Oon raskaana (14v)
Moi. Onko täällä saman kokeneita jotka on tullu alaikäisenä raskaaks? Hävettää ihan sikana tää mut tein raskaustestin mun poikakaverin kaa 3 päivää sit ja se näytti positiivista.. löysin tän foorumin ku googlettelin vauva juttuja äsken ja päätin kysyä neuvoa.
En oo puhunut kenellekkään tästä vielä.. hävettää ja pelottaa vaan paljon.. teenkö abortin? Ja miten uskallan kertoa tästä mun vanhemmille.. poikakaveri on 17..... :/
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta, että jopa näihin ketjuihin, joissa lapset ovat tulleet raskaaksi, tulee näitä abortti=m u rha öyhöttäjiä. Ap on lapsi, hän ei voi saada lasta. Ja sikiö on vielä herneen kokoinen todennäköisesti, sillä ei ole käsiä tai jalkoja, se näyttää herneeltä, se EI OLE ihminen.
Kyllä se on ihminen.
Ihanaa nähdä ihmisiä jotka tajuavat abortin olevan HARKITTU MURHA!
Vierailija kirjoitti:
Sairasta, että jopa näihin ketjuihin, joissa lapset ovat tulleet raskaaksi, tulee näitä abortti=m u rha öyhöttäjiä. Ap on lapsi, hän ei voi saada lasta. Ja sikiö on vielä herneen kokoinen todennäköisesti, sillä ei ole käsiä tai jalkoja, se näyttää herneeltä, se EI OLE ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14 on liian nuori harrastamaan seksiä ja vielä epäkypsempi tulemaan äidiksi. Tee paras ratkaisu ja hakeudu aborttiin HETI. Älä pilaa omaa ja lapsen elämää pitämällä lapsen vaikka kuinka painostettaisiin joltain taholta tunteisiin vetoamalla. Pyydän!
Abortti tuhoaa lapsen elämän kokonaan ja pysyvästi, eikä se äidillekään hyvää tee. Abortin glorifioiminen ja ihannoiminen "parhaana ratkaisuna" on ihan sairasta.
Huom! Järkeä kommentointiin, kiitos. Nyt on kyse 14v LAPSESTA, joka ei pysty huolehtimaan edes itsestään saati sitten lapsestaan. 14v ei ole millään tasolla kypsä äidiksi eikä hän pysty ottamaan sellaista vastuuta eikä sellaista vastuuta hänelle pitäisi sälyttää. Haliatteko te oikeasti taas yhden yhteiskunnan tuilla koko elämänsä elävän, mahdollisesti päihteitä käyttämään alkavan (kun on pilannut ensin elämänsä ja tajuaa sen myöhemmin) tähän maahan? Näitä tapauksia on aivan riittämiin jo, olen työskennellyt näiden parissa.
Ei lapsen saaminen teininä tarkoita, että päätyisi käyttämään päihteitä tai elämään koko elämänsä tuilla. Ihan hyvin voi myös valita päihteettömän elämän ja töissä käymisen siinä missä kaikki muutkin. Ja miten lapsen saaminen muka pilaa elämän? Koulusta voi hyvin pitää taukoa ja valmistua sitten vaikka vuotta myöhemmin, ei nuorena ole mikään kiire mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro vanhemmille. Lähetä äidillesi vaikka viesti, jos jännittää sanoa suoraan. Tai kerro terveydenhoitajalle ja pyydä että se soittaa kotiin. Valitse abortti. Se on sinun iässäsi ainoa oikea ratkaisu. Uusia lapsia tulee sitten kun niitä haluat. Abortoidun lapsen elämää ei kannata pohtia yhtään sen enempää kuin niiden munasolujen, jotka joka kuukausi jäävät käyttämättä ja ilmenevät sulla kuukautisina.
Munasolu on eri asia kuin elävä ihminen. Todellakin kannattaa pohtia myös sitä elämänsä menettävää.
No jos raskaus on alkuvaiheessa niin mitään "elävää ihmistä" ei kyllä vielä ole, eikä Suomessa tai muuallakaan maailmassa sellaista abortoitaisikaan. Ihmiset ei lisäänny niin että heti kun siittiö munasolua hipaisee niin poks äidin kohtuun materialisoituu joku täysikasvuinen pikku homonculus. Alkion ja sikiön kehitysvaiheista on ihan hyviä kirjoja ja webbisivuja olemassa jos kiinnostaa.
Näin ihminen kehittyy. Hipaisu ei riitä. mutta kun kohdussa kasvaa elävä ihmisen alku, se on ihminen. Ei voi sanoa, että ihmisyys alkaa jossain vaiheessa. Kyllä se alkaa juuri silloin, kun raskaus alkaa. Onhan joskus tarpeen keskeyttää raskaus, mutta ei nuorellekaan saa sanoa, että ei ollut vielä mitään lasta/ ihmistä. Se on valehtelua ja jossain vaiheessa totuus alkaa painaa mieltä. Jotenkin muuten se asia täytyy hoitaa. Jos ei ole muuta mahdollisuutta kuin abortti, täytyy saada apua ja mahdollisuus käsitellä se miksi joku ihminen kuoli ja miten siitä pääsee yli. Miten voi antaa itselleen anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Sain lapsen ollessani ikäisesi.
Tämä siksi, että piilottelin raskautta aivan viimeisille viikoille asti koska en uskaltanut kertoa kenellekkään ja silloin oli jo liian myöhäistä keskeytykselle.Parempi toimia pian.
Ja jos nyt olet oikeasti 14 ja tuossa tilanteessa, niin älä kuuntele ainoatakaan neuvoa täällä lapsen pitämisestä puolesta tai vastaan, kyse on ensisijaisesti sinun elämästäsi ( lapsen jos päädyt sen pitämään).
Voin omasta kokemuksestani sanoa, että en kuitenkaan suosittele äitiyttä kovin nuorena: oma kasvaminen vielä kesken ja ( riippuen myös tukiverkoista/niiden puutteesta) monet nuoruuden kokemuksista kokematta. Jos taas päädyt pitämään lapsen niin siitäkin kaikesta kyllä selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14 on liian nuori harrastamaan seksiä ja vielä epäkypsempi tulemaan äidiksi. Tee paras ratkaisu ja hakeudu aborttiin HETI. Älä pilaa omaa ja lapsen elämää pitämällä lapsen vaikka kuinka painostettaisiin joltain taholta tunteisiin vetoamalla. Pyydän!
Abortti tuhoaa lapsen elämän kokonaan ja pysyvästi, eikä se äidillekään hyvää tee. Abortin glorifioiminen ja ihannoiminen "parhaana ratkaisuna" on ihan sairasta.
Huom! Järkeä kommentointiin, kiitos. Nyt on kyse 14v LAPSESTA, joka ei pysty huolehtimaan edes itsestään saati sitten lapsestaan. 14v ei ole millään tasolla kypsä äidiksi eikä hän pysty ottamaan sellaista vastuuta eikä sellaista vastuuta hänelle pitäisi sälyttää. Haliatteko te oikeasti taas yhden yhteiskunnan tuilla koko elämänsä elävän, mahdollisesti päihteitä käyttämään alkavan (kun on pilannut ensin elämänsä ja tajuaa sen myöhemmin) tähän maahan? Näitä tapauksia on aivan riittämiin jo, olen työskennellyt näiden parissa.
Ei lapsen saaminen teininä tarkoita, että päätyisi käyttämään päihteitä tai elämään koko elämänsä tuilla. Ihan hyvin voi myös valita päihteettömän elämän ja töissä käymisen siinä missä kaikki muutkin. Ja miten lapsen saaminen muka pilaa elämän? Koulusta voi hyvin pitää taukoa ja valmistua sitten vaikka vuotta myöhemmin, ei nuorena ole mikään kiire mihinkään.
Niimpä. Voihan 30 vuotiaskin kauan lasta halunnut nainen olla myöhemmin narkkari. Huumedeinkäyttö ja huonot elämän valinnat ei ole syy aborttiin. Huonot elämän valinnat ei ole lapsen vika!
Mene keskustelemaan kouluterkkarin kanssa, ei kannata liikaa lukea mitään nettifoorumeiden juttuja, täällä on vaan trolleja ja hörhöjä. Terkka osaa ohjata eteenpäin eikä tuomitse jos on yhtään ammattilaisen puolikaskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro vanhemmille. Lähetä äidillesi vaikka viesti, jos jännittää sanoa suoraan. Tai kerro terveydenhoitajalle ja pyydä että se soittaa kotiin. Valitse abortti. Se on sinun iässäsi ainoa oikea ratkaisu. Uusia lapsia tulee sitten kun niitä haluat. Abortoidun lapsen elämää ei kannata pohtia yhtään sen enempää kuin niiden munasolujen, jotka joka kuukausi jäävät käyttämättä ja ilmenevät sulla kuukautisina.
Munasolu on eri asia kuin elävä ihminen. Todellakin kannattaa pohtia myös sitä elämänsä menettävää.
No jos raskaus on alkuvaiheessa niin mitään "elävää ihmistä" ei kyllä vielä ole, eikä Suomessa tai muuallakaan maailmassa sellaista abortoitaisikaan. Ihmiset ei lisäänny niin että heti kun siittiö munasolua hipaisee niin poks äidin kohtuun materialisoituu joku täysikasvuinen pikku homonculus. Alkion ja sikiön kehitysvaiheista on ihan hyviä kirjoja ja webbisivuja olemassa jos kiinnostaa.
Joo, ihmisellä on erilaisia kehitysvaiheita ennen syntymää ja sen jälkeen, mutta kyllä kyseessä on elävä ihminen on ihan ensimmäisestä kehitysvaiheesta alkaen.
Vakava ketju muuttui heti uskisten temmellyskentäksi...
Ei muutaku aborttia tekemään. Varaa terveykeskukseen aika lääkärille. Sano aikaa varatessa, että kovia kipuja alavatsassa, niin ei tarvi hoitajalle mitään selittää. Sitten kerrot tilanteen lääkärille. Se lähettää sut toimenpiteeseen. Eikä kerro sun vanhemmille mitään.
Abortti on ainoa oikea vaihtoehto tilanteessasi. Eikä asia tule millään lailla sua tulevaisuudessa, usko mua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit tehä lapsen 10 tai jopa 20 vuoden päästä. Älä hukkaa nuoruuttasi.
Sitä abortoitua lasta ei enää saa takaisin. Hänen elämänsä jäi siihen.
No mitä helvettiä ap sitten pitäisi tehdä?
14 vuotias on vielä lapsi ja peruskoulu kesken, eikä tuon ikäisen pitäisi vielä kasvattaa toista ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vakava ketju muuttui heti uskisten temmellyskentäksi...
tunnen ateisteja jotka uskoo vahvasti abortin olevan tappo.
Jos abortti ei ole tappo/murha miksi ihmiset suree abortin tekemistä vielä vuosien jälkeen? Miksi asia painaa ikuisesti?
Jos abortti ei olisi kumpaakaan asian ei pitäisi häiritä millään tavalla🤔
Ai niin se on kello jo niin paljon, että Salkkarit loppui. Menepä sinä 14-vuotias raskaana oleva nyt nukkumaan jo. Ei ole hyvä että mielikuvitus laukkaa näin myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin mene terveydenhoitajalle puhumaan. Että saat tukea. Toiseksi kerro äidillesi vaikka se jännittääkin. Tarvitset apua nyt. Tiedätkö koska saanut alkunsa? Abortti on mahdollinen 12 viikolle asti, mitä ennemmin sen parempi. Ehdit saada myöhemmin lapsen. Itselleni tehtiin abortti kun olin 20v, en olisi ollut vielä silloinkaan valmis. Myöhemmin sain 2 lasta. Silloin se oli kamalaa mutta siitä selvisi. Pyydä myös että pääset psykologin luo. Voimia!!! Ei maailma tähän lopu
Abortin saa myöhemmilläkin raskausviikoilla mutta silloin sitä ei saa tehdä kotona tabletilla vaan jäätävä sairaalaosastolle aborttisynnytyksen ajaksi.
Terv. Rv. 17 Abortin kokenut
Minä sain lapsen 15-vuotiaana, ja olin 14 kun tulin raskaaksi. Tyttäreni on nyt 10-vuotias ja olen kiitollinen siitä että painostuksesta huolimatta pidin hänet. Hän on minulle kaikkein rakkain ihminen koko maailmassa, enkä voisi kuvitellakaan elämää ilman häntä.
Ehdin käydä kasiluokan loppuun ennen hänen syntymäänsä, ja olin vuoden kotona ennen kuin menin ysille. Valmistuin siis yläasteelta vuoden verran "myöhässä" ja sen jälkeen kävin lukion (kolmessa vuodessa, eli tavoiteajassa). Nyt olen sairaanhoitaja :)
Suosittelemaan oman kokemukseni perusteella pitämään lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Jos abortti ei ole tappo/murha miksi ihmiset suree abortin tekemistä vielä vuosien jälkeen? Miksi asia painaa ikuisesti?
On myös runsain mitoin ihmisiä jotka eivät sure tai kadu.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain lapsen 15-vuotiaana, ja olin 14 kun tulin raskaaksi. Tyttäreni on nyt 10-vuotias ja olen kiitollinen siitä että painostuksesta huolimatta pidin hänet. Hän on minulle kaikkein rakkain ihminen koko maailmassa, enkä voisi kuvitellakaan elämää ilman häntä.
Ehdin käydä kasiluokan loppuun ennen hänen syntymäänsä, ja olin vuoden kotona ennen kuin menin ysille. Valmistuin siis yläasteelta vuoden verran "myöhässä" ja sen jälkeen kävin lukion (kolmessa vuodessa, eli tavoiteajassa). Nyt olen sairaanhoitaja :)
Suosittelemaan oman kokemukseni perusteella pitämään lapsen.
oletko lapsen isänkanssa yhdessä vielä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös runsain mitoin ihmisiä jotka eivät sure tai kadu.
Enemmän ihmiset katuu ja häiritsee oma abortti. Kaverini joka on sellaisen 2010 sanoi minulle "Lapseni olisi ollut tänä päivänä 9 vuotias"😓
Jos olet oikeasti 14-v. ja raskaana, älä ota tätä ketjua vakavasti. Joku pölvästi vaahtoaa aborttia vastaan ylenpalttisesti ja sekoittaa päätäsi turhaan tässä tilanteessa. Ota yhteys johonkin terveydenhuollon ammattilaiseen. Sieltä saat asiallisia vastauksia ja juuri sinulle sopivia näkökulmia tilanteeseen. He ovat hoitaneet tällaisia tilanteita ennenkin. Mutta toimi pian.