Kaksi kynttilää ikkunassa - Onko teillä? Miksi/miksi ei?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empä ajatellut, että pitäisi olla, ei ole tullut tälläistä tapaa vastaan.
Missä olet kasvanut? :O
Helsingissä. Ei äitini kanssa tätä minun vielä lapsi nuori olessani tätä tehty ja en itsenäisyyspäivänä ole ikinä kyläillyt.
Nyt näin äsken Iltalehdessä tästä perinteestä kertovan jutun, mutta en ennen ole kuullut. Toki tiesin, että jotain sinivalkoisia kynttilöitä on, mutta ei hajua, että kaksi ja ikkunaan tms.
Ei kai kaltaiseni milleniaalit tätä tee, eipä ole kavereiden kanssa ollut puhetta tai heidän somessaan tälläista. 🤔
En myöskään ikinä ole katsonut Linnan juhlia muutamaa minuuttia pidempään.
Minä olen syntynyt vuonna 1981 ja kyllä minun lapsuudessani oli jo tuo tapa.
Niin mutta monella ei.
Sinivalkoinen kynttilä palaa ulkona lyhdyssä yön yli. Sisällä ei ole turvallista paikkaa ikkunalaudalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ollut koskaan tällaisesta tavasta kuullut; hetken erehdyin jo luulemaan, että kyse olisi adventtikynttilöistä.
T. Keski-Suomessa kasvanut parikymppinen eri
Todella outoa.
Mita vatun outoa tuossa on? Onko vaikeaa ymmärtää, että kaikki ei tiedä ihan kaikkia perinnetapoja.
Ei ole ikkunalautoja :( Laitoin kyllä ulos kahteen lyhtyyn tulet sekä maahan yhden ison ulkotulen oven eteen.
Mitä tässä ketjussa tapahtuu :D Sekunnissa ilmestyy kasoittain peukkuja joihinkin ihan vasta kirjoitettuihin viesteihin.
Olen 40 ja tämä tuli vastaan vasta ihan muutama vuosi sitten. En muista että koulussa olisi tällaisia kerrottu (enpä kyllä muista esim suomen jokiakaan, että onhan tuo voinut unohtua) eikä vanhemmilla ollut tuollaista tapaa. Kun ei ole juuri tuttavia eikä ystäviä, eikä lue iltapäivälehtiä, niin mistäpä ne muiden ihmisten tavat omaan tietoisuuteen tulisi. Eihän tuollaisista yleensä esim töissä tule puhetta.
Ei ole kynttilöitä. Ei ole tapana polttaa kynttilöitä koskaan, joten siksi ei ole edes kynttilänjalkoja. Led-kynttilöistä en pidä.
Itsenäisyyttä kunnioitan. Siihen tämä ei liity. Kotonakaan ei ollut tätä kahden kynttilän perinnettä koskaan. Ehkä siksi ei ole tullut tavaksi.
Hyvää itsenäisyyspäivää!
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä ketjussa tapahtuu :D Sekunnissa ilmestyy kasoittain peukkuja joihinkin ihan vasta kirjoitettuihin viesteihin.
Ja kaikki vielä samaan suuntaan.
Laitoin juuri palamaan, tosin lasitetulle parvekkeen pöydälle että näkyvät ulos paremmin!
Kaunis tapa, kodista perittyä suomalaista kulttuuriperintöämme.
Totta kai olen sytyttänyt kynttilät. Toiset ikkunalaudalla, eri huoneessa, täällä ei ikkunalautaa, mutta ovat pöydällä ikkunan edessä.
Suomen lippu ja isovanhempien, l. veteraanien kuvat pöydällä.
Hieno päivä! Parhaat kiitokset, veteraanit!
Koti, uskonto, isänmaa!!!
Ei ole ikkunalautoja, ja muutenkin, mulla on verhot kiinni ja kuka niitä kynttilöitä edes katselisi? En minä ainakaan, ja toivon mukaan ei ulkonakaan kukaan seiso stalkkaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikkunalautoja, ja muutenkin, mulla on verhot kiinni ja kuka niitä kynttilöitä edes katselisi? En minä ainakaan, ja toivon mukaan ei ulkonakaan kukaan seiso stalkkaamassa.
Varo. Neuvostoliittolainen voi kytätä sinua.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin ihan saman – samalla hetkellä kun lätkäisin (omalle viestilleni, myönnettäköön...) yläpeukkua, sai viesti ihan puskista melkein 10 peukkua. o_O
eri vastaaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä. Ei äitini kanssa tätä minun vielä lapsi nuori olessani tätä tehty ja en itsenäisyyspäivänä ole ikinä kyläillyt.
Nyt näin äsken Iltalehdessä tästä perinteestä kertovan jutun, mutta en ennen ole kuullut. Toki tiesin, että jotain sinivalkoisia kynttilöitä on, mutta ei hajua, että kaksi ja ikkunaan tms.
Ei kai kaltaiseni milleniaalit tätä tee, eipä ole kavereiden kanssa ollut puhetta tai heidän somessaan tälläista. 🤔
Niin mutta monella ei.
No, olen syntynyt vuonna 1971 ja Helsingissä ihan lähiössä kakarana lasketiin pihalla, että millaiset kynttilät kelläkin on ja pidettiin outona kun joillain ei ollut. Ja vedettiin lapsen tyyliin johtopäätöksiä; "Irmalla ei varmaan oo. No ei ookaan, se on kännissä". Asuttiin 50-luvun kerrostalossa, jossa oli kunnon ikkunalaudat.
Siis 70-, 80- ja 90-luvulla ihan enemmistö poltti kahta kynttilää. Tuntuu todella kummalliselta, että 80-luvulla peruskoulussa ollut ei olisi koskaan kuullutkaan tästä tavasta. Ehkä ei ole niin ollut koulussa muutenkaan läsnä.
Ja nyt meillä palaa kaksi kynttilää niillä ikkunoilla, joiden alla on taso jossa polttaa kynttilöitä, eli julkisivu kadulle päin.
Tottakai on kynttilät! Lapsuudenkodissani kynttilöitä poltettiin monella ikkunalla, mutta itse pistän vain olohuoneen pikkupöydälle, joka on ikkunan edessä. Teini-ikäinen tytärkin kävi juuri ottamassa kuvan kynttiläistä ja laittoi instaan. Tässä kynttilänvalossa on mukava istuskella.
Vierailija kirjoitti:
eri vastaaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta monella ei.
No, olen syntynyt vuonna 1971 ja Helsingissä ihan lähiössä kakarana lasketiin pihalla, että millaiset kynttilät kelläkin on ja pidettiin outona kun joillain ei ollut. Ja vedettiin lapsen tyyliin johtopäätöksiä; "Irmalla ei varmaan oo. No ei ookaan, se on kännissä". Asuttiin 50-luvun kerrostalossa, jossa oli kunnon ikkunalaudat.
Siis 70-, 80- ja 90-luvulla ihan enemmistö poltti kahta kynttilää. Tuntuu todella kummalliselta, että 80-luvulla peruskoulussa ollut ei olisi koskaan kuullutkaan tästä tavasta. Ehkä ei ole niin ollut koulussa muutenkaan läsnä.
Ja nyt meillä palaa kaksi kynttilää niillä ikkunoilla, joiden alla on taso jossa polttaa kynttilöitä, eli julkisivu kadulle päin.
Ehkä kaikki ei asuneet samassa korttelissa ja käyneet samaa koulua kuin sinä 🙄. En kiinnitä niin paljoa huomiota ihmisten ikkunoihin että olisi tullut huomattua että hei, juuri tänään ja vain tänään osalla on kaksi kynttilää ikkunassa, onkohan tässä joku merkitys taustalla.
Niitä pyramidin mallisia kynttelíkköjä olen kyllä nähnyt niin paljon että muistan monesti ihmetelleeni miksi kaikilla on samanlainen. Sanokaa nyt vielä että siinäkin on joku perinnetausta...
Ei ole eikä ole ikinä ollutkaan. Ei vaan ole tullut laitettua.
Lisään vielä, että kyllä minun samaa ikäluokkaa olevat kaverini pitävät lähes kaikki niitä kahta kynttilää ikkunassa. Itselläni ei ole ikkunalautoja.