Onko herrasmiehiä enää olemassa? Mitä mieltä?
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, olen mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitähän on joka puolella... ovia pidetään auki, päästetään ensin tien yli vaikkei olisi pakko, tarjotaan apua ja auttavat usein pyytämättä jne.
Aivan ihania :)Erityisesti nuoret miehet päästää sut tien yli, jotta voi tsekata sun rungon ja takapuolen. Aivan ihania :)
Siinäs tsekkaa, mitä väliä? Ihankuin sitä ei näkisi muutenkin.
Todellinen herrasmies ei ole epäkohtelias eikä kyylää kenenkään etumusta tai takamusta. Herrasmiehellä on parempaakin tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
User kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Toisaalta herrasmies on sukupuolittunut käsite. (Ymmärrän, että saan tästä alapeukkuja.)
Toisaalta, kaunis käytös kanssaihmisiä kohtaan ei voi koskaan olla vanhanaikaista. Jos joku minulle avaa oven, kiitän ja hymyilen. Olen nainen. Olen myös avannut ovia miehille, eikä kukaan koskaan ole valittanut. Olen myös auttanut miestä lastenvaunujen kanssa portaissa. :) N48
Tämä taas on suomalainen sukupuoleton kohteliaisuuskoodi. Suomi on aina ollut hyvin tasa-arvoinen työläisyhteisö, ja molemmat sukupuolet ovat tarvinneet välillä toistensa tukea ja apua, eikä rajat miesten ja naisten töissä ole olleet kovin suuret. Kyllä naiset ovat tulleet pelloille, mutta miehiä ei ole yleensä päästetty keittiöön.
Ei tämä nyt ihan vain suomalainen ilmiö ole. Menneinä vuosisatoina oli hyvin tavallista että yläluokassa oli tiukat käytöskoodit erikseen miehille ja naisille, ja sitten rahvaalle ei ole niin väliä onko mies vain nainen. Maailma on kuitenkin muuttumassa osittain toiseen suuntaan. Sukupuoliroolit ovat katoamassa enemmänkin yläluokasta ja vahvistumassa alemmissa sosiaaliluokissa.
Perinteiset sukupuoliroolit ja niiden kautta määritelty käsite "herrasmiesmäisyydestä" on asia josta hyötyvät enemmän pienituloiset ja vähävaraiset naiset. Siksi koko sanaa 'herrasmies' hieman vierastetaan nykyaikana ja puhutaan mielummin vaikka hyväkäytöksisestä miehestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse Stockkalla näin tällaisen, joka mielestäni oli herrasmies. Mies ehkä noin 40v. Avasi oven ja päästi naiset ensin ja toivotti hyvää päivää. Hissien edessä otti vanhuksen kädestä kiinni ja saattoi hissille ja kun hissi oli täynnä hän sanoi hississä oleville mahtuisiko rouva huonokuntoisuuden vuoksi sekaan ja jos joku vois jäädä kyydistä, että rouva pääsee sisään. Niin tapahtui, kolme nuorta miehenalkua tuli pois hissistä ja teki tilaa ja hekin auttoivat rouvaa ja yksi heistä kysyi, että pärjääkö rouva. Oli myös kiva nähdä, että teinitkin ymmärsi asian ja heitä aina moititaan.
Näit siis kolme herrasmiestä.
Niin. Stockalla. Ei varmaan ollut Itiksen Stocka vaan keskustan.
Herrasmiehiä ei enää ole, koska naiset ovat kuin miehiä ja herrasmiehet tarvitsevat aidon ladyn.
Herrasmiehiä on valitettavasti yhä harvemmassa. Suomessa he ovat olleet aina selkeästi vähemmistöä. Väestörakenteemme on ollut perinteisesti köyhälistöä ja työläisväestöä jonka keskuudessa sivistyksellä on ollut hyvin rajallisesti tilaa. Niinsanotussa porvaristossa herrasmiehiä on sitten ollut, erityisesti ruotsinkielisten keskuudessa.
Mutta nykyään X, Y ja Z-sukupolvien valtakaudella voimme huomata miehekkyyden ja samalla herrasmiesmäisyyden katoavaisuuden. "Äijäily"kulttuuri ei ole mikään miehekkyyden kompensaatio vaan pikemminkin surullinen syrjäytymisen ja moraalisen sekä eettisen rapatilan ilmentymä. Pahimmillaan äijäily korostuu Vladimir Putinissa ja hänen elämää surmaavassa maailmankuvassaan.
Negatiiviset ilmiöt haisevat aina pistävimmin ja siksi on helppo ajatella että kaikki miehet ovat nykyään vastuutaan pakoilevia narsisteja ja herkkänahkaisia inisijöitä. Julkisuudesta voimme ottaa positiivisina vastavoimina tuolle Mika Aaltolan kaltaisia herrasmiehen ja todella miehisen miehen kaltaisia arkkityyppejä.
Jos tarkoitat herrasmiehellä kohteliaisuutta, käytöstapoja ja huomaavaisuutta osoittavaa, niin kyllä on.
Tänään yksi ihana vanha herrasmies, itse oli kävelysauvojen kanssa, jäi pitämään minulle ovea auki. Kiitin ja hymyilin kyllä kauniisti. Kauniit käytöstavat saavat kyllä hyvälle mielelle. Miksiköhän niitä ei arvosteta tässä maassa, monet pitävät turhana pokkurointina. Meillä olisi paljon oppimista vanhemmilta sukupolvilta ja muualta Euroopasta, missä lapsetkin käyttäytyvät paremmin kuin monet aikuiset meillä.
Herrasmiehiä on, mutta aivan liian harvassa.
Onhan heitä paljon, naisissa lähinnä mutta myös miehissä.
Kyllä on olemassa.
Olen naimisissa sellaisen kanssa. Hän avaa ovet, auttaa tuolin alle ravintolassa, takin päälle jne.
Ja avaa ja pitää ovea auki myös muille naisille.
Jos kirjoitan tinderprofiiliin olevani herrasmies niin ei tule yhtään mätsiä. Otan tekstin pois niin parissa viikossa 12 mätsiä.
M35
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjoitan tinderprofiiliin olevani herrasmies niin ei tule yhtään mätsiä. Otan tekstin pois niin parissa viikossa 12 mätsiä.
M35
Tiedätkö mistä tuo johtuu?
Oikea herrasmies ei koskaan kehu olevansa herrasmies.
Vierailija kirjoitti:
M35
Herrasmiehen ei tarvitse koskaan kertoa tai mainostaa itseään herrasmiehenä,, se tulee kyllä selvästi ilmi muilla tavoin jos on tullakseen.
Herrasmieskin haluaa lopulta pilluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M35
Herrasmiehen ei tarvitse koskaan kertoa tai mainostaa itseään herrasmiehenä,, se tulee kyllä selvästi ilmi muilla tavoin jos on tullakseen.
Silloin siitä ei ole hyötyä naisten suhteen jos kukaan ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M35
Kun se herrasmies eli sivistynyt mies on herrasmies myös toisia miehiä kohtaan, vanhuksia ja lapsia kohtaan, viranomaisia jne. Kun ei niissä sivistyneissä tavoissa ole kyse naisten kaatamisesta, vaan siitä, että on aidosti sivistynyt ihminen ja haluaa olla suhteessa toisiin ihmisiin mahdollisimman mukava ja auttavainen. Sivistyksen idea on olla parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M35
Se käy ilmi käytöksestäsi joka hetki. Sitä et edes pysty pidemmän päälle salaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Koeta nyt olla herrasmies kun nykyajan "mä osaan itte!"-nainen ottaa kaiken v*ttuiluna heikkoudestaan.
Vähän naurahdin tälle, kirjoittaja on ehkä hieman jäljillä, mutta kettuilun osalta meni vikaan. En oleta, että joku vaikka kantaisi ostoskassejani tai matkalaukkujani, vain koska hän on mies, osaan tosiaan itse. Olen saanut kuulla asiasta, että pitääkö aina olla niin itsenäinen. Tähän ehkä vaikuttaa se, että työskentelen fyysisesti raskaalla miesvaltaisella alalla, jossa tosiaan ei kohdella kuin autettavaa pikkuprinsessaa.
Herrasmies on herrasmies myös saunoessaan, siksi minä saunonkin aina frakki päällä ja silinterihattu päässä.
Herrasmies (sukupuolesta riippumatta) kunnioittaa ihmistä ihmisenä, ei aseman, ulkonäön tms takia. Ja samoin kunnioittaa itseään. Joskus hyvää käytöstä kanssaihmisiä kohtaan voi harjoittaa hyötytarkoituksessa eikä sekään tuomittavaa ole. Mutta todellinen herrasmies on sitä kaikissa tilanteissa, hyötyä tai ei.