Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi kynttilää ikkunassa - Onko teillä? Miksi/miksi ei?

Vierailija
06.12.2019 |

🕯🕯

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisimme takaisin itsenäisyytemme, voisin sytyttää kynttilät.

Ensin se oli Venäjän taskussa ja sen kaaduttua, saimme hetken aikaa olla itsenäisiä, mutta hyvin pian annoimme päätäntävallan EU:lle ja menetimme oman valuuttamme.

Kun päätökset ja todellinen demokratia jälleen palautetaan kotimaan kamaralle, sytytän kaksi kynttilää joka hemmetin päivä.

Vierailija
22/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sytytän ikkunalle korkeintaan hautakynttilän, sillä suomelle kaivetaan kookasta hautaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empä ajatellut, että pitäisi olla, ei ole tullut tälläistä tapaa vastaan.

Missä olet kasvanut? :O

Vierailija
24/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikkunassa, koska 3 vuotta sitten verho syttyi palamaan.

Hirveä pelko jäi. Pidän kynttilät palamassa vain sen aikaa, kun skoolaamme klo 18.

Vierailija
25/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinivalkoiset kynttilät odottavat sytyttämistään.

Hieno perinne, itse muistan silloin vapaussodan jääkäreitä, jotka sinetöivät Suomen itsenäisyyden. Muutoin 6.12 olisi normaali arkipäivä.

Vierailija
26/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla ikkunalla ne odottelevat sytyttämistä. Minä poltan kynttilöitä kuudesta yhdeksään nimenomaan jääkärien muistolle, vaikka muitakin tarkoituksia perinteellä on.

Vierailija
27/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai sytytän, jo kotoa opittu tapa.

Vierailija
28/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Led-kynttilät ovat kivoja. Talossamme on 18 ikkunaa ja aiemmin koko ilta meni siihen, että kiersin katsomassa, ettei missään ole tulipalovaaraa ja että kaikki kynttilät palavat. Led-kynttilöiden ansiosta voin istua rauhassa katsomassa linnanjuhlia :).

Vierailija
29/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ollut koskaan tällaisesta tavasta kuullut; hetken erehdyin jo luulemaan, että kyse olisi adventtikynttilöistä.

T. Keski-Suomessa kasvanut parikymppinen eri

Vierailija
30/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno suomalainen perinne. Varsinkin kun tietää taustan.

Ai sen, että kahta kynttilää poltettiin ikkunalla kun juhlistettiin Ruotsin kuningasperheen juhlapäiviä? Siitähän tämä tapa alunperin juontaa juurensa.

Vierailija
31/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta sytytän ison kynttilän ja se on väriltään perinteisesti punainen. Kiitoksena punaisille isovanhemmille, jotka ajoivat aikoinaan menestyksekkäästi työläisten, naisten, lasten ja vammaisten aseman parantamista. Uhrauksia se vaati, isoisä oli vankileirilläkin, mutta näki työolojen paranemisen, naisten aseman kohoamisen yms.  Isoäiti oli myös eläinsuojelun pioneereja. 

Vierailija
32/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä on, ei tänä vuonna. Olen mökillä ja kaapissa on vain tuikkukynttilöitä ja tuikkukipot on punaiset. Antaa väärän mielikuvan, ei tää mikään punaisten lyhtyjen luukku ole.

Vierailija
33/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ollut koskaan tällaisesta tavasta kuullut; hetken erehdyin jo luulemaan, että kyse olisi adventtikynttilöistä.

T. Keski-Suomessa kasvanut parikymppinen eri

Todella outoa.

Vierailija
34/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menossa saunaan Emmerdalen jälkeen joten en jätä kynttilöitä yksinään palamaan.

Ei itsenäisyys mulle sinänsä kauheasti edes merkitse kun ei Suomi ole aina ollut kotimaani vaan olen kasvanut ns. toiseen kulttuuriin lapsena vaikka Suomen kansalainen olen toki aina ollut.

Eivätkä nämä nykypäättäjät edusta samaa Suomea kuin minä muutenkaan. Valta on annettu elinkeinoelämälle.

Vierailija
35/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ja jääkäreillä on nykyään omat majoituspaikat.

Vierailija
36/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme pikkulasta joista yksi vielä vaipoissa. Tulipaloriski. Led-kynnttilät käy

Vierailija
37/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikkunalautoja, enkä turvallisuussyistä ala virittelemään mitään. Mutta kaunis ajatus.

Vierailija
38/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä. Ei äitini kanssa tätä minun vielä lapsi nuori olessani tätä tehty ja en itsenäisyyspäivänä ole ikinä kyläillyt.

Nyt näin äsken Iltalehdessä tästä perinteestä kertovan jutun, mutta en ennen ole kuullut. Toki tiesin, että jotain sinivalkoisia kynttilöitä on, mutta ei hajua, että kaksi ja ikkunaan tms.

Ei kai kaltaiseni milleniaalit tätä tee, eipä ole kavereiden kanssa ollut puhetta tai heidän somessaan tälläista. 🤔

En myöskään ikinä ole katsonut Linnan juhlia muutamaa minuuttia pidempään.

Vierailija
39/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä. Ei äitini kanssa tätä minun vielä lapsi nuori olessani tätä tehty ja en itsenäisyyspäivänä ole ikinä kyläillyt.

Nyt näin äsken Iltalehdessä tästä perinteestä kertovan jutun, mutta en ennen ole kuullut. Toki tiesin, että jotain sinivalkoisia kynttilöitä on, mutta ei hajua, että kaksi ja ikkunaan tms.

Ei kai kaltaiseni milleniaalit tätä tee, eipä ole kavereiden kanssa ollut puhetta tai heidän somessaan tälläista. 🤔

Minä olen syntynyt vuonna 1981 ja kyllä minun lapsuudessani oli jo tuo tapa.

Vierailija
40/87 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ole kuullut tästä tavasta, kun vasta vuosi sitten sattumalta luin juttua siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi