Kovat kahvittelijat, miten selviätte?
Tuore kahvihan on hyvää mutta kuka jaksaa keittää vaikka 10 kertaa päivässä?
Omia ratkaisujani ovat kylmän kahvin mikrotus (jäähtyneenä säilyy hyvin) ja pikakahvi.
Töissä on onneksi 24/7 masiina.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Kuka juo 10 kuppia päivässä? Miten maha kestää? Itse juon 2-3 mukillista aamupäivällä, mutta siinä se. Vai onko kyse jostain pienistä kupeista?
Hep, kyllä minä _voin_ juoda sen aikuiselle terveellisenä pidetyn ylärajan 15 kuppia päivässä eikä mitään laihaa kahvia vaan normaali 7g kahvimitta per kuppi. Kahvikupillinen on 1,5dl.
Se, että voi juoda ei tarkoita että juo koko ajan ja joka päivä, mutta satunnaisesti kyllä. Ja se kymmen kupillista tarkoittaa vain että pitää käydä vessassa useammin, kun kahvi diureettina poistaa nestettä.
Olen tuo mutteripannulla kavhvinsa yleensä keittävä. Bialetti Venus 4 keittää vahvaa kahvia 4 mokkakupillista, joka vastaa noin 2 tavallista 1,5d kupillista (3dl). Keitän sillä arkena aamulla 1-2 kertaa ja illalla kerran (3-6dl), päivällä juon töissä 2 x 2d (4d) savimukillista suodatinkahvia.
Yhteensä niistä tulee 10-13dl, eli siis 6,6 - 8,6 1,5dl kahvikupillisen per arkipäivä. Lomilla ja viikonloppuna tulee juotua yleensä muutama mukillinen päivän mittaan enemmän.
Olen 60 lähestyvä korkeaakoulutettu mies asiantuntija-ammatissa. Olen juonut kahvia lähes koko ikäni, -60 luvulla oli tapana että lapset aloittivat vanhempien seurassa kahvin juonnin varhain. Minäkin aloitin kun olin 3v vanha, minulla on kuvia kahvihetkistä tuon ikäisenä. Pöydän ääressä koko perhe, minä nuorimpana ja sisko ja veli hieman minua vanhempina. Kaikilla pullanpalanen tai keksi kädessä kahvikupin kanssa.
Vatsani ei ole koskaan oireillut kahvin juonnista, mutta intissä metsäkeikoilla kun kahvia ei ollut päivittäin saatavissa oli pientä jomotusta päässä lievistä vieroitusoireista.
Pieni (pari dl) pressopannu, kahvi tulee nopeasti ja sopiva määrä kerralla.