. Olen antanut lapsen tätä ”salassa lukemista” harrastaa jo jonkin aikaa, enkä ole puuttunut asiaan. Mielipiteitä asista?
Kommentit (26)
Anna lukea. Viikonloppuisin voi jatkaa unia aamulla.
Meillä 4- vuotias oppi lukemaan pari vuotta vanhemman lapsen perässä ihan luonnollisesti ja sen ihmeemmin opettamatta. Nimiä ja muita juttuja kyllä opetin kirjoittamaan ja maitopurkeista ym autoin aina lukemaan tekstejä, jos oli kiinnostunut. Sitten vaan kohta osasi ”maito’ ”arkijuusto” jne.
Olisiko iltatoimia mahdollista aikaistaa puolella tunnilla niin uniaika jäisi hyväksi vaikka lukisikin sängyssä?
Vierailija kirjoitti:
4v ei vielä osaa lukea, paitsi tietty porvoossa.
En tiennyt tuota, kun luin nelivuotiaana. :(
N
Vierailija kirjoitti:
4v ei vielä osaa lukea, paitsi tietty porvoossa.
Voi ystäväni, sisareni aloitti koulun kun hän oli kuusi, minä opin siinä sivussa lukemaan ennen häntä, olin neljä. Kirjastonhoitaja ei suostunut antamaan kirjoja lainaan kun olin viisi, isäni nosti metelin ja sain lainata mm. Kiljusen herrasväki - kirjat. Nyt olen 64-vuotias. Kirjastokortti on tallessa.
Anna nukkua tunti pidempään.