Iso ongelma. Olen itse 50-vuotias ja samaan aikaan mun isäni 76-vuotta kuvittelee olevansa saman ikäinen. Mitä tehdä?
Ei mee jakeluun että on aika iäkäs. Elelee ajassa jolloin oli työelämässä ja lapsenlapsi oli syntynyt siis ja tää lapsenlapsi on nyt 26-vuotias. Onko isällä Alzheimer vai muita ongelmia?
Kommentit (14)
Olet siis isäsi sisko tai kaksonen!
Millä tavoin tämä viiskymppiseksi itsensä mieltäminen tulee esiin?
Jos isäsi on hyväkuntoinen, niin ei hänen ikänsä perusteella tarvitse alkaa käyttäytymään kuin vanhus. Oma isäni tekee raskaita metsätöitä vielä 70v. Tykkää niistä, menee harrastuksena.
Siis on sanonut olevansa nuorempi. t.ap
En ymmärrä ap. ongelmaa.
Ja missä ihmeen muotissa tai ajassa isäsi pitäisi elää.
Joku 50v voi todella olla "vanha" ja hyvin sairas ja vastaavasti joku 95v Aira Samulin hyvässä kunnossa ja pää pelaa kuin parta veitsi.
Ja monet maan johtajat ovat usein yli 70v.
esim. Trump 74v ja Putin lähes 70v Sauli Niinistö 71v.
Ja jos isäsi saa elää pitkän elämän, niin edessä voi olla vielä 30v.
Mummini eli 98v ja vain pari viimeistä vuotta oli hoidossa, sitä ennen oli kotona ja teki ruuat ja pesi pyykit ja seurasi aikaansa.
Vierailija kirjoitti:
Jospa lääkäri on sanonut, hänen olevansa ikäistään paremmassa kunnossa esim. kunto kuin 50v. ei sairauksia, verenpaineet ja kolestrolit hyvät jne.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, jos isäsi on 76v niin hän sanoo olevansa 54v.
Vai, onko hänen vointinsa ja kuntonsa kuin viisikymppisellä?
No pistä äijä holhoukseen jos olet niin huolissasi.
Isäni sanoi aina ollessaan jo yli yhdeksänkymppinen, ettei millään usko olevansa niin vanha.
Viittaa muistisairauteen jos elää väärässä ajassa. Kysy häneltä mikä vuosi nyt on.
Missä tilanteesssa on sanonut? Jos siis oikeasti uskoo olevansa 50-v ja elävänsä siis vuotta 1993 niin sanoisinko, että muistisairautta pukkaa. Jos on sanonut, että on ssiinä kunnossa (lääkärin mukaan?) kuin olisi viisikymppinen, niin anna olla. Jos taas uskoo, että koska lääkäri sanoi että oon 50-v niin sitten olen, niin voi kanssa olla huolestunut. Jollei siis ole perusolemisellaan hieman tyhmä ja yksinkertainen jo valmiiksi.
Mun yhdellä tutulla oli aivokasvain ja sen vuoksi hänellä pyyhkiytynyt monta vuosikymmentä elämästään ihan kadoksiin. Suuttui mulle, kun kerroin kuka olen. "Sini on meidän naapurin 7-vuotias tyttö ja meidän Maijan paras kaveri!" Niinpä. Minkäs sille voi. Ei voitu hoitaa, joten kuolikin sitten muutaman kuukauden kuluttua.
Miten sun isän juttu käytännössä siis näkyy? Onko menossa töihin? Kyseleenkö "vauvan" vointia? Kuka on Suomen presidentti?
Minulla on päinvastoin: isä on 74v, ja ihan hyvässä kunnossa mutta lukittautuu kotiinsa ja erakoituu koska ”minä olen jo niin vanha etten enää jouda”. Ihan hyvässä kunnossa fyysisesti mutta varmaan jokin masennus päällä. Olen yrittänyt sanoa että kyllä 74-vuotiaanakin voi harrastaa ja matkustaa jos vaan haluaa ja on terve.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on päinvastoin: isä on 74v, ja ihan hyvässä kunnossa mutta lukittautuu kotiinsa ja erakoituu koska ”minä olen jo niin vanha etten enää jouda”. Ihan hyvässä kunnossa fyysisesti mutta varmaan jokin masennus päällä. Olen yrittänyt sanoa että kyllä 74-vuotiaanakin voi harrastaa ja matkustaa jos vaan haluaa ja on terve.
Tuo voi olla masennusta, mutta myös muistisairaus voi alussa oireilla noin. Kun ihminen huomaa, ettei enää muista asioita niin kuin ennen, hän voi alkaa vältellä ihmisiä ja eristäytyä, koska ei halua että muut huomaavat muistiongelmat. Muistisairauteen kuuluu myös aloitekyvyttömyys. Saisitko isäsi muistihoitajan vastaanotolle? Voit soittaa hoitajalle itse ja hän voi lähettää kutsun vaikka sillä verukkeella, että kaikki 75-vuotiaat testataan.
No ongelmia on hahmottaa ikänsä.