Lastenhuoneen lattia niin täynnä tavaraa ettei kävelemään pysty ja 2 muksua huutaa kuorossa " Ei täällä tartte siivota!"
En ole päässyt imuroimaan tuolla kuin viimeeksi joskus syyskuussa.. enkä jumaliste ala selkä kipeänä kykkiä ja kerätä leluja. Tätä taistelua lelujen keräämisestä on käyty 11 vuotta, olen ääneni käheäksi paasannut, uhkaillut ja anellut että siivotkaa kiitos. Vastaukseksi tuli taaperona kikatusta ja karkuun juoksemista , nyt koululaisena taas päin naamaa karjumista sekä oven paiskaamista kiinni niin että sormeni oli jäädä väliin. Mies uhkaa tuskastuneena heittää kaiken roskiin joku päivä.
Lapset ovat 10 ja 7 vuotiaat ja jakavat saman huoneen.
Kommentit (29)
Seuraavalla kerralla heitätte kaiken roskiin. Siinä sitten miettivät, että olisiko sittenkin kannattanut edes kerran siivota, kun sanottiin.
Jätesäkki esiin ja sinne kaikki roju lattialta ja varastoon. Kun alkaa tulla valitusta niin sanot että takaisin tavarat saa kun osaa pitää huoneensa siistinä.
Lapsella on jotain vikaa päässä ellei opi siivoamaan vaikka käskytetään, etenkin jos aloitettu taaperolla ( 2v, 3v) niin kyllä pitäisi oppia koulu-ikään mennessä!
Aloitit siis jo kun odotit esikoista? No huhhuh.
Voi ei... kuulostaa tosi kurjalta tuo perheenne dynamiikka.
Ensinnäkin. Leluja on liikaa. Joulu on tulossa. 1/3 roskiin, 1/3 kierrätykseen ja 1/3 saa jäädä.
Toiseksi, siivoa lastesi kanssa. Älä huuda, se on nöyryyttävää itsellesi ja lapsille.
Meillä valta perheessä on siirtynyt viimeistään teini-iän myötä perheen siivousvastaiselle porukalle, johon kuuluvat miestä myöden kaikki paitsi minä. Ei kai sitten voi mitään, turha enää edes nalkuttaa. Jos keräisin omasta mielestäni "roskat" jätesäkkeihin, en saisi ikinä anteeksi, koska muiden tavaroihin ei saa koskea! Ongelma meillä ei siis ole likaisuus, vaan se että tavaraa on hujan hajan eikä sitä saa siivota. Muut tuntevat olonsa kodikkaaksi, minua v-tuttaa.
Meillä on viikkoraha sidottu huoneen siisteyteen. 8- ja 9-vuotiaat järjestelevät ja imuroivat huoneensa viikottain, ja jos hyväksyn lopputuloksen niin maksan viikkorahat.
Laita huoneen ovi vain kiinni äläkä siivoa siellä. Uusia lelujakaan ei tarvitse heille ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä täysin sama . Ei toimi lahjonta (jos siivootte nyt mennään huomenna leffaan) eikä kiristäminen (perutaan sun synttärit) . Ei , jätkät vaan virnuilee ja vielä hauskempaa on kun alan karjua kitarisat esillä(kato, sillä meni hermo). Jätkät on siis kuudes ja kolmasluokkaiset, molemmilla adhd ja nuoremmalla lisäksi uhmakkuushäiriö .Kaikesta saa v""u v'ntää kättä. Ei nuo edes suostu syömään tekemääni ruokaa van napsii leipää ja muroja huoneeseensa. Siellä on kohta varmaan rottia tai jotain kun siivottu edellisen kerran ties milloin...
Pitäny antaa poikien uida aikanaan sinne kortsun keulaan?
On nähty kokonaisia huusholleja joissa joka paikka levällään tavaraa. Että siinä mielessä parempi tilanne.
Ehdotan siivouspäivää ja vastuunottoa oman huoneen siisteydestä. Joku systeemi, missä mitkin lelut on, korit, laatikot ym jotka luovat lisäarvoa leikkeihin. Eli omat paikat huoneessa kuhunkin leikkiin. Siivouspäivää voi juhlia erikoisherkuilla tai jollain mieluisalla ohjelmalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä valta perheessä on siirtynyt viimeistään teini-iän myötä perheen siivousvastaiselle porukalle, johon kuuluvat miestä myöden kaikki paitsi minä. Ei kai sitten voi mitään, turha enää edes nalkuttaa. Jos keräisin omasta mielestäni "roskat" jätesäkkeihin, en saisi ikinä anteeksi, koska muiden tavaroihin ei saa koskea! Ongelma meillä ei siis ole likaisuus, vaan se että tavaraa on hujan hajan eikä sitä saa siivota. Muut tuntevat olonsa kodikkaaksi, minua v-tuttaa.
Ei kukaan ehdota teinien tavatoiden jätesäkkiin keräämistä. Se toimii taaperoilla.
Teinillä auttaa oven sulkeminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ehdota teinien tavatoiden jätesäkkiin keräämistä. Se toimii taaperoilla.
Vaan jos niitä tavaroita on olohuonekin täynnä. Jos ei haluta, että kaikki kökkivät omissa huoneissaan omine tavaroineen.
Ei kai ne pennut tottele, kun ei tarvitse. Ei ole seuraamuksia. Ei ne kunnioita sinua.
Kunnon rangaistukset, mitkä tuntuu. Onko puhelin tärkeä? Se pois kunnes siivottu. Pelikone? Pois kunnes siivottu. Kavereiden kanssa oleminen? Kotiarestia kunnes siivottu.
Adhd ei ole mikään syy sietää tuollaista. Adhd lasta voi myös kasvattaa, se on vaan 100 kertaa raskaampaa ja vaatii vanhemmilta kovaa sisukkuutta.
Mitä hyötyä on huutaa jos se ei ole ennenkään auttanut. Ryhdy vastuulliseksi aikuiseksi ja ota johto käsiisi.
Jos sinulla on yhtään auktoriteettia saat lapset siivoamaan ilman uhkailua, kiristystä tai lahjontaa.
Jos näin ei ole siivoat lelut itse ja viet varastoon niistä suurimman osan. Ei lisää leluja kunnes oppivat pitämään järjestystä.
Jos ei ole kolmeen kuukauteen siivottu on siellä mielettömästi pölyä ja vaikuttaa jo sisäilman laatuun.
Tässäkin ketjussa on nähtävissä, että ADHD on usein perinnöllistä kuten heikkolahjaisuuskin.
Ilmeisesti joku super Nanny pitäisi teille pyytää opettamaan miten lapsien kanssa ollaan ja miten heitä kasvatetaan.
No siivoatko itse muuten? Olisiko tuohon kannattanut puuttua hieman aikaisemmin?
Älylaitteet, pelit, viikkorahat yms pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ne pennut tottele, kun ei tarvitse. Ei ole seuraamuksia. Ei ne kunnioita sinua.
Kunnon rangaistukset, mitkä tuntuu. Onko puhelin tärkeä? Se pois kunnes siivottu. Pelikone? Pois kunnes siivottu. Kavereiden kanssa oleminen? Kotiarestia kunnes siivottu.
Adhd ei ole mikään syy sietää tuollaista. Adhd lasta voi myös kasvattaa, se on vaan 100 kertaa raskaampaa ja vaatii vanhemmilta kovaa sisukkuutta.
Jäätävää että tålaisia vanhempia on.
Kyllä se kunnioitus löytyy muusta kuin rangaistuksista. Se pitää löytää sisältään ja jo pienet osata motivoida toimimaan. Pienet on helppo saada haluamaan tehdä oikein. Sama jatkuu myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan jos niitä tavaroita on olohuonekin täynnä. Jos ei haluta, että kaikki kökkivät omissa huoneissaan omine tavaroineen.
Sitten on vähän hankalampaa. Hienoahan se on ettei teini köki huonressaan kuten yleensä kökkii.
Meillä se teinin huone on läävä eikä paljoa näy muuala
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ennen vanhaan olisi vaan osoitettu risua ovenkarmin päällä ja sanottu, että tuolla on se vaihtoehto siivoamiselle.
Ei mukulalla ole mitään motivaatiota tehdä ikäviä asioita jos tekemättä jättämättömyydestä ei seuraa kuin nalkutusta.
Meillä täysin sama . Ei toimi lahjonta (jos siivootte nyt mennään huomenna leffaan) eikä kiristäminen (perutaan sun synttärit) . Ei , jätkät vaan virnuilee ja vielä hauskempaa on kun alan karjua kitarisat esillä(kato, sillä meni hermo). Jätkät on siis kuudes ja kolmasluokkaiset, molemmilla adhd ja nuoremmalla lisäksi uhmakkuushäiriö .Kaikesta saa v""u v'ntää kättä. Ei nuo edes suostu syömään tekemääni ruokaa van napsii leipää ja muroja huoneeseensa. Siellä on kohta varmaan rottia tai jotain kun siivottu edellisen kerran ties milloin...