Vauvakuumetta --45++50+
Hei, kuumeilen toistä lasta. Meillä on 3-vuotias esikoinen ja olen viittä vaille 47-vuotias.
Olemme yrittäneet raskautta kahden vuoden ajan. Kierto on edelleen säännöllinen, enkä tarvitse mitään lääkitystä. Usko toiseen raskauteen on edelleen korkealla.
Nyt on meneillään dpo 5/6 ja lämmöt on korkealla 37.4c. Alavatsaa on juilinut tavallista enemmän. Jospa tämä olisi vihdoin positiivinen yrityskierto....
Löytyykö täältä muita iäkkäitä vauvakuumeilijoila?
Tähtitaivas☆
Kommentit (167)
Tässä taas testi kp13....ja sen päälle hommailtu, jospa nyt tärppi kävisi💖
Dpo 6 (yk30(?)...)
Tähtitaivas☆
Nyt tännekkin muistin päivittää, eli menkat tuli (dpo14) ja uusi kierto meneillään....
Kp 3
Tähtitaivas☆
Moi,
tässä 43-vuotias kahden lapsen äiti (tyttö -04 ja poika -08). Erosin lasten isästä muutama vuosi sitten ja löysin elämäni rakkaus pari vuotta sitten. Hänelläkin on kaksi lasta joten alussa ajattelimme ettei meille tulee yhteinen lapsi, ja pidin itseni liian vanhanakin. Noin vuosi sitten päätettiin että jätetään ehkäisy pois, ja jos saamme lapsen se tulee olemaan erittäin tervetullut. Kävin silloin vuosi sitten gynellä ja hän totesi että epätodennäköistä koska mulla todella ohut limakalvo.
Huhtikuussa tänä vuonna tulin kuitenkin raskaaksi, mutta se päättyi jo vk 6+1 keskenmenoon . Menin uudelle gynekologille joka on erikoistunut hedelmällisyyteen ja hän oli paljon positiivisempi. Otti verikokeita ja totesi että minulla AMH 2,2 eli munasoluja on ja muutenkin arvot hyvät, limis toki ohut, mutta hän ehdotti että kunhan saan normikierto taas mitataan taas limakalvoa kp12 ja jos ohut suunnitellaan hormonilääkitystä. Jos se ei auta niin voidaan tehdä hysteroskopia ja katsoa jos johtuu arpikudoksesta ja kiinnikkeistä (minulla kaavinnat molempien synnytysten jälkeen).
Ovulaatiotesti on nyt ollut positiivinen (ei ole vielä ollut menkat keskenmenon jälkeen) joten yritetään ilman apua nyt, jos menkat tulee mennään sitten lääkärille seuraavassa kierrossa kp 12.
Anteeksi, tulipa pitkä teksti!
Km -03, Tyttö -04, Poika -08, km 05/2020. LA 03.05.2021
Mitä tänne kuuluu? Tervetuloa Mozzarella77❤️
Mua on yhtäkkiä alkanut kalvamaan ajatus siitä, että ehkä olen tosiaan liian vanha jo raskautumaan😔. Toisaalta se, että saimme tuon ihanan nyt 8kk:n ikäisen poikamme, antaa pientä toivoa, että josko toinenkin onnistuisi. Mutta eksyin lukemaan jonnekkin miljoona vuotta vanhaan ketjuun juttuja yli 40-vuotiaista, jotka vauvaa toivoivat ja alkoi jotenkin ahdistamaan. Keskenmenojen ja kromosomisairauksien riski on aikamoinen. Moni oli saanut kyllä apuja raskautumiseen erilaisista lääkkeistä ja tutkimuksista, mutta tuntuisi omalla kohdallani melkeimpä nololta mennä kertomaan, että vielä haluaisin raskautua....
Noh, kiitos kun sain purkaa. Dpo taitaa olla nyt 4....
Mozzarella-77, kiva että tulit mukaan👍😃 Toivottavasti tärppää pian uudelleen!👍😘
ÄitiKoolle samat sanat ja tehän menette nyt aika samoissa, joten odotellaan kohta r-testin kuvia👍
Toivoa meillä iäkkäillä kyllä on vielä rutkasti....mutta ainoa on juuri tuo mitä ÄitiKoo kirjoitti, että munasolut on vanhoja ja kromosomiriskit laittavat jotenkin "ahdistamaan"...
Mutta onneksi munasoluissa voi silti olla vielä niitä laadukkaita kultajyväsiä, jonka vuoksi kyllä kannattaa jaksaa uskoa, toivoa ja yrittää👍❤
Meillä on ollut taukoa ja nyt ois varattuna inssi loppuviikolle...hoidoissa on viimeksi käyty 8kk sitten....
.
Hyvää tsemppiä ja pikaista plussaa tänne kaikille!👍❤🎶🎶🎶🎶🎶
Kp 9 (kohti ovista😃)
Tähtitaivas☆
ÄitiKoo kirjoitti:
Mitä tänne kuuluu? Tervetuloa Mozzarella77❤️
Mua on yhtäkkiä alkanut kalvamaan ajatus siitä, että ehkä olen tosiaan liian vanha jo raskautumaan😔. Toisaalta se, että saimme tuon ihanan nyt 8kk:n ikäisen poikamme, antaa pientä toivoa, että josko toinenkin onnistuisi. Mutta eksyin lukemaan jonnekkin miljoona vuotta vanhaan ketjuun juttuja yli 40-vuotiaista, jotka vauvaa toivoivat ja alkoi jotenkin ahdistamaan. Keskenmenojen ja kromosomisairauksien riski on aikamoinen. Moni oli saanut kyllä apuja raskautumiseen erilaisista lääkkeistä ja tutkimuksista, mutta tuntuisi omalla kohdallani melkeimpä nololta mennä kertomaan, että vielä haluaisin raskautua....
Noh, kiitos kun sain purkaa. Dpo taitaa olla nyt 4....
Kiitos ÄitiKoo <3 !
Mulla nyt DPO 3 joten aika samoissa päivissä ollaan ;) .
Me ollaan päätetty että mennään lapsivesitutkimuksiin jos tulen vielä raskaaksi ja pääsemme niin pikälle, riskit ovat niin suuria, ja esim trisomia 13 tai 18 niin vakavia, parempi tietää heti kun mahdollista jos niin olisi. Minuakin ahdistaa välillä ikä ja riskit, ja pienenevät mahdollisuuet tulla raskaaksi. Mutta tsemppejä meille kaikille, kyllä tulemme onnistumaan :)
Tähti☆ kirjoitti:
Mozzarella-77, kiva että tulit mukaan👍😃 Toivottavasti tärppää pian uudelleen!👍😘
ÄitiKoolle samat sanat ja tehän menette nyt aika samoissa, joten odotellaan kohta r-testin kuvia👍
Toivoa meillä iäkkäillä kyllä on vielä rutkasti....mutta ainoa on juuri tuo mitä ÄitiKoo kirjoitti, että munasolut on vanhoja ja kromosomiriskit laittavat jotenkin "ahdistamaan"...
Mutta onneksi munasoluissa voi silti olla vielä niitä laadukkaita kultajyväsiä, jonka vuoksi kyllä kannattaa jaksaa uskoa, toivoa ja yrittää👍❤
Meillä on ollut taukoa ja nyt ois varattuna inssi loppuviikolle...hoidoissa on viimeksi käyty 8kk sitten....
.
Hyvää tsemppiä ja pikaista plussaa tänne kaikille!👍❤🎶🎶🎶🎶🎶Kp 9 (kohti ovista😃)
Kiitos Tähti <3 !
Juu ensi viikolla sitten r-testejä käyttöön, olen jo hankkinut kaappiin oottamaan :) .
Tsemppiä teillekin! Ihanaa että te pääsette inssiin taas, toivoa on :) .
Hei kaikille!
Pakko oli tulla kommentoimaan kun täällä panikoidaan iästä. Googlatkaapa tämä: How long can you wait to have a baby - the atlantic. Tuossa artikkelissa on rauhoittavaa tietoa hedelmällisyydestä ja iästä. Eli tämä Suomessakin lääkärien jankuttama "naisen hedelmällisyys laskee 35 vuoden jälkeen" perustuu ranskalaisiin kirkonkirjoihin 1670-1830 luvuilta. Tässä pitää myös huomioida se, että osa näistä naisista oli jo lapsensa tehneet tuohon ikään mennessä ja osa oli alkujaankin hedelmättömiä, joten en lähtisi tästä aineistosta vetämään kovinkaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä hedelmällisyyden laskusta yli 35 vuotiaana.
Vuonna 2004 tehdyssä tutkimuksessa seurattiin 770 eurooppalaisen naisen raskautta. Huomattiin, että jos seksiä oli vähintään kahdesti viikossa, vuoden sisällä raskautui 86% 27-34 vuotiaista ja 82% 35-39 vuotiaista. Eli ei suurta eroa.
Toinen tutkimus seurasi 2820 tanskalaista naista, jotka yrittivät raskautta. Hedelmällisinä aikoina seksiä harrastaneista tuli vuoden sisällä raskaaksi 84% 20-34 vuotiaista ja 78% 35-40 vuotiaista.
Kolmas tutkimus huomasi, että ennestään lapsia saaneista 38-39 vuotiaista normaalipainoisista naisista 80% raskautui puolen vuoden sisällä.
Vielä yhdessä tutkimuksessa huomattiin, että aikana ennen ehkäisyä 89% 38 vuotiaista naisista olivat vielä hedelmällisiä. Toisessa tultiin tulokseen, että keskivertonainen tuli raskaaksi vielä 40-45 vuotiaina.
Liittyen keskenmenoihin; on löydetty väestöstä kerätystä tiedoista, että keskenmenojen yleisyys on 20-34 vuotiailla naisilla 15%, 35-39 vuotiailla naisilla 27% ja 40-44 vuotiailla 26%.
Downin syndroomasta; alkion tutkimuksessa on huomattu, että 35 vuotiailla raskaana olevilla naisilla 99% on kromosomeiltaan normaaleja, 97% 40-vuotiailla ja 45 vuotiaillakin 87%.
Että semmoinen infopaketti :).
Tulin taas tänne avautumaan :D. Tällä kertaa vanhoista munasoluista. Minulla on taas Google laulanut XD.
Pari vuotta sitten tutkijaryhmä huomasi Massachusetts General Hospitalissa Bostonissa, että munasarjojen pinnan alla kehittyy koko ajan uusia munasoluja kantasoluista. Eli on ihan puppua ja vanhentunutta tietoa, että naisella olisi koko ikänsä samat munasolut. Tässä lukemassani artikkelissa IVF-hoidon yhteydessä ruiskutettiin naisen vanhaan munasoluun tuoretta mitokondriota tämän kantasolusta. Tämän seurauksena raskaus jatkui loppuun asti. Menetelmä on uusi ja ei varmaankaan tehdä vielä Suomessa.
Mitokondrio on siis solun voimalaitos ja mielenkiintoinen fakta on, että ne periytyvät äidiltä. Vanhemmalla naisella kantasoluja muodostuu vähemmän ja mitokondriotkaan eivät toimi enää niin hyvin. Ajattelen, että tämä olisi pikemminkin syy alkion kromosomien jakautumisvirheisiin, eikä munasolun ikä.
Onneksi kantasoluja ja mitokodrioita voi boostata. Googlesta löytyy kaikenlaisia keinoja. Yksi on pätkäpaasto, toinen olisi joko saunominen tai altistuminen kylmälle, kolmas olisi raskaampi liikunta ja neljäs ketogeeninen ruokavalio. Pätkäpaastoa ei suositella lisääntymisikäisille naisille, koska sen aiheuttama stressi keholle voi aiheuttaa kiertohäiriöitä. Jos sitä haluaisi kokeilla, niin se pitäisi kokeilla omille kohille mikä toimii. Sopiva aloitus voisi olla, että jättää pari kertaa viikossa iltaruoan syömättä. Mutta tätä ei siis suositella ja omalla vastuulla. Minua vähän mietityttää tämä, että mummoni sai viimeisen lapsensa minun ikäisenäni, ja olot olivat köyhät ja raskaat. Näin kuvan hänestä kun hän oli alle nelikymppinen, ja hän oli kuvassa laiha ja lommoposkinen ja näytti tuplasti ikäiseltään. Aivan varmasti ruokaa ei liiemmälti ollut. Ajattelin kokeilla pätkäpaastoa loppukierrosta ja kuukautisten aikaan, koska silloin hormonitasot ovat matalimmillaan ja toivottavasti ei aiheuta kiertohäiriötä. Tulen tänne sitten raportoimaan tuloksista ;). Ketogeenisella ruokavaliolla olenkin jo. Tai yritin olla vhh:lla, mutta en jaksa punnita hiilareita niin jätin ne vain pois :D.
Hei taas!
ÄitiKoo miten menee, onko mitään oireita? Itselläni ei yhtään mitään :( , olen jo muutaman todella herkän testin tehnytkin ja ihan puhdasta negaa ollut.
Tähti, miten teidän inssi?
Valillä iskee epätoivoa, vuoden mentiin ilman ehkäisyä ennen kun tulin raskaaksi ja se päättyi keskenmenoon, mutta meillähän on suunnitelmä lääkärin kanssa joten kai toivoa on vielä.
Eilen oltiin Ikeassa ja siellä näin pari vauvaa ja kirpasi kyllä sydämmessä, ja kun mentiin lastenosaston ohi niin mielessä kävi että olisi kivaa katsoa kaikenlaisia vauvanjuttuja mutta ettei se ehkä ikinä tulee olemaan ajankohtaista...eli vähän masentunut olo...
Kiva kun kysyit Mozzarella❤️Nyt kp 26/28 ja ikävä kyllä olen 99%:n varma, että menkat tulee just eikä melkein keskiviikkona😔. Ei mitään muita tuntemuksia, kuin kevyttä kenttäketutusta ja menkkamaista jomottelua alavatsalla. Käytännössä olen jo vähän niinkuin luovuttanut tämän kierron suhteen. Pöh.
Eli siis ihan samat fiilikset kun mulla :( .
Toisaalta hyvää jos menkat tulee normaalisti nyt keskenmenon jälkeen , mennään sitten kp 12 käymään gynellä ja tarkistamassa limakalvon paksuutta, ja jos jotain on tehtävissä (estrogeeni + progesteroni) ja mahdollisesti ovulaatioinduktio, eli ihan hyvin näinkin.
Tsemppejä teille kaikille!
Hei kaikille taas!❤ Olin hetken tauolla ja yritän pian palailla tänne enemmän.
Paljon positiivista plussaa ja hyvää kesää kaikille. Meillä lähtee kohta laiva, tehdään ensimmäinen retki (risteily) koronakevään jälkeen ulos neljän seinän sisältä😘
Ja iso kiitos Ikäneito infopaketista, sekä näistä muista kiinnostavista tiedoista!❤ Täytyy perehtyä teksteihin vielä tarkemmin....😊
Inssi siis meni enemmän kuin hyvin, koska ovuloin kaksi munasolua❤💋💋💋, ja tästä annan ison kiitoksen Inositolille!🤩💋💋💋
Pienenä järkytyksenä tuli se, että tämä oli viimeinen hoito Suomessa, klinikan ovet sulkeutuivat, koska olen ehtinyt täyttämään 47-vuotta.
DpIUI 1 ja DpIUI 0
Tähtitaivas☆
Ikäneito kirjoitti:
Mitokondrio on siis solun voimalaitos ja mielenkiintoinen fakta on, että ne periytyvät äidiltä. Vanhemmalla naisella kantasoluja muodostuu vähemmän ja mitokondriotkaan eivät toimi enää niin hyvin. Ajattelen, että tämä olisi pikemminkin syy alkion kromosomien jakautumisvirheisiin, eikä munasolun ikä.
Onneksi kantasoluja ja mitokodrioita voi boostata. Googlesta löytyy kaikenlaisia keinoja. Yksi on pätkäpaasto, toinen olisi joko saunominen tai altistuminen kylmälle, kolmas olisi raskaampi liikunta ja neljäs ketogeeninen ruokavalio. Pätkäpaastoa ei suositella lisääntymisikäisille naisille, koska sen aiheuttama stressi keholle voi aiheuttaa kiertohäiriöitä. Jos sitä haluaisi kokeilla, niin se pitäisi kokeilla omille kohille mikä toimii. Sopiva aloitus voisi olla, että jättää pari kertaa viikossa iltaruoan syömättä. Mutta tätä ei siis suositella ja omalla vastuulla. Minua vähän mietityttää tämä, että mummoni sai viimeisen lapsensa minun ikäisenäni, ja olot olivat köyhät ja raskaat. Näin kuvan hänestä kun hän oli alle nelikymppinen, ja hän oli kuvassa laiha ja lommoposkinen ja näytti tuplasti ikäiseltään. Aivan varmasti ruokaa ei liiemmälti ollut. Ajattelin kokeilla pätkäpaastoa loppukierrosta ja kuukautisten aikaan, koska silloin hormonitasot ovat matalimmillaan ja toivottavasti ei aiheuta kiertohäiriötä. Tulen tänne sitten raportoimaan tuloksista ;). Ketogeenisella ruokavaliolla olenkin jo. Tai yritin olla vhh:lla, mutta en jaksa punnita hiilareita niin jätin ne vain pois :D.
Ikäneito, mitokondrioihin, kun saisi energiaa, Ubiqinon on myös yksi niistä, jolla näitä pystyy boostaamaan.
Toivotaan, että vhh tuo plussan sinulle❤👍
Tähtitaivas☆
Mozarella, mikä tilanne? Entä oletko testannut?👍🎶🎶🎶🎶
Tähtitaivas☆
Kiitos kysymästä Tähti ❤️!Ihan negaa on ollut 😢. Ja sellainen olo että menkat alkavat tänään tai huomenna. Miten sulla?
Mozarella, toivottavasti sinun menkat ei ala ja testi muuttuu plussaksi.....🤞🎶🎶🎶
Täällä ei mitään ihmeellistä, pientä paineentunnetta edelleen alavatsalla. Kiinnittymistuntemuksia toivoisin nyt viikonlopulle, parin - kolmen päivän sisään❤
Tähtitaivas☆
Menkat alkoivat eilen kuten arvasin. Nyt hieman mietin mitä meidän pitäisi tehdä...ollaan siis reilu vuosi yritetty, ja huhtikuussa tulin raskaaksi, oli aivan ihana yllätys. Sitten tuli keskenmeno. Minä olen 43v. ja mieheni 46v. Meidän piti mennä naimisiin nyt 11.7, mutta sitten tuli Korona...mennään siis naimisiin mutta juhla siirtyy vuodella eteenpäin. Meillä on kaikki varattu hääjuhlaa varten, eli siis iso juhla suunniteltu ensi heinäkuulle. Meillä on myös etelänmatka varattu ja muita juttuja keväälle. Pitäisikö nyt mennä lääkärille ja aloittaa hormonihoidot jne...tai odottaa hieman, vaikka mennä vasta alkutalvesta, toisaalta onhan meidän mahikset pieniä ja matkan voi siirtää ja vauva voi olla mukana hääjuhlassa jos onnistuisimme tulla raskaaksi.
Miten te olette tehneet? Eihän elämä voi laittaa tauolle koska haaveena vauva? Ja kun ikää jo on niin ei oikein pysty enää siirtää vauvanhaaveet tulevaisuuteen...
Mozzarella77 kirjoitti:
Menkat alkoivat eilen kuten arvasin. Nyt hieman mietin mitä meidän pitäisi tehdä...ollaan siis reilu vuosi yritetty, ja huhtikuussa tulin raskaaksi, oli aivan ihana yllätys. Sitten tuli keskenmeno. Minä olen 43v. ja mieheni 46v. Meidän piti mennä naimisiin nyt 11.7, mutta sitten tuli Korona...mennään siis naimisiin mutta juhla siirtyy vuodella eteenpäin. Meillä on kaikki varattu hääjuhlaa varten, eli siis iso juhla suunniteltu ensi heinäkuulle. Meillä on myös etelänmatka varattu ja muita juttuja keväälle. Pitäisikö nyt mennä lääkärille ja aloittaa hormonihoidot jne...tai odottaa hieman, vaikka mennä vasta alkutalvesta, toisaalta onhan meidän mahikset pieniä ja matkan voi siirtää ja vauva voi olla mukana hääjuhlassa jos onnistuisimme tulla raskaaksi.
Miten te olette tehneet? Eihän elämä voi laittaa tauolle koska haaveena vauva? Ja kun ikää jo on niin ei oikein pysty enää siirtää vauvanhaaveet tulevaisuuteen...
Mozarella77, ensinnäkin isot halit ja osanotto❤
Minusta kannattaa toimia heti ja käydä lääkärissä/Klinikalla. Aikaa ei ole hukattavaksi, koska biologinen kello todella tikittää.
Ja raskaanakin voi matkustaa, koskaan ei tiedä, että milloin se plussa osuu kohdalle ja mikä elämäntilanne on juuri silloin.
Onnea tulevista häistä!💖❤💖❤🎶🎶🎶
Ihana, että avauduit, toivon teille pikaista uutta plussaa!👍❤❤❤
Tähtitaivas☆
Heissan!☺ Täällä mennään täysin luomuna, sillä tuli ylläriaikainen plussa kp13....ei ehditä inssiin maanantaille, koska tämä plussa pyörähti jo näin perjantaina🤣
Olen ottanut inositolia 600mg/vrk.....sekä glysiiniä 1000mg/vrk, plus normi vitskut.
Tähtitaivas☆