Kaksi kynttilää ikkunassa - Onko teillä? Miksi/miksi ei?
Kommentit (87)
Ei ole eikä tule enää ikinä olemaan. Pska maa ja ihmiset, pitäkää tunkkinne. Sanoudun irti tästä maasta ja kansasta enkä aio enää noudattaa tämän maan tapoja tai lakeja. Olette pelkkiä omaa etua ajavia ihmisistä piittaamattomia i diootteja ja mulle riitti tämä pska nyt ihan kerta kaikkiaan. Toivottavasti poltatte kämppänne samalla kun niitä typeriä kynttilöitänne. Älkääkä suotta kiirehtikö asunnosta ulos, jos palo syttyy.
Eipä ole, koska kynttilät olivat loppuneet kaupasta, kun aamulla siellä kävin...
Tietysti on! Suomi ♥
Terveisin millenniaali
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Tässä asunnossa ei ole ikkunalautoja, enkä jaksa ruveta tekemään mitään jakkaravirityksiä ikkunoiden eteen.
🕯🕯
Sama.
Enkä omista niin korkeita jakkaroitakaan.
Harkitsin jo led.kynttilän teippaamista ikkunaan, mutta kun asunto on toisessa kerroksessa,
niin ei ne edes näkyisi kadulle (ja keskelle ikkunaa teipattuna näyttäisivät hassulta).
Ei ole koska kissat, koira ja muksut. En halua tulipaloa enkä käyntiä päivystävällä lekurilla.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin juuri palamaan, tosin lasitetulle parvekkeen pöydälle että näkyvät ulos paremmin!
Minulla palaa myös lasitetulla parvekkeella hyllyn päällä, kun ei ikkunalautoja ole. Parempi ulkona sikälikin, kun on kaksi kissaa niin ei tarvitse vahtia milloin häntä on kynttilässä..
Vierailija kirjoitti:
eri vastaaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empä ajatellut, että pitäisi olla, ei ole tullut tälläistä tapaa vastaan.
Missä olet kasvanut? :O
Helsingissä. Ei äitini kanssa tätä minun vielä lapsi nuori olessani tätä tehty ja en itsenäisyyspäivänä ole ikinä kyläillyt.
Nyt näin äsken Iltalehdessä tästä perinteestä kertovan jutun, mutta en ennen ole kuullut. Toki tiesin, että jotain sinivalkoisia kynttilöitä on, mutta ei hajua, että kaksi ja ikkunaan tms.
Ei kai kaltaiseni milleniaalit tätä tee, eipä ole kavereiden kanssa ollut puhetta tai heidän somessaan tälläista. 🤔
En myöskään ikinä ole katsonut Linnan juhlia muutamaa minuuttia pidempään.
Minä olen syntynyt vuonna 1981 ja kyllä minun lapsuudessani oli jo tuo tapa.
Niin mutta monella ei.
No, olen syntynyt vuonna 1971 ja Helsingissä ihan lähiössä kakarana lasketiin pihalla, että millaiset kynttilät kelläkin on ja pidettiin outona kun joillain ei ollut. Ja vedettiin lapsen tyyliin johtopäätöksiä; "Irmalla ei varmaan oo. No ei ookaan, se on kännissä". Asuttiin 50-luvun kerrostalossa, jossa oli kunnon ikkunalaudat.
Siis 70-, 80- ja 90-luvulla ihan enemmistö poltti kahta kynttilää. Tuntuu todella kummalliselta, että 80-luvulla peruskoulussa ollut ei olisi koskaan kuullutkaan tästä tavasta. Ehkä ei ole niin ollut koulussa muutenkaan läsnä.
Ja nyt meillä palaa kaksi kynttilää niillä ikkunoilla, joiden alla on taso jossa polttaa kynttilöitä, eli julkisivu kadulle päin.
Sinun mielestä varmaankin näin mutta ei meillä koulussa mistään kynttiläperinteestä puhuttu. Tuntuu minustakin kummalliselta että on tämmöinen tapa ollut meidän (enemmistön) siitä tietämättä. :)))
On. Hieno ja rakas perinne laosuudesta asti.
Hyvää itsenäisyyspäivää ~
En laita. Tyhmä perinne jonka voisi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Jääkärien perintö.
Itse asiassa juttu on vanhempi. Sortovuosina protestoitiin tsaarin sortovaltaa vastaan pitämällä kahta kynttilää ikkunalla Runebergin syntymäpäivänä.
Jo Ruotsinvallan aikana oli tapana sytyttää ikkunalle kynttilä kun kuningas vieraili Suomessa; varsinkin Vanhan kuninkaantien varrella olevissa taloissa, valaisemaan kuninkaan matkaa. Liittyy myös Ruotsin kuninkaiden kesiaikaisen lain mukaiseen ns Eerikinretkeen. Kustaa III aloitti perinteen uudestaan, ja kävi Eerikinretkellään myös Suomessa, jolloin hänen tietään valaistiin polttamalla kynttilöitä suurimpien talojen ikkunoissa.
Mokoma tulipalojen aiheuttajaperinne, pah.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri vastaaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empä ajatellut, että pitäisi olla, ei ole tullut tälläistä tapaa vastaan.
Missä olet kasvanut? :O
Helsingissä. Ei äitini kanssa tätä minun vielä lapsi nuori olessani tätä tehty ja en itsenäisyyspäivänä ole ikinä kyläillyt.
Nyt näin äsken Iltalehdessä tästä perinteestä kertovan jutun, mutta en ennen ole kuullut. Toki tiesin, että jotain sinivalkoisia kynttilöitä on, mutta ei hajua, että kaksi ja ikkunaan tms.
Ei kai kaltaiseni milleniaalit tätä tee, eipä ole kavereiden kanssa ollut puhetta tai heidän somessaan tälläista. 🤔
En myöskään ikinä ole katsonut Linnan juhlia muutamaa minuuttia pidempään.
Minä olen syntynyt vuonna 1981 ja kyllä minun lapsuudessani oli jo tuo tapa.
Niin mutta monella ei.
No, olen syntynyt vuonna 1971 ja Helsingissä ihan lähiössä kakarana lasketiin pihalla, että millaiset kynttilät kelläkin on ja pidettiin outona kun joillain ei ollut. Ja vedettiin lapsen tyyliin johtopäätöksiä; "Irmalla ei varmaan oo. No ei ookaan, se on kännissä". Asuttiin 50-luvun kerrostalossa, jossa oli kunnon ikkunalaudat.
Siis 70-, 80- ja 90-luvulla ihan enemmistö poltti kahta kynttilää. Tuntuu todella kummalliselta, että 80-luvulla peruskoulussa ollut ei olisi koskaan kuullutkaan tästä tavasta. Ehkä ei ole niin ollut koulussa muutenkaan läsnä.
Ja nyt meillä palaa kaksi kynttilää niillä ikkunoilla, joiden alla on taso jossa polttaa kynttilöitä, eli julkisivu kadulle päin.
Ehkä kaikki ei asuneet samassa korttelissa ja käyneet samaa koulua kuin sinä 🙄. En kiinnitä niin paljoa huomiota ihmisten ikkunoihin että olisi tullut huomattua että hei, juuri tänään ja vain tänään osalla on kaksi kynttilää ikkunassa, onkohan tässä joku merkitys taustalla.
Niitä pyramidin mallisia kynttelíkköjä olen kyllä nähnyt niin paljon että muistan monesti ihmetelleeni miksi kaikilla on samanlainen. Sanokaa nyt vielä että siinäkin on joku perinnetausta...
Onhan tuo seitsenkynttiläinen ”pyramidikynttelikkö” muodostunut perinteiseksi joulukyntteliköksi.
Täällä jotain selityksen tapaista:
https://www.kirjastot.fi/kysy/joulu-on-taas-tulossa-ja
Vastaavasti nelikynttiläinen on adventtikynttelikkö, josta ensimmäistä poltetaan 1. adventtina, toisena adventtina jatketaan ensimmäistä kynttilää ja laitetaan toinenkin palamaan jne. neljäntenä adventtina kaikki neljä kynttilää palaa (joista ensimmäinen lyhyimpänä).
Tämä kahden kynttilän poltto jäi, kun en ole muistanut vielä ostaa kahta kynttilän jalkaa omaan kotiin, mutta hyvä muistaa ensivuonna. Koko sydämestäni kunnioitan ja arvostan kyllä itsenäisyyttä.
Mulla on niin paljon paperipinoja kaikkialla, että kynttilöiden polttaminen olisi vaarallista.
Hieno perinne kynttilät kyllä ovat ja laitan varmasti taas sitten, kun täällä on siistiä.
Ei ole, pelkään että verhot syttyvät palamaan, oli meinaan aika kalliiit,
18€ metri.
Ei, koska kissa voisi ne kaataa, tulisi tulipalo.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole eikä tule enää ikinä olemaan. Pska maa ja ihmiset, pitäkää tunkkinne. Sanoudun irti tästä maasta ja kansasta enkä aio enää noudattaa tämän maan tapoja tai lakeja. Olette pelkkiä omaa etua ajavia ihmisistä piittaamattomia i diootteja ja mulle riitti tämä pska nyt ihan kerta kaikkiaan. Toivottavasti poltatte kämppänne samalla kun niitä typeriä kynttilöitänne. Älkääkä suotta kiirehtikö asunnosta ulos, jos palo syttyy.
Päiväntasaajan alapuolella on hyviä maita. Ota sinne pikimmiten pelkkä menolippu. Siellä asiat järjestyy, olet ansainnut sen.
Onhan se vanha hieno itsenäisyyspäivän perinne. Minulla on kahdella ikkunalla kaksi kynttilää palamassa klo 18-20. Näin meillä tehtiin lapsuudenkodissa ja samaa perinnettä olen jatkanut omassa kodissani. Käymme mieheni kanssa vuorotellen tekemässä korttelikävelyn katselemassa ikkunoita. Aika vähän ihmiset polttelee noita kahta kynttilää. Onkohan perinne hiipumassa?
Ei ole ikkunalautaa eikä satu olemaan minkään ikkunan alla pöytää. Olohuoneen pöydällä on kynttilät.