Muljuva patti rinnassa aivan rintalastan vieressä
Tämmösen löydöksen tein n. pari viikkoa sitten. Ei ole kipeä ja minulla on ollut mielestäni vastaavia myös muualla rinnoissa. Tämä vain tuntuu jotenkin erityisen hyvin kun on kohdassa missä on vähän rintakudosta ja kylkiluutkin tuntuu. On mielestäni yhä saman kokoinen kun pari viikkoa sitten.
Kysymykseni on: uskallanko seurailla tätä jonkin aikaa vai pitääkö heti mennä lääkäriin?
Taustatietona; olen 28v ja monta kertaa pelästynyt jotain rinnan pattia ja juossut heti lääkäriin(ja ultraan). Pelkään, että jos tarpeeksi monta kertaa huutaa sutta, niin kukaan ei usko kun susi oikeasti hyökkää. 🙄
Kommentit (34)
Patti on sileä ja muljuaa kun painaa. Kooltaan about herneen kokoinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä kuulu olla mitään tuntuvia patteja, ei kivuttomia eikä kivuliaita. Mutta täältä tuskin saat diagnoosia.
Rintakudokseni on siis tiivistä ja siksi aika möykkyistä.
Mastopatia on ehkä termi jota käyttää. Molemmat rinnat on myös usein kipeät.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nänni?
Ei sentään😂
Ap
Vierailija kirjoitti:
lipooma?
Sekin toki voi olla. Tuntuu aika samalta kun aiemmat patit, paikka vain on outo. Tämä ehkä muljuaa enemmän kuin aiemmat.
Aiemmista pateista on sanottu, että on vain osa epätasaista rintakudosta.
Ap
Meidän tk:n röntgenlääkäreiden mukaan ultra ei ole riittävä rintasyvän diagnostiikassa, vaan tarvitaan mammografia. Toki mastopaattiset rinnat on kyhmyiset, siitä ei mihinkään pääse. Sinuna varaisin ajan mammografiaan saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Meidän tk:n röntgenlääkäreiden mukaan ultra ei ole riittävä rintasyvän diagnostiikassa, vaan tarvitaan mammografia. Toki mastopaattiset rinnat on kyhmyiset, siitä ei mihinkään pääse. Sinuna varaisin ajan mammografiaan saman tien.
Olen käynyt 2 kertaa ultrassa (viimeksi tammikuussa -19) ja molemmilla kerroilla löytyi vain pieniä kystia. Kävin tkssa ja yksityisellä ja he sanoivat että hyvin pienten ja tiiviiden rintojen tutkimiseen alle 30vuotiaalla käytetään ensisijaisesti ultraa.
Ap
Mielestäni voit seurailla kyhmyä esim. kuukauden ja katsoa muuttaako se muotoaan esim. Kuukautisten jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni voit seurailla kyhmyä esim. kuukauden ja katsoa muuttaako se muotoaan esim. Kuukautisten jälkeen
Näin ajattelin tehdä, mutta menkat on myöhässä taas kerran....
Tää on nyt jotenkin sama kaava joka vuosi; menkat myöhässä ja rintakyhmy. Ja tää on nyt sattunut kolmena(!) Jouluna peräkkäin 🙄 mikähän mua oikeen vaivaa.... mun mieskin huokailee että älä nyt taas aloita joulun alla...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt 2 kertaa ultrassa (viimeksi tammikuussa -19) ja molemmilla kerroilla löytyi vain pieniä kystia. Kävin tkssa ja yksityisellä ja he sanoivat että hyvin pienten ja tiiviiden rintojen tutkimiseen alle 30vuotiaalla käytetään ensisijaisesti ultraa.
Ap
Ultra on siitä hyvä, että siinä näkyy heti, jos kyseessä on kysta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ultra on siitä hyvä, että siinä näkyy heti, jos kyseessä on kysta.
Mammografiassa ei näy vai? En usko, että tää on kysta... mulla on ollut joskus iso, semmoinen kananmunan kokoinen molluska joka kasvoi aina menkkojen aikaan, oli kova kuin kivi ja siihen sattui. Koko rinta oli aina turvonnut. Sitä ei ole tuntunut aboit vuoteen enää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
sullon joulunisä 🎅
Joku semmonen varmaan niin.
Tää mun aloitus tuntuu ihan vitsiltä mut tää nyt vaa on tilanne. Fun fact: googlailin kaikkia rintasyöpäkeskusteluita niin löysin aika monta oma tekemääni ja joka vuosi olen kirjoittanut aika identtiset jutut.... Voi luoja mun kanssa 🙄🙄
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä kuulu olla mitään tuntuvia patteja, ei kivuttomia eikä kivuliaita. Mutta täältä tuskin saat diagnoosia.
Itselläni ja monella muulla on mastopaattiset rinnat eli koko rinta ohuen rasvakerroksen alta on pelkkä kokoelma erilaisia patteja.
Menisin varmuuden vuoksi pikimmiten lääkäriin.
Onko tämä patti siis ilmestynyt vasta nyt?
Minulla on ihan samalta kuulostava patti vasemmassa rinnassa, ihan samassa kohtaa. Se on aikoinaan ultrattu, kun olin ehkä 24 vuotias. Mitään ei löytynyt. Lääkärin mukaan ihan normaalia rintakudosta, ja patti tuntuu tuossa kohtaan juurikin siksi, että kudosta on tuossa kohtaa vähän. Olen nyt 31 ja edelleen elossa ja edelleen patti on ja pysyy. Patin koostumus muuttuu hieman aina kuukautiskierron mukaan, välillä se on kovempi ja välillä pehmeämpi ja joustavampi ja vaikea erottaa.
Toki kannattaa ehdottomasti mennä lääkäriin, joa patti vaivaa. Mutta ihan vain lohdutuksena, että kyse voi olla myös samasta asiasta kuin minulla.