Poikamme kuoli äkillisesti vain 48-vuotiaana. Hänellä ei ollut omaisuutta. Maksaako sossu hautajaiset vai joudummeko me vanhemmat
kustantamaan ne, lapsia hänellä ei ollut. Me ollaan eläkeläisiä eikä paljon rahaa. Hän oli ainut lapsemme.
Kommentit (83)
Otan osaa suruunne.
Äitinä en kyllä ymmärrä, että miksi en huolehtisi lastani hautaan. Miksi sossu (muut ihmiset) maksaisivat lapseni hautaampanon?
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Eiks sossussa tutkia teidän rahamenot? Ei ne hautajaiset niin kalliita ole. Valitsette halvimman arkun.
Vainaja on se sossun asiakas, ei vanhemmat. Ei siis tutkita kenenkään muun varoja.
Onko hän ollut viime aikoina, muistaakseni 3 vuoteen missään töissä? Jos on, niin työnantajan ryhmähenkivakuutuksesta voi saada jotain avustusta.
Liikennevakuutuksesta saa auto-onnettomuudessa kuolleen hautauskulut, paitsi ehkä siinä tapauksessa, että kuolema on selvästi hänen omaa syytään.
Te provon huutelijat. Teillä asiat hyvin. Suomessa köyhät eivät huutele ahdingostaan. Tämän piti olla hyvinvointivaltio. Leipäjonot sen kun kasvavat. Oikeasti voi olla sellainen tilanne että mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa suruunne.
Äitinä en kyllä ymmärrä, että miksi en huolehtisi lastani hautaan. Miksi sossu (muut ihmiset) maksaisivat lapseni hautaampanon?
Minä taas äitinä hyvinkin ymmärrän, että jos eläke+tuet ovat esim. tonnin kuussa ja siitä pitää maksaa useita satasia vuokraa, niin tilillä ei ole sellaisia säästöjä, joista yhtäkkiä maksaisi hautajaiskulut, joita helposti tulee pari tonnia. Varsinkin, kun tässä tapauksessa kuolema on tullut täysin yllättäen.
Vaikka omat tuloni ovatkin yli viisi tonnia kuussa, ja asun velattomassa omakotitalossa, niin tajuan että kaikilla asiat eivät ole yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku kirjoittaa tällaisen provon? Kuinka monta 70-80-vuotiasta tunnette, jotka käy vauvapalstalla ja osaa käyttää termiä ap.? Typerä avaus.
Minä olen 68 v ja hyvin tämä sujuu :D
Ja ammattivalittajalta vasta sujuukin (on jo yli 70 v)
Vierailija kirjoitti:
Jos poika oli töissä, hänellä oli todennäköisesti työnantajan ottama ryhmähenkivakuutus. Myös monet ammattiliitot maksavat hautausavustusta jäsenensä kuollessa.
Ryhmähenkivakuutuksesta ei makseta hautajaiskuluja vaan korvauksia leskelle ja alle 22v lapsille
Kaikki provon huutelijat häkkiin ilman kännyköitään! Terv. mummo 73 v.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä kuulostat ikävältä äidiltä. Ei tainnut paljoa poikasi kuolema koskettaa.
Tiesitkö, että myös köyien ja jopa täysin varattomien ihmisten omaisia kuolee? Eikä muutenkaan omaisilla ole velvollisuutta kustantaa hautajaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkinnanvaraisena toimeentulotukena vainajan kotikunnasta hautausavustuksen nimellä, tarvittaessa pyytävät valtakirjan omaisilta ja hoitavat käytännöt.
Sinulla on osittain väärää tietoa.
Hautausavustusta voi hakea kunnasta, mutta omaiset hoitavat käytännön asiat.
Ei se ole näinkään, omaiset voivat hoitaa käytännön asiat, mutta siihen ei ole mitään velvollisuutta. Kyllähän täysin yksinäisetkin hautaan hoidetaan. Toki silloin ei voi vaikuttaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku kirjoittaa tällaisen provon? Kuinka monta 70-80-vuotiasta tunnette, jotka käy vauvapalstalla ja osaa käyttää termiä ap.? Typerä avaus.
Minä olen 68 v ja hyvin tämä sujuu :D
Ja ammattivalittajalta vasta sujuukin (on jo yli 70 v)
Ammattivalittaja elää ihan omassa vaihtoehtotodellisuudessaan ja hänen ikänsä on kaksinkertaistunut kahdessa vuodessa. Vielä vuosi -pari sitten hänellä oli 5-vuotias lapsi ja hän itse oli jossain kolmen ja neljän kympin välissä, Ja suunnitteli milloin mitäkin ammattikoulua, johon ”mies ei päästänyt” tai jonka jätti parin viikon sisään kesken. Seitsemänkymppinen hänestä on tullut ihan vasta hiljattain.
Appiukko kuoli ja jouduttiin maksamaan kaikki sairaala/hautaus ym kulut itse. Oli varaton, mutta omisti perämetsästä tontin, joka katsottiin omaisuudeksi vaikka tosiasiassa on vain yksi arvoton murheenkryyni lisää koko sopassa.
Vierailija kirjoitti:
Appiukko kuoli ja jouduttiin maksamaan kaikki sairaala/hautaus ym kulut itse. Oli varaton, mutta omisti perämetsästä tontin, joka katsottiin omaisuudeksi vaikka tosiasiassa on vain yksi arvoton murheenkryyni lisää koko sopassa.
Tämä olisi vältetty sillä, että kaikki perilliset olisivat kieltäytyneet ryhtymästä kuolinpesään.
Vierailija kirjoitti:
Taitaapi olla prkeleen vedätystä tuo tarina ÷(
Onhan niitä oikeasti, kaikilla ei mene hyvin, mutta muutoinkin, jos vaikka olisi sattunut olemaan toimeentulotuen varassa, niin olisi varsin noloa, että kuoleman jälkeen paljastuisi varallisuutta, joka olisi tullut ilmoittaa tukea haettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tämä köyhyys periytyy. Osa onneksi pärjää paremmin ja tekee elämästään parempaa kuin mitä kotoaan on saanut. Miksi tämä aloitus tuntuu provolta?
Ehkä siksi, että n. 70-80-vuotiaat vanhemmat kyselevät vauvapalstalta hautauskustannusavustuksia?
Minusta ei kuulosta provolta, vaan hyvinkin todennäköiseltä, että iäkkäät vanhemmat kaipaavat neuvoja. En tajua aloituksen alapeukkuja.
Voimia ap.
Voittehan laittaa nimikilven uurnalehtoon, ei kai kallis voi olla. Pieni metallilaatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itseasiassa tunnen yhden. Äitini:) Ei se noin 70v ole mikään puolikuollut kasvis.
Kirjoittaako äitisi tänne? Laittaako ketjuun ap-merkinnän. Ei varmaan!
Sitähän tuossa sanoin että hän kirjoittaa tänne. Ja varmasti osaa kirjaimet ap.
Osanottoni.
Ei keneltäkään voi vaatia täysi-ikäisen, varattoman ihmisen hautaamista omalla kustannuksellaan. Ei ne ruumista kylmiöön jätä tai lähetä karhukirjeitä omaisille, kyllä ihmiset haudataan vaikkei kukaan hautajaisia maksaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tämä köyhyys periytyy. Osa onneksi pärjää paremmin ja tekee elämästään parempaa kuin mitä kotoaan on saanut. Miksi tämä aloitus tuntuu provolta?
Ehkä siksi, että n. 70-80-vuotiaat vanhemmat kyselevät vauvapalstalta hautauskustannusavustuksia?
Minusta ei kuulosta provolta, vaan hyvinkin todennäköiseltä, että iäkkäät vanhemmat kaipaavat neuvoja. En tajua aloituksen alapeukkuja.
Voimia ap.
Voittehan laittaa nimikilven uurnalehtoon, ei kai kallis voi olla. Pieni metallilaatta.
Vuosi sitten maksoi 130€ Helsingissä
Tärkeintä on laittaa kuolinkuukauden Kelan perustoimeentulotuenhakemus vireille heti, vaikka ilman liitteitä ja hakea hautausavustusta kunnalta. Liitteet, kuten perunkirja (johon saa apua oikeusaputoimistosta), voi toimittaa myöhemmin. Ensisijainen on toki liikenne- ja muut vakuutukset, mutta hautausavustusta pitää myös olla ajoissa hakemassa.