Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vielä 80 luvulla oli yleistä että 16v meni töihin ja muutti kotoa pois

Vierailija
03.12.2019 |

Nykyään asutaan aikuiseksi asti kotona, tyyliin 20-30v lol

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne kasarilta ainuttakaan tuon ikäisenä omilleen muuttanutta.

Kyllä kaikki asuivat tuon ikäisinä kotonaan ja kävivät joko lukiota tai peruskoulua. Pois kotoa muutettiin noiden koulujen jälkeen.

Vierailija
22/31 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kavereistani puolet teki kesätöitä ja usein viikonlopulla tai koulun jälkeen 12 v lähtien maksaakseen silloisen oppikoulun kuluja.

Oppikoulua on ollut viimeksi 60-luvulla.

So what? Ei 80-lukuaan ole nyt.

Eikö 60-luvun oloista saa kertoa, kun tuntuu niin kauheelta mennä 16 v töihin?

Olkaa kiitollisia, että saatte ilaisen koulun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveripiiristä ei kyllä kukaan mennyt töihin 16 vuotiaana. Oltiin kaikki lukiossa tuolloin. Kirjoitin ylioppilaaksi 1989.

Samoin minun ystäväpiirissä kaikki menivät peruskoulun jälkeen lukioon, jolloin oli erittäin luontevaa asua kotona vanhempien luona etenkin kun lukio oli kohtuullisen kävelymatkan päässä samassa kaupunginosassa. Tuolloin meillä on tilava kaksikerroksinen rivitalo, jossa minulla oli oma huone. Omat vanhempani tukivat ja kannustivat opiskelemaan ja menin lukion jälkeen ensin inttiin ja sitten yliopistoon.

Niinpä asuin kotona 20-vuotiaaksi asti vaikka en pitänyt yhtään välivuotta, sillä minä ja useimmat lukioaikaiset kaverini halusivat käydä ensin armeijan alta pois.  Kun on syntynyt alkuvuodesta, olin lähes aina luokan vanhin tai vanhimpia oppilaita.

Vierailija
24/31 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 80-luvulla oli mahdollista kävellä työpaikalle, kysyä töitä ja kävellä pois työssäkäyvänä ihmisenä

Joo, näin varmasti. Aikoinaan työvoimaministeri Urpo Leppänen (SMP) taisi luvata poistaa Suomesta työttömyyden kuudessa kuukaudessa.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/03/15/urpo-leppanen-tyoministerina

Ennen muinoin oli vain enemmän semmoisia lapiovarsihommia, joihin ei tarvinnut kummoista koulutusta.

Vierailija
25/31 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne kasarilta ainuttakaan tuon ikäisenä omilleen muuttanutta.

Kyllä kaikki asuivat tuon ikäisinä kotonaan ja kävivät joko lukiota tai peruskoulua. Pois kotoa muutettiin noiden koulujen jälkeen.

Tarkoitat varmaankin lukiota tai ammattikoulua.

Noin siihen aikaan toimittiin.

Vierailija
26/31 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Tässä yks sellanen 16 kesäsenä kotoota muuttanut ja töihin mennyt.

Vierailija
27/31 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen asteen opiskelut hoidettiin kotona asuen. Tämän jälkeen oltiin omillaan. Osa meni töihin ja osa otti opintolainaa ja opiskeli yliopistossa.

Vierailija
28/31 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kavereistani puolet teki kesätöitä ja usein viikonlopulla tai koulun jälkeen 12 v lähtien maksaakseen silloisen oppikoulun kuluja.

Oppikoulua on ollut viimeksi 60-luvulla.

Vuoteen -75

Vierailija
29/31 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n teksti ei voi koskea 80-lukua, vaan jotain 40-50- luvun köyhällistöperhettä.

Vierailija
30/31 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 oli juppiaikaa, jolloin opiskeltiin ja edettiin uralla. Ei silloin juuri kukaan minnekään hitsari hommiin ilman koulutusta kuustoistakesäsenä lähtenyt.

Vierailija
31/31 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään parikymppinen ei edes ole aikuinen enää. 12–29-vuotiaat ovat nuoria ja vasta sitä vanhemmat aikuisia. Kukaan ei ihmettele, jos 29-vuotiaan työssäkäynti koostuu pelkistä kesätöistä, koska sehän on vasta nuori.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi