Escitalopram Actavis -> järkyttävä väsymys?
Olen nyt viikon syönyt Escitalopramia 10mg ja eilen annostus nostettiin 20mg asti joka ois tarkoitus olla pysyvä annostus. Otan illalla unilääkkeen sijaan Klotriptyliä että saan nukuttua, tätäkin olen syönyt viikon verran. Olo on aivan horror. Nukun noilla Klotriptyleillä 10-14h yöunet, aamulla ei meinaa päästä ylös sängystä. Olen koko päivän todella väsynyt ja saamaton. Kokeilin nukkua ilman Klotriptyliä ja siitä ei tullut mitään, pyörin koko yön ja sama väsymyskooma oli päivällä normi unettoman yön fiiliksen lisäksi. Nyt mieli on pirteämpi ja rytmihäiriöt ovat loppuneet ja leposyke laskenut takaisin normaalille tasolle, mutta kroppa ei käy silti samaa rataa pään kanssa vaan väsyy ihan pienimmästäkin tekemisestä. Esim tiskikoneen tyhjennys ja täyttö, ja sen jälkeen makaankin zombiena sohvalla pari tuntia. Mieli tekisi mennä lenkille, mutta kroppa on kuin haudassa olis, ei jaksa liikkua. En kuitenkaan pysty nukahtamaan, vaikka olo on että nukahtaisin pystyyn ja huimaakin vähän. Olen ollut nyt saikulla pari viikkoa työuupumuksen takia ja samalla todettiin masennus, mutta lääkäri epäili että masennus olisi tullut työuupumuksen jälkiseurauksena kun työmäärä on ollut kohtuuton jo pitkään. Ekan viikon nukuin imovaneilla, kunnes mut laitettiin psykiatrille joka määräsi tuon Escitalopramin ja Klotriptylin. Johtuuko tuo zombieväsymys Escitalopramista, ja helpottaako se joskus? Klotriptylistä mulla oli joskus aiemmin se Mite käytössä uniongelmiin ja kipuihin enkä huomannut siitä tämmösiä sivuoireita.
Kommentit (28)
Omalta osaltani voin sanoa että Escitalopram Actavis joskus saattaaä vähän väsyttää (annostus 20mg) mutta saattaa myös piristää toisaalta.
Minä söin viime vuoden kesän erikoislääkärin vahvasta suosituksesta escitalopramia. Olin kärsinyt todella pahasta unettomuudesta niin pitkään että henkinen ja fyysinen suoritustasoni oli täysin romahtanut. Hänen mukaansa escitaloprami ei kuitenkaan väsytä joten niiden oheen määrättiin bentsoja.
Joka tapauksessa minulle kyseinen lääke aiheutti jatkuvan paniikkikohtauksen koko hereilläoloajaksi ja vei loputkin yöunet. Söin 10mg annosta kolmen kuukauden ajan jonka jälkeen lopetin. Lääkitys aiheutti minulle myös jatkuvan puolitoista vuotta kestäneen elohiiren toiseen silmään ja ilmeisesti pysyvän seksuaalitoimintojen häiriön. Erikoislääkärini ei ollut ikinä kuullutkaan että escitaloprami voisi aiheuttaa kyseisiä oireita, mutta nettiä selaamalla löytyi kyllä samantien runsaasti vertaiskertomuksia..
Ehkä tuosta "lääkkeestä" jonka vaikutusmekanismeista yhtään kukaan ei ole selvillä, voi olla jollekin apua, mutta itse ainakin suosittelisin olemaan hyvin varovainen.
Vierailija kirjoitti:
Minä söin viime vuoden kesän erikoislääkärin vahvasta suosituksesta escitalopramia. Olin kärsinyt todella pahasta unettomuudesta niin pitkään että henkinen ja fyysinen suoritustasoni oli täysin romahtanut. Hänen mukaansa escitaloprami ei kuitenkaan väsytä joten niiden oheen määrättiin bentsoja.
Joka tapauksessa minulle kyseinen lääke aiheutti jatkuvan paniikkikohtauksen koko hereilläoloajaksi ja vei loputkin yöunet. Söin 10mg annosta kolmen kuukauden ajan jonka jälkeen lopetin. Lääkitys aiheutti minulle myös jatkuvan puolitoista vuotta kestäneen elohiiren toiseen silmään ja ilmeisesti pysyvän seksuaalitoimintojen häiriön. Erikoislääkärini ei ollut ikinä kuullutkaan että escitaloprami voisi aiheuttaa kyseisiä oireita, mutta nettiä selaamalla löytyi kyllä samantien runsaasti vertaiskertomuksia..
Ehkä tuosta "lääkkeestä" jonka vaikutusmekanismeista yhtään kukaan ei ole selvillä, voi olla jollekin apua, mutta itse ainakin suosittelisin olemaan hyvin varovainen.
Jos kärsii ahdistuksesta, SSRI-lääkkeet usein käytön alkuvaiheessa pahentavat ahdistusta. Sitten kun käyttää pidempään, ne selvästi lieventävät ahdistusta. Lääkäreiden pitäisi enemmän varoittaa tästä. Tuo alkuvaiheen ahdistus voi tulla kyllä melkoisena järkytyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Ei palstalla voida ottaa kantaa sinun lääkitysasioihin. Hoitavaan lääkäriin yhteys jos lääkityksestä on kysyttävää. Kannattaa myös katsoa lääkkeen pakkausseloste, siinä on lista sivuvaikutuksista.
Muuten hyvä, mutta ainakin minun lääkärini myönsi kysyttäessä ihan suoraan ettei kukaan tiedä millä tavalla ssri -lääkkeet vaikuttavat, ja oikeaa annostusta on mahdotonta sanoa, koska lääkkeen vaikutuksia ei voida millään tavoin mitata
Minua väsytti kyllä, mutta ei kaikkia. Vaikutukset ovat aika yksilöllisiä noilla. Väsymys voi myös helpottaa myöhemmin, en tiedä.
Silloin kun itse söin Escitalopramia, niin multa ainakin otettiin uni- ja nukahtamislääkkeet pois, koska Escin pitäisi nukuttaa myös.
2/6 jatkaa...
Minulla lääke ei varsinaisesti väsytä kovin paljon yleensä mutta se tekee olon vähän flegmaattiseksi tai laiskaksi... Fyysinen aktiivisuus alenee.
Mutta toisaalta kun olen yrittänyt olla ilman tätä lääkettä, niin ei sekään ole oikein onnistunut.
Joten toistaiseksi olen hyväksynyt että syön tätä lääkettä. Lääke toimii minulla kuitenkin mielialan tasaajana ja ahdistuksen lievittäjänä melko hyvin.
Alkuun väsytti aivan järkyttävästi. On ollut mulle hyvä lääke.
No siis tuo Klotriptyl väsyttää ihmisen koomaan, se sisältää bentsoa. Aika paljon riippuu annoksestasi sekä koostasi ja toleranssista, että millainen efekti sillä on väsymykseen. Itse en siedä kuin minimiannosta (migreenin estossa), tai aamulla ei meinaa päästä sängystä ylös ihan sama kuinka aikaisin sen ottaa. Ei tällä palstalla voi sinua kukaan neuvoa tällaisessa, mutta SSRI-lääkkeet voivat zombittaa ihan kunnolla sekä myös tuo bentsoa sisältävä klotriptyl. Itse aikoinaan vaan pienensin klotriptyl-annosta, jotta ei olisi niin kuolema seuraava aamu, mutta en ole koskaan mitään ssri:tä syönyt.
Konsultoi lääkäriä esim klotriptylin ja tuon ssri:n yhteisvaikutuksesta väsymykseen. Veikkaisin, että tuo klo nyt ainakin väsyttää ihan h*lvetisti.
Niin ja se klotriptyl mite on miedompi versio vain isoveli klotriptylistä, eikä siten ihme, jos nyt on koomassa. Jos lopetat sen käytön niin ei varmasti saa myöskään unta, koska se bentsoelementti siinä aiheuttaa riippuvuutta osaltaan eli se pitäisi titrata periaatteessa pois.
Juttele lääkärillesi, jooko.
Seuraavaa essitalopraamikeskustelua odotellessa. Kukahan näistä hyötyy?
Vierailija kirjoitti:
Ei palstalla voida ottaa kantaa sinun lääkitysasioihin. Hoitavaan lääkäriin yhteys jos lääkityksestä on kysyttävää. Kannattaa myös katsoa lääkkeen pakkausseloste, siinä on lista sivuvaikutuksista.
Raivostuttavaa kuinka robotteja suomalaisia nykyään ovat. Emme voi edes enää puhua vapaasti ka ilmaista itseämme. Tottakait me puhutaan keskenämme asioista!! En ihmettele kun ihmisillä on yksinäinen olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta ainakin minun lääkärini myönsi kysyttäessä ihan suoraan ettei kukaan tiedä millä tavalla ssri -lääkkeet vaikuttavat, ja oikeaa annostusta on mahdotonta sanoa, koska lääkkeen vaikutuksia ei voida millään tavoin mitata
Lääkäri on hoidon sinulle aloittanut ja on siitä vastuussa. En suosittele omin päin muuttamaan lääkityksiä.
Miksi ei saisi keskustella?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kärsii ahdistuksesta, SSRI-lääkkeet usein käytön alkuvaiheessa pahentavat ahdistusta. Sitten kun käyttää pidempään, ne selvästi lieventävät ahdistusta. Lääkäreiden pitäisi enemmän varoittaa tästä. Tuo alkuvaiheen ahdistus voi tulla kyllä melkoisena järkytyksenä.
Tämä ei nyt ole mitään muuta kuin henkilökohtainen anekdootti, mutta tunnen useamman ihmisen, jotka ovat SSRI:tä syöneet ja ihan kaikki ovat muuttuneet sen myötä flegmaattisiksi, ilmeettömiksi ja turvonneet. Motivaatio minkään tekemiselle vähentynyt ja kummiskin negatiiviset ajatukset kolkuttaa takaraivossa.
Kutsun sitä zombiuttamiseksi, kun en muutakaan keksi kuvaamaan sitä lopputulosta. Kaikki ovat myös löytäneet lopulta avun toisenlaisista lääkkeistä (mt-ongelmiin).
Ei varmasti palstalla kukaan voikaan antaa mitää tarkkoja neuvoja, mutta varmasti on ihmisillä kokemuksia noista lääkkeistä, onko tuo h*lvetillinen väsymys vaan alkuun sivuoire, vai voiko se jäädä pysyväksi. Tottakai puhun asiasta psykiatrin kanssa sitten kun mulla seuraava aika on, mutta lääkärit tuppaavat hyssyttelemään sivuoireista. Psykiatrikin väitti että tästä Escistä ei tule mitään sivuoireita, muuta kuin että seksihalut lähtee. Mulla ei ole varaa ottaa ylimääräisiä käyntejä hänelle ja haluaisin tottakai päästä takaisin työkuntoon ja palaamaan töihin, koska kelan sairaspäiväraha on niin pieni ettei sillä yksin asuva kovin hyvin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaa essitalopraamikeskustelua odotellessa. Kukahan näistä hyötyy?
Ei ainakaan lääketehtaat
Olen kokeillut 5 mas. lääkettä.
Vaikutukset, pöhnä ja armoton refluksi.
Tänään olen saanut kuulla, että terapiahakemukseni on hyväksytty.
Voin aloittaa terapeutin etsimisen.
Mas. lääkkeitä ei mulle enää määrätä
enkä niitä ottaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri on hoidon sinulle aloittanut ja on siitä vastuussa. En suosittele omin päin muuttamaan lääkityksiä.
Minä taas suosittelen kuuntelemaan vain ja ainoastaan omia tuntemuksia niin kauan kun kyseisen lääkkeen vaikutuksille ei ole olemassa mitään muutakaan arviointitapaa