Onko herrasmiehiä enää olemassa? Mitä mieltä?
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Toisaalta herrasmies on sukupuolittunut käsite. (Ymmärrän, että saan tästä alapeukkuja.)
Toisaalta, kaunis käytös kanssaihmisiä kohtaan ei voi koskaan olla vanhanaikaista. Jos joku minulle avaa oven, kiitän ja hymyilen. Olen nainen. Olen myös avannut ovia miehille, eikä kukaan koskaan ole valittanut. Olen myös auttanut miestä lastenvaunujen kanssa portaissa. :) N48
Herrasmies on herrasmies ja lady on lady ja näin niiden kuuluukin olla.
Vierailija kirjoitti:
Koeta nyt olla herrasmies kun nykyajan "mä osaan itte!"-nainen ottaa kaiken v*ttuiluna heikkoudestaan.
Ei kaikki ota, päinvastoin :)
Vierailija kirjoitti:
Niitähän on joka puolella... ovia pidetään auki, päästetään ensin tien yli vaikkei olisi pakko, tarjotaan apua ja auttavat usein pyytämättä jne.
Aivan ihania :)
Erityisesti nuoret miehet päästää sut tien yli, jotta voi tsekata sun rungon ja takapuolen. Aivan ihania :)
Vierailija kirjoitti:
User kirjoitti:
On "herrasmiehiä" ja herrasmiehiä, ja lukuisi jotka eivät edes yritä olla mitään herrasmiehiä.
Itseasiassa seksistinen sovinisti herra Trump, jonka siis minäkin myönnän olevan seksisti ja sovinisti, lienee naisten kanssa kahden kesken herrasmies. Voin vaikka lyödä vetoa siitä, että näin on. Hän puhunee kauniisti ja huomioivasti ja ystävällisesti. Ja mistä näin voi päätellä. Vanhoista videohaastatteluista ja siitä, että hänen työntekijänsä arvostavat häntä. Hän siis osaa kohdella ihmisiä hyvin, mutta vihamielisiä tahoja hän kohtelee olemalla juuri se törkyturpa, jona hänet nyt tunnemme.
Ihmisissä on erilaisia puolia, ja se mitä kukakin todellisuudessa on, vaatii sosiaalista älyä. Ja ei! - sosiaalinen äly ei toimi kuten feministit sen määrittelevät. Se ei synny mielipiteistä. Mielipiteet eivät ole sosiaalista älyä.
No Trum ei taatusti ole herrasmies. Herrasmies ei todellakaan retostelisi Trumpin tyyliin kouraisseensa naisia haarovälistä.
Sanoinkin, että naisten kanssa kahden kesken. Kannattaa muistaa, että Trumpin retostelu oli tarkoitettu vain yhdelle ihmiselle suunnatuksi seksistiseksi vitsiksi. Monet ihmiset sovittavat käytöksensä ihmisen mukaan. Yhden kanssa heitetään tyhmää vitsiä, toisen kanssa ei. Trump ei ole herrasmies, eikä varmasti edes yritä olla, mutta tietyissä tilanteissa hän on sitä.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Toisaalta herrasmies on sukupuolittunut käsite. (Ymmärrän, että saan tästä alapeukkuja.)
Toisaalta, kaunis käytös kanssaihmisiä kohtaan ei voi koskaan olla vanhanaikaista. Jos joku minulle avaa oven, kiitän ja hymyilen. Olen nainen. Olen myös avannut ovia miehille, eikä kukaan koskaan ole valittanut. Olen myös auttanut miestä lastenvaunujen kanssa portaissa. :) N48
Tämä taas on suomalainen sukupuoleton kohteliaisuuskoodi. Suomi on aina ollut hyvin tasa-arvoinen työläisyhteisö, ja molemmat sukupuolet ovat tarvinneet välillä toistensa tukea ja apua, eikä rajat miesten ja naisten töissä ole olleet kovin suuret. Kyllä naiset ovat tulleet pelloille, mutta miehiä ei ole yleensä päästetty keittiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhdenkään miehen pitäisi olla herrasmies? Seksistiä ja menneen maailman ajattelua.
Ai miksi? Herrasmiehiä näyttää olevan todella vähän, mutta ne jotka ovat - ovat edukseen. Herrasmies ei ole seksistinen eikä vanhahtava, vaan hän on aina ajan tasalla asioista ja kunnioittaa itseään sekä muita.
Naiset eivät ansaitse herrasmiehiä, ei yksikään.
Naisvihaaja ei ainakaan ole herrasmies. Mikä teitä katkeroita vaivaa?
Ohis,
Katkero on alkoholijuoma, esim. Campari on katkero. Ihminen ei ole katkero vaan katkera. Kysymyksesi olisi pitänyt kuulua:
... Mikä teitä katkeria vaivaa?
HTH
Jotkut wannabe-herrasmiehet ovat sellaisia lipeviä jotkut puhuvat kyllä nätisti kauniille naisille, mutta nauravat rumille päin naamaa. Oikeille herrasmiehille myös vähemmän kauniit naiset ovat arvokkaita.
Tiedän, olen mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitähän on joka puolella... ovia pidetään auki, päästetään ensin tien yli vaikkei olisi pakko, tarjotaan apua ja auttavat usein pyytämättä jne.
Aivan ihania :)Erityisesti nuoret miehet päästää sut tien yli, jotta voi tsekata sun rungon ja takapuolen. Aivan ihania :)
Eipä se ikää katso ;)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut wannabe-herrasmiehet ovat sellaisia lipeviä jotkut puhuvat kyllä nätisti kauniille naisille, mutta nauravat rumille päin naamaa. Oikeille herrasmiehille myös vähemmän kauniit naiset ovat arvokkaita.
Ihan oikeat herrasmiehet auttavat myös miestä mäessä. Ja pelastavat kissan merestä.
User kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä taas on suomalainen sukupuoleton kohteliaisuuskoodi. Suomi on aina ollut hyvin tasa-arvoinen työläisyhteisö, ja molemmat sukupuolet ovat tarvinneet välillä toistensa tukea ja apua, eikä rajat miesten ja naisten töissä ole olleet kovin suuret. Kyllä naiset ovat tulleet pelloille, mutta miehiä ei ole yleensä päästetty keittiöön.
Ei tämä nyt ihan vain suomalainen ilmiö ole. Menneinä vuosisatoina oli hyvin tavallista että yläluokassa oli tiukat käytöskoodit erikseen miehille ja naisille, ja sitten rahvaalle ei ole niin väliä onko mies vain nainen. Maailma on kuitenkin muuttumassa osittain toiseen suuntaan. Sukupuoliroolit ovat katoamassa enemmänkin yläluokasta ja vahvistumassa alemmissa sosiaaliluokissa.
Herrasmies on sellainen joka kieltäytyy seksistä neitsyen kanssa, koska kunnioittaa häntä.
Vierailija kirjoitti:
User kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä nyt ihan vain suomalainen ilmiö ole. Menneinä vuosisatoina oli hyvin tavallista että yläluokassa oli tiukat käytöskoodit erikseen miehille ja naisille, ja sitten rahvaalle ei ole niin väliä onko mies vain nainen. Maailma on kuitenkin muuttumassa osittain toiseen suuntaan. Sukupuoliroolit ovat katoamassa enemmänkin yläluokasta ja vahvistumassa alemmissa sosiaaliluokissa.
Yläluokasta? Hei korkeakoulutus ei tee mitään yläluokkaa. Puhumme keskiluokasta. Ylemmissä sosiaaliluokissa ei ole tapahtunut mitään selkeää muutosta pitkään aikaan, vaikka lehdet rakastaakin tuoda esiin naismiljonäärejä.
Keskiluokassa on meneillään mullistus, mutta sekin on enemmän sellainen käymisvaihe kuin aito muutos. Ihmiset vain yrittävät jotenkin olla, kun sopivia kumppaneita ei enää löydy.
Alemissa sosiaaliluokissa on niin paljon väkivaltaa, päihteitä ja rikollisuutta, että perinteiset sukupuoliroolit pysyvät, mutta eivät ne vahvistumassa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu määritelmästä. Maksaa naisen laskun ja menot?
Maksaa naisen.
Mies, joka käy maksullisissa naisissa EI ole herrasmies, koska herrasmies arvostaa ja kunnioittaa naisia.
Luin ketjua ja ihmettelen, miksi joku kuvittelee että pitäisi ansaita herrasmiestä tai sellaista käytöstä?
Minun isäni oli herrasmies ja halusi myös tuotavien kasvattaa meistä pojistaan sellaisia myös. Hän opetti meitä parhaiten omalla esimerkillään ja usein tilaisuuden tullen myöhemmin kertoi miten miehen tulee toimia kussakin tilanteessa kertoen yksityiskohtia myöten etikettiin kuuluvia tapoja, mitä ei pidetä hyväksyttävänä ja mitä varoa. Kaikki se mitä hän opetti vaikka siitä on jo kauan, pitää hyvin edelleen paikkansa ja niiden asioiden oppiminen on auttanut työelämän tilanteissa ja yksityiselämääkin puolella..
Olennainen asia herrasmiehen käytöksessä on se, että hän ei käyttäydy asiallisen kohteliaasti toisten vuoksi vaan tarve on sisäsyntyinen ja tuottaa hänelle itselleen mielihyvää kun saa ja osaa kohdella muita hyvin. Herrasmiehen hyvä käytös ei siten ole mikään palkinto, joka toisten pitäisi ansaita tai lunastaa vaan hyvän tekeminen toisille on itsessään palkitsevaa. Tästä syystä tavan ylläpitäminen ei ole rasite, päinvastoin se kannustaa mitä enemmän sitä harrastaa.
Ja palatakseni vielä siihen, että tuliko meistä pojista herrasmiehiä?
Oppi meni perille vuosien myötä ja mitä enemmän ikää on karttunut sitä enemmän koen vuosi vuodelta nauttivani pyyteettömästi hyvän tekemisestä toisille.
On olemassa. Herrasmies on kohtelias, ei vastaa töykeyteen ja asiattomaan käytökseen töykeydellä vaan hankkiutuu eroon hienotunteisesti tällaisista ihmisistä. On kohtelias ja korrekti viimeiseen asti. Herrasmiehestä jää aina hyvä kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha itkeä herrasmiten perään, jos ei itse naisena kyetä olemaan sen arvoisia.
Herrasmiten? Mikä se on? Herrasmies ja lady osaavat kirjoittaa oikein.
Maisteri keskittyy nyt vaan asiaan, eikä muotoseikkoihin.
*eri
Maisteri? En ole maisteri vaan hienon herrasmiehen vaimo.
Tiedän, olen mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan ihania :)Erityisesti nuoret miehet päästää sut tien yli, jotta voi tsekata sun rungon ja takapuolen. Aivan ihania :)
Siinäs tsekkaa, mitä väliä? Ihankuin sitä ei näkisi muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Koska nykypäivän naiset saattavat vetää kilarit jos avaan oven. Olisi myös mukavaa jos joskus joku nainen antaisi vuorostaan minulle vaikka istumapaikkansa, ettei ihan tasa-arvokaan murentuisi
Kyllähän huonojalkaisille, sairaille, vanhuksille tms. vaikeasti seisoville istumapaikka annetaan sukupuolesta riippumatta. Jos olet tervejalkainen, saat istua jos vapaita paikkoja löytyy. Ihan riippumatta siitä mitkä värkit housuissa on. Se on tasa-arvoa.
Aivan ihania :)