Huimaus - niskaperäistä, aivoista vai korvista tulevaa?
Moi.
Minulla on nyt ollut huimausta ainakin kuukauden verran joka päivä 24/7, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Huimaus on laivankansimaista keinuttava tunnetta, EI pyörittävää. On myös ihan merisairas olo.
Fysioterapeutti uskoo että tulee niskasta sillä hän löysi jotain jumi kohtia, ja tiedän itsekin, että ennen tätä huimausta minulla oli taipumus olla tietokoneen ääressä monia tuntia huonossa asennossa. Mutta sitten taas yksi lääkäri sanoo että korvapolille tämä asia kuuluisi, ja toinen lääkäri sanoo että neurologille.
Onko kellään ollut vastaavaa? Jos on, niin kertoisitko että mistä se johtui? Alan olla jo aika epätoivoinen kun mistään ei saa selvyyttä ja tämä huimaus on kuitenkin todella toimintakykyä rajoittavaa.
Kommentit (15)
Kannattaa kotona varovasti ihoöljyä laittaa topsipuikkoon ja sillä puhdistaa korvia, tai terveyskeskukseen varata aika korvien huuhteluun. Helpoin lähteä tuosta. Korvissa on tasapainoelimet, ja vaikkukerros voi olla ärsyttämässä näitä. Tai korvissa voi olla tulehdusta/ haavaumaa.
Kannattaa toki myös venytellä ja hoitaa jumit kuntoon ihan yleisen terveyden vuoksi.
Piirtohommissa niskat ja hartia. Sitä varten hankin aikoinaan sen kipukoukun.
Sinulle on tullut paha asentovirhe monta tuntia kestävästä huonosta asennosta. Siitä on voinut seurata selkärankakanavan ahtautuma. Aloita röntgenlääkäristä.
Saitko lähetteen korvapolille tai neurologille?
Itsellä on ollut paljon niskajumeja ja joskus korvat täysin tukossa ilman huimausta. Silloin kun huimausta on ollut niin sille on ollut muu syy.
Paheneeko huimaus kun pään asento vaihtuu? Eli vaikka jos menet makuu asentoon niin huimaa hetkellisesti enemmän. Samanlainen olo kun laivalla ollessa eli vähän oksettaa...?
Fysioterapeutti, lääkäri 1 ja lääkäri 2 voivat kaikki olla oikeassa, mutta kukaan heistä ei voi olla varma, mistä huimaus johtuu, ellei asiaa tutkita tarkemmin. Huimaus voi johtua korvasta, koska tasapainoelin on käsittääkseni juuri korvassa. Toisaalta niskajumi voi vaikuttaa pään alueella aikalailla kaikkeen, joten huimaus voi johtua myös niskasta. Lisäksi hermosto voi vaikuttaa moneen asiaan jollain vähän monimutkaisemmalla mekanismilla.
Kuvia siitä, kuinka korvissa kaarikäytävien kiteet saadaan liikkeelle:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/171568/Mutanen_Mikko.pdf?…
Hyvänlaatuinen asentohuimaus
Minulla oli sama tilanne kuin ap:llä. Kuulostelin sitä toista kuukautta, kun mitään muita oireita ei ollut. Vain tuo heitehuimaus ja laivankansikävely. Sitten kyllästyin, kävin lääkärissä ja hän kehoitti menemään fysioterapeutille. Kävin ja sain hyvät, yksinkertaiset jumppaohjeet ja niillä se hävisi parissa viikossa. Mulla on ollut vasemmalla puolella niska ja olkalihas jumissa. Nyt koitan muistaa jumpata ainakin kerran päivässä, ettei tulisi uudestaan.
Niska ja lihakset. Kylmyys. Ehkä myös verenpaine osalla hetkellisesti, jos on salamiakkia ja stressiä tms. Entä tyyny ja ergonomia. Koneella istutaan pitkään? Joillakin voi olla neurologista ja ei-vakavaa, ehkä valoa voi himmentää. Lääkkeestä voinut tulla hetkellistä tai joku piikkihaitta. Se mene ohi tai tunnustelemalla tiedät, onko lihasjumia. Entä puutoksia tai vitamiinit. Muitakin pyörryttää hieman joskus.
Saako kysyä, kuinka paha tuo huimaus oli sinulla? Ja tuntuiko se maatessakin?
Katso youtubesta Epleys maneuver, auttaa todellakin ns hyvälaatuiseen asentohuimaukseen. Kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä, kuinka paha tuo huimaus oli sinulla? Ja tuntuiko se maatessakin?
En ole ap, mutta mulla on välillä ihan julmettua huimausta jonka uskon olevan niska / hartiaperäistä koska tuo ilmaantuu käytännössä aina vain silloin kun on tullut ihan liikaa jumitettua netissä ja tietenkin täysin epäergonomisissa asennoissa. Ja mulla siis se on just tuollaista "merisairautta" eli maailma keinuu ja vähän oksettaakin tai pikemminkin heikottaa sekä tuntuu kuin kävelisi pitkin seiniä. Lisäksi istuessakin saattaa tuntua tuon keinahtelun lisäksi siltä kuin tuoli kaatuisi alta. Silloin on yleensä jo pakko päästä pitkälleen ja jonkun aikaa se huimaavan heikottava tunne jatkuu maatessakin, mutta siinä se rauhoittuu sitten.
Siksikin koen tarpeelliseksi mennä maate koska olen onnistunut saamaan paniikkikohtauksenkin muutamaan kertaan tuon huimaavan olon takia ja peiton alla maatessa on jotenkin turvallinen olo kun tietää ettei voi kaatua eikä lyödä päätään jne vaikka ei tuo huimaus koskaan sellaista ole aiheuttanutkaan saati että oikeasti taju menisi. Se vaan on pelottavan tuntoista ennen kuin siihen sopeutuu ja tottuu.
Tämä yläselkä / niska / hartia-vaivaisuus on itsellä kestänyt jo pari vuosikymmentä joten siihen on tavallaan tottunut ettei hyvää päivää oikeastaan ole olemassakaan. Joo, pitäisi vähentää kyllä tätä ruudun tuijottamista ihan minimiin.
. Lisäksi hermosto voi vaikuttaa moneen asiaan jollain vähän monimutkaisemmalla mekanismilla.
Neurologille kannattaa mennä. Voi olla monia hermoston tiloja/sairauksia, jotka aiheuttavat huimausta.
Mulla se oli hartiat. Olivat tosi pahasti jumissa ja kai kaularangan nikamissakin oli tulehdusta. Pyörrytti niin, etten pysynyt pystyssä, kaaduin aina ja vain oikealle. Reumakin on, joten se varmaan vaikutti.
Lääkäri sanoi silloin, että jossain hartia/niskaseudullakin on jotain tasapainoon liittyviä elimiä, en muista enää tarkkaan.
Oli tosi pelottavaa, mutta meni parissa päivässä ohi