Vapaaehtoisesti lapsettomat! Mikä on teidän reheellinen mielipiteenne lapsiperheistä?
Sosiaalisen median keskustelujen perusteella lapsiperheet ovat monien mielestä vain sietämätön riesa, itsekkäitä, vanhoillisia ja että lapsia haluavat ihmiset pahoja ympäristöterroristeja jne. Sitten puhutaan paljon myös siitä, että lapsiperheelliset eivät ole onnellisia ja he elävät denialismissa kun hankkivat lapsia.
Miten te siis oikeasti suhtaudutte lapsia hankkineisiin ihmisiin?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Aika neutraalisti suhtaudun, tosin vahan kohotin kulmakarvoja kun kollega ilmoitti etta he ovat taas raskaana - lapsia kun loytyy ennestaan jo kolme, eika loputtomalle lisaantymiselle ole uskonnollisia syita. No anyway, ehka vaan pitavat lapsista ja haluavat ison perheen.
Ystavapiirissa on lahes ainoastaan lapsiperheita, kylailemme kylla heidan luonaan ja "kestamme" heidan lapsiaan pienina annoksina, mutta mieluummin tapaamme ilman lapsia.
Mun kotiin lapset ovat tervetulleita vain poikkeustapauksissa, mulla on iso koira joka ei pida lapsista enka halua lukita sita (mun perheenjasenta) yksin johonkin huoneeseen lasten vierailun ajaksi, eli mulle oma koira on tarkeampi kuin toisten lapset.
Mikä on mielestäsi ainoa oikea laspsimäärä?
No mita nyt naita ymparilla lisaantyneita katsoo, niin yksi tai kaksi nayttaisivat olevan yleisempia maaria.
Mun mielestahan ainoa oikea lapsimaara on nolla, tietysti kun olen vela. :)
Mutta en tata mitenkaan yleisena totuutena saarnaa, jokainen saa tietysti lisaantya niin paljon kuin haluaa.
Lapsiperheitäkin on monenlaisia. Itse suhtaudun myönteisesti sellaisiin lapsiperheisiin, joissa lapset ovat hyvin kasvatettuja ja rakastettuja, eivätkä kiusaa muita lapsia tai koko ajan häiritse vanhempia, kun he esim. keskustelevat muiden kanssa. Lapsille annetaan aikaa ja heidän kanssaan touhutaan ja mikä tärkeintä: vanhemmat antavat itse hyvää esimerkkiä omalla käytöksellään.
On myös lapsiperheitä, joissa vanhemmat koko ajan valittavat väsymystään ja ovat tyytymättömiä. Lapsista ei huolehdita eikä heitä kasvateta kunnolla. Tällaisen lapsiperheen seurassa oleminen on yhtä tuskaa ja heidät kyllä huomaa kun he liikkuvat yleisissä paikoissa. On vaikea yrittää rajoittaa lapsen netti- ja peliaikaa, jos itse on koko ajan kiinni kännykässä tai patistella lapsia ulkoilemaan kun itse lojuu aina sohvalla.
Riippuu täysin vanhemmista. Hyvää ja huonoa. Itse olen hieman vaikeassa tilanteessa henkisellä puolella valintani kanssa, sillä olen arvoiltani hyvin konservatiivinen muuten. Harmittaa, että en pysty kantamaan korttani kekoon lapsiasiassa. Hedonismi vie kuitenkin voiton. Nyt tulot 90-100te vuositasolla ja varmaan tippuisi puoleen tuosta jos lapsia saisin.
Ei minulla ole mitään mielipidettä. Lapsiperheitäkin on niin monenlaisia.
Että niillä on koko ajan tosi kurjaa ja ikävää. Siksihän velat ei lapsia tee.
Olen vapaaehtoisesti lapseton ja ihmettelen muutamaa asiaa kuten että miksi he ovat lapsen hankkineet? Miksi he asuvat saman katon alla?
Ja sitten ärsyttää se kun he saavat makoilla kotona ja minä työssäkäyvänä ihmisenä kustannan sen lystin.
Vierailija kirjoitti:
Olen vapaaehtoisesti lapseton ja ihmettelen muutamaa asiaa kuten että miksi he ovat lapsen hankkineet? Miksi he asuvat saman katon alla?
Ja sitten ärsyttää se kun he saavat makoilla kotona ja minä työssäkäyvänä ihmisenä kustannan sen lystin.
Miten näitä asioita pitäisi sitten hoitaa? Kielletään vanhempainvapaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ärsyttää se kun he saavat makoilla kotona ja minä työssäkäyvänä ihmisenä kustannan sen lystin.Miten näitä asioita pitäisi sitten hoitaa? Kielletään vanhempainvapaat?
Vanhempainvapaat pitäisi kieltää.
Jokaisen tulisi itse elättää omat jälkeläisensä.
Minua ärsyttää olla lompakkona lapsiperheille.
Riippuu siitä lapsiperheestä.
Yleisesti mielipiteeni on neutraali.
Mutta...
En kuitenkaan pidä tästä vallalla olevasta ininästä kun lapsiperheillä menee niin huonosti ja kuinka lapsiperheitä kohdellaan kaltoin. Minusta tuolloin olisi lapsiperheellä se peiliinkatsomisen paikka ja ymmärtää mistä ne negatiiviset jutut voi saada alkunsa.
Lasten samoin kuin aikuisten tulee käyttäytyä hyvin varsinkin julkisilla paikoilla ja kun niitä tapoja opetellaan niin ehkä pitäsi se rima olla alempana esim. mäkkäriosastolla eikä ns. vähän paremmassa tilausruokaravintolassa. Jokaisella pitäisi olla oikeus nauttia elämästä ja olemassaolostaan mutta tähän kyllä kaivataan rauhallisuutta ja kompromissikykyä sekä vähän pidempää pinnaa. Ja mikä tärkeintä unohtaa se turha mielensäpahoittaminen.
Lapsettomana perheenä vähän sieppaa se että kun lapsiperhetuttuja tapaa niin se on aina me joiden odotetaan liikkuvan. Missä on vastavuoroisuus? Vai meneekö se lapsiveden mukana? Lisäksi yksi jännä juttu on myös se että kun se lapsiperhe sitten suvaitsee saapua kylään niin miksi ilmoitetaan vasta vähän myöhään tai vasta jälkikäteen että ai niin...meillä oli täläinen tarttuva pöpö ja inkapetteri oli tosi kipeä...et ei tartte ihmetellä jos se on sitte seuraavaksi teillä.
Että summasummarum. En kyllä taidakaan enää ihmetellä miksi moni lapseton pitää lapsiperheisiin yhteyttä vain somessa.
Ei mitään erityistä mielipidettä. En pidä lasten aiheuttamasta melusta, mutten tee siitä muiden ongelmaa. Lapsiperheiden seura on ihan mukavaa jos lapsista oikeasti pidetään, sellaisten vanhempien seurassa on kyllä epämukava olo jotka vain tiuskivat lapsilleen, ei ole mun mielestäni reilua niitä mukuloita kohtaan. Itseään muita parempina pitävistä ihmisistä en pidä, oli syy mikä hyvänsä.
Lapset on mahtavia.
Kunhan eivät ole omia.
20v töissä lastensuojelulaitoksissa ja ihan paras työ mulle, mutta että olisi omia?
Näää. Liian mukavuudenhaluinen omaa elämää stressiin hajottamaan ja haluan kuitenkin elää lopulta ihan itselleni vaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku oikeasti näin harhainen? Et sitten osaa tehdä eroa luku- ja kirjoitustaidottoman ja heitä tulevaisuudessa elättävän lapsen välillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia hankitaan silkasta itsekyydestä tyydyttämään omaa läheisyyden kaipuuta ja poistamaan yksinäisyyttä.
Eli lisääntyminen on paha asia ja pitäisi lopettaa kokonaan?
Voimmeko rehellisesti haikailla jatkuvaa väestönkasvua tilanteessa, jossa kehitysmaiden väestönkasvusta ollaan huolissaan?
Miksi se luku- & kirjoitustaitoinen ansaitsee mielestäsi ennemmin elää kuin taidoton?
Todellisuudessahan tuo kirjoitustaitoinen kuormittaa tätä planeettaa taidotonta enemmän, taidostaan johtuvan leveämmän elintason ja tapojen seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ärsyttää se kun he saavat makoilla kotona ja minä työssäkäyvänä ihmisenä kustannan sen lystin.Miten näitä asioita pitäisi sitten hoitaa? Kielletään vanhempainvapaat?
Vanhempainvapaat pitäisi kieltää.
Jokaisen tulisi itse elättää omat jälkeläisensä.
Minua ärsyttää olla lompakkona lapsiperheille.
No ei todellakaan pidä. Vanhempien on hyvä olla lastensa kanssa kun ovat pieniä.
No ainakin vastauksien ja yläpeukkojen petusteella, lapsettomat vihaavat lapsiperheitä ja toivovat heille pahaa.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin vastauksien ja yläpeukkojen petusteella, lapsettomat vihaavat lapsiperheitä ja toivovat heille pahaa.
Se on tuo Viha -sana kärsiny netin takia aika inflaation.
Toinen on Raivo.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä lapsiperheestä.
Yleisesti mielipiteeni on neutraali.
Mutta...
En kuitenkaan pidä tästä vallalla olevasta ininästä kun lapsiperheillä menee niin huonosti ja kuinka lapsiperheitä kohdellaan kaltoin. Minusta tuolloin olisi lapsiperheellä se peiliinkatsomisen paikka ja ymmärtää mistä ne negatiiviset jutut voi saada alkunsa.
Lasten samoin kuin aikuisten tulee käyttäytyä hyvin varsinkin julkisilla paikoilla ja kun niitä tapoja opetellaan niin ehkä pitäsi se rima olla alempana esim. mäkkäriosastolla eikä ns. vähän paremmassa tilausruokaravintolassa. Jokaisella pitäisi olla oikeus nauttia elämästä ja olemassaolostaan mutta tähän kyllä kaivataan rauhallisuutta ja kompromissikykyä sekä vähän pidempää pinnaa. Ja mikä tärkeintä unohtaa se turha mielensäpahoittaminen.
Lapsettomana perheenä vähän sieppaa se että kun lapsiperhetuttuja tapaa niin se on aina me joiden odotetaan liikkuvan. Missä on vastavuoroisuus? Vai meneekö se lapsiveden mukana? Lisäksi yksi jännä juttu on myös se että kun se lapsiperhe sitten suvaitsee saapua kylään niin miksi ilmoitetaan vasta vähän myöhään tai vasta jälkikäteen että ai niin...meillä oli täläinen tarttuva pöpö ja inkapetteri oli tosi kipeä...et ei tartte ihmetellä jos se on sitte seuraavaksi teillä.
Että summasummarum. En kyllä taidakaan enää ihmetellä miksi moni lapseton pitää lapsiperheisiin yhteyttä vain somessa.
No eiko tuo nyt ole ihan loogista. Jos on pienia lapsia niin pitaisi pakata vaihtovaatteet, leluja, mahd. vaippoja, jotain pienelle sopivaa syomista, ja joko ahdata kaikki rattaisiin tai autoon.
Kun taas mina paasen sinne lapsiperheen luo heittamalla takin niskaan ja lahtemalla.
En ma ainakaan kaipaa mitaan "vastavuoroisuutta", vaan se liikkuu jonka on helpompi liikkua. Tama nyt on ainakin mun ystavapiirissa ihan normaali kaytanto, ei meilla lasketa kuinka monta kertaa toinen on ollut toisen luona.
Samoten useasti on peruttu kylailyja just koska "inkapetteri" on ollut kipeana ja on viela tartuntavaara. Tama on myos ihan normaali kaytanto.
T: Vela
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tuo Viha -sana kärsiny netin takia aika inflaation.
Toinen on Raivo.
Ehkei viha, mutta hyvin negatiivisesti kuitenkin.
Seuraavaksi "raaka" kommetti, jota pahoiteltava jo nyt.
Niitä ihmisiä, jotaka avioituivat ja hakkivat perheen 25-30 vuotiaina ovat mielestäni toimineet "koska niin kuuluu". Tiedän myös perheitä, joidenka vanhempien elämänhistoriian kuuluu muutakin kuin "lapsiperhe-idylin" toteuttamista. Mielestäni näiden jälkimmäisten lapset ovat kaikinpuolin hauskempia.
Summarum: Pidän perheellisistä ihmisistä, jos heidän elämäänsä kuuluu myös oman itsensä ja omien intohimojensa toteuttaminen. Lammasmaisesti elämää toteuttavat eivät vaan ole ihmisinä mielenkiintoisia.
Haluaisin (n38v) perheen miesystäväni (47v) kanssa, jos keskinäinen meininkimme varmasti pysyisi näin hyvänä ja voisimme molemmat jatkaa omien intohimojemme parissa - lapsesta huolimatta
Lukematta muiden kommentteja (jotteivät alitajuisesti vaikuta omaan vastaukseeni): muilla ihmisillä ei ole juurikaan vaikutusta arkeeni, olivat sitten perheellisiä tai eivät. Jokainen elää kuitenkin omaa elämäänsä, eikä siihen pitäisi sukulaisten, ystävien, naapureiden tai varsinkaan tuntemattomien päätökset tai mielipiteet vaikuttaa.
Itse en ole liion koskaan pitänyt lapsista, eivätkä hyväkäytöksisetkään saa minulta mitään ”bonuspisteitä”. Mutta samalla myöskään esim. äänekkäät lapset eivät ärsytä yhtään sen enempää kuin mölisevät juopot tai huutonauraa räkättävät teinitkään. Eikä lasten tekemä sotku ärsytä yhtään eri tavalla kuin koiran aiheuttama, jne.
Eli sanoisin olevani suht neutraali? Sen suurempaa kiinnostusta lapsiperhetodellisuutta kohtaan ei ole, mitä nyt Marja Hintikka Live oli oikeasti mielenkiintoista katsottavaa sellaisesta ”jotkut oikeasti elää näin joka päivä” -vinkkelistä. :D